چجوری صبح زود بیدار بشیم؟|کنکور ۱۴۰۱

چجوری صبح زود بیدار بشیم؟

چجوری صبح زود بیدار بشیم ؟؟

سلام به همه­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور ۱۴۰۱ در رشته های مختلف. تو این مقاله قصد داریم درباره عواملی که باعث میشن برنامه خواب و بیداری شوا تنظیم بشه و صبح ها بتونین به موقع بیدار بشین صحبت کنیم. تنظیم برنامه خواب و بیداری شما میتونه حسابی به روند مطالعه و کیفیت درس خوندنتون کمک کنه.

یکی از رایج ترین مشکلات بچه ها همین به موقع بیدار نشدن هاست, خیلی ها هم صبح ها هرجور هست خودشون رو بیدار میکنن و میشینن پای درسا, ولی بازم خوندنشون کیفیت کافی رو نداره و از طرفی باعث بی حالی و خستگی اونا هم میشه و عملا کل روزشون رو از دست میدن.

بنابرین ما امروز کمکتون میکنیم که بتونین صبح ها به موقع بیدار بشین و البته از بیداری خودتون هم استفاده کنین و مطالعه با کیفیتی داشته باشین. میدونم اینروزا که شروع کردین واسه کنکور، یکی از اصلی ترین مشکلاتتون همین بیدار شدن سر صبحه که به اجرای کامل برنامتون هم کمک میکنه. ولی خب سخته دیگه

البته یه چیز رو هم بگم بچه ها, خداییش زود بیدار شدن و دل کندن از رختخواب کار سختیه ولی اگر بشه کیفیت و کمیت مطالعه شما رو چند برابر میکنه میدونی چرا نمیتونیم صبحا زود بیدار شیم؟ بیا تا بگم برات

دلیل اول : عصر ها زیاد میخوابی

خواب عصر یجور دشمن سحر خیزیه، چون باعث میشه شب دیر خوابت ببره و صبح هم به موقع بیدار نشی و این چرخه مدام تکرار میشه اگر خیلی خسته بودی نهایت ۴۵ دقیقه چرت بزن. ولی حواست باشه این نباید به صورت قرار دادی و همیشگی باشه. سعی کن هر وقت حس و حال خستگی داشتی درس رو کنار بذاری و بری پای اون.

دلیل دوم – برای خوابت برنامه نداری

اصلا نباید برای درس خوندن از خوابت بزنی، خواب کافی هم کیفیت مطالعه تورو بهتر میکنه. هم ساعت بدنت رو تنطیم میکنه و میتونی صبح ها با انرژی بلند شی و با خیال راحت درس بخونی. البته خیلی ها شاید این اوایل برنامشون منظم نباشه یا بخواطر امتحانای پایان ترم کاملا بهم ریخته باشه, بنابرین سعی کنین کم کم همه چی رو تغییر بدین و یکدفعه ای عجله نکنین.

دلیل سوم – گوشی موبایل و شبکه های اجتماعی

دیگه خودت میدونی که نباید با گوشی بری تو رختخواب. میدونم کار سختیه ولی قطعا دیدی چطور جلوی خوابت رو میگیره دیگه. حتی صبح هم نباید به بهانه راه افتادن مغزت بری سر موبایل. حواست باشه خلاصه. بلاخره این که گوشی رو حذف کنی اشتباهه و نباید صورت سوال رو حذف کنی, سعی کن مدیریتش کنی و تو ساعتایی که میدونی بهت ضربه نمیزنه ازش استفاده مفید داشته باشی.

نرم افزار اندروید زیست کنکور

دلیل چهارم – قهوه زیاد میخوری

داستانی شده این قهوه، یکی میگه انرژی میده، یکی میگه خوابم رو تنظیم میکنه برای بعضی ها هم کلاس داره. من فقط میدونم کافئین زیاد ریتم بدنت رو بهم میریزه و نمیذاره صبح ها بیدار شی. یک هفته قهوه نخور تاثیرش رو میبینی. البته نه این که کلا بحث قهوه باشه ها, کلا تو هیچ چیزی نباید اصراف کنین. حالا هر نوشیدنی یا هر چیزی باشه. بنابرین سعی کنین این رو به صورت یه روال کلی واسه زندگیتون هم داشته باشین.

دلیل پنجم – به حرف مشاور گوش نمیدی  

یه مشاور خوب میتونه کنارت باشه و کمکت کنه, خیلی جاخا نباید خود رای باشیم. باید حواسمون باشه که شاید مسیر اشتباهی رو بریم یا اینکه بتونیم با توجه به شرایطمون مسیر بهتر و مناسب تری رو برای خودمون انتخاب کنیم. بنابرین سعی کنین با افراد موفق تو رشته خودتون صحبت کنین و از تجربه کسایی که این مسیر رو یکبار رفتن حتما استفاده کنین.

 

چند کلام با کنکوری های ۱۴۰۱

بچه خیلی ها در مورد مشکل خوابشان مدام مینالند ولی تا به حال نتوانسته اند آن طور که باید و شاید رفعش کنند. همه میدانیم که میزان خواب بایستی به اندازه باشد و نباید کم و زیاد شود؛ در غیر اینصورت، مسلما در دراز مدت عواقب بدی را در وضعیت جسمی و ذهنی داوطلب ها بوجود می آورد.

باید بپذیرید که آن چه بدست می آورید بسیار ارزشمندتر از بهایی است که می خواهید بپردازید. پس کمی تحمل رنج در لحظه بیدار شدن و بیرون آمدن از حالت خواب و سحرخیز شدن در دوران کنکور، ارزش رسیدن به هدفمان را دارد.
پس هدفی که مسیر زندگی مان را مشخص میکند، بسیار ارزشمند است و برای بدست آوردن آن بایستی هر کارِ لازمی، هر چقدر سخت هم که باشد انجام دهیم.

هرکسی به ۸-۷ ساعت خواب برای راندمان بهتر درکار روزانه، نیاز دارد.

وقتی شب ساعت یک و یا دو بخوابیم و بخواهیم ساعت ۶ الی۷ صبح بیدار شویم، حتی اگر موفق هم شویم داریم مقدمات شکست سحر خیزی را فراهم می کنیم. چون علی رغم زحمت آن، نتایج هم ناراحت کننده و ضعیف خواهند بود و همین باعث دلسردی می شودپس به این نتیجه می رسیم «سحر خیزی در دوران کنکور، حاصل زود خوابیدن است »

 

چجوری صبحا زود بیدار بشیم؟

۱محیط خواب تان را برای بیدار شدن مساعد کنید

جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک عامل برای سحرخیزی باشد. هرچند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلاً نظم اتاق خواب سبب شود شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید، باید از خواب بیدار شوید.

چگونه در ماه رمضان درس بخوانیم ؟ - نحوه مطالعه در ماه رمضان 1401

۲ به اندازه کافی بخوابید

یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند. در اصل داشتن خواب کافی، زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر می کند.

بایستی کمی با خودتان برای رفتن به موقع به رختخواب جدال نموده و سعی کنید بر نگرانی از دست دادن ساعات انتهایی شب و بعضاً نیمه شب پایان دهید. البته جای نگرانی هم نیست، می توانید این ساعات را با سحرخیزی در فردا صبح به دست بیاورید.

۳ کارهای روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنید

نوشتن و یادداشت کردن کارهای مهمی که قرار است صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید، می تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی درنگ روزمرگی تان محکم تر کند. هرچه اراده قوی تری داشته باشید، راحت تر می توانید سحرخیز شوید.

۴ در رختخواب مطالعه نکنید

گذراندن چندین دقیقه در رختخواب و سعی در آرام کردن جسم و روح تان، بدن شما را متوجه می سازد که زمان خواب فرا رسیده است. با تمرین در این زمینه می توانید کم کم با ورود به رختخواب در کمتر از ۱۰ دقیقه به خواب بروید. پرداختن به کارهای جنبی مثل کتاب خواندن بیشتر باعث به هم ریختگی فکر و طولانی شدن زمان به خواب رفتن می شود.

۵ بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید

اگر در فاصله زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید، بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود. این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند یا اصلاً زمان به خواب رفتن تان را طولانی کند.

۶ استرس را در خودتان از بین ببرید

استرس یکی از مواردی هست که همیشه سبب کم خوابی می شود. می توان استرس را با تمرینات ویژه یوگا یا سعی بر کنترل نحوه تنفس و سایر موارد قبل از رفتن به رختخواب کاهش داد.

۷ به خودتان جایزه بدهید

همیشه قرار نیست با این تفکر از خواب بیدار شوید که مثلاً کلی کار دارید. می توانید برای خودتان در صورتی که زود از خواب بیدار شوید، مواردی را به عنوان جایزه تعیین کنید، مثلاً دیدن یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی مورد علاقه، خوردن صبحانه ای خاص یا خوردن یک بستنی در شروع صبح یا هر چیز دیگری که می تواند برای بیدار شدن و ترک سریع رختخواب در صبح زود به شما انگیزه دهد.

 ۸ – نرمش های صبحگاهی

قدری نرمش یا ورزش خاص در شروع صبح می تواند سبب گردش بهتر خون در بدن شود، شما را در شروع صبح شاداب تر نماید و در نهایت روزتان را به بهترین شکل ممکن شروع کنید.

چگونه در کنکور 1401 در رشته پزشکی قبول شویم ؟ چند نکته طلایی برای قبولی در رشته پزشکی و دندانپزشکی

۹ در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگویید

همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدار شدن، رختخواب خودتان را ترک کنید. این که مثلاً ۱۰ یا ۲۰ دقیقه دیگر از جایم بلند خواهم شد، در حالی که بیدار شده اید، اصلاً به شما کمکی نخواهد کرد و هرچه بیشتر در رختخواب بمانید، بدن تان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می شود.

۱۰ با پنجره های باز بخوابید

هوای تازه برای همه ما خوب است و سبب می شود تا خواب عمیق تر و آرام تری داشته باشیم. بیدار شدن با طلوع خورشید از نظر روان شناسی باعث می شود در شروع روز بسیار سرحال تر باشید و بدن تان نیز کم کم برای بیدار شدن در این زمان خاص، تبدیل به ساعت می شود.

 

و اما کلام آخرم با شما

نکته ی مهم اینجاست که گوشی تان را باید چند متر دورتر از خودتان و در جایی با ارتفاع قرار دهید تا برای خاموش کردن آلارم، از جایتان بلند شوید. کسی که یکی دو بار از رختخواب بلند شود، طبیعتا احساس خواب آلودگی ش خیلی کمتر میشود!!
و با آب زدن به دست و صورت، سر حال شده و میتواند روز خوبی را استارت بزند. در پایان مجددا توصیه میکنیم این راهکارهای مهم و کاربردی را که خیلی از داوطلب ها انجام داده و نتیجه گرفته اند را تمرین و تکرار کنید تا لذت سحرخیزی در دوران کنکور را به کررات بچشید و در رسیدن به اهداف زیبایتان گامی بزرگ برداشته باشید و از رقبایتان گوی سبقت را بربایید.

با آرزوی موفقیت برای تک تک شما دوستای خوب مکتبستانی

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور ۱۴۰۱ میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور ۱۴۰۱” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک جلسه مشاوره رایگان

برای یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجوی پزشکی، فرم زیر را پر کنید
درخواست یک جلسه مشاوره رایگان
close-link
دریافت لینک دانلود