یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟ (بایدها و نبایدهای تابستانِ یازدهمی‌ها)

یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟ 

مطالعه در تابستان

به‌طورکلی فصل تابستان مناسب‌ترین فصل برای آغاز مطالعه است. در تحقیقاتی که صورت پذیرفته اکثر دانش‌آموزانی که در کنکور، رتبه‌های بالایی را کسب نموده‌اند، تابستانی مفید و سرشار از تلاش و کوشش داشته‌اند. سعی کنید برای کنکور فقط به سه ماه تابستان بسنده نکنید. بدانید دنبال چه هستید. اگر در دروسی عقب‌مانده‌اید و برخی مباحث از بعضی درس‌ها برایتان دشوار و گیج‌کننده است در طول سال تحصیلی در اوقات فراغت از دوستانی بهره جویید که در آن درس و آن مطلب اشراف کافی و وافی دارند.

یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟ 
یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟

موفقیت در کنکور

 موفقیت در کنکور در ابتدا یک تصمیم‌گیری اساسی را در خود فرد می‌طلبد و اینکه همواره دانش‌آموز در این تصمیم، راسخ و ثابت‌قدم باشد. با مطالعه آمارهای گوناگون متوجه خواهید شد که در اردیبهشت‌ماه در ساعات مطالعه افت زیادی در دانش‌آموزان پایه یازدهم دیده می‌شود. در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که می‌تواند سرنوشت شما را در انجام یک کنکور تغییر دهد. دانش‌آموز عزیز سعی کنید این مقاله را به‌دقت مطالعه نمایید تا فتح بابی باشد برای موفقیت شما در آینده‌ای که بسیار نزدیک است.

چگونه در تابستان از فرصت‌ها استفاده کنیم؟

1- مباحث جدید مطالعه گردد.

داوطلبان کنکوری باید بدانند که فقط تا آخر اردیبهشت‌ماه فرصت دارند که مباحث جدید را از هر درس مطالعه نمایند. مطالعه مباحث جدید بعد از اردیبهشت‌ماه توصیه نمی‌شود؛ زیرا شما فرصت این‌که یک مبحث را به اتمام برسانید ‌ نخواهید داشت؛ با این‌ وجود درس‌های خود را با تمرکز و دقت بالا مطالعه نمایید و سعی کنید مباحث جدید را در اردیبهشت‌ماه به اتمام برسانید.

2- ساعت‌های مطالعه خود را یادداشت نمایید.

هر زمان که اقدام به مطالعه کرده‌اید مدت و شروع و پایان آن را ثبت نمایید. ثبت زمان مطالعه، در واقع روند مطالعه صحیح را برای شما طراحی می‌کند.

 

3- هرگز خود را با سایرین مقایسه نکنید.

فقط و فقط روی پروسه مطالعه خود تمرکز داشته باشید و اصلاً خود را با دیگران و دوستان خود مقایسه نکنید. از موفقیت‌های آنان خوشحال شوید و به آنان حسادت نورزید. به‌ جای حسادت، با تلاش و پشتکار زیاد خود را به آنان برسانید.

4- از خلاصه‌نویسی استفاده کنید.

در طول سال تحصیلی هر مبحث از کتاب درسی خود را خلاصه‌نویسی کنید و در تابستان آن خلاصه‌ها را دوباره مرور نمایید. خلاصه‌ها همان نکات کلیدی و مهمی هستند که در طول سال تحصیلی یادداشت می‌کنید.

5- به درس‌های عمومی اهمیت دهید.

حتماً تست‌های زمان‌دار بزنید. انجام آزمون‌های زمان‌دار در دروس عمومی سرعت شما را افزایش می‌دهد. در انجام تست عجله نکنید و با دقت پیش روید.

6- به سؤالات کنکور اولویت بخشید.

در زمان‌های باقی‌مانده در تابستان به دنبال سؤالات تألیف شده کتاب نروید. اولویت‌تان را برای تست‌های 5 تا 10 سال اخیر بگذارید و تمام تمرکز و فعالیت خود را روی تست‌های کنکور سراسری بگذارید.

7- از فراموش کردن مطالب قبل نگران نباشید.

خیلی از دانش‌آموزان بر این باورند که نکند مطالب خوانده‌ شده‌ی چند روز پیش را فراموش کنم. این معضل به دلیل نزدیک شدن به کنکور، در ذهن بیشتر داوطلبان نقش می‌بندد و این تفکر جز اضطراب و استرس فایده دیگری ندارد. اگر این زمان باقیمانده را با برنامه‌ریزی خوب و دقیق پیش روید با آمادگی بسیار بالا سر جلسه آماده خواهید شد.

8- به شیوه خوراک و خواب خود توجه نمایید.

شب‌ها از خوردن غذای زیاد پرهیز کنید تا بتوانید زودتر بخوابید تا فردا مجدداً برنامه درسی خود را از سر بگیرید.

9- در آزمون‌های جامع شرکت نمایید.

حتماً در آزمون‌های جامع شرکت نمایید و خود را چند بار قبل از کنکور محک بزنید و خود را ارزیابی نمایید. انجام آزمون‌های آزمایشی استرس و ترس شما را در کنکور نهایی کاهش می‌دهد و اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد.

 

10- دفترچه عمومی سایر رشته‌ها را بررسی کنید.

سؤالات عمومی سایر رشته‌ها را از خودتان آزمون بگیرید و در دفعات مختلف اطلاعات خود را محک بزنید.

یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟ 
یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟
چگونه در تابستان درس بخوانیم؟

نکته اول: پایه دهم و یازدهم را باهم بخوانیم. این‌گونه که قسمت‌های پایه دهم و یازدهم که با هم در ارتباط‌ند را باهم مطالعه کنید. اگر این کار را انجام ندهیم به‌مرورزمان، مطالب گذشته را فراموش خواهیم کرد که خودِ این امر موجب دوباره‌کاری و اتلاف وقت گرانبهایمان می‌شود..

نکته دوم: پیش‌نیازهای مرتبط در دروس عمومی و تخصصی را مطالعه کنیم. این‌گونه که در تابستان پیش‌نیازها را مطالعه نماییم. به‌پیش نیازها حتماً توجه و دقت خاصی مبذول گردد. مثلاً دانش‌آموزی که می‌خواهد تقسیم را انجام دهد حتماً باید اعداد را بشناسد.

نکته سوم: پس از مطالعه پیش‌نیازها به سراغ فصل‌های سخت و دشوار بروید. مثلاً داوطلبی که در درس شیمی ضعیف است، باید زمان بیشتری برای این درس صرف کند.

نکته چهارم: برای مطالعه در تابستان، داوطلب برای درس‌های محاسباتی و مفهومی وقت و زمان بیشتری بگذارد. دروس خواندنی را در اولویت بعدی قرار دهد.

 

در تابستان چند ساعت درس بخوانیم؟

برای مطالعه در تابستان واقعیت این است که توانایی‌ها و شرایط هر داوطلب با دیگری متفاوت است. برخی از شما ظرفیت مطالعه کمی دارید و برخی بسیار ظرفیت بالایی برای مطالعه دارید؛ بنابراین باید توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را بسنجید و برنامه‌ریزی خود را با دقت انجام دهید. اصلاً اضطراب این را نداشته باشید که ساعاتی که در روز قرار است مطالعه نمایید کم است؛ زیرا مهم این است که اگر ساعات کمی نیز مطالعه می‌کنید، از انجام زمان‌بندی و مطالعه نکردن به‌مراتب خیلی بهتر است وگرنه طراحی یک برنامه بدون عمل هیچ فایده‌ای نخواهد داشت فقط اضطراب شما را افزایش می‌دهد. 

برنامه‌ریزی مناسب برای مطالعه در تابستان

  •       تعیین هدف

برای انجام مطالعه باید اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت دقیقی برای خود طراحی نمایید.

  •       اهداف کوتاه و بلندمدت خود را زمان‌بندی کنید.

باید مشخص کنید که اهداف ما در چه زمانی انجام می‌گردد.

  •       مطالعه دروس به شکل موازی و هماهنگ

اکثر داوطلبان تمرکز خود را روی مطالعه یک درس می‌گذارند. این کار باعث خستگی و دل‌زدگی از آن درس می‌شود؛ اما اگر دو یا سه درس را در یک مدت‌زمان معین انجام دهید، این کار باعث تنوع در مطالعه می‌گردد.

  •       استراحت و خواب مناسب

اگر برنامه تحصیلی‌تان را خودتان طراحی کرده‌اید، حتماً در بین مطالعات خود از استراحت غافل نشوید. مثلاً بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بخوابید و دوباره شروع به مطالعه کنید. این کار باعث عدم خستگی می‌شود و ذهن و فکر شما نیز دقایقی استراحت می‌کند.

نوبت شما

حال اگر شما هم توانسته‌اید به سوال مهم « یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟ » پاسخ‌های هوشیارانه و موثری پیدا کنید، از تجربه‌های خود برای ما بگویید. 
یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود