ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

سلام دوستان؛ امروز با مبحثی در خدمت شما هستم که اکثر دانش آموزان تجربی اون رو به عنوان شاخ زیست شناسی میشناسن!, اگر از دانش آموزی که این مبحث رو سخت میدونه دلیل اون رو بپرسید احتمالاً میگه ترکیب شدن کمی ریاضیات با درس زیست شناسی اونو خیلی سخت کرده!, ولی نه! این دلیل به هیچ عنوان صحیح نیست, ریشه ی مشکل فقط و فقط در نوع مطالعه ی دانش آموزه! … ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

+ درستون کجاست؟

– ژنتیک!

+ منظورم اینه که کدوم فصل کتاب؟

– فصل 5

+ برو بابا فصل 5 که ژنتیک نیست! اصل ژنتیک فصل 8 ـه!

– . . . !

 

این مکالمه پایه ی اکثر مشلات دانش آموزان در بحث ژنتیکه!, دانش آموز سال سومی که با همکلاسی یا دوست بزرگتر از خودش صحبت میکنه و این حس بهش القا میشه که فصل 5 اهمیت زیادی نداره و جزء ژنتیک حساب نمیشه و بنابراین توجه کمی به اون میکنه!

اول از همه باید اینو بدونید که مبحث ژنتیک با تمام مباحث زیست شناسی متفاوته, نه به خاطر سخت بودنش بلکه به خاطر مفهومی بودنش, اکثر دانش آموزا سر کلاس مدرسه مطالب ژنتیک رو مثل سایر مطالب زیست متوجه نمیشن و فقط نسبت ها و کسر ها و صفاتی رو میبینن که در هم ضرب و با هم جمع میشن و بنابراین سخت بودن این مطلب رو بهونه, و نخوندن و نزدن تست اون در کنکور رو توجیه میکنن!

ببینید, مطالب فصل پنج زیست 2 پایه ی مطالب فصل های 6 و 7 و این دو فصل هم پایه ی مفهومیِ فصل 8 (یعنی اصل ژنتیک!) هستن. اگر فصل 5 (که اتفاقا برای اکثر دانش آموزا نچسب و بدون جذابیت ـه) رو مفهومی و خوب یاد نگیرید توی فصل های 6 و 7 لنگ میزنید و در پی اون در فصل 8. به نظر من نقش ریاضیات توی ژنتیک انقدر کمه که میشه از اون چشم پوشی کرد! همه چیز به درک دانش آموز از مباحث پایه ی ژنتیک داره. دانش آموزی که میتوز و میوز رو درک کرده باشه (نه اینکه حفظ کرده باشه!) توی فصل 8 نیازی به وقت تلف کردن و فکر کردن به مسائل گامتی نداره! من شخصا بیشترین مشکلم توی ژنتیک مسائل گامتی بود و هرکار میکردم نمیتونستم درک کاملی از اون داشته باشم, آخر سر ریشه ی این مشکل رو توی فصل 7 و تقسیم میوز پیدا کردم! اگر واقعا بتونید درک کنید که جفت شدن تتراد ها در متافاز I به چه صورته و تتراد ها به چه شکل هایی ممکنه جفت بشن بار خودتونو بستید و نیاز خاصی به حفظ کردن فرمول های مختلف نخواهید داشت.

سایر مطالب هم به همین صورت هستن, دید شما به چگونگی به ارث رسیدن صفات وابسته به X در ملخ نر برمیگرده به درکی که از نحوه تعیین جنسیت جانداران مختلف در فصل 6 پیدا کردید. باور کنید باقی مطالب ژنتیک بعد از درک مفهوم های دیگه چیز خاصی ندارن بجز حفظ و تمرین یه سری تشریفات!

مشاهده مقاله  تصاعد عددی و هندسی

Genetics 2

اگر در مباحث دیگه ی زیست شناسی سر کلاس جزوه بر نمیدارید, توی این مطلب حتما جزوه بنویسید. برداشت خودتون از حرف های معلم رو بنویسید و مسائلی که سر کلاس حل میکنه رو تماماً یادداشت کنید. اگر دیدید که مطالب رو سر کلاس متوجه نمیشید زانوی غم بغل نگیرید! همه مثل شما هستن! سعی کنید همه ی هوش و حواستون رو به معلم بسپرید که تا جای ممکن متوجه مطالب بشید, بعد از اون میتونید توی خونه از کتاب های آموزشی استفاده کنید که انواع و اقسام اونها در رنگ بندی ها و قیمت های مختلف موجود هستن!

 

کتاب های ژنتیک – ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

سه تا کتاب خوب رو میتونم برای این مبحث پیشنهاد بدم. اول از همه “ژنتیک کنکور” نشر تخته سیاه؛ این کتاب نسبت به نمونه های مشابه خودش نسبتاً خلاصه تره و بیشتر برای کنکوری هایی که برای تموم کردن ژنتیک ضرب العجل دارن پیشنهادش میکنم. بعد از اون کتاب های “ژنتیک مندلی” از نشر خیلی سبز و “ژنتیک به زبان آدمیزاد” از نشر مهر و ماه رو شدیدا پیشنهاد میکنم. این دوتا کتاب تفاوت چندانی با هم ندارن (اگرچه شخصا ژنتیک به زبان آدمیزاد رو کامل تر میدونم [علیرغم اشتباهاتی که توش هست]) و برای خوندن هرکدوم باید وقت بیشتری صرف کنید. چرا که مباحث رو از پایه آموزش دادن و خوندن دقیق اونها زمان بر و البته بسیار مفیده!

و خب واضحه که خوندن این کتاب ها باید بعد از تسلط کامل بر مو به موی متن کتاب درسی باشه! خوندن اونها بدون خوندن کتاب درسی مثل بناکردن ساختمون روی آبه!

این نکته هم خیلی مهمه که تمرین مسائل ژنتیک مثل ریاضی و فیزیک نیست که با حل کردن یک سری تمرین روی اونها تسلط پیدا کنید و روال کلی کار رو برای باقی مسائل هم بتونید متوجه بشید و توی کنکور به سادگی به اون جواب بدید, چرا که تنوع مسائل ژنتیک بسیار زیاده و خلاقیت های خیلی زیادی توشون دیده میشه و بعد از اینکه روال کار دستتون اومد باید بازم تمرین کنید و تمرین کنید تا حل این مسائل بخشی از وجود شما بشه. اطلاع دارید که شما در کنکور با 50 تست زیست شناسی و 35 دقیقه وقت روبرو هستید! پس برای حل مسائل ژنتیک به اندازه ی مسائل فیزیک و ریاضی فرصت ندارید. تسلط بیشتر کلید موفیت شماست!

بنابراین نگاه خصمانه ی احتمالی خودتون رو ژنتیک رو کناب بذارید و از همین امروز شروع کنید به رفع پایه ایِ مشکلات خودتون در این مبحث.

خب امیدوارم تونسته باشم مطالب مفیدی رو بهتون گفته باشم, اگر سوالی در این زمینه دارید میتونید در بخش نظرات بپرسید تا جواب بدم. اگر هم در مطلبی از ژنتیک مشکل دارید بازم میتونید بگید تا در صورت توانم راهنمایی کنم.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

8 نظر درباره “ژنتیک را چگونه بخوانیم؟

  1. نرگس می گوید:

    سلام خسته نباشید
    نظرتون در مورد ژنتیک گربه از خانه زیست شناسی چیه؟ ایا خوبه یا نه؟
    اخه من تقریبا نصفش خوندم و قصد داشتم بعد از این ژنتیک کنکور رو بخونم ولی با خوندن مطلب شما کمی از ادامه دادن خوندن ژنتیک گربه سست شدم!!! حالا به نظرتون من چیکار کنم؟

    • امیر می گوید:

      من با این کتاب ک میگی زیست قلمچی 93 زدم
      کتابش عالیه
      هیلی سبز مندلی هم دسنامه هاشو مجانی گذاشته تو سایتش کامل
      مستونین دانلود کنین پرینت بگیرین کلا شاید 10 15 تومن بشه

  2. عاطفه می گوید:

    سلام
    یه کتاب کامل برا ژنتیک چی هس؟
    من ژنتیک تخته سیاهو گرفتم ولی این چرا اینقد کمه؟
    کتاب خیلی سبزه خیلی بیشتره که
    چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • نویسندگان سایت می گوید:

      سلام ژنتیک تخته سیاه کاملا برای کنکور کافیه.(چنذ سال اخیر ژنتیک خیلی اسون تر شده)

  3. امیر می گوید:

    سلام
    یه سوال دارم
    من الان تو تابستون سال سومم ینی کمتر دوماه دیگه میرم سوم
    اگه بخوام ژنتیک رو از الان بخونم چیکار کنم؟ چه کتابی؟ چطور؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود