چه رشته‌ای بخونم؟ (مخصوص آقا پسرهای کنکوری)

شاید زمانی که در حال مطالعه این مقاله هستید بارها این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که “چه رشته‌ای بخونم؟” این به خاطر تنوع زیاد رشته‌هاست که شما را دچار سردرگمی خواهد کرد. هر فردی با فرد دیگر متفاوت است، بنابراین هرگز نمی‌توان توصیه کرد که مثلا چه رشته‌ای مناسب است و چه رشته‌ای مناسب نیست.

مولفه‌های مهم برای انتخاب رشته:

وقتی شما از خود می‌پرسید “چه رشته‌ای بخونم؟” باید چندین مولفه را همزمان با هم در نظر بگیرید و خودتان را بسنجید که آیا برای آن رشته مناسب هستید یا خیر؟ در مقاله (چه رشته ای مناسب من است؟) در مورد معیارهایی که شما برای انتخاب رشته باید در نظر بگیرید کاملا توضیح داده شده، از جمله: علاقه، نیاز‌جامعه، استعداد، در نظر گرفتن ویژگی‌های روحی، جسمی و شخصیتی و در نظر گرفتن امکانات مالی و شرایط اجتماعی.

چه رشته‌ای بخونم؟(مخصوص آقا پسرهای کنکوری)
چه رشته‌ای بخونم؟(مخصوص آقا پسرهای کنکوری)

ویژگی‌های روحی، جسمی و شخصیتی:

در اینجا به معرفی ویژگی‌های روحی، جسمی و شخصیتی بیشتر خواهیم پرداخت تا آقا‌ پسرها با در نظر گرفتن روحیاتشان بتوانند بهترین رشته را برای خودشان انتخاب کنند و به پاسخ این سوال که “چه رشته‌ای بخونم؟” تا حدی نزدیکتر شوند. در مقاله (چه رشته‌ای مناسب من است؟) گفتیم دانش‌آموزی که می‌خواهد رشته انتخاب کند باید این را در نظر بگیرد که آن رشته تا چه حد با روحیه و شخصیت او سازگار است، مثلا اگر از شلوغی متنفر است نباید شغل معلمی را برگزیند یا اگر از خون متنفر است نباید به رشته‌های پزشکی وارد شود.

در اینجا به یک مورد دیگر اشاره می‌کنیم که آن مربوط می‌شود به روحیه‌ای که فقط مخصوص آقایان است. بنابراین طبیعی است که اکثر پسران هم، به رشته‌ای وارد می‌شوند که با این روحیه آنان سازگار است و از وارد شدن به مشاغلی که با روحیه بانوان سازگارتر است، خودداری می‌کنند. و باید گفت: به‌هیچ‌وجه نباید به شغلهایی از این دست که مغایر با روحیه آنان است وارد شوند.

برای مثال شاید آقا‌ پسری در رشته مهندسی‌ عمران بسیار موفق باشد ولی در رشته عکاسی موفق نباشد. با اینکه ممکن است شغل عکاسی آسانتر از شغل مهندسی‌ عمران هم باشد ولی به محض اینکه وارد شغل عکاسی می‌شود یا حوصله کار کردن ندارد یا کار را به نحو احسنت انجام نمی‌دهد. این در حالی است که اگر به همان رشته عمران وارد شود چون شغلی متناسب با روحیاتش انتخاب کرده، اگرچه ممکن است رشته یا شغل سختی هم باشد ولی بهتر از پس آن برمی‌آید، بنابراین قبل از اینکه این را در نظر بگیرید که چه رشته‌ای آسان‌تر است به این توجه کنید که کدام رشته بیشتر با روحیات شما سازگار است. البته اگر نگاهی هم به اطرافمان بیندازیم خواهیم دید که آقایان به صورت غریزی بیشتر مشاغل مردانه انتخاب می‌کنند و کمتر به شغل‌های ظریف و زنانه مثل رشته‌‌های هنری که احتیاج به تمرکز و حس زیبایی‌بخشی دارد، وارد می‌شوند. انگار که اصلا برای این کار‌ها ساخته نشده‌اند!

شغل‌هایی که آقایان بیشتر می‌پسندند شغل‌های مدیریتی و فنی است که در این رشته‌ها، از خانم‌ها موفق‌ترند. البته در مواردی هم دیده شده که آقایان به رشته‌هایی که ظرافت بیشتری دارند علاقه داشته و در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند.

 

آیا دانشگاه‌ها تفکیک جنسیتی دارند؟

گذشته از روحیات زنانه و مردانه، دانشگاه‌ها هم گاهی رشته‌ها را براساس جنسیت، تفکیک می‌کنند. یعنی حتی اگر دختر‌خانمی بخواهد به یک رشته خاصی که بیشتر مردانه است مثل مهندسی‌ معدن یا مکانیک وارد شود شرایطی جهت تحصیل در دانشگاه برایش فراهم نخواهد بود. یا بعضی از مشاغل پزشکی مثل مامایی یا مشاوره تغذیه و… فقط برای بانوان پذیرش دارد و آقایان نمی‌توانند به این رشته‌ها وارد شوند. ولی با این حال اگر باز به رشته‌ای علاقه داشتید که بیشتر پذیرش برای خانمها داشت باید به دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنید و ببینید کدام دانشگاه‌ها پذیرش در فلان رشته برای آقایان هم دارد.

 

رشته‌های با پذیرش بالا برای آقایان:

بعضی از رشته‌ها در دانشگاه‌ها اکثرا برای آقایان پذیرش دارد. بنابراین می‌توان به این رشته‌ها اشاره کرد: مهندسی کشاورزی با گرایش‌های مختلف، تکنولوژی در تولیدات دامی، مهندسی منابع طبیعی، شیمی‌ کاربردی، مهندسی‌ معدن، مهندسی‌ مکانیک، مهندسی راه‌آهن، مهندسی‌ عمران، فناوری اطلاعات، بعضی از گرایش‌های رشته کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی‌ صنایع، مدیریت بازرگانی و…

آیا رشته‌ی کاملا پسرانه هم وجود دارد؟

قابل ذکر است که موردی تاکنون پیش نیامده که رشته‌ای کاملا پسرانه یا کاملاً دخترانه شود ولی رشته‌های یاد شده در دانشگاه‌ها بیشتر آقایان را پذیرش می‌کنند و بعضی از دانشگاه‌ها اصلا خانم پذیرش نمی‌کنند.

دلیل زنانه و مردانه شدن رشته‌های دانشگاهی چیست؟

زنانه و مردانه شدن رشته‌های دانشگاهی از زمانی شروع شد که تعادل میان بازار‌کار و تحصیل کرده‌های چند رشته به هم خورد؛ مثل رشته‌های پزشکی، پرستاری، برخی از رشته‌های فنی و …. به این معنا که بیشتر دانشگاه‌ها با توجه به بازار‌کار، دانشجو می‌پذیرند نه به این دلیل که رشته‌ای به فرض مردانه است پس باید دانشجوی مرد پذیرش کند؛ به خاطر‌اینکه بسیار دیده شده برخی از دانشگاه‌ها، برخی از رشته‌ها که دو جنسیتی محسوب می‌شوند مثل زبان و ادبیات انگلیسی، علوم تربیتی، علوم کامپیوتر و…. فقط دانشجوی پسر پذیرش می‌کنند؛ این در حالی است که دختران همیشه در کنکور پیشتاز بودند، درصد بیشتری از کنکوری‌ها را تشکیل می‌دادند و رتبه‌های برتر در هر رشته‌ای بیشتر به دختران اختصاص دارد ولی درصد پذیرش دانشگاه‌ها در هر رشته‌ای بیشتر به پسران اختصاص پیدا کرده.

و در آخر:

با اینکه آقا پسرها به خاطر روحیات مردانه مخصوص به خودشان و به صورت غریزی، اکثر مواقع وقتی از خودشان می‌پرسند: خب حالا باید “چه رشته‌ای بخونم؟” زود رشته‌های مردانه از قبیل فنی، مدیریتی و… به ذهنشان خطور می‌کند. ولی گاها دیده شده به رشته‌هایی وارد می‌شوند که کمتر با روحیات آنان سازگار است. شاید دلیل انتخاب آنان شرایط بهتر، از قبیل تحصیل یا تصور اینکه آینده شغلی بی‌دردسرتری داشته باشند به چنین رشته‌هایی وارد می‌شوند. ما درهمین‌جا به شما می‌گوییم که کاملا در اشتباهید. و باید این را در نظر بگیرید که داشتن عشق و علاقه، سخت‌ترین کارها را برای شما سهل و شیرین می‌کند و انتخاب شغلی متناسب با روحیاتتان شما را به جلو میراند؛ درست مثل وقتی که شغلی متغایر با روحیات خود انتخاب می‌کنید می‌بینید که انگار هر چه تلاش می‌کنید بیهوده است، مثل اینکه می‌خواهند شما را علی‌رقم میل باطنتان مجبور به حرکت کنند. پس حتما سعی کنید رشته‌ای که انتخاب می‌کنید متناسب با علایق و روحیات خودتان باشد.

چه رشته‌ای بخونم؟(مخصوص دختر خانم‌های کنکوری)

مقالات خواندنی: 

آیا مشاوره کنکور ۹۹ می‌تواند سرنوشت ساز باشد؟

قبولی در کنکور با رتبه عالی مشروط به آموختن روش‌های آسان و اصولی

مگه میشه کسانی که برای کنکور دیر شروع کردند موفق بشن؟!

بهترین رشته‌های دانشگاه فرهنگیان کدامند؟

درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

چه رشته‌ای مناسب من است؟!

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود