پشت کنکوری‌های کنکور 99 دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکنند!

پشت کنکوریهای کنکور 99 دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکنند!

 مکتبستانی‌های عزیز، موج و ساحل را تصور کنید. ابتدا ساحل خشک است. سپس امواج دریا به آن نزدیک می‌شود و ساحل را دربرمی‌گیرد. قسمتی از آب دریا جذب ساحل می‌شود و بیشتر آن دوباره به دریا بازمی‌گردد. کمی بعد موج، دوباره به ساحل می‌آید و باز این ماجرا بارها و بارها تکرار می‌شود.

دوستان کنکوری، رابطه‌ی ذهن ما و آموخته‌هایمان یا اشتباهات‌مان، همانند موج و ساحل است. هرچند وقت یکبار موج اطلاعات به درون ذهن ما هجوم می‌آورد. قسمتی از آن ذخیره می‌شود و بیشترش به دریا بازمی‌گردد. تکرار و مداومت باعث می‌شود ذهن، اطلاعات بیشتری را به خاطر بسپارد و اشتباهاتش کمتر شود.

پشت کنکوری‌های کنکور 99 دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکنند!
پشت کنکوری‌های کنکور 99 دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکنند!
پس هر وقت اشتباه کردید نگران نباشید. نفس عمیقی بکشید، موج و ساحل را به یاد بیاورید و از نو شروع کنید.

تعدادی از پشت کنکوری‌های کنکور 99 از تکرار دوباره کنکور هراس دارند. شاید تجربه تلخ کنکور 98 نمی‌گذارد با خیال راحت برنامه‌ای جدی برای کنکور بچینید؟

  • اولاً اشتباهات، شما را در مسیر یادگیری قرار می‌دهد. پس از اشتباهات خود لذت ببرید و بگذارید ضعف‌هایتان را بشناسید. 
  • ثانیاً، شناخت اشتباهات نیمی از مسیر تغییر است. اینکه با تکرار و مداومت آنها را رفع کنید و به سمت پیشرفت قدم بردارید.

ناوین جین، میلیاردر کارآفرین توصیه می‌کند «سعی کنید در لحظه‌ی حال زندگی کنید و قدر فرصت‌ها را بدانید. مردم، زیادی به فکر گذشته و آینده هستند».

پس یک‌بار برای همیشه اشتباهات کنکور پارسال را به طور دقیق تحلیل کنید و آن را تبدیل به امتیاز مثبت کنید.

اکنون خوب است اشتباهات رایجی را که پشت‌‌کنکوری‌های کنکور 99 ممکن است با آن ‌مواجه شوند را بررسی کنیم.

1- با تمرکز درس بخوانید

جیم ران، سخنران انگیزشی آمریکایی می‌گوید« وقت کار، کار کنید و وقت بازی، بازی. این دو را با هم قاطی نکنید.»

پشت‌‌کنکوری‌های کنکور 99، شاید شما هم موقع درس خواندن نمی‌توانید از گوشی موبایل‌تان جدا شوید. شبکه‌های اجتماعی را مدام چک می‌کنید. کلیپ تصویری می‌بینید یا موزیک گوش می‌کنید. به خودتان می‌گویید که پخش موزیک کنار درس برای روحیه‌ی‌تان مفید است. اما دیگر کافی‌ست. خودتان را فریب ندهید!

اینترنت، موبایل و شبکه‌های اجتماعی باعث شدند شما یک سال از زندگی‌تان عقب بیوفتید. دیگر وقتش رسیده آن را رها کنید.

یادتان باشد ذهن انسان عادت‌پذیر است و پس از یک هفته می‌توانید نظم جدیدی وارد ذهن‌تان کنید.

قلم و کاغذ را بردارید و لیستی از عوامل حواس‌پرتی را تهیه کنید. هرچه که باعث می‌شود شما سر از کتاب بردارید و از درس خواندن دست بکشید. این عوامل را به ترتیب اهمیت، فهرست و هر هفته چند مورد را حذف کنید. اگر موفق شدید جلوی آن یک تیک بزنید و سپس به عوامل بعدی بپردازید.

2- درست درس بخوانید.

بسیاری از پشت کنکوری‌های کنکور 99 با مشکلات زیادی هنگام مطالعه مواجه هستند. آنها نمی‌دانند چه روشی بهترین نتیجه را به دنبال دارد.

دوستان مکتبستانی عزیز، یادتان باشد که روش را با توجه به نوع فعالیت انتخاب کنید. سوالات کنکور سراسری مفهومی است. پس شما هم سعی کنید مفهومی درس بخوانید.

هیچ نیازی به حفظ خط به خط کتاب درسی نیست. کسی از شما نمی‌خواهد مطالب را از حفظ بازگو کنید. پس از حالت منفعلانه درس خواندن فاصله بگیرید و تلاش کنید فعالانه درس بخونید.

این به معنای راه رفتن، دویدن یا بلندخوانی نیست! خیر هیچکدام از این کارها را حین مطالعه لازم نیست انجام دهید. بلکه باید مفهومی درس بخوانید.

سعی کنید کلیت مطالب درسی را بفهمید. خلاصه‌برداری کنید، حین مطالعه یادداشت بردارید. هایلایت کنید، برای نکات مهم و موردی نمودار بکشید و همیشه خودتان را در معرض تست و آزمایش قرار دهید.

هرچقدر وسواس کمتری به خرج دهید و تمرکز خود را روی مطالب بگذارید، نتیجه بهتری می‌گیرید.

3- تعادل داشته باشید. چه در مطالعه و چه در تفریح!

دوستان عزیز، پشت کنکور ماندن به معنای خداحافظی با استراحت تمام تفریحات نیست.

شش یا هفت ساعت مطالعه‌ی مداوم نه تنها مفید نیست بلکه کارایی چندانی ندارد. کافی‌ست اولویت اصلی و اول‌تان کنکور باشد و با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید به تفریحات‌تان هم برسید.

مطالعه را به چهار قسمت یک ساعته یا هشتاد دقیقه تقسیم کنید و پس از هر نوبت ده دقیقه یا یک ربع استراحت کنید. می‌توانید در این زمان هر کاری دوست دارید انجام دهید. پس از اتمام چهار نوبت می‌توانید یک ساعت استراحت کنید و پس از آن برای چهارنوبت دیگر برنامه بریزید.

تعادل فقط میان درس و تفریح نیست. خود مطالعه هم باید تعادل داشته باشد. درس‌هایی را که در آن ضعیف هستید باید همین تابستان شروع کنید و برای آن وقت بگذارید. همچنین درس‌هایی که تسلط بر آن زمان‌بر است. بین درس‌خواندن و تست لازم است تعادلی برقرار کنید. اگر پارسال تست کم زدید امسال باید خیلی بیشتر تست بزنید. دائم سعی کنید خودتان را با تست درگیر کنید و مطالب بیشتری یاد بگیرید.

یادتان باشد یک ماه آخر برای جمع‌بندی کافی نیست. بسیاری از داوطلبان تا نزدیک کنکور به خواندن ادامه می‌دهند و با سیلی از مطالب روبرو می‌شوند که زمانی برای جمع‌بندی ندارند. اهداف مطالعه را به صورت هفتگی مشخص و برنامه‌ریزی کنید. طوری که در سه ماه آخر بتوانید مطالب را جمع‌بندی کنید.

4- هدفمند مطالعه کنید.

شما که پارسال پشت‌کنکوری نبودید، نمی‌توانستید تمام وقت درس بخوانید. امسال شرایط عوض شده است. برای کسب موفقیت باید ساعات درسی را افزایش دهید. اگر هوش بسیار بالایی داشته باشید باز هم چهار یا پنج ساعت مطالعه برای درس خواندن کافی نیست. هرچند این مقدار برای شروع مناسب است اما به مرور لازم است آن را افزایش دهید.

امسال لازم است جدی باشید، و کمی به خودتان سخت بگیرید. برای مثال اگر حوصله‌ی درس شیمی را ندارید آن را برای چند ماه آخر، کنار نگذارید. شیمی درسی‌ست که وقت زیادی برای تسلط لازم دارد و باید از همین تابستان شروع به خواندن کنید.

هیچ چیزی به اندازه‌ی داشتن یک برنامه مشخص و اجرای دقیق آن نمی‌تواند شما را به موفقیت نزدیک کند.

5- انتخاب منابع متعدد و تغییر مداوم کتاب‌ها

یکی از اشتباهات رایجی که کنکوری‌ها انجام می‌دهند وسواس در انتخاب منبع است. یادتان باشد داشتن چندین منبع حجیم و قطور شما را به موفقیت نمی‌رساند. سعی کنید یک منبع اصلی انتخاب کنید و روی مطالب آن مسلط شوید.

همچنین روخوانی تست‌های این کتاب‌ها یا تست‌زنی فله‌ای هم کار اشتباهی است. خوب است که درسنامه را یاد بگیرید و سپس تعدادی تست استاندارد و باکیفیت انتخاب کنید و خودتان را محک بزنید.

مقالات خواندنی: 

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن جهت موفقیت در کنکور

خواندن برای کنکور در ۹۰ روز / تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها

کنکوری خواندن را یاد بگیرید و در کنکور ۹۹ رتبه زیر ۱۰۰ شوید.

کنکوری‌ها بخوانند و ۱۰ نکته‌ای را بدانند که رقیبانشان نمی دانند! 

 

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود