ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۱ ( اختصاصی و عمومی ) | تجربی ، ریاضی ، انسانی و هنر

ضرایــــب دروس اختصاصی و عمومی مکتبستان

سلام. به همه دوستای عزیزم.. شاید خیلیاتون بدونین ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۱ واسه هر زیرگروه چقده … ولی خب واسه آشنایی بیشتر بعضیا که نمیدونن جدول ضرایب دروس اختصاصی و عمومی در کنکور ۱۴۰۱ رو واستون قرار میدم. همینجا گفتم زیر گروه درسته؟ با زیرگروه در کنکور سراسری که آشنایی دارین؟

زیرگروه آزمون سراسری کنکور ۱۴۰۱ چیست؟

در آزمون سراسری کنکور ۱۴۰۱، مجموعه رشته های تحصیلی را که ضریب دروس امتحان آن ها یکسان است، تحت یک زیرگروه دسته بندی می ‌ کنند.در کنکور سراسری، گروه ریاضی ۳، گروه تجربی ۵، گروه علوم انسانی ۵، گروه هنر ۵ و زبان های خارجی ۴ زیرگروه دارند.

مثلا تو رشته تجربی رشته های پزشکی و دندان پزشکی زیرگروه یک هستن البته رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد سال های اخیر را می توانید مطالعه کنید و براساس رتبه قبولی سالهای پیش تصمیم گیری کنید. توی زیرگروه یک هم دروس ضرایب خاصی دارن. مثلا همونطور که میدونین ضریب درس زمین شناسی واسه زیر گروه یک صفر هستش. این یعنی چی؟ یعنی اینکه اگه کسی واسه کنکور ۱۴۰۱ هدفش پزشکی باشه اگه زمین شناسی رو ۱۰۰ هم بزنه هیچ تاثیری در قبولیش نداره !و از طرفی دیگه باید رو درسایی که ضریب بالاتری دارن خیلی بیشتر وقت بذاره و تسلط بیشتری پیدا کنه.

زیرگروه آزمون سراسری کنکور 1400 چیست؟

اهمیت زیرگروه‌ ها در برنامه ریزی ویژه کنکور ۱۴۰۱ چقدر است ؟

اول باید مشخص کنی که برای کنکور ۱۴۰۱ چه هدفی دارین و به چه رشته ای علاقه دارین و این رشته مربوط به چه زیرگروهی است تا بتوانید بهترین منابع کنکور ۱۴۰۱ را انتخاب کنید. سپس براساس ضرایب دروس در آن زیرگروه، متوجه اهمیت و ارزش آن درس خواهید شد و در برنامه ریزی بیشتر بر آن تأکید خواهید کرد.

در گروه های آزمایشی هنر و علوم انسانی که ضرایب زیرگروه ها تفاوت زیادی دارند, اهمیت زیرگروه ها در برنامه ریزی بیشتر است به طوری که یک داوطلب کنکور هنر نمی تواند بدون انتخاب رشته و زیرگروه خود هیچ نوع برنامه ریزی صحیحی داشته باشد. یا در گروه علوم انسانی اگر مثلاً به دنبال رشته حقوق باشید، این رشته جزو زیرگروه (۱) است.

ادبیات فارسی و عربی به عنوان مهم ‌ترین دروس آن، هریک ضریب (۴) دارند. ریاضی ضریب (۲)، اقتصاد ضریب (۱)، روان ‌شناسی و علوم اجتماعی هم ضریب (۱) دارند.

اهمیت زیرگروه ‌ها در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ چه میزان می باشد ؟

بر اساس کارنامه کنکور به شما چند رتبه از جمله رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه)، رتبه کل در سهمیه و رتبه در زیرگروه ‌ها که به دو صورت رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه و رتبه در سهمیه محاسبه شده است، ‌داده می ‌شود. شما می توانید با محاسبه تراز آنلاین نیز رتبه تقریبی را محاسبه کنید.

کنکور از چه کتاب هایی می آید | فهرست منابع کنکور 1401-نظام جدید و قدیم

دو مورد اول یعنی رتبه کشوری و رتبه کل در سهمیه، عملاً تأثیری در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ ندارند و صرفاً جهت اطلاع از وضعیتتان نسبت به کل داوطلبان ارائه می ‌شود.

اما دو رتبه ارائه شده برای هر زیرگروه اهمیت زیادی در انتخاب رشته دارد. به عنوان مثال اگر رتبه شما در زیرگروه (۱)، ۹۰۰ و در زیرگروه (۳)، ۶۰۰ شده باشد و رشته مطلوب شما در زیرگروه (۱) باشد، باید با توجه به رتبه زیرگروه (۱) یعنی همان ۹۰۰ انتخاب رشته خود را انجام دهید.(در مورد انتخاب رشته و مسایل مربوط به آن در مرداد ماه سال بعد مفصل بحث خواهیم کرد)

اما اگر به رشته روان شناسی علاقه دارید، این رشته در زیرگروه (۵) قرار دارد. در این زیرگروه درس ‌های روان ‌شناسـی، ریاضـی وعلوم اجتماعی به عنوان مهم ‌ترین دروس، ضریب (۳) دارند ولی ادبیات فارسی ضریب (۲) دارد و …می ‌بینید که ضرایب و نقش دروس در زیرگروه ها متفاوت است و این مسئله روی برنامه ریزی شما تأثیرگذار است.

اهمیت زیرگروه ‌ها در انتخاب رشته کنکور 1400

جدول ضرایب دروس اختصاصی و عمومی کنکور ۱۴۰۱

ضرایب دروس اختصاصی در هر یک از گروه های آزمایشی مختلف در کنکور ۱۴۰۱

عنوان گروه آزمایشیمواد امتحانیضرایب دروس به تفکیک زیر گروه های آزمایشی
زیرگروه ۱زیرگروه ۲زیرگروه ۳زیرگروه ۴زیرگروه ۵
علوم ریاضی وفنیریاضیات۴۴۳
فیزیک۳۳۲
شیمی۲۳۳
علوم تجربیزمین شناسی۰۱۴۱۱
ریاضیات۲۳۳۴۳
زیست شناسی۴۴۲۲۲
فیزیک۲۲۲۳۲
شیمی۳۴۲۲۲
انسانیریاضیات۲۴۴۳۳
اقتصاد۱۲۳۲۲
زبان وادبیات فارسی۴۲۲۲۲
زبان عربی۴۱۱۱۱
تاریخ و جغرافیا۱۱۱۳۱
علوم اجتماعی۱۳۲۲۳
فلسفه و منطق۳۱۱۲۲
روانشناسی۱۲۱۳۳
هنردرک عمومی هنر۴۳۳۳۳
درک عمومی ریاضی – فیزیک۱۳۱۱۱
ترسیم فنی۱۲۲۱۱
خلاقیت تصویری و تجسمی۴۴۲۲۱
خلاقیت نمایشی۱۱۱۴۱
خلاقیت موسیقی۱۱۱۱۴
خواص مواد۱۱۱۱۱
زبان های خارجیزبان تخصصی انگلیسی۴

 

ضرایب دروس عمومی در کلیه گروه های آزمایشی ویژه کنکور ۱۴۰۱

آزمونضریب
زبان و ادبیات فارسی۴
فرهنگ و معارف اسلامی۳
زبان عربی۲
زبان انگلیسی۲
کنکور از چه کتاب هایی می آید | فهرست منابع کنکور 1401-نظام جدید و قدیم

 

اگر میخواهید درباره کنکور تجربی مطالبی را بدانید می توانید مقاله همه چیز را درباره کنکور تجربی را مطالعه فرمائید.

اهمیت اطلاع از ضرایب دروس عمومی و اختصاصی در کنکور

آگاهی از ضرایب دروس کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم که کنکور اولی هستند و همچنین داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند مزیت‌های زیر را داشته باشد:

  1. آنها با شناخت نسبت به ضریب هر درس در کنکور سراسری می‌توانند برای قبولی در یک رشته خاص و مورد نظر خود برنامه ریزی نموده و درس‌های مرتبط با آن رشته را بیشتر مطالعه نمایند.
  2. آگاهی از ضریب هر درس در کنکور باعث می‌شود تا داوطلبان با توجه به مهم بودن هر درس در کنکور سراسری تعداد ساعات لازم برای مطالعه و یادگیری بیشتر آن درس را در نظر بگیرند.
  3. اطلاع از ضرایب درس‌های اختصاصی و عمومی در کنکور سراسری باعث می‌شود تا داوطلبان تمرکز بیشتری بر روی دروس اختصاصی و عمومی مرتبط با گروه آزمایشی خود داشته باشند.

ضرایب دروس کنکور تجربی ۱۴۰۱

ضرایب دروس کنکور تجربی 1400

با توجه به محبوبیت رشته‌های پزشکی در بین داوطلبان گروه آزمایشی تجربی و همچنین بالا بودن تعداد متقاضیان و رقابت سخت بین آنها، می‌توان گفت یکی از عوامل تأثیر گذار برای قبولی در این رشته‌ها اطلاع و آگاهی از ضرایب دروس کنکور تجربی ۱۴۰۱ است.

در کنکور سراسری برای رشته تجربی ۵ زیر گروه مشخص شده است که ضریب دروس اختصاصی در آنها متفاوت خواهد بود.

بنابراین داوطلبان رشته تجربی برای قبولی در یک رشته خاص باید بر اساس جدول زیرگروه‌های رشته تجربی، در مرحله اول زیر گروه رشته مورد علاقه خود را مشخص نموده و سپس با توجه به ضرایب دروس اختصاصی آن زیر گروه اقدام به برنامه ریزی برای مطالعه درس‌های اختصاصی خود نمایند.

به‌عنوان‌مثال داوطلبان گروه آزمایشی تجربی که علاقه‌مند به رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی هستند با دانستن این موضوع که ضریب درس زمین شناسی در قبولی آنها در این رشته تأثیری ندارند، می‌توانند از مطالعه این درس صرف نظر نمایند.

ضرایب دروس کنکور ریاضی ۱۴۰۱

ضرایب دروس کنکور ریاضی 1400

رشته ریاضی در کنکور سراسری از ۳ زیر گروه تشکیل شده است که در هر یک از این زیر گروه‌ها ضریب دروس اختصاصی با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

اما چرا باید نسبت به ضریب هر دروس در کنکوری سراسری برای رشته ریاضی آگاهی و شناخت داشت؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت:

شما داوطلبان کنکور ریاضی عزیز! در صورتی که دوست داشته باشید در یک رشته خاص در کنکور سراسری قبول شوید باید بدانید کدام درس را بیشتر بخوانید و برای کدام درس وقت بیشتری بگزارید.

کنکور از چه کتاب هایی می آید | فهرست منابع کنکور 1401-نظام جدید و قدیم

بنابراین باید پس از انتخاب رشته مورد نظر خود حتماً نسبت اینکه آن رشته در کدام زیر گروه قرار داشته و ضرایب دروس اختصاصی در آن زیر گروه چگونه است؟ شناخت کافی داشته باشید.

ضرایب دروس کنکور انسانی ۱۴۰۱

ضرایب دروس کنکور انسانی 1400

گروه آزمایشی انسانی نیز همانند گروه‌های آزمایشی ریاضی و تجربی دارای زیر گروه‌های مختلفی است که در ۵ دسته تقسیم بندی می‌شوند.

بر اساس اهمیت رشته تحصیلی که توسط داوطلب رشته انسانی انتخاب می‌شود، دروس اختصاصی این رشته در زیر گروه تعریف شده دارای ضرایب متفاوتی خواهد بود.

پس آنچه می‌تواند یک داوطلب رشته انسانی را در آزمون کنکور سراسری به کسب رتبه قبولی نزدیک‌تر نماید، این است که داوطلب نسبت به زیر گروه و ضرایب دروس اختصاصی رشته مورد نظر خود شناخت کافی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر داوطلب گروه آزمایشی انسانی می‌خواهد در رشته روان شناسی قبول شود لازم است که بدانند ضرایب دروس کنکور روانشناسی در آزمون سراسری ۱۴۰۱ چیست؟ و این رشته در کدام زیر گروه انسانی قرار دارد.

برای اطلاع شما داوطلبان کنکوری عزیز، از زیر گروه‌های رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی, زبان و هنر و همچنین ضرایب دروس اختصاصی هر زیر گروه، جدول زیر را قرار داده‌ایم.

ضرایب دروس عمومی در کنکور سراسری ۱۴۰۱

ضرایب دروس کنکور عمومی

دروس عمومی در کنکور سراسری برای تمام گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان دارای ضرایب یکسان هستند که برای اطلاع داوطلبان کنکوری در جدول زیر ضرایب درس‌های عمومی را بیان نموده‌ایم:

ضرایب دروس عمومی کنکور سراسری ۱۴۰۱
مواد امتحانیضریب
زبان و ادبیات فارسی۴
فرهنگ و معارف اسلامی۳
زبان عربی۲
زبان خارجی۲

در خصوص دروس عمومی دانستن دو نکته زیر برای داوطلبان کنکوری نیز دارای اهمیت است:

  1.  داوطلبان کنکوری عزیز که از اقلیت‌های مذهبی کلیمی، زرتشتی و مسیحی هستند ضریب درس فرهنگ و معارف اسلامی برای آنها نیز همان ضریب ۳ خواهد بود.
  2.  همچنین در صورتی که داوطلبان کنکور سراسری بخواهند به جای پاسخگویی به سؤالات تستی زبان انگلیسی به دیگر زبان‌های خارجی از قبیل زبان روسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی پاسخ دهند، ضریب درس زبان خارجی نیز برای آنها همان ضریب ۲ خواهد بود.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود