پشت کنکور ماندن برای کنکور 1401 | شرایط سربازی و انگیزه | مشاوره کنکور


پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400

آیا پشت کنکور بمانم یا خیر؟

یکی از سوالات رایجی که در ذهن داوطلبان کنکور، پس از شرکت در این آزمون شکل می‌گیرد این است که پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400 منطقی است؟ “.

این پرسش نه‌تنها داوطلبان، بلکه خانواده‌هایشان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ زیرا نتایج و رویدادهای پیش رو در سال آینده، غیرقابل‌پیش‌بینی است. از طرفی تکرار استرس‌هایی که بر دانش‌آموزان تحمیل می‌شود، در نظر خانواده‌ها خوشایند جلوه نمی‌کند و همان‌قدر که داوطلبان بار سنگین اضطراب را با خود به دوش می‌کشند، والدین نیز تا حدی تحت تأثیر نگرانی فرزندانشان، دچار تشویش می‌شوند.

به نظر می‌رسد پشت کنکور ماندن برای دختران دغدغه‌ی چندانی نداشته باشد و بخش اعظم این دغدغه مشمول حال پسران است؛ چرا که برای پسران مسئله‌ی سربازی مطرح است و همین امر، علت اصلی محدودیت آنان برای پشت کنکور ماندن است؛ اما آیا می‌توان روشی را جهت پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400 برای پسرانی یافت که قرار است برای سومین بار در آزمون کنکور شرکت کنند؟

آیا صلاح است داوطلبان یک سال دیگر را پشت کنکور بمانند؟

در ادامه‌ی این مقاله به این مطلب می‌پردازیم و جنبه‌های مختلف این موضوعات را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.

سربازی پسران

مسئله سربازی برای پسران

کنکور یکی از راه‌های تعیین‌کننده‌ی مسیر زندگی و آینده‌ی دانش‌آموزان است؛ اما این مسیر برای دختران و پسران متفاوت است؛ چرا که برای پسران مسئله‌ای مطرح می‌شود که دختران نیازی نیست بابت آن نگران باشند و آن مسئله‌ی پردغدغه‌ی سربازی است.

این مطلب می‌تواند استرس ناشی از کنکور را برای پسران چندین برابر کند؛ زیرا پسران برخلاف دختران، موقعیت چندین سال پشت کنکور ماندن را ندارند و سربازی عامل اصلی این ممانعت و محدودیت است؛ بنابراین تصمیم‌گیری برای پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400 برای همه‌ی پسران چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

طبق قانون، پسرانی که به سن 18 سالگی رسیده‌اند باید برای معرفی خود به خدمت نظام‌ وظیفه اقدام کنند. البته بر اساس قوانین موجود در سربازی پشت‌کنکوری ‌ها، هم‌اکنون نیز دانش آموزان می‌توانند تا سن 20 سالگی از معافیت استفاده کنند.

پسرانی که کنکور 99 اولین کنکورشان بوده است، می‌توانند بدون نگرانی پشت کنکور 1400 نیز بمانند؛ اما آن دسته از پسرانی که قرار است در سال 1400 سومین کنکورشان را پشت سر بگذارند، با محدودیت مواجه می‌شوند که البته راهی برای دور زدن این محدودیت وجود دارد!

این دسته از داوطلبین می‌بایست در یک دانشگاه غیر روزانه مانند دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و… ثبت‌نام کنند و به‌محض قبولی، دو ترم را مرخصی بگیرند. این عمل از آن‌ جهت کارآمد است که داوطلبان فرصت مطالعه برای کنکور 1400 را پیداکرده و خود را برای این آزمون آماده می‌کنند. پس از شرکت در کنکور 1400 و قبولی در دانشگاه جدید، دانشجویان مذکور می‌بایست از دانشگاه غیر روزانه‌ی خود انصراف دهند و جهت ثبت‌نام در دانشگاه جدید اقدام نمایند. در این صورت توانایی شرکت در کنکور را برای بار سوم پیدا خواهند کرد.

درست است که چنین راهکاری، قدری هزینه دارد اما برای کسی که قبولی در یک دانشگاه خوب را یک ضرورت می‌داند، ایده‌ای بسیار خوب است و کاملاً ارزشش آن را دارد.

 

دو راهی برسر پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400

تعداد زیادی از داوطلبان پس از شرکت در کنکور به دوراهی پشت کنکور ماندن و پشت کنکور نماندن برخورد می‌کنند.

مشاهده مقاله  مدیریت زمان برای کنکوری ها | 5 نکته برای مدیریت زمان درس خواندن

تصور اغلب داوطلبان بر این است که با پشت سر گذاشتن یک سال تحصیلی دیگر، جهت آمادگی برای کنکور سال آینده، می‌توانند عملکرد بهتری را در پاسخگویی به سؤالات آزمون از خود ارائه دهند و این مزیت در ظاهر به‌خودی‌خود، گامی است به‌سوی رتبه‌ای بهتر و در نتیجه رشته و دانشگاهی برتر؛ اما احتمالاً نمی‌توان به این مطلب تنها به‌عنوان یک مزیت نگریست.

از جمله معایب احتمالی پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400، غیرقابل ‌پیش‌بینی بودن اوضاع و شرایط این آزمون است. بیش از 80% داوطلبان کنکور 99 شاهد درجه‌ی سختی این آزمون بوده‌اند.

این مطلب احتمالاً موجبات تضعیف روحیه و باورهای داوطلبانی را که به‌عنوان پشت‌کنکوری در این آزمون شرکت کردند را فراهم کرد؛ چرا که تصور بر این بود که کنکور 99 همچون کنکورهای سنوات گذشته، روالی معمول و رایج خواهد داشت که البته خلاف آن ثابت شد.

سوالات کنکور 1400 می‌تواند از آزمون 99 نیز سخت‌تر و غیرمعمول‌تر باشد. در این صورت، داوطلب به‌احتمال‌زیاد در تنگنا قرار می‌گیرد و از این‌که تصمیم به پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400 گرفته بود، خود را سرزنش و ملامت می‌کند؛ چراکه می‌توانست با انتخاب رشته‌ای معقول وارد دانشگاه شود، اما با سخت‌تر شدن کنکور 1400 ممکن است شانس قبولی در رشته‌هایی را که پارسال توانایی قبولی در آن‌ها را داشت نیز از دست بدهد.

 

سوالات کنکور 1400

از طرفی ممکن است سوالات کنکور 1400 بسیار آسان‌تر از سوالات کنکورهای سنوات گذشته باشد و داوطلب را به‌سوی رتبه‌ای بهتر سوق دهد. با همه‌ی این اوصاف ممکن است داوطلبان خطر غیرقابل‌پیش‌بینی بودن سوالات کنکور 1400 را به جان بخرند؛ اما بااین‌حال نیز با دغدغه‌ای احتمالی دست‌وپنجه می‌کنند و آن تغییرات کتب درسی به‌عنوان منابع کنکور 1400 است.

البته این موضوع در صورت دوام کنکور نظام قدیم، برای داوطلبین این آزمون معضلی به دنبال نخواهد داشت و این نگرانی تنها مشمول حال داوطلبان نظام جدید است.

هرساله تغییرات اعمال‌شده در کتب درسی تا حدودی جزئی و قابل‌چشم‌پوشی بوده است؛ اما همان‌طور که گفته شد سال تحصیلی 1400 غیرقابل‌پیش‌بینی است و این غیرقابل‌پیش‌بینی بودن می‌تواند در زمینه‌ی تغییرات منابع آموزشی کنکور 1400 نیز ایفای نقش کند.

درصورتی‌که کتب منابع کنکور 1400 با تغییرات چشمگیری همراه باشد، برای داوطلبانی که تصمیم به پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400 گرفته‌اند، مشکلی اساسی ایجاد خواهد شد و آن، هزینه‌های بالای کتب جدید است؛ چرا که داوطلبان کنکور 99 هزینه‌های زیادی را صرف خرید کتاب‌های تستی و آموزشی کرده بودند و اگر تغییرات اعمالی بر منابع آموزشی فراوان باشد، بالاجبار باید متحمل هزینه‌های بیشتر جهت خرید منابع جدید شوند. البته به‌یقین نمی‌توان درباره‌ی این موضوع بحث کرد و ممکن است منابع کنکور 1400 همچون منابع کنکور 99 باشد و کتاب‌ها دست‌نخورده باقی بمانند.

 

حرف آخر

در نهایت این مطلب را متذکر می‌شویم که تصمیم نهایی داوطلبان جهت پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400 بر عهده‌ی خودشان بوده و هدف از نوشتن این مطلب بررسی مزایا و معایب احتمالی اِعمال این تصمیم است.

به‌هرحال اگر داوطلبان قصد پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400 را دارند، می‌بایست تلاش خود را چندین برابر کرده و اشتباهات احتمالی در اصول مطالعه‌ی دروس را تکرار نکنند. امید است داوطلبان با تصمیمی مناسب، به آینده‌ای روشن و موفقیت در زندگی‌شان دست یابند. موفق باشید.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود