چه بخش‌هایی از ادبیات کنکور درصد ساز است؟ | روش مطالعه، منابع و بودجه بندی سوالات

چه بخش‌هایی از ادبیات کنکور درصد ساز است؟

داوطلبین کنکور وقتی دفترچه تست آزمون سراسری را باز کنند، ادبیات اولین درس عمومی است که آن را مشاهده می‌کنند و می‌بایست 25 تست ادبیات را فقط در 18 دقیقه پاسخ دهند. اهمیت ادبیات در بین سوالات عمومی کنکور به این دلیل است که ضریب 4 را در بین دروس عمومی دارد و همچنین اولین سوالات دفترچه است و نحوه‌ی پاسخ دادن به آن می‌تواند در روحیه‌ی داوطلب بسیار موثر باشد. پس اگر می‌خواهید بدانید که چگونه به بهترین شکل می‌توانید پاسخگوی این سوالات در کنکور 99 باشید با مقاله‌ی ما همراه باشید.

چه بخش‌هایی از ادبیات کنکور درصد ساز است؟ | روش مطالعه، منابع و بودجه بندی سوالات
چه بخش‌هایی از ادبیات کنکور درصد ساز است؟ | روش مطالعه، منابع و بودجه بندی سوالات و دروس مهم ادبیات در کنکور

معرفی منابع و بودجه بندی سوالات سرفصل‌ها

در ادبیات کنکور مهم‌ترین بخش قرابت معنایی است. بعد از آن زبان فارسی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. زبان فارسی سوالاتی است که بیشتر داوطلبان با حل آن مشکل دارند و اگر داوطلبی بتواند این قسمت را پاسخ دهد، روی تراز او بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برای اینکه بتوانید از این سد بگذرید باید تست‌های زیادی بزنید و روی مباحث تکواژ، واژه، شمارش کلمات ساده و مشتق و تسلط کامل داشته باشید. اما مباحث آسان‌تر شامل لغت و تاریخ ادبیات است. برای داشتن تراز خوب باید روی آرایه‌های ادبی نیز مهارت لازم را داشته باشید. این کار به مرور به شما در افزایش تسلط‌تان در درک معانی اشعار، ارتباط این معانی و اشعار با احادیث، آیات و سایر اشعار مرتبط کمک می‌کند.

درس ادبیات در کنکور و اهمیت آن؛ چرا کسب درصد بالا در این درس لازمه موفقیت است؟

داوطلبین کنکور باید بدانند ادبیات درس مهمی در بین دروس عمومی محسوب می‌شود؛ چنانکه اگر در ادبیات ضعیف باشید و مابقی دروس را به خوبی پاسخ دهید کمک چندانی به شما نمی‌کند. ادبیات به چند بخش شامل املا، قرابت معنایی، لغت، آرایه‌های ادبی، زبان‌فارسی و تاریخ ادبیات تقسیم‌بندی می‌شود. اگر می‌خواهید از خواندن ادبیات به بهترین نتیجه برسید، می‌بایست به شکل جداگانه آن را بررسی کنید. این شش مبحثی که گفته شد به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه مهارتی که شامل آرایه، قرابت و بخش‌های دیگر زبان فارسی است و گروه حفظی مثل تاریخ ادبیات، لغت و املا.

در قسمت‌های بعد به تفکیک در مورد سوالات ادبیات کنکور صحبت می‌کنیم که در کنکور 99 می‌تواند راهنمای شما باشد.

 قرابت معنایی؛ مهم‌ترین بخش ادبیات کنکور

قرابت معنایی مهم‌ترین بخش ادبیات کنکور محسوب می‌شود که حدود 35% آن را شامل می‌شود. شما در این مبحث باید اشعار و متون را بخوانید و بعد از درک مفهوم اصلی مطالب ، آن‌ها را باهم مقایسه کنید. این بخش، بخشی مهارتی است و داوطلبان باید با تمرین و تکرار مستمر بر مفاهیم آن مسلط شوند. کل مبحث قرابت معنایی کنکور بر پایه مفاهیمی مثل تقابل عقل و عشق، سختی عشق، بازگشت به اصل خویش، غنیمت شمردن وقت و… استوار است. آرایه‌های ادبی 9 سوال در کنکور دارد.

تعداد سوالات قرابت معنایی در کنکور

در کنکور سراسری اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش ادبیات فارسی، قرابت معنایی است که در حدود ۸ تا ۹ سؤال از ۲۵ سؤال ادبیات فارسی را در آزمون سراسری به خود اختصاص می‌دهد.

دستور زبان؛ سوالات پر چالش ادبیات در کنکور

داوطلبان کنکور می‌توانند با مهارت و تسلط بر زبان فارسی از رقیبان خود پیشی گیرند. بسیاری از داوطلبان در پاسخ‌دهی به این سئوالات با چالش‌های بسیاری روبرو هستند چرا که دستور زبان تنها یک درس خواندنی نیست و نیاز به حل تمرین دارد، همچنین به دلیل اینکه جزء سوالات پایانی درس ادبیات است، معمولا داوطلبان یا وقت کم می‌آورند یا چون با عجله پاسخ می‌دهند، پاسخ‌ها نادرست از آب در می‌آید. زبان فارسی بین 4 تا 5 تست در کنکور دارد و در کل مهمترین نکته‌ای که در زبان فارسی باید رعایت کنید داشتن تمرکز و دقت است و با تمرکز بالا می‌توان از پس این درس برآمد.

مشاهده مقاله  پروژه اتصال کوتاه ژنراتور آسنکرون

بودجه بندی دستور زبان فارسی کنکور، جداگانه در مقاله بودجه بندی تمام دروس عمومی در کنکور بررسی شده است.

تاریخ ادبیات؛ حل سوالات با حافظه‌ی خوب

در مطالعه‌ی تاریخ ادبیات از روش‌های تصویرسازی و رمزگذاری باید استفاده کنید. استفاده از این دو روش کمک می‌کند تا مطالب به حافظه بلند‌مدت شما منتقل شود و دیرتر از حافظه شما پاک شود. اگر بتوانید از یک دفتر یادداشت در این زمینه استفاده کنید بسیار راه گشاست. به نحوی که هر صفحه را به یک نویسنده اختصاص دهید و مواردی مثل نام آثار، موضوع آثار ، ویژگی آثار و قرنی که در آن زندگی کرده است را یادداشت کنید. در کنکور 3 سوال از تاریخ ادبیات وجود دارد.

املا و لغت؛ واژگان را خوب به حافظه بسپارید!

تسلط در بخش املا و لغت یکی از نیازمندی‌های داوطلبان کنکور است. شما باید به شکل پیوسته آن را مطالعه کنید تا در کمترین زمان بیشترین سوال را پاسخ دهید. در مبحث لغت بهترین راه حل توجه به معنی آن‌هاست. همچنین باید به خاطر داشته باشید که لغات انتهای کتاب از سوالات همیشگی در ادبیات کنکور است. این بخش در مجموع 5 سوال دارد.

لغت

لغت هم مبحثی توصیفی است که شامل 3 سوال می‌شود. افرادی که قصد دارند این بخش از کنکور را به خوبی پاسخ دهند باید لغات و واژه‌های انتهای کتاب ادبیات و همچنین لغات و عبارات شماره دار هر درس را به‌خوبی یاد بگیرند. بعلاوه باید تمامی معانی یک لغت را فرا بگیرند و توضیحات واژه‌ها را کاملا مطالعه نمایند. در نهایت قسمت کادر‌های آورده اند که را باید مورد توجه قرار دهید.

املا

قسمت املاء در کنکور شامل 2 سوال می‌شود . شما می‌توانید در زمان مطالعه‌ی کتاب به املای کلمات دقت بیشتری داشته باشید. به‌طور مثال کلماتی که دارای حرف ص هستند می‌توانند با س و ث نوشته شوند ویک سوال احتمالی در آزمون شما باشد.

 

آرایه‌های ادبی

مبحث آرایه‌های ادبی مبحثی مهارتی بوده و تنها با کمک تست و تمرین زیاد می‌توانید به مهارت خوبی دست پیدا کنید.‌در رشته‌های تجربی و ریاضی حدود 3 سوال آرایه ادبی داریم که برای اینکه بتوانید آن را به خوبی پاسخ دهید باید خوب مطالعه کنید و تمرین‌های زیادی را حل کنید. شما می‌توانید برای هر آرایه ادبی مثالی خوب در ذهن خود داشته باشید و فقط دانستن تعاریف آن‌ها کافی نیست. همچنین استفاده از کتاب‌های حل تمرین در کنار منابع اصلی توصیه می‌شود.

 

بهترین منابع ادبیات کنکور 99 کدامند؟

در درس ادبیات ، مهم ترین منبع درسی که حتما باید خوانده شود، کتاب درسی است. پس از مطالعه دقیق متن کتاب درسی، دانش آموزان برای افزایش مهارت خود می‌توانند از سوالات کنکور در سال‌های قبل استفاده کنند. شرکت در آزمون‌های شبیه سازی شده هم می‌تواند کمک شایانی به داوطلبان نماید. استفاده از کتاب‌های کمک درسی متناسب با مفاهیم مورد نظر هم در رده‌های بعدی قرار دارد.

 

توصیه‌هایی برای یافتن بهترین روش مطالعه ادبیات کنکور

برای تکمیل بحث توصیه می‌شود ادبیات را بصورت مبحثی مطالعه نمایید و بعد از آن درس به درس ادبیات را مطالعه نمایید. در حین مطالعه تمام نکات ذکر شده مثل معنای لغات، املای کلمات، تاریخ ادبیات موجود در درس، آرایه‌های ادبی، قواعد زبان فارسی و را در متن درس پیدا و به آن دقت کنید. با تلاش کافی و حل تست‌ها و تمرین‌های استاندارد به‌راحتی می‌توانید از عهده سوالات برآیید.

همچنین شما با خواندن سوالات کنکور سال‌های قبل متوجه می‌شوید که کدام قسمت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای کسب درصد بالا در درس ادبیات کنکور، می‌توانید در کنار آگاهی از بودجه بندی سوالات ادبیات کنکور، روش صحیح مطالعه ادبیات در کنکور را نیز مشاهده و مطالعه کنید تا راهنمای مناسبی برای کسب درصد بالا در این درس باشد.

مقالات خواندنی: 

بهترین منبع ادبیات کنکور برای داوطلبان کنکور ۹۹ 

چه بخش‌هایی از عربی کنکور درصدساز است؟ | معرفی منابع و بودجه بندی سوالات

چه بخش‌هایی از زبان کنکور درصدساز است؟ | معرفی منابع و بودجه بندی سوالات

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود