وسواس در مطالعه

وسواس در مطالعه

وسواس در مطالعه

سلام خدمت همه دوستان مکتبستانی امیدوارم حالتون خوب باشه سرشار از انرژی های مثبت باشید?❤️

✅تا به حال شده برای مطالعه درسی حساسیت بیش از اندازه ای از خود نشان دهید یا به طور مثال احساس کرده اید که در یادگیری مطلبی به کندی پیش می روید؟
احتمالاً در این مواقع خسته می شوید و آن درس را کنار می گذارید و یا برعکس؛ پیش خودتان می گویید: که تا این درس را یاد نگیرم از آن رد نمی شوم و یا برخی از داوطلبان می گویند: همیشه احساس می کنم مطالب را بلد نیستم و این در حالی است که خیلی هم درس می خوانم.
وسواس در مطالعه یکی از معضلات شایع و مهم داوطلبان کنکور و دانش آموزان است که باعث کاهش انگیزه و اعتماد به نفس و در نهایت کاهش سرعت در مطالعه می شود.
✅در این مقاله راهکارهایی را آورده ایم که میتواند کمک بزرگی به شما کند
پس با ما همراه باشید?

1⃣ گاهی اوقات احساس میکنید که هر چه میخوانید، چیزی یادنمیگیرید.
عدم یادگیری میتواند به دلایل مختلفی از جمله عدم تمرکز و پراکندگی حواس ، دشواری و عدم پیشروی قابل قبول در مبحث خاص و از دست اعتماد به نفس باشد.
هر زمان که حس کردید راندمان خوبی را در یادگیریتان ندارید و به مانند قبل پیش نمی روید، نوشیدن یک لیوان نوشیدنی، مثل آب یا چای و… و حدود پنج دقیقه استراحت ، می تواند کارگشا باشید.
♦️اگر احساس میکنید در آن لحظه گیرایی لازم و کافی را برای مبحث خاصی، مانند کاربرد مشتق را ندارید، میتوانید با یک درس آسانتر مطالعه تان را ادمه دهید و بعد از آن، آن درس دشوار را ادامه داده و به پایان برسانید .
2⃣ مطالب و نکات درسی را که به نظرتان مهم می رسد، تشخیص داده و آن ها را در وعده های مطالعاتی دیگر، در اولویت قرار دهید تا خیالتان برای مطالعه مطالب مهم راحت باشد.
? اگر فکر می کنید یک درس را بایستی بیش از یک بار بخوانید تا یاد بگیرید و یا به خاطر اهمیت ش در کنکور، باید بیش از یک بار خوانده شود، سعی کنید مطالبش را خلاصه برداری کنید تا برای دفعات بعدی لازم نباشد مجددا همه ی آن مطالب را بخوانید و زمان زیادی را از دست بدهید.
?در دروس اختصاصی خلاصه نویسی کرده و در دروس عمومی از تکنیک های حاشیه نویسی و برجسته سازی( هایلات کردن) استفاده کنید .
3⃣ مباحثی را که یاد نمی گیرید و یا در یادگیری شان دچار مشکل هستید، سعی نکنید در همان لحظه تمام کنید. بلکه در کنار آن مطالب علامتی گذاشته و یا زیرشان خط بکشید و در ادامه هنگامی که خواستید آن مطالب را طبق برنامه تان مرور کنید ابتدا سراغ همان مباحث بروید و حل و فصلشان کنید.
?پیشنهاد میشود که در صورت اجرای کامل برنامه و داشتن تایم اضافه در همان روز ، زمانتان را به رفع اشکال و نواقص از مباحث خوانده شده در آن روز اختصاص دهید.
4⃣ اگر فکر می کنید مبحثی را خوب یاد نگرفته اید، دوباره آن را نخوانید. این مرور، سرعت مطالعه تان را بسیار کاهش میدهد که در نتیجه باعث می شود از خواندن آن مطالب رضایت نداشته باشید و امیدتان را در فرصت های باقیمانده از روز برای مطالعه درس های بعدی از دست بدهید. توصیه می کنم آن مطالب را برای فرصت های بعدی که زمان مرور باشد بگذارید.
5⃣اگر در یادگیری درسی دچار تردید شدید، برای اطمینان، می توانید منبع مطالعه را کنار بگذارید و تمام مطالب را به طور ذهنی، یادآوری کرده و روی یک برگه یادداشت کنید تا از فهم آن مباحث اطمینان حاصل کنید.
6⃣ برای وعده های مطالعاتی تان تایم مشخصی داشته باشید. پیشنهاد میشود وعده های مطالعاتی تان ، به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه باشد. تعیین کردن زمان برای مطالعه مباحث، می تواند بسیار مفید باشد. در این صورت اگر زمان تعیین شده به پایان رسید آن مطلب را کنار گذاشته و به سراغ درسی دیگر بروید. با تکرار این کار سرعت شما در یادگیری بیش تر خواهد شد.
7⃣ به خودتان جرات دهید و بعد از مطالعه جزوه تان حتی اگر فکر می کنید به خوبی یاد نگرفته اید آن درس را کنار بگذارید. این کار باعث می شود اعتماد به نفستان در هنگام مطالعه مباحث بالاتر رود. پس در نتیجه هرگز هنگام مطالعه برگشت نداشته باشید یعنی دوباره خوانی و مرور مجدد نداشته باشید.
?مرور مطالب خوانده شده باید طبق برنامه منظم و اصولی باشد تا دغدغه تان برای مرور ان مطالب از بین برود.
پس مرور مطالب باید در وقت مناسب و خاص خودش صورت بگیرد.
8⃣تست زنی و حل تمرین می تواند خیالتان را از بابت یادگیری مباحث راحت کرده و از استرستان بکاهد.
♦️در دوران جمع بندی و مرور در ایام باقیمانده تا آزمون های آزمایشی و کنکور ، بخش مهمی از مرور یک مبحث، با تست زدن و بررسی و تحلیل دقیق جواب آن ها صورت میگیرد.

مشاهده مقاله  چند نکته برای یادگیری بهتر

پ.ن : میخواین لذت واقعی یادگیری سریع درسها رو بچشید و از وسواس مطالعاتی خلاص بشین ؟؟
میخواین تو مدت زمان باقی مونده گذشته رو جبران کنید و به هدفتون برسید ؟؟
دی وی دی های #صفرتاصد مکتبستان مخصوص این ماه های پایانی ضبط شدن و بهتون امکان میدن هر درس اختصاصی رو فقط طی یک هفته بصورت کاملا مفهومی یاد بگیرید و جمع کنی ?
برای تهیه این دی وی دی ها کلمه “صفرتاصد” رو به ۳۰۰۰۷۰۰۴۹۰ پیامک کنید راهنماییتون میکنیم ?

علی رضا قربانی
مشاور موسسه مکتبستان

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود