چه رشته‌ای برم؟

چه رشته‌ای برم؟

بسیاری از دوستان مکتبستانی عزیز سوال می‌کنند که هنگام انتخاب رشته‌ی تحصیلی چه معیاری را باید مدنظر داشته باشند؟ آیا فقط باید به درآمد و آینده‌ی شغلی فکر کنند؟ علاقه و استعداد چه نقشی در انتخاب رشته‌ی تحصیلی دارد؟ تعدادی دیگر هم این انتخاب را به کنکور واگذار می‌کنند. یعنی با توجه به رتبه‌ و تراز کنکور هر رشته‌ای سر راهم قرار بگیرد، آن رشته آینده‌ی من است.

چه رشته‌ای برم؟
چه رشته‌ای برم؟

نکته‌ی اول این است که هیچکدام از معیارها درک درستی به داوطلبان نمی‌دهد چون کلی‌گویی است و شرایط شخصی شما لحاظ نمی‌شود. شرایط تحصیلی و زندگی شما با همکلاسی‌تان متفاوت است و این روی انتخاب‌تان برای آینده‌ی تحصیلی و شغلی تاثیر می‌گذارد. دوم خودتان باید سعی کنید مسیر زندگی‌تان را پیدا کنید. هیچکس اندازه شما درک کاملی از استعدادها و علایق شما ندارد. آمار و ارقام به طور دقیق بیانگر توانمندی‌های شما نیست یا دوران تحصیلی فرصت کافی برای بروز استعدادهایتان در اختیار شما نمی‌گذارد و برای اثبات خودتان به دوره دانشگاه نیاز دارید. اما سوال اصلی این است که چطور می‌توانید از این انتخاب مطمئن باشید؟ از کجا می‌فهمید که انتخاب‌تان صحیح بوده است؟

لطفا به توصیه‌های زیر توجه کنید. هدف ما این است که دورنمایی صحیح از مسیر آینده و انتخاب رشته‌ی تحصیلی را به شما نشان دهیم.

1- صحبت با مشاور تحصیلی

دوستان گلم، برای داشتن انتخاب رشته‌ی تحصیلی مناسب باید تمام جوانب را بسنجید. همانطور که گفتیم بیشتر نکات آموزشی شرایط شخصی شما را در نظر نمی‌گیرد و از طرف دیگر هیچ چیز قاطعانه‌ای درباره‌ی انتخاب‌های شما وجود ندارد. فرض کنید شما هم به رشته‌ی مکانیک علاقه دارید و هم عمران. حس می‌کنید برای هردو رشته پیش‌نیازهای لازم را دارید. حتی فکر می‌کنید توان طراحی بالایی دارد و با علاقه‌ای که به صنعت دارید می‌توانید در آینده یک طراح صنعتی موفق باشید. مسیر درست کدام است؟ هر سه انتخاب می‌تواند شما را به موفقیت برساند اما راه این موفقیت متفاوت است. کدام یک از این مسیرها با شرایط شما بیشتر سازگار است؟

بدون شک صحبت با مشاور تحصیلی آگاه می‌تواند این مشکل را حل کنند. مشاوران با ده‌ها دانش‌آموز سروکار دارند و راه‌های دستیابی به اهداف را به خوبی می‌شناسند. بنابراین برای اینکه درک درستی از خود و آینده‌ی خودتان پیدا کنید، از مشاوره بهره بگیرید.

2- به آینده‌ی رویایی‌تان فکر کنید

اغلب ما در بچگی رویای شغلی جداگانه داشتیم. زمانی که معلم در کلاس اول از ما می‌پرسید دوست دارید در آینده چه‌کاره شوید؟ اکثرا جواب می‌دادیم دکتر یا معلم و شاید چندنفری هم مهندس.

شما هنوز هم رویای کودکی خود را دارید؟ چه اندازه رشته‌ی شما با رویای‌تان هماهنگی دارد؟

این رویاهای کودکی اغلب ماندگار نیستند. زمانی که دنیای‌مان بزرگ‌تر می‌شود و از توانایی‌های خود بیشتر باخبر می‌شویم، می‌فهمیم جهان وابسته به دو یا سه رشته‌ی تحصیلی نیست. چیزی که در آینده بیشتر دوست دارم یک پرستار موفق یا وکیل ماهر است. پس شما چیزی هستید که به آن فکر می‌کنید. به طرف رویای‌تان حرکت کنید. سالانه صدها نفر وارد رشته حقوق می‌شوند و زندگی موفقی در آینده دارند. چرا شما یکی از آنها نباشید؟ اجازه ندهید هیچ انرژی منفی شما را ناامید کنید. با علاقه به طرف رویای‌تان حرکت کنید و رویای‌تان را بسازید.

انتخاب رشته‌ی تحصیلی مناسب کلید ورود به این رویاست.

3- خودتان را بشناسید

احتمالاً به یاد دارید با وجود اینکه زمان زیادی را به درس ریاضی اختصاص می‌دادید و همه‌ی تمرین‌ها را حل می‌کردید باز هم نمره‌ی شما از دوست‌تان کمتر می‌شد. درحالیکه می‌دانستید او به اندازه شما درس نخوانده است. این تفاوت‌ها گاهی باعث تحقیر شما می‌شد و گاهی انگیزه‌ی شما را از بین می‌برد. اما مشکل اصلی از تفاوت‌ها نیست. اگر شما خودتان را بشناسید و استعدادتان را شناسایی کنید تفاوت‌ها باعث موفقیت شما می‌شود. شما درس زیست را خوب درک می‌کنید و نمرات بالایی دارید، آیا فکر می‌کنید این استعداد اتفاقی است؟

بگذارید برای‌تان مثالی بزنم. حتما دیده‌اید که دوست‌تان در کمترین زمان می‌تواند طراحی کند اما شما در زمان بیشتری نمی‌توانید آن طرح را بکشید. این به معنای بی‌استعداد بودن شما نیست بلکه در زمینه‌های دیگری استعداد دارید. اگر می‌بینید در درس‌ ادبیات سوالات قرابت معنایی را با سرعت می‌زنید یعنی شما از هوش کلامی بالایی برخوردار هستید. پس برای استعدادتان ارزش قائل باشید و آن را دنبال کنید.

دانشگاه فقط انتخاب یک رشته و پاس کردن تعدادی درس نیست. شما چهار سال باید در این رشته فعالیت کنید. تمام لحظات این رشته اهمیت دارد. فضای آموزشی و افرادی که با آنها در ارتباط هستید. اگر به توانایی‌های خودتان بی‌توجه باشید و صرفاً به خاطر توصیه‌ی دیگران انتخاب رشته کنید، روزهای سختی در انتظار شما خواهد بود.

ارسطو فیلسوف یونانی می‌گوید«شناخت خویشتن، سرچشمه‌ی دانایی است.»

4- نگاه‌تان به فردا باشد نه اکنون.

مارک تواین نویسنده آمریکایی چه زیبا می‌گوید« برای آینده برنامه‌ریزی کنید زیرا همان‌جایی ست که بقیه‌ی عمرتان را در آن می‌گذرانید.»

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند فلان رشته استخدام قطعی دارد پس هدفم قبولی در این رشته است. چه اندازه مطمئن هستید رشته‌ای که اکنون روی بورس است فردا هم همین شرایط را داشته باشد؟ مثلا در سال‌های گذشته رشته‌ی مامایی بسیار پرطرفدار بود چون مراکز درمانی به آن نیاز داشتند. اکنون ظرفیت این مراکز تکمیل شده است و هیچ تعهدی نیست فردی که مامایی می‌خواند حتما استخدام شود. پس نگاه‌تان به آینده باشد. علاقه‌تان را در نظر بگیرید، خودتان را بشناسید و با توجه به توانایی‌هایتان مسیر آینده را انتخاب کنید.

فرض کنید شما به رشته‌ی نقاشی علاقه دارید اما همه شما را ناامید می‌کنند و می‌گویند این رشته آینده‌ی شغلی ندارد. این یک واقعیت است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته در زمینه علاقه‌شان فعالیت نمی‌کنند. اما به آن آدم‌هایی نگاه کنید که نقاشی خوانده‌اند و هر ساله نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌کنند و تابلوهایشان را می‌فروشند. تعدادشان از دسته اول کمتر است اما موفق هستند. پس مشکل از رشته نیست بلکه از آدم‌هاست. شما هم می‌توانید یکی از این آدم‌های موفق باشین به شرط اینکه با عزمی راسخ و صبری پایدار جلو بروید. نگاه‌تان به صد قدم بعدی نباشد. جلوی پای‌تان را نگاه کنید و هر قدم را محکم بردارید. آینده‌ی درخشان در انتظار شماست.

 

مقالات خواندنی: 

آیا مشاوره کنکور ۹۹ می‌تواند سرنوشت ساز باشد؟

چه رشته‌هایی پیراپزشکی هستند؟

قبولی در کنکور با رتبه عالی مشروط به آموختن روش‌های آسان و اصولی

مگه میشه کسانی که برای کنکور دیر شروع کردند موفق بشن؟!

بهترین رشته‌های دانشگاه فرهنگیان کدامند؟

درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

چه رشته‌ای مناسب من است؟!

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود