چه بخش‌هایی از عربی کنکور درصدساز است؟ | معرفی منابع و بودجه بندی سوالات

چه بخش‌هایی از عربی کنکور درصدساز است؟

عربی کنکور از گذشته تا کنون،ی کی از دروس عمومی چالشی بوده که کسب درصد مناسب در آن به‌مثابه یک سکوی پرتاب برای داوطلبان کنکور عمل می‌کند تا جایی که برخی این درس را، “اختصاصیِ عمومی‌ها” می‌دانند. کنار گذاشتن عربی کنکور 99 خطای استراتژیک است که متأسفانه بسیاری از داوطلبان مرتکب آن می‌شوند. آن‌ها با این تصور که ضعف در عربی کنکور 99 را با عملکرد عالی در سایر درس‌های عمومی جبران خواهند کرد، حذف این درس را یک گزینه منطقی تلقی می‌کنند. استدلال آن‌ها این است که به‌جای صرف زمان و انرژی برای یادگیری عربیِ چغر و بد بدن! می‌توانند تمرکزشان را روی دروس ادبیات، معارف و زبان انگلیسی متمرکز کنند اما ماجرا همیشه مطابق با نقشه ما پیش نمی‌رود و از آن مهم‌تر فراموش نکنیم که کنکور هر سال، غالباً چیزی برای غافلگیر کردن ما دارد!

در این گفتار قصد داریم کمی واقع‌گرایانه‌تر به عربی کنکور 99 پرداخته و به این سؤال که ” چه بخش‌هایی از عربی کنکور درصدساز است”، پاسخ دهیم.

چه بخش‌هایی از عربی کنکور درصدساز است؟ | معرفی منابع و بودجه بندی سوالات
چه بخش‌هایی از عربی کنکور درصدساز است؟ | معرفی منابع و بودجه بندی سوالات

اهمیت درس عربی کنکور 99

حتی اگر فرض کنیم که موفق به کسب درصدهای رؤیایی در سایر دروس عمومی شویم، باز هم بی‌توجهی به عربی کنکور 99 تصمیمی است که مطمئناً سر آخر بابتش پشیمان خواهیم شد. جالب است بدانیم که ماهیت عربی کنکور به گونه‌ایست که شاید راحت‌تر از هر درس دیگری بتوان با صرف زمان کم، نتیجه بسیار خوبی در آن گرفت. یعنی حتی اگر با الفبای آن هم آشنا نباشید، ظرف یک بازه زمانی کوتاه و با یک برنامه‌ریزی مناسب، به‌سادگی خواهید توانست به حدود نیمی از سؤالات عربی کنکور 99 پاسخ دهید. اما سؤال اینجاست که دلیل این همه تأکید بر اهمیت عربی در کنکور چیست؟

رویکرد نادرستی که در نگاه اول به شکل موذیانه‌ای هم درست به نظر می‌رسد، ارزیابی اهمیت یک درس در کنکور با توجه به ضریب آن است. یعنی داوطلبان صرفاً به این دلیل که ضریب یک درس در قیاس با درس دیگر کمتر است، نقش آن را در کسب تراز دروس عمومی یا اختصاصی دستکم می‌گیرند، حال‌آنکه داستان اساساً چیزی دیگری است! فراموش نکنیم که اهمیت درس عربی کنکور 99 و هر درس دیگری پیش از ضریب آن، به میانگین درصد پاسخگویی داوطلبان به آن درس در کنکور  بستگی دارد. به همین دلیل اگر قدری دقیق‌تر به تراز کسب‌شده در کارنامه آزمون‌های آزمایشی‌تان دقت کنید، خواهید دید که پاسخگویی به 40 درصد سؤالات عربی با ضریب 2، تراز بالاتری از پاسخگویی به 50 درصد سؤالات معارف با ضریب 3 برایتان به همراه داشته است! زیرا اکثریت داوطلبان کنکور، درس معارف را به‌خوبی می‌خوانند اما عربی کنکور، جایی است که بخش قابل‌توجهی از داوطلبان میدان آن را خالی می‌کنند! پس همین حالا، همه تخیلات و تصورات عجیب‌ و غریب‌تان را در مورد عربی کنکور دور بریزید و برای کسب یک درصد عالی در عربی کنکور 99 تصمیم بگیرید!

بخش‌های مهم عربی کنکور 99

عربی کنکور 99 بخش‌های جذاب و آسان زیادی دارد. وجود این بخش‌های آسان که کسب درصد بالا را برایتان تضمین می‌کند، دلیلی است که حتی در صورت تنفرتان از عربی، این نفرت به عشق تبدیل شود! بیایید اعتراف کنیم که عربی کنکور، مظلوم واقع شده؛ یعنی برخی از همان ابتدای خلقت کنکور (که قطعاً سنتان به آن روزها قد نمی‌دهد!)، وجود یکی دو مبحث نسبتاً سخت مثل معتلات را بهانه کرده و عربی را به‌عنوان یک درس سخت و ترسناک در باور داوطلبان کنکور گنجاندند. این تصورِ باطلِ موروثی هم سینه‌به‌سینه و نسل به نسل منتقل شد تا امروز، بسیاری از داوطلبان حتی با فکر کردن به عربی، خواب و خوراک نداشته باشند! اما مطمئن باشید عربی کنکور 99 می‌تواند همان پیچی باشد که در ماراتن دروس عمومی، بسیاری از رقبایتان را از صحنه رقابت خارج خواهید کرد.

بودجه بندی سوالات عربی کنکور 99

ترجمه، کلید کسب یک درصد عالی در عربی کنکور 99 است. یعنی صرفاً با یادگیری لغات می‌توانید به 15 سؤال معادل با 60 درصد از سؤالات عربی کنکور 99 پاسخ دهید که از این تعداد، 11 سؤال، مستقیماً در ارتباط با ترجمه مفاهیم و لغات و 4 سؤال در ارتباط با درک مطلب است. در این میان البته باید بدانیم که یادگیری قواعد و ترجمه در عربی، لازم و ملزوم یکدیگرند. یعنی درک صحیح قواعد، مستلزم آشنایی با ترجمه و کسب تسلط در ترجمه، مستلزم آشنایی با قواعد است. اما قسمت خوب ماجرا اینجاست که مشخصاً برای پاسخگویی به سؤالات عربی کنکور، یادگیری چند قاعده بسیار ساده کفایت می‌کند. برای کشف این قواعد ساده نیز به شخم زدن کتاب‌های عربی‌تان نیازی ندارید زیرا با یک جستجوی ساده در منابع کمک‌درسی یا وب‌سایت‌های آموزشی، همه آن‌ها را در قالب یک پکیجِ شیک و مجلسی دریافت خواهید کرد!

عربی کنکور 99

عربی کنکور 99، البته بخش‌های جذاب دیگری هم دارد که بتوانید با صرف زمان اندک و صرفاً با یادگیری یک سری تکنیک‌ها از عهده پاسخگویی به سؤالات آن‌ها برآیید که تحلیل صرفی با 3 سؤال معادل با 12% از آن جمله است. اساساً خوبیِ منحصربه‌فرد عربی کنکور همین تکنیکی بودن آن است. یعنی شما با آموختن یک رویه و اتخاذ یک رویکرد مشخص و سیستماتیک، بدون آنکه لازم باشد در مباحث غرق شوید، می‌توانید عملکردی عالی در آن داشته باشید. توجه کنید که هیچ‌یک از دروس دیگر کنکور اعم از اختصاصی و عمومی چنین قابلیتی ندارند. بنابراین توصیه دوستانه ما به شما این است که نسبت به شکار سؤالات عربی کنکور، تا می‌توانید حریص باشید. 

1 سؤال از بخش علامت‌گذاری، احتمالاً 1 سؤال از بخش‌های متفرقه و نهایتاً 5 الی 6 سؤال از قواعد، بودجه‌بندی سؤالات عربی کنکور 99 را کامل می‌کنند. جدول استاندارد بودجه بندی سوالات عربی کنکور 99 برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم به شرح ذیل است.

 

نظام قدیم

قسمت

تعداد سوال

ترجمه و تعریب لغات و مفاهیم

8 سوال

درک مطلب

4 سوال

تحلیل صرفی

3 سوال

علامت گذاری

2 سوال

قواعد

8 سوال

 

نظام جدید

قسمت

تعداد سوال

ترجمه و تعریب لغات و مفاهیم

11 سوال

درک مطلب

4 سوال

تحلیل صرفی

3 سوال

علامت گذاری

1 سوال

متفرقه

1 سوال

قواعد

6 سوال

 

بهترین روش مطالعه عربی کنکور

توصیه ما این است که اگر تا امروز با عربی به‌مثابه یک وصله ناجور رفتار می‌کردید، از همین حالا برای یادگیری همه بخش‌های آن برنامه‌ریزی کنید! اما اگر این توصیه از نگاهتان زیادی ترسناک است، می‌توانید به تسلط بر بخش‌های ترجمه و تعریب بسنده کنید. یک راه مناسب برای تسلط بر این بخش‌ها این است که به‌جای حفظ طوطی‌وار و کسالت‌آور لغات، متون را به‌صورت درس به درس بررسی کرده و لغات را در قالب جملات به خاطر بسپارید. مزیت این روش این است که اولاً احتمال آمدن سؤالاتی شبیه یا دقیقاً معادل با متون کتاب درسی در کنکور بالاست و ثانیاً این روش، معنای لغات را در ذهنتان تثبیت می‌کند.

حین آموختن عربی به خاطر داشته باشید که این زبان، بخش جدایی‌ناپذیری از زبان مادری‌مان است و اگر کمی دقت کنید خواهید دید که روزانه بی‌آنکه بدانید، بارها و بارها از لغات عربی در محاورات روزمره‌تان استفاده می‌کنید. عربی درسی است که علاوه بر تکنیکی بودن، یادگیری قواعد آن نیز بسیار ساده‌تر از تصور شماست و با وجود بهترین منابع عربی کنکور 99، می‌توانید خیلی سریع به یک درصد معنادار و قابل‌توجه در آن دست پیدا کنید.

 مقالات خواندنی: 

بودجه بندی گرامر زبان کنکور (تجربی + ریاضی + انسانی ) 

تفاوت انتخاب بین نظام جدید و نظام قدیم آموزشی در کنکور ۹۹

تراز مشترک نظام قدیم و دردسرهای آن مورد بررسی قرار گرفت! (بروزرسانی جدید)

بودجه‌بندی عربی کنکور ۹۹ (انسانی+ ریاضی+ تجربی)

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود