کنکوری خواندن را یاد بگیرید و در کنکور ۹۹ رتبه زیر ۱۰۰ شوید.

کنکوری خواندن را یاد بگیرید و در کنکور ۹۹ رتبه زیر ۱۰۰ شوید.

قبل از شروع به پرداختن روش‌های کنکوری خواندن، لازم و ضروری است به موردی اشاره کنیم.

به علت اینکه هدف شما قبولی با رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور ۹۹ است بنابراین عده‌ای از شما هنوز یک سال تحصیلی در پیش دارید و البته همه شما واقفید که تقریباً ۳۰ درصد از رتبه، به معدل سال آخر تعلق گرفته.

کنکوری خواندن را یاد بگیرید و در کنکور ۹۹ رتبه زیر ۱۰۰ شوید.
کنکوری خواندن را یاد بگیرید و در کنکور ۹۹ رتبه زیر ۱۰۰ شوید.

سوالات کنکور چگونه طراحی می‌شوند؟

با بررسی سوالات ۱۰ سال اخیر کنکور و مقایسه سال‌های گذشته با سال‌های اخیر در می‌یابیم که سوالات به سمت مفهومی و دقیق شدن پیش می‌روند و کاملاً از حالت کلیشه‌ای خارج شده‌اند.

این به آن دلیل است که طرح سوالات کنکور به صورت تشریحی مقدور نیست بنابراین سازمان سنجش تدابیری لحاظ کرده که سوالات از حالت کلیشه‌ای به این صورت درآید که فرد نتواند صرفاً با حفظ کردن از پس پاسخ دادن به سوالات برآید و حتما باید دروس را فهمیده باشد تا بتواند به سوالات، پاسخ دهد.

بنابراین داوطلبان تیز‌تر، باهوش‌تر، پرتلاش‌تر و ماهرتر موفق‌تر خواهند بود، لذا سعی کنید کنکوری خواندن یا به تعبیری مفهومی خواندن را یاد بگیرید.

چرا معدل سال آخر در رتبه تاثیر پیدا کرده؟

 اخیراً شرط معدل در رتبه کنکور تاثیر پیدا کرده و این سیاست واقعاً خوب و به جایی است، اینگونه هرکس واقعا لایق است، رتبه برتر می‌شود.

لذا سازمان سنجش با این نظام غلط و غیر‌اصولی‌(اینکه افرادی با زدن چند تست کاملا سرنوشت زندگی‌شان تغییر می‌کند و واقعا در حق بسیاری اجحاف می‌شود) مقابله کرد و سیاست مفهومی کردن سوال‌ها و تاثیر معدل نهایی سال سوم متوسطه را در دستور کار خود قرار داد؛ تا هر که واقعا لایق رتبه برتری است بالا رود.

 بنابراین شما با علم به اینکه معدل ۳۰ درصد، در نتیجه، یعنی رتبه شما، تأثیر دارد از همین حالا، هم برای کنکور ۹۹ و هم برای بهتر درس خواندن سال سوم متوسطه برنامه بریزید و همگام با هم پیش روید.

از الان که تابستان است شروع کنید و دروس سالهای قبل را مرور کنید، حتی اگر فارغ التحصیل شدید و تنها دغدغه شما کنکور است از همین تابستان شروع کنید و هرگز نگذارید دروس روی هم تلنبار شوند.

 شروع کردن از تابستان باعث می‌شود روش کنکوری خواندن را بیاموزید و به یک روال برای درس خواندن دست پیدا کنید. آهسته و پیوسته پیش می‌روید و از درس خواندن لذت می‌برید، بدون هیچ استرس و اضطرابی. 

روش‌های کنکوری خواندن:

 

  • آخرین سال تحصیلی باید چگونه باشد؟

 

 بعضی از شما آخرین سال تحصیلی و البته سرنوشت سازترین سالتان است، بنابراین از این توصیه‌ها هرگز غافل نشوید.

۱- حداکثر استفاده را از معلمان، کلاس‌ها و دانش‌آموزان زرنگ و ممتاز بکنید، تا می‌توانید رفع اشکال کنید و سوال کنید.

۲- قبل از کلاس، یک مرور سطحی و روزنامه‌وار از درسی که قرار است تدریس شود، داشته باشید.

۳- خوب و دقیق به معلم گوش کنید، اشکالات را همانجا بپرسید و رفع کنید، نکات مهم را یادداشت کنید، کلا در کلاس حضور فعالانه داشته باشید.

۴- درس همان روز را همان روز بخوانید. تمرین‌های آن را حل کنید و تمام ابهامات را در آن درس رفع کنید و آن را در ذهن  حک کنید.

۵- فردای آن روز درس روز قبل را مرور کنید.

۶- نهایتا تمرین‌ها و تستهای مربوط به آن درس را حل کنید.

۷- برخی مطالب فرار مثل لغات، مترادف‌های فارسی، نام اشخاص، فرمول‌ها و …. را یادداشت کنید و زمان‌های بیکاری و انتظار آنها را مرور کنید.

همزمان خودتان را برای کنکور هم آماده کنید و یک برنامه دقیق و اصولی برای دروس سالهای قبل بریزید.

 

  •  روش مفهومی خواندن 

اکثریت داوطلبان به متن کتاب‌ها اصلا اهمیت نمی‌دهند، اصلا به این فکر نکنید که تست‌ها خارج از کتاب طرح می‌شوند، نگاهی بیندازید شاید روش شما در خواندن غلط باشد!

باز تأکید می‌کنیم مطالب کتاب را بخوانید ولی مفهومی بخوانید، به این معنا که مطالب را درک کنید.

اکثر داوطلبان به متن کتاب‌ها اصلا اهمیت نمی‌دهند، نمی‌گویم کجا را بخوانید و چگونه بخوانید؛ ولی در همین حد می‌گویم که به اصطلاح(حتی ازخط‌‌کشی‌ها و نقطه‌ها) هم غافل نشوید.

شاید از جایی سوال بیاید که حتی خنده‌تان بگیرد و به خاطر اینکه آن را بسیار بی‌اهمیت می‌دیدید آن را نخواندید و سر جلسه از پاسخ به همان سوال عاجز می‌مانید!

اینکه می‌گویم از خط کشی و نقطه‌ها هم نگذرید به این معناست که تمام مطالب کتاب را خط به خط بخوانید و به هیچ‌وجه از هیچ کدام از مطالب به سهولت رد نشوید.

سازمان سنجش طراحان سوال را ملزم کرده تنها از کتاب سوال طرح کنند ولی نگفته از کجا و چگونه؛ بنابراین طراحان ممکن است طوری سوال طراحی کنند که حتی باورتان نشود.

در کل به شما می‌گویم دنبال معجزه و تست‌های جادویی و منابع ماورایی نباشید؛ حتی منابعی هم که وجود دارد و البته بسیاری از آنها مفید هستند بر‌اساس کتاب‌های درسی طراحی شده‌اند.

فقط کافی است کتاب درسی را خوب بخوانید و بفهمید، کنکوری خواندن یعنی فهمیدن.

حتی اگر از منابع هم استفاده کردید سعی کنید اول کتاب درسی‌تان را خوب بخوانید بعد بروید سراغ منابع دیگر.

 

  • فکر کردن به هدف و برنامه‌ریزی بر اساس آن 

از الان به هدف نهایی فکر کنید، این باعث می‌شود یک نیرویی شما را به جلو براند.

هدف داشته باشید و با هدف گام بردارید، داشتن هدف باعث می‌شود برای رسیدن به آن، برنامه‌ریزی کنید.

برنامه‌ریزی هم باید هدفمند باشد یعنی شما را به یک مقصدی برساند و به ۲صورت است: 

۱- برنامه‌ریزی کوتاه مدت که مربوط می‌شود به همان روزتان؛ شما همان زمان که از خواب بلند می‌شوید باید به هدفتان که تمام کردن مقداری از دروس با فرا‌رسیدن شب است فکر کنید و برایش تلاش کنید. 

۲- برنامه‌ریزی بلند مدت، برای مثال تمام کردن فلان کتاب تا ۱۰ روز آینده.

برای این منظور مقداری از دروس را در هر روز مطالعه می‌کنید، در برنامه‌ریزی بلندمدت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که تا چند ماه قبل از کنکور تمام دروس خوانده شده باشند و چند ماه آخر را تنها به مرور اختصاص دهید.

 

  •  مرور زیاد 

یکی از موارد مهم کنکوری خواندن مرور زیاد است، مرور باید به گونه‌ای باشد که تا درسی را متوجه نشدید به راحتی از آن نگذرید. 

اگر قرار باشد ۱۰ بار آن را بخوانید و مطمئن باشید اصلاً وقت‌تان سر این موضوع حتی اگر وقت زیادی هم ببرد تلف نخواهد شد، چون آن درس ملکه ذهن شما می‌شود و در زمان‌های آخر تنها با یک مرور همه را به یاد خواهید آورد، آن موقع می‌فهمید چه لذتی دارد!

 

 

  • خلاصه نویسی 

 

توصیه ما به شما این است که خلاصه نویسی‌ها را خودتان انجام ندهید.

می‌توانید خلاصه‌های تمام دروس را از سایت‌های معتبر خریداری کنید، وقت گرانبهای خودتان را صرف خلاصه‌نویسی نکنید، تمام مطالب کتاب را که خواندید و ملکه ذهنتان شد از خلاصه‌ها بهره ببرید.

خلاصه‌ها نزدیک کنکور هم خیلی به کمکتان می‌آید، یعنی زمانی که دیگر وقتی نمانده با یک مرور سریع روی خلاصه‌‌ها راحت‌تر از پس کنکور بر‌می‌آیید.

لازمه کنکوری خواندن استفاده زیاد از خلاصه‌ها و نکات مهم است.

 

مقالات خواندنی: 

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن جهت موفقیت در کنکور

خواندن برای کنکور در ۹۰ روز / تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود