چه رشته‌ای مناسب من است؟!

چه رشته‌ای مناسب من است؟!

انتخاب رشته‌ی دانشگاهی یکی از مهمترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب‌های یک فرد است، همان انتخابی که مسیر زندگی انسان و خوشبختی یک فرد را می‌تواند رقم بزند و بر یک عمر زندگی شما تاثیر بگذارد؛ این سوال که “چه رشته‌ای مناسب من است؟” اولین و مهم‌ترین سوال سرنوشت‌ساز هر فرد در کل زندگی‌اش می‌تواند باشد. انتخاب رشته دانشگاهی وابسته به انتخابی است که شما در دبیرستان کردید، یعنی اگر در دبیرستان انتخاب درستی بر اساس استعدادها و علایق خود داشتید نیمی از راه را پیموده‌اید و نیم دیگر آن، هم اکنون است که در واقع مسیر زندگی و آینده شغلی شما را رقم می‌زند بنابر‌این باید برای شما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد، پس تمام توان خود را در این راه بگذارید تا یک عمر از انتخاب به‌جا و درستِ خود لذت ببرید.

چه رشته‌ای مناسب من است؟!
چه رشته‌ای مناسب من است؟!

هر دانش‌آموزی که آینده‌اش برایش مهم است از خود می‌پرسد که چه رشته‌ای مناسب من است؟ لذا باید چند فاکتور را در نظر بگیرید و با برآورد و سبک و سنگین کردن هر کدام از فاکتورها بتوانید به یک انتخاب درست دست پیدا کنید؛ توجه به یک فاکتور و نادیده گرفتن بقیه، ممکن است شما را در آینده بدجور پشیمان کند. بنابراین ما در این مقاله سعی می‌کنیم به بهترین‌ وجه ممکن شما را راهنمایی کنیم تا خدای ناکرده با انتخاب نادرست باعث نابودی چند سال از عمر با‌ارزشتان نشوید.

مهم‌تری ن فاکتورها:

۱ و ۲- علاقه و نیاز جامعه: علاقه و نیاز جامعه اولین و مهمترین فاکتور‌ها هستند که شما باید آنها را در نظر بگیرید و وقتی  این دو را، در دو کفه ترازو بگذاریم موازی هم قرار می‌گیرند، بنابر‌این هر دو به یک اندازه اهمیت دارند، چرا که شاید شما به رشته‌ای علاقه دارید که جامعه به آن نیاز اندکی دارد یا به خاطر متقاضیان زیاد در آن رشته، اشباع شده. شاید هم به فلان رشته‌ای علاقه‌ ندارید ولی نیاز جامعه باشد، حتی ممکن است در آزمون کنکور در آن رشته بالاترین رتبه را گرفته باشید، پس بهترین شرایط را برای ادامه تحصیل در آن رشته دارید، از جمله: بهترین دانشگاه! ولی علاقه‌ای به آن رشته ندارید، البته این مورد کم اتفاق می‌افتد، چون اصولا کسی که در رشته‌ای رتبه بالا را می‌گیرد اکثر مواقع، به آن هم علاقه دارد هم استعداد که توانسته بهترین رتبه را در آن رشته بگیرد؛ ولی در موارد اندک هم، خلاف آن اتفاق می‌افتد.

اگر در آن رشته ادامه تحصیل بدهید، شاید در آینده برای آن بازار‌کار هم باشد ولی چون علاقه چندانی به آن ندارید فرد موفقی در آن شغل نخواهید بود. از طرفی شاید در رشته مورد علاقه‌تان ادامه تحصیل دادید ولی چون  بازار‌کار نداشت در آینده با مشکل مواجه شوید. بنابراین توصیه می‌شود در هیچ کدام از رشته‌ها وارد نشوید و رشته‌ای را انتخاب کنید که هم علاقه دارید هر چند کم، هم نیاز جامعه باشد.

۳- استعداد: دانش‌آموز خودش می‌داند در چه رشته‌ای استعداد دارد، در واقع استعداد با علاقه رابطه نزدیکی دارد. به نظر، اگر دانش‌آموزی به رشته‌ای علاقه داشته باشد در آن استعداد هم پیدا می‌کند بنابراین استعدادیابی کار سختی نیست. در واقع ببینید به کدام رشته علاقه بیشتری دارید و با در نظر گرفتن نیاز جامعه آن را انتخاب کنید؛ مثلا رجوع کنید به دوران تحصیل و ببینید در کدام یک از دروس نمره بهتری می‌گرفتید و راحت متوجه خواهید شد به چه رشته‌ای علاقه و استعداد دارید.

مشاهده مقاله  ترجمه مقاله سازمان به عنوان یک حوزه یادگیری میان رشته ای

۴- در نظر گرفتن ویژگی‌های روحی، جسمی و شخصیتی: دانش‌آموزی که می‌خواهد رشته‌ای انتخاب کند باید این را در نظر بگیرد که آن رشته تا چه حد با روحیه یا شخصیت او سازگار است. برای مثال: شخصی که از شلوغی متنفر است هرگز نباید شغل معلمی را برگزیند، زیرا بعد که باید با انواع و اقسام دانش‌آموزان و سر و صدا و شلوغی سر و کله بزند با مشکل مواجه خواهد شد، یا فردی که همیشه از خون متنفر بوده و بوی بیمارستان حالش را بد می‌کرده نباید رشته‌های پزشکی را انتخاب کند. شاید او از دروس تجربی و پزشکی خوشش بیاید و علاقه داشته باشد ولی وقتی در محیط کار قرار می‌گیرد همه چیز برعکس می‌شود، بنابراین باید رشته‌ای را برگزینید که روحیه‌ی شما آینده شغلی شما را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

۵- در نظر گرفتن امکانات مالی و شرایط اجتماعی: باید قبل از انتخاب رشته ببینید اصلا می‌توانید در آن رشته مورد نظر ادامه تحصیل دهید یا در بین راه به خاطر نداشتن امکانات محیطی یا مالی مجبور به ترک تحصیل خواهید شد بنابراین اگر احتمال مشکل مالی می‌رود از همین الان به فکر چاره باشید، مثلا شغلی در کنار تحصیل برای خودتان در نظر بگیرید.

اشتباهات رایج:

  • چشم و هم‌چشمی: اولین و بزرگترین اشتباه دانش‌آموزان و والدین آنها برای انتخاب رشته، بدون تعارف! چشم و هم‌چشمی است، مثلا اینکه پسرخاله‌اش در فلان رشته، تحصیل می‌کند او هم باید بر‌خلاف علاقه‌اش همان رشته را انتخاب کند، یا مثلا قبول شدن در فلان رشته‌ای یا تحصیل در فلان رشته خیلی کلاس دارد، بدون اینکه این را در نظر بگیرند فرزندشان اصلاً در آن رشته استعداد دارد یا ندارد؟ علاقه دارد یا نه؟ نیاز جامعه است یا نه؟
  • سردرگمی‌ها و نگرانی‌ها: سردرگمی‌ها و نگرانی‌های دانش آموزان به خاطر تنوع و تعدد شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی است، واقعا تردید دارند! اینکه چه رشته‌ای مناسب من است، بنابراین ممکن است دچار خطا شوند و اشتباها رشته‌ای را انتخاب کنند که اصلا مناسب آنها نیست و چه بسا چند‌سال بعد متوجه شوند که انتخابشان نادرست بوده. در اینجا توصیه می‌شود از مشورت فردی متخصص در این زمینه مثل مشاوره تحصیلی یا دانشجویانی که در همان رشته مشغول تحصیل هستند کمک و مشورت بگیرند.

دانش‌آموزان نیازها و خواسته‌ها و انتظاراتشان را از آینده شغلی که در انتظارشان است را با مشاور در میان بگذارند تا مشاور بتواند به بهترین وجه ممکن آنها را یاری کند. بعد از بین چند رشته پیشنهاد شده به استعدادها و علایق خودشان و نیاز جامعه رجوع کنند و بهترین رشته را برگزینند. لطفاً از این مسئله به راحتی عبور نکنید زیرا شما می‌خواهید برای یک عمر خود تصمیم بگیرید، یعنی مهمترین تصمیم زندگی‌تان را! پس خواهشا سرسری نگیرید.

وظیفه والدین:

والدین در این زمان که خطیر‌ترین زمان زندگی فرزندشان است باید مرتب به او دلداری بدهند، شرایط و زمینه آرامش را برای او فراهم کنند که بهتر بتواند فکر کند و تصمیم بگیرد. هرگز او را مجبور به انتخاب رشته‌ای که خودشان دوست دارند نکنند، بنابراین وقتی می‌بینند فرزند دلبندشان مرتب دلهره دارد که چه رشته‌ای مناسب من است! با آرامش تمام او را با روش‌های صحیح راهنمایی‌ کنند، اگر رشته‌ای به نظرشان بهتر می‌رسد آن را به فرزندشان پیشنهاد دهند و هرگز تحمیل نکنند و او را در انتخاب رشته مختار بگذارند و محدودش نکنند.

 

مقالات خواندنی: 

برنامه ریزی کنکور 1401 رایگان

تاثیر معدل در کنکور 1401

روش اصولی مطالعه واژگان و املای ادبیات فارسی

بهترین روش مطالعه زیست

 

 

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود