برنامه‌ریزی کنکور برای افراد متأهل و شاغل |کنکوری های متاهل 1401

کنکوری های متاهل

برنامه‌ریزی برای کنکوری‌های متأهل و شاغل

برنامه‌ریزی درسی، برای آزمونی سرنوشت‌ ساز مثل کنکور، همواره یک مقدمه مهم برای شروع مطالعه هدفمند بوده؛ اما وقتی یک فرد متأهل و یا شاغل بخواهد در یک رشته تاپ، رتبه بیاورد، همه چیز سخت ‌تر می‌شود.

برنامه‌ریزی، ثبات عملکرد، انگیزه و … همه و همه تحت تأثیر کنکوری های متاهلچالش ‌های زندگی یک کنکوری متأهل یا کنکوری شاغل است؛ توجه نکردن به مشکلات و دنبال کردن هدف، بالأخص برای این دسته از داوطلبان، عزمی راسخ می‌طلبد.

حال می‌خواهیم دغدغه‌ها و چالش ‌هایی که کنکوری‌های متأهل و کنکوری‌ های شاغل با آن‌ها دست ‌و پنجه نرم می‌کنند را برایتان ذکر کنیم و بگوییم چطور در این آزمون موفق شویم؟

 

کنکوری‌ های متأهل و کنکوری‌ های شاغل با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

واضح است که کنکور برای متأهل ‌ها و شاغلان که درگیر زندگی و مشکلات آن هستند، مسئله‌ای ساده نیست؛ اما علاوه بر این مشکلات معمول، موانع دیگری نیز برایشان وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ترس از شروع دوباره : به شما تبریک میگوییم. اگر در آغاز راه، کمی ترس دارید خیلی هم عجیب نیست، چراکه حتماً شما یک انسان ایده آل گرا هستید و دوست دارید این مسیر را به بهترین نحو ممکن طی کنید و موفق شوید. اینکه بعد از مدت‌ها قصد دارید قدم در راهی دشوار بگذارید، نشان از شهامت و اعتمادبه‌نفستان دارد نه ترس.

 

  • تعدد و بیگانگی منابع : به‌کرات دیده شده که امثال شما کنکوری ‌های متاهل و کنکوری ‌های شاغل به دلیل بیگانگی و دور بودن از دروس و کتاب‌ها، دائم منابع را عوض می‌کنید و به عبارتی از شاخه‌ای به شاخه‌ی دیگر می‌پرید و دچار سردرگمی می‌شوید. با جستجو در سایت‌های معتبر یا مراجعه به یک مشاور باتجربه، بسیار راحت می‌توانید منابع مورد نیاز را پیدا کنید.

 

  • عدم آشنایی با استانداردها و روش‌های مطالعه : برای اینکه این مسیر را اصولی دنبال کنید باید با روش‌های مطالعه امروزی آشنا باشید و بدانید برای درک بهتر مطالب باید از چه روش‌هایی کمک بگیرید؟

 

  • زمان ‌بندی نادرست برای مطالعه : وقت طلاست؛ بنابراین قدر زمان، این گوهر نایاب را بدانید و با یک برنامه‌ریزی درست و پایبندی به آن، از عامل زمان به بهترین شکل ممکن به نفع خودتان استفاده کنید.

 

آنچه که کنکوری‌ های متاهل و شاغل در گام نخست باید بدانند

همان‌طور که می‌دانید برنامه ‌ریزی از چالش‌ برانگیزترین گام ‌های موفقیت در کنکور است.

ما میدانیم که اگر متأهل و شاغل هستید، راهی دشوارتر از بقیه داوطلبین پیش رو دارید؛ اما این اصلاً نباید بتواند شما را از هدفتان دور کند. اگر می‌خواهید وارد آب شوید پایتان باید خیس شود. برنامه‌ریزی درسی برای شما کنکوری‌ های متأهل و کنکوری‌ های شاغل که در پی کسب رتبه بالا هستید، از نان شب هم واجب‌تر است.

شما کنکوری‌ های متأهل و کنکوری ‌های شاغل نباید از برنامه‌ ریزی درسی دیگران استفاده کنید بلکه باید یک برنامه‌ ریزی مختص به خود داشته باشید، چراکه شرایط زندگی شما با سایرین متفاوت است. نداشتن برنامه‌ ریزی خوب و سنجیده، یعنی شکست در همان گام نخست.

شما کنکوری ‌های متأهل و کنکوری ‌های شاغل در وهله اول باید بدانید چه مدت زمانی را به کار، خواب، استراحت، تفریح و … اختصاص داده‌اید و در صورت لزوم به اصلاح این زمان‌بندی بپردازید.

اگر رسیدن به هدف، برایتان مهم است، باید به اندازه درجه اهمیتش بجنگید. اگر شاغل هستید، می‌توانید در محل کارتان، وقت اضافه ای پیدا کنید و درس‌ها را مرور کنید، حتی اگر ده دقیقه باشد. اگر خانه ‌دار هستید، باید لابه‌لای کارهایتان، نگاهی به کتاب بیندازید، حتی اگر دو دقیقه باشد. باید از هر فرصتی برای درس خواندن استفاده کنید.

مشاهده مقاله  کنکور پزشکی یا ادامه تحصیل در رشته ی خود ؟

کنکوری های متاهل

ویژگی‌های یک برنامه‌ریزی خوب برای کنکوری ‌های متأهل و کنکوری ‌های شاغل

سؤالی که کنکوری‌های متأهل و کنکوری‌های شاغل همواره از خود می‌پرسند، این است که آیا می‌توانند در کنکور رتبه خوب بیاورند یا نه؟ باید از خود توقعی واقع‌بینانه داشته باشید؛ اما این را هم بدانید اصلاً دور از ذهن نیست که شما یکی از رتبه‌های برتر کنکور باشید.

مواردی هست که شما کنکوری‌های متأهل و کنکوری‌های شاغل باید در برنامه‌ریزی کنکور لحاظ کنید:

  • کمک گرفتن : منظور ما کمک ‌درسی نیست. در نظر داشته باشید در یک شبانه‌روز باید بین 7 الی 9 ساعت مطالعه کنید. با توجه به شرایطتان حتماً وقت کم می‌آورید. باید از اطرافیانتان برای گذران روزمرگی کمک بگیرید. اگر فرزند کوچک دارید باید از همسر یا فرزندان بزرگ‌تر بخواهید به شما در نگهداری او کمک کنند. اگر کارهای منزل و امور متفرقه، دست ‌و پایتان را حسابی می‌بندند، باید از آن‌ها بخواهید تا در حد امکان، به یاری‌تان بشتابند.

 

  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی : کنکور برای متأهل‌ها و شاغلین یک چالش بزرگ است. برای اینکه به نقاط ضعف و قوت و نحوه تست زدن آشنا شوید و از همه مهم‌تر به این دلیل که مدت مدیدی است در آزمونی شرکت نکرده‌اید، خیلی خوب است که در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید. این آزمون‌ها کمکتان می‌کند تا با برنامه‌ریزی بهتری درس بخوانید و با شبیه‌سازی فضای کنکور، آبدیده شوید و استرستان هم کم شود.

 

  • استفاده بهینه از زمان‌های مرده : خواندن یک نکته بیشتر یا حفظ یک لغت زبان در روز هم ارزش زیادی دارد. در محل کار، تاکسی، مترو و تایم انتظار برای پخت غذا و… می‌توانید مطالعه کنید. از کوچک‌ترین فرصت، بیشترین بهره را ببرید.

 

  • از تلاش دست نکشید : می‌توان گفت پس از برنامه‌ریزی خوب، این اصل مهم‌ترین اصل است. اصلاً عجیب نیست اگر گاهی بین این‌ همه مشغله و سختی زندگی، از درس خواندن خسته شوید. خسته شدن امری طبیعی است اما هیچ‌گاه ناامید نشوید. این عبارت معروف را در ذهن خود مرور کنید: زخمی که مرا نکشد، قوی‌ترم می‌کند! باید متناسب با هدفی که دارید زحمت بکشید و به‌مرور، زمان مطالعه را افزایش دهید. البته به یاد داشته باشید که درس خواندن مستمر، فایده‌ای ندارد و استراحت بین مطالعه حق شماست، درواقع اگر استراحت نکنید، بازدهی مناسبی نخواهید داشت. پس از 1 ساعت درس خواندن، حتماً باید یک ربع استراحت کنید.

 

  • تکرار، رمز موفقیت است : برای شما کنکوری‌های متأهل و کنکوری‌های شاغل حتماً بارها پیش‌آمده مطلبی را برخلاف آنچه گمان می‌کردید، خوب به خاطر نسپرده‌اید. برای اینکه مطلبی ملکه‌ی ذهنتان شود از تمرین و تکرار آن غافل نشوید.تکرار باعث می‌شود مطالب به حافظه‌ی بلندمدتان منتقل شوند. تکرار، کلیدی‌ترین رویکردی است که در فرآیند مطالعه موفق، می‌توانید به‌کارگیرید و این موضوع درباره متأهل‌ها و شاغلین گرامی، به دلیل مشغله‌های فکری زیاد، اهمیت دوچندانی دارد.

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کردیم که شما کنکوری ‌های متأهل و شما کنکوری ‌های شاغل را با مشکلات آغاز دوباره درس خواندن و راه‌حل آن‌ها آشنا نموده و با ارائه چند نکته، در جهت گام برداشتن به سمت اهداف طلایی‌ کمکتان کنیم. امید است آنچه از نظرتان گذشت، رضایتتان را جلب کرده باشد.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود