0 تا 100 رشته چند رسانه ای ( Multi Media / مولتی مدیا)

معرفی رشته کارشناسی چند رسانه ای / مولتی مدیا 

معرفی رشته چند رسانه ای

رشته چند رسانه ای در دهه ‌های اخیر به عنوان یک فناوری بین رشته‌ای در علوم مختلف از جمله آموزشی ، هنری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی هر یک از اجزای متن ، گرافیک ، صدا ، پویانمایی و ویدیو در چندرسانه‌ای نیازمند قابلیت ویژه‌ای است که فقط هنرمند چند‌رسانه‌ای می‌تواند آن را ایجاد نماید.

چندرسانه‌ای در دهه ‌های اخیر به عنوان یک فناوری بین رشته‌ای در علوم مختلف از جمله آموزشی ، هنری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی هر یک از اجزای متن ، گرافیک ، صدا ، پویانمایی و ویدیو در چندرسانه‌ای نیازمند قابلیت ویژه‌ای است که فقط هنرمند چند‌رسانه‌ای می‌تواند آن را ایجاد نماید .

کارشناسی چند‌رسانه‌ای یک برنامه بین رشته‌ای مبتنی بر فعالیتهای عملی دانشجویان می‌باشد که مهارت‌ها و علوم طراحی و تولید محصولات هنری چند‌رسانه‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانش آموختگان این برنامه افرادی با مهارت های متعدد می‌باشند که فهم بالایی از فرایندهای تکرار شونده بازسازی سیستم های چند‌رسانه‌ای را دارا می‌باشند . دروس این برنامه به طور کلی پوشش دهنده چهار جریان اصلی می‌باشد:

  1.  کسب مهارت های طراحی هنری
  2. کسب مهارت های مربوط به طراحی رایانه ای
  3. ترکیب این مهارت ها در اجرای پروژه‌های عملی و کسب تجربیات عملی
  4. اجرای پروژ‌ه‌های انتخابی با توجه به علایق دانشجویان

هدف از برنامه‌ریزی دوره کارشناسی چند‌رسانه‌ای ، پرورش نیروهای خلاق فنی دانشجویان براساس بینش اسلامی و آگاهی‌های تخصصی و مهارت های آن ها در زمینه هنر چند‌رسانه‌ای رایانه محور می‌باشد .

دانشکده هنر های رایانه ای

دانشکده هنرهای رایانه‌ای در راستای اهداف یاد شده در بهمن ماه سال 1386 با پذیرش 30 دانشجو در رشته چند رسانه ای با گرایش واقعیت مجازی با بهره‌گیری از اعضای هیات علمی و متخصصین سراسر کشور و با تکیه بر امکانات و فناوری های نوین ، فعالیت خود را رسماً آغاز نمود .

در برنامه‌های آتی ، پذیرش دانشجو در رشته های گرافیک رایانه ای(Computer graphics)،طراحی کاربر دوطرفه(Interface design) و فیلم و انیمیشن(Film and Animation) در دوره کارشناسی و راه‌اندازی دوره‌ تحصیلات تکمیلی رشته چند‌رسانه‌ای مورد توجه واهتمام دست‌اندرکاران در برنامه ریزی و ادامه فعالیت دانشکده هنر های رایانه ای دانشگاه می باشد.

رشته چند رسانه ای چیست

چند رسانه ای چیست؟ کارشناسی چند رسانه ای مالتی مدیا چیست ؟

استفاده از رسانه‌های مختلف، مانند صدا، عکس، ویدئو، انیمیشن، متن و… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانه‌ای گویند، که در مقابل برنامه‌های صرفاً متنی به کار می‌رود. در چنین برنامه‌هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه‌های تصویری یا صوتی قرار می‌گیرد.

این رشته در دانشکده ی هنرهای رایانه ای دانشگاه هنر تبریز با گرایش واقعیت مجازی در سال 1386 ایجاد شده است

تعریف مالتی مدیا

مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای است یعنی ارتباط و انتقال موضوع ها و مفاهیم با استفاده از رسانه های متفاوت همچون گفتار موسیقی عکس متن انیمیشن محیط های تعاملی و رابط با کاربر و… و هر چیز که شما فکرش را بکنید.

محصولات مالتی مدیا یا چند رسانه ای به طور کلی به ۳ قسمت عمده تقسیم می شوند:

  • آموزشی

در این نوع از مالتی مدیا از تمام قابلیت ها برای تولید یک نرم افزار آموزشی استفاده میشود.و در فضایی جذاب و متنوع . در این گونه از نرم افزار ها سعی می شود مفاهیم آموزشی به صورت تعاملی به مخاطبان آموخته شود

  • تبلیغاتی

در ابتدا تبلیغات یا رساندن صدای خود به مخاطبان خاص را در نظر بگیرید لذا در همین راستا با بهره گیری از قابلیت های رایانه می توان از طرق مختلف از قبیل استفاده از عناصر دیداری و شنیداری از مانند : انیمیشن صوت و عکس و … به هدف مطلوب دست یافت.

تعریف مالتی مدیا 

  • کاربردی

نرم افزار های کاربردی از قبیل پخش کننده های صوتی و تصویری برای ساخته شدن دارای تعریف های استانداردی هستند.


توصیه می کنم برای آشنایی، این فایل رو دانلود کنید و متن زیر رو مطالعه کنید:

معرفی رشته کارشناسی چندرسانه ای: دانلود 


 

در فایلی که نوشتم و دانلود کردید، اطلاعات کلی درباره دروس و سرفصل ها نوشتم.اما اطلاعاتی که خودم براتون می نویسم :

رشته کارشناسی چندرسانه ای، رشته ای جدید هست که در سال ۱۳۸۶ با پذیرش دختران در گرایش “واقعیت مجازی” در دانشکده هنرهای رایانه ای دانشگاه هنر تبریز متولد شد.

از اونجایی که این رشته، جدید هست و اکثر داوطلبان هیچ اطلاعی از وجود این رشته و یا اطلاعات از نوع رشته ندارند، انتخاب نمی کنند.البته این اتفاق ممکنه فقط تا یک الی دو سال بیفته،چون با گذشت زمان این رشته معرفی میشه. اما الان به دلیلی که گفتم، امکان قبولی رو برای داوطلبان ریاضی افزایش میده.

پس اگر رتبه ای مثلا  ۱۰هزار  تا ۲۰ هزار منطقه ۱ آوردید و فکر می کنید فقط از رشته هایی که مورد علاقتون نیست قبول میشید ، به این رشته فکر کنید. البته این رو بگم که فکر اشتباه درباره این رشته نکنید.شاید این فکر رو بکنید که چون با رتبه های نسبتا بالا میشه قبول شد، پس رشته اسونی هست، باید بگم که: اینطور نیست.

علتش اینه که رشته ناشناخته هست.پس اول سرفصل دروس رو مطالعه کنید و ببینید که اگر علاقه دارید وارد این رشته بشید.نه از روی ناچاری.چون رشته ای هست که اگر بدون علاقه بیاید، ناچار به انصراف از این رشته میشید. رشته کارشناسی چندرسانه ای ، در ایران، فعلا فقط در دانشگاه هنر تبریز و دوره روزانه از داوطلبان گروه ریاضی دانشجو می گیره.


دانشجو ها با آموزش هایی که در دانشگاه می بینند و با تلاش و پشتکار خودشون می تونن هم در دوران تحصیل و هم بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار بشن. (بستگی به توانایی فرد داره).

اشتغال در زمینه های: طراحی وب سایت، برنامه نویسی رایانه ای، کانون های تبلیغاتی (مشاور تبلیغات، ساخت تیزر تبلیغاتی و…)، مهندس صوتی و تصویری، طراح چند‌رسانه ای، مولف چندرسانه ای،  هنرمند دو و سه بعدی کار، طراح گرافیک رایانه‌ای، طراح پویا نمایی (انیمیشن)، کارشناس تبلیغات،  دستیار تولید،مدیر سیستمهای اطلاع رسانی، طراح سیستمهای عملکردی رایانه ای و……….


این رشته، رشته ای هست که علاوه بر آموخته های دانشگاه، باید دانشجو حتما حتما حتما فعالیت داشته باشه تا بتونه در کار خودش ممتاز باشه. و این زمانی میسر میشه که با آگاهی کامل، این رشته رو انتخاب کرده باشه.

اگر مایل به تحصیل در این رشته هستید توصیه می کنم آشنایی نسبی با این نرم افزار هارو داشته باشید:

  • Microsoft Visual Studio
  • Corel Draw
  • Adobe Photoshop
  • SketchUp
  • Macromedia Flash
  • AutoCAD
  • 3D Studio Max
  • Maya
  • Adobe Premier
  •  adobe after effect

مشاهده مقاله  معرفی رشته مهندسی آبیاری

برای آمادگی برای ترم اول ، دروسی که ارائه میشن رو می نویسم، اگر این رشته رو انتخاب کردید، دروس سایر ترم ها رو خودتون آماده میشید. ( دروس در فایل بالا که برای دانلود هست، نوشته شده).

دروس ارائه شده در ترم ۱ رشته چند رسانه ای

دروس ارائه شده در ترم ۱

آشنایی با هنر در تاریخ(۱) – آشنایی با زبان تصویر(۱)- مبانی رایانه و چند رسانه ای- مقدمات طراحی(۱)- ریاضیات – هندسه (۱) – زبان فارسی- تربیت بدنی (۱). بهتره برای درس مبانی رایانه، آشنایی با زبان برنامه نویسی C  و C++ داشته باشید.


توجه توجه : بر اساس شیوه کلی دانشگاه هنر تبریز، رشته کارشناسی چند رسانه ای هم، برای پذیرش، مصاحبه دارد. دانشجویان پسر ، ورودی مهر (نیمسال اول) و دانشجویان دختر، وردی بهمن ماه (نیمسال دوم)  سال تحصیلی خواهند بود.

معرفی واژه چند رسانه‌ای

داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری احتمالاً با رشته هنرهای چند رسانه ای برخورد کرده‌اند، اما ممکن است درباره این رشته اطلاعات کافی نداشته باشند. پس آنها نیاز دارند ابتدا درباره مفهوم هنرهای چند رسانه‌ای اطلاعاتی را کسب نمایند.همچین داوطلبان می توانند صفحه مربوط به معرفی رشته های ریاضی را مطالعه کنند که بتوانند با آگاهی کامل انتخاب رشته کنند.

در خصوص کلید واژه چند رسانه‌ای می‌توان گفت:

در زبان انگلیسی به واژه چند رسانه‌ای Multi Media گفته می‌شود و در زبان فارسی افراد اغلب به این واژه نام‌های مولتی مدیا یا مالتی مدیا اطلاق می‌کنند. در واقع چند رسانه‌ای به این معنی است که بتوانیم علاوه بر رسانه‌های سنتی، اطلاعات کامپیوتری و رایانه‌ای را به وسیله صدا، فیلم، انیمیشن و … نمایش دهیم.

بنابراین می‌توان گفت مالتی مدیا یا چند رسانه‌ای زمینه‌ای را فراهم می‌کند که از طریق آن شما می‌توانید اشکال مختلف و گوناگون محتوا را از جمله گرافیک، متن، صدا، انیمیشن، نقشه‌ها، تصاویر ثابت و متحرک و … با هم ترکیب و ادغام کرده و به وسیله آن هر گونه اطلاعاتی را به صورت دیجیتالی نمایش دهید یا از طریق آن، این اطلاعات را ذخیره، انتقال و پردازش کنید.

پس می‌توان نتیجه گرفت:

به برنامه‌هایی، برنامه چند رسانه‌ای گفته می‌شود که در آنها از منابع رسانه‌ای از جمله گرافیک، انیمیشن، عکس، فیلم و … استفاده شود. در برنامه‌های چند رسانه‌ای اغلب سعی می‌شود تا از متن کمتر استفاده شود و این رسانه‌های صوتی و تصویری هستند که وظیفه انتقال پیام را بر عهده دارند.

با توجه به این مطالب اکنون برای کنکوری‌های عزیز این سؤال مطرح می‌شود که:

رشته چند رسانه ای چیست؟

رشته هنرهای چند رسانه‌ای اغلب در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و پذیرش دانشجو از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک در کنکور سراسری صورت می‌گیرد. در مقطع کارشناسی رشته هنرهای چند رسانه‌ای دانشجویان با مهارت‌ها و علوم طراحی آشنا می‌شوند و در زمینه تولید محصولات هنری چند رسانه‌ای آمادگی لازم را کسب می‌کنند.

پس می‌توان گفت رشته

کارشناسی هنرهای چند رسانه ای مبتنی و بر اساس مجموعه فعالیت‌ها به صورت علمی و عملی است که دانشجویان باید آنها را فرا بگیرند.

دانشگاه‌های رشته چند رسانه ای

داوطلبان گروه ریاضی در کنکور سراسری در صورتی که تمایل دارند جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های رشته چند رسانه ای را انتخاب نمایند باید نسبت به دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته و همچنین ظرفیت آنها و رتبه بندی دانشگاه ها جهت پذیرش دانشجو آگاهی و اطلاع داشته باشند.

در سال 1398 دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حدود 60 نفر از پذیرفته شدگان کنکور سراسری در رشته هنرهای چند رسانه‌ای را برای ادامه تحصیل در این دانشگاه مورد پذیرش قرار دارد. از سال 1399 نیز دانشجویان توانستند در رشته چند رسانه ای دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل پذیرش شوند.

چارت درسی رشته چند رسانه ای

دانشجویان با پذیرفته شدن در مقطع کارشناسی رشته هنرهای چند رسانه‌ای برای ادامه تحصیل در این رشته باید دروسی شامل درس‌های پایه، درس‌های اصلی و درس‌های تخصصی را که در زیر به آنها اشاره شده است، بگذرانند.

سرفصل درس چند رسانه ای در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از:

دروس پایه دروس اصلی دروس تخصصی
هنر و تمدن اسلامی ارتباط متقابل انسان و رایانه مدل سازی مقدماتی رایانه‌ای
مقدمات طراحی (1) گرافیک رایانه‌ای (1) مبانی صدا و نور دیجیتالی (1)
مقدمات طراحی (2) گرافیک رایانه‌ای (2) طراحی واقعیت مجازی (1)
ریاضیات گرافیک رایانه‌ای (3) طراحی واقعیت مجازی (2)
هندسه (1) چند رسانه‌ای و اسکریپت طراحی واقعیت مجازی (3)
هندسه (2) تاریخ چند رسانه‌ای طراحی واقعیت مجازی (4)
آشنایی با هنر در تاریخ (1) تجهیزات چند رسانه‌ای شبیه سازی و متحرک سازی رایانه‌ای (1)
آشنایی با هنر در تاریخ (2) روش تحقیق شبیه سازی و متحرک سازی رایانه‌ای (2)
آمار نویسندگی برای پویا نمایی پروژه نهایی
آشنایی با زبان تصویر (1) قوانین و مقررات پویا نمایی
آشنایی با زبان تصویر (2) تجزیه و تحلیل هنرهای چند رسانه‌ای
مبانی رایانه و چند رسانه‌ای زبان خارجی تخصصی
عکاسی دیجیتالی مدیریت چند رسانه‌ای
آشنایی با هنرهای معاصر

بازار کار رشته هنرهای چند رسانه‌ای به چه شکل می باشد ؟

فارغ‌التحصیلان رشته هنرهای چند رسانه‌ای در صورت برخورداری از توانایی‌ها و مهارت‌های لازم در زمینه رشته مالتی مدیا به راحتی می‌توانند در این رشته مشغول به کار شوند. چرا که بازار کار این رشته بستگی به میزان توانایی و مهارت‌های آنها دارد.

آشنایی با نرم‌افزارهای متنوع و گوناگون و کسب مهارت کار کردن با این نرم‌افزارها می‌تواند بازار کار رشته چند رسانه ای را برای کارشناسان رشته هنرهای چند رسانه‌ای فراهم کند.

فرصت‌های شغلی رشته چند رسانه ای

فرصت‌های شغلی رشته مولتی مدیا

فرصت‌های شغلی که می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان رشته مولتی مدیا یا همان رشته هنرهای چند رسانه‌ای به وجود بیاید به صورت زیر است:

  •  طراح و مهندس چند رسانه‌ای
  •  طراح و مهندس بازی‌های رایانه‌ای
  •  طراح و گرافیست پویا نمایی
  • مؤلف و نویسنده چند رسانه‌ای
  •  هنرمند دو یا سه بعدی کار

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

9 نظر درباره “0 تا 100 رشته چند رسانه ای ( Multi Media / مولتی مدیا)

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      باید کنکور ریاضی بدین
      ممنون از اینکه به سایت ما سر زدین

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      اگر منظورتون کاردانی به کارشناسیه، نه
      بدید اول کارشناسی رو بگیرین
      بعد مجدد برای اون رشته کنکور بدین

  1. 바하레 می گوید:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من رشته ام ریاضی بوده اگر بخوام این رشته رو انتخاب کنم باید کروم مهندسی رو تویه دفترچه یانتخاب رشته وارد کنم ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود