چه رشته‌ای بخونم؟(مخصوص دختر خانم‌های کنکوری)

 چه رشته‌ای بخونم؟ (مخصوص دختر خانم‌های کنکوری)

این اولین سوالی است که دانش‌آموزان بعد از پشت سر گذاشتن کنکور، زمانی که با چند رشته مختلف مواجه هستند از خود می‌پرسند. این که: “چه رشته‌ای بخونم”. انتخاب هر فردی با فرد دیگر کاملاً متفاوت است و با در نظر گرفتن چند معیار، انتخاب رشته،  کار زیاد سختی هم نیست.

چه رشته‌ای بخونم؟(مخصوص دختر خانم‌های کنکوری)
چه رشته‌ای بخونم؟(مخصوص دختر خانم‌های کنکوری)

وجه تمایز رشته‌های خانم‌ها از آقایان:

یکی از این معیارها که خیلی هم مهم است معیاری است که رشته‌های محبوب خانمها را از آقایان متمایز می‌کند. به هیچ‌وجه قابل انکار نیست که تفاوت‌هایی بین خانم‌ها و آقایان هست، و هر که گفته: این دو با هم فرقی ندارند خیلی از قابلیت‌های این دو و حتی مزیت‌هایی که هر کدام بر دیگری دارند را نادیده گرفته و این یکی از موهبت‌هایی است که خدا به ما ارزانی داشته است. قصد ما در این مقاله این است؛ سوالی که دخترخانم‌ها از خود می‌پرسند که “چه رشته‌ای بخونم؟” را تا حدی توضیح داده و تا حدی جواب در خور‌توجه به آن بدهیم. زن و مرد از لحاظ بهره هوشی یکسان هستند، بنابراین نمی‌توان گفت: کدام یک برای رشته‌های تحلیلی و استدلالی مناسب‌ترند، ولی ساختار مغزی متفاوتی دارند. برای مثال این که می‌گویند: زنان برای منصب قضاوت مناسب نیستند نه به این دلیل که هوششان کمتر از مردان است بلکه به آن دلیل که زنان از لحاظ عاطفی بسیار حساس‌تر از مردان هستند و ممکن است در اثر مواجه شدن با چند پرونده جنایی به کل در هم بشکنند و البته استثنا هم وجود دارد، ولی چون مبنای ما بر کلیات است و اکثر خانم‌ها اینگونه هستند، این را ذکر می‌کنیم.

 

خانم‌ها بر اساس روحیاتشان بیشتر به چه رشته‌هایی علاقه دارند؟

برای مثال اگر فرض کنیم تمام زنان ایران ۱۰۰ نفر هستند، ۹۰ نفر آنها بیشتر به شغل‌های خانه‌داری و مادری، پرستاری، معلمی و در کل شغل‌های عاطفی علاقه دارند و ۱۰ نفر دیگر آنها که بهتر است بگوییم تا حدی روحیه مردانه دارند به شغل‌هایی از قبیل قضاوت، مکانیکی، مهندسی‌معدن، راننده کامیون، تراشکاری و… علاقه دارند و البته اگر در این شغل‌ها وارد هم شوند موفق خواهند شد، همان‌طور که اگر آن ۹۰ درصد که عاطفی هستند به شغل‌های مردانه وارد شود همان لحظه اول جا می‌زنند. البته این را هم باید متذکر شویم، خانمی که روحیه مردانه دارد بهتر است در شغل‌های مردانه هم وارد نشود چون روحیات مردانه‌اش تقویت می‌شود و ممکن است در زندگی آینده‌اش با مشکل مواجه شود.

 

رعایت تمام جوانب برای انتخاب بهترین رشته:

دختری که میگه “چه رشته‌ای بخونم؟” خوبه علاوه بر در نظر گرفتن معیارهایی از قبیل: علاقه، نیاز‌جامعه، استعداد و امکانات، به ویژگی‌های روحی، جسمی و شخصیت خود هم بسیار توجه داشته باشد و فقط به این توجه نکند که در چه رشته‌ای بهترین رتبه و امتیاز را گرفته یا اینکه چه شرایطی برای ادامه تحصیلش ایده‌آل است، بلکه بیشتر از اینکه به ایده‌آل بودن ادامه تحصیلش فکر کند، باید به این فکر کند که برای چه می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد! مگر نه اینکه می‌خواهد در آینده، شغلی متناسب با تحصیلش انتخاب کند!

 

فراموش نکنید که شما یک دختر خانم هستید!

اگر روحیه حساس و ظریفی دارید باید از همین ابتدا بسیار به این توجه داشته باشید که شما یک دختر خانم هستید بنابراین آیا رشته مثلا مهندسی‌برق با روحیه شما سازگار است؟ آیا می‌توانید در آینده در محیطی دوام بیاورید که محیطی کاملاً مردانه دارد با شرایطی که روحیه مردانه می‌طلبد؟ البته ما هرگز نمی‌گوییم: خانمی نباید به فرض وارد رشته مهندسی برق شود، بلکه منظور ما این است که با روحیات خود بسنجید اگر با روحیه‌‌تان سازگار است بعد انتخاب کنید. البته این هم گفتنی است که تمام زنان از پسِ شغل‌های حساس و زنانه بر‌می‌آیند ولی همه آنها از شغل‌های خشن و مردانه بر‌نمی‌آید، بنابراین از همین الان برای انتخاب رشته مورد نظر خیلی دقت کنید. بسیار بودند خانم‌هایی که در دوران تحصیل، بسیار عالی بودند و بهترین نمره‌ها را از دروس دانشگاه می‌گرفتند ولی بعد که در محیط کار قرار گرفتند ترجیح دادند در خانه بمانند و شغلی که این همه برایش زحمت کشیده بودند را کنار بگذارند.

 

تفاوت‌های جسمی بین زنان و مردان:

مورد بعدی، تفاوت‌های جسمی بین زنان و مردان است. اگر یک حالت کلی از زنان و مردان را در نظر بگیریم خواهیم دید که مردان نسبت به زنان از توان فیزیکی بالاتری برخوردار هستند و این قابل انکار نیست. یک شغل طاقت‌فرسای مردانه، باعث خستگی مفرط و به مرور تحلیل رفتن قوای بدنی آن خانم خواهد شد و در نتیجه نمی‌تواند از پس وظایف مهم‌تر خود که مادری و همسری است به خوبی برآید. بنابراین دختر‌خانمی که می‌خواهد در آینده، زندگی تشکیل دهد و البته هیچ دختری وجود ندارد که دوست نداشته باشند مادر شود، بنابراین باید بیشتر به این وظیفه که همان وظیفه مادری است توجه کند و شغل دیگری اگر می‌خواهد داشته باشد متناسب با آن انتخاب کند. البته منظور تفاوت جسمانی است و بحث این نیست که چه کسی بهتر است! خداوند متعال آناتومی بدن زن را به گونه‌‌‌ای قرار داده تا بتواند مادر شود و فعل و انفعالاتی که در بدن او اتفاق می‌افتد او را نسبت به مردان حساس‌تر کرده. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: (لیسَ الذکَرُ کَالاُنثی) یعنی: مرد مانند زن نیست، پس نباید شغلش هم مانند مرد باشد. بنابراین دختر‌خانمی که از خودش می‌پرسد خب حالا “چه رشته‌ای بخونم؟” یه نگاهی به خودش، عواطف و احساساتش، توان بدنی‌اش و فاکتورهای دیگر از قبیل: استعداد، علاقه، امکانات و در نهایت به نیاز جامعه بیندازد، می‌بیند که انتخاب رشته‌ای که متناسب با او باشد کار زیاد سختی هم نیست.

 

چند مورد از رشته‌های متناسب با خانم‌ها:

به چند مورد از رشته‌ها و مشاغل که مخصوص خانم‌ها است یک اشاره کوچک می‌کنیم و‌گرنه رشته‌ها و مشاغل از تنوع زیادی برخوردارند. مثلا مشاغلی که به تمرکز بالایی نیاز دارند، مانند: روابط‌عمومی، بازرگانی، مدرس‌دانشگاه، معلمی، شغل‌های هنری و … از میان رشته‌ها، رشته‌های علوم انسانی مانند روانشناسی و…. پزشکی مانند: متخصص‌زنان، کودکان، متخصص تغذیه و رژیم، پرستاری و… بسیار موفق هستند.

سخن آخر:

تلاش ما در این مقاله بر این بود که شما خودتان را بهتر بسنجید تا بتوانید بهترین انتخاب را براساس توانایی‌های خود انجام دهید و رشته‌هایی را برگزینید که تمام مراحل زندگیتان و آینده شغلی‌تان را تضمین کند و اینکه مبادا رشته‌ای را انتخاب کنید که در سال‌های نه چندان دور پشیمان شوید. و تا این سوال را از خودتون کردید که “چه رشته‌ای بخونم؟” بلافاصله جواب خودتان را بتوانید بدهید.

مقالات خواندنی: 

آیا مشاوره کنکور ۹۹ می‌تواند سرنوشت ساز باشد؟

قبولی در کنکور با رتبه عالی مشروط به آموختن روش‌های آسان و اصولی

مگه میشه کسانی که برای کنکور دیر شروع کردند موفق بشن؟!

بهترین رشته‌های دانشگاه فرهنگیان کدامند؟

درآمد رشته دندانپزشکی چگونه است؟

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

چه رشته‌ای مناسب من است؟!

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

2 نظر درباره “چه رشته‌ای بخونم؟(مخصوص دختر خانم‌های کنکوری)

  1. فلسفه می گوید:

    سلام
    بسیار زیبا بود و من خودم به عنوان یه دختر اعتقاد دارم دقیقا این حرف درسته که باید تفاوت های بین زن و مرد در انتخاب رشته و شغل در نظر گرفته بشه و این توجه، نه تنها ظلم به زن نیس(چیزی که بعضی ها اسمشو گذاشتن) بلکه احترام به زنه.
    و ممنون از شما که در حق خانم های خانه دار ظلم نکردید و به مقام مادری و زنی که مدیریت خانه رو برعهده داره هم اشاره کردید (برخلاف بسیاری از ذهن های بسته و افراطی که این مسائل رو ظلم! به زن میدونن و ارزش خانه داری و مادری رو پایین میارن)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود