چگونه در ماه رمضان درس بخوانیم ؟ – نحوه مطالعه در ماه رمضان ۱۴۰۰

نحوه مطالعه در ماه رمضان

تو ماه رمضان چجوری درس بخونیم؟؟

سلام به همه­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور ۱۴۰۰ در رشته های مختلف. تو این مقاله به صورت دقیق و جامع پیرامون مبحث نحوه مطالعه در ماه رمضان صحبت میکنیم. لذا در ادامه چالش های مختلف هر دانش اموز کنکوری در ماه رمضان رو به صورت کامل برای شما مطرح میکنیم و البته درباره برنامه مطالعاتی و تغذیه شما در ماه رمضان نیز به صورت ویژه صحبت میکنیم.

نحوه مطالعه در ماه رمضان

بازم ماه رمضان و همون چالش همیشگی

بله بازم ماه رمضون رسید و یه سوال تکراری که آخر باید روزه بگیرم یا نه؟ البته اینکه با چه برنامه ای تو ماه رمضون درس بخونیم خیلی خیلی مهم تره بریم پس کلا همه چی رو با هم بررسی کنیم. یکی از نکات خیلی مهمی که یک کنکوری باید به اون توجه داشته باشد این است که سعی کند از شرایط پیش آمده حداکثر بهره بردای را داشته باشد. مثلا از نکات مثبت شرایط پیش آمده در راستای پیشبرد اهداف خودش استفاده کند و سعی کند تاجای ممکن نکات منفی شرایط پیش آمده رو خنثی کند. از این نظر نحوه مطالعه در ماه رمضان جزو سوالات همیشگی داوطلبان کنکور می باشد.

اولا که جو گیر نشو یعنی چی؟ یعنی نه روزه نگرفتنت باعث میشه خدا باهات قهر کنه و جایی قبول نشی.نه از اون ور روزه گرفتنت باعث میشه دانشگاه تهران رو برات بذارن کنار پس فقط به تواناییت نگاه کن.

 

ویژگی های مثبت مطالعه در ماه رمضان

یکی از نقاط مثبت ماه رمضان استفاده از ساعات اولیه روز است. همینطور که مقالات بسیاری به این موضوع اشاره دارند، ساعات مطالعاتی صبح یکی از بهترین و پربازده ترین ساعات مطالعاتی محسوب می شود. و ما توی اکثر کنکوری ها این زمان درخشان را نداریم و ماه رمضان یک فرصت طلایی برای کنکوری هاست تا این ساعات درخشان رو داشته باشند و سعی کنند حتی بعد از ماه رمضان هم آن را ادامه دهند.

نقطه مثبت دیگر ماه رمضان گرسنگی طولانی مدته! بی شک این یکی از بهترین نقاط قوت ماه رمضان است. ما در طول روزهای عادی حداقل سه وعده غذایی داریم. و این بدین معنی است که ما روزانه ۳بار گرسنه می شویم و ۳بار سیر. و اگر بخوایم دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم، ما زمان نزدیک به وعده های غذایی روزانه را بدلیل گرسنگی و زمان بعد از غذا خوردن را بدلیل پر بودن معده از مواد غذایی از دست می دهیم یعنی روزانه غیر از خواب حدود ۴الی ۵ساعت را بدلیل پروسه غذاخوردن ازدست می دهیم. اما در ماه رمضان دو وعده غذا داریم و اگر بصورتی که در این مقاله ذکر شده برنامه ریزی کنیم می تونیم این ۴_۵ساعت پرتی را به ۲ ساعت کاهش بدهیم.

برنامه‌ریزی کنکور برای افراد متأهل و شاغل |کنکوری های متاهل 1400

 

ویژگی های منفی مطالعه در ماه رمضان

اما نقطه ضعف ماه رمضان، ضعف و بی حالی نزدیک افطار است و همچنین عوض شدن سبک زندگی. خیلی از کنکوری ها شب های ماه رمضان بیدارند و روزها خواب. که این تغییر در ساعت بیولوژیک بدن برای یک کنکوری بسیار خطرناک می باشد و برگرداندن این تغییر به حالت اولیه کار بسیار دشواری است و ادامه دادن به این کارِ اشتباه، اشتباه در اشتباه.

نحوه مطالعه در ماه رمضان

با چه برنامه ای درس بخونم؟

اونایی که روزه میگیرن اصلا بعد از سحر نخوابن، ساعت ۵ تا ۱۴ بهترین بازه مطالعاتی تو این دورانه. بعد از افطار هم خیلی تایم خوبیه، حدود ساعت ۹ تا ۱۲٫ برای درس های اختصاصی که حسابی فسفر میخواد, حتما بازه بعد از سحر رو بذار و سعی کن قبل از ظهر بیشتر درسای برنامت رو بخونی. عمومی ها رو هم بذار برای بعد از افطار. پس به صورت کلی به این جمع بندی می رسیم که مطالعه در ماه مبارک رمضان می تواند از  بعد از خوردن سحری و خواندن نماز صبح_ حدودا ساعت ۵ صبح_شروع  شود و تا ۱۲ظهر ادامه پیدا کند. همینطور که قبلا اشاره کردیم این ۷ساعت از ساعات طلایی مطالعه است که باید در آن به دروس اختصاصی پرداخت.

از ساعت ۱۲ تا ۱۷هم استراحت را داریم تا هم مقداری انرژی ذخیره و هم خواب کم شب ها جبران شود. از ساعت ۱۷تا ۲۰ یعنی زمان پایان روزه داری، زمان مناسبی برای مطالعه دروس سبک تر مانند دروس عمومی است. بهترین موقع خواب شب هم ساعت ۲۲:۳۰ تا ۳:۳۰صبح می باشد. البته اجرای این نحوه مطالعه در ماه رمضان که بدان اشاره کردیم در زورهای اول ممکن است  مشکل باشد اما مطمئنا به آن عادت خواهی کرد.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 94

پس با یک برنامه ریزی خوب می شود مطالعه خوبی در ماه مبارک رمضان داشت و حتی با استفاده از ساعات طلایی مطالعه، بیشترین استفاده را از  مطالعه در ماه رمضان نمود.

 

تا سحر بیدار بمونم؟؟

حتما ۵ ساعت خواب رو داشته باش, عصری هم ۱٫۵ ساعت برای خواب بذار. همون ساعت ۱۴ به بعد که انرژیا شدید میافته. اینجوری تو بازه های مطالعاتی حسابی سر حالی. راستی تو افطار زیاده روی نکن. هر چی دوست داری بخوری تو بازه افطار تا شب پخش کن و بخور. تا معدت سنگین نشه و از اون تایم هم بتونی بهتر استفاده کنی. خلاصه سعی کن لبنیات و میوه بیشتر بخوری.

نحوه مطالعه در ماه رمضان

توصیه های غذایی در ماه رمضان برای کنکوری ها 

  • حتما سحری را کامل میل کنید. برای خوردن سحری حتما وقت کافی اختصاص دهید و با آرامش و دور از استرس غذای خود را میل نمایید.
  • یکی از موارد اشتباه غذایی در این وعده تسریع در غذا خوردن است که اثر آن بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش آشکار خواهد شد, عوارضی مثل سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز….
  • بهتر است در وعده‌ی سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر حلوا، قند و شکر، شیرینی، مربا و عسل از قند‌های مرکب نظیر نان، برنج و ماکارانی استفاده شود؛
  • غذای افطار را به آرامی اما در یک وعده میل کنید و از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر بپرهیزید. این کار باعث می شود معده ی شما برای صرف سحری به طور کامل خالی و آماده باشد.
  • کلسیم و فسفر در بسیاری از واکنش‌های سیستم مغزی و آزاد کردن انرژی در بدن نقش دارند، لذا از آنجا که در ماه مبارک رمضان، تعداد وعده‌های غذایی کمتر می‌شود، متأسفانه برخی از کنکوری ها نسبت به مصرف شیر و ماست، غافل می‌شوند.
  • مصرف شیر ولرم، چه در وعده‌ی سحر و چه افطار، بسیار مؤثر می‌باشد.
  • وجود لبنیات در رژیم غذایی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلول های عصبی بسیار مفید بوده و موجب آرامش اعصاب در افراد کنکوری خواهد شد, داوطلبانی که می‌خواهند خواب راحتی داشته باشند، باید هنگام خواب یک لیوان شیر بنوشند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌E نظیر آجیل و گردو در اکسیژن‌رسانی به مغز و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب و در تمرکز و حافظه مؤثر بوده  بنابراین در وعده‌ی شام بعد از افطار افراد کنکوری توصیه می شود.
کنترل استرس برای داوطلبین کنکور سراسری 1400

و اما نکته پایانی در رابطه با تغذیه رو هم بهتون بگم, چون خیلی بحث مهمیه. رفقا بعد از ساعات طولانی روزه داری، بدن نیاز شدید و فوری به مواد قندی پیدا می کند.

خرما و آب میوه، مناسب ترین گزینه برای شروع افطاری هستند. می توانید بعد از آن، سوپ سبزیجات با رشته بخورید و از خوردن آن لذت ببرید. مصرف این مواد غذایی، برای حفظ تعادل قند خون و آب و مایعات بدن، مفید است. اگر زیاد از مواد غذایی چرب استفاده کنید، هنگام سحر بی اشتها خواهید شد؛ زیرا هضم چربی ها احتیاج به زمان زیادی دارد. همچنین اگر بعد از افطار تا دیروقت همچنان به خوردن ادامه دهید، مطمئن باشید که هنگام سحر بی حوصله و بی اشتها خواهید شد. میوه جات را در وعده ی سحر و افطار فراموش نکنید.

برخی خانواده ها هنگام افطار غذای مفصلی نمی خورند و آن را به وعده ی شام یعنی چند ساعت بعد موکول می کنند. اگر شما هم جزء این خانواده ها هستید، در وعده ی شام، مواد گوشتی و پروتئینی را فراموش نکنید.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور ۱۴۰۰ میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور ۱۴۰۰ شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور ۱۴۰۰” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

7 دیدگاه برای “چگونه در ماه رمضان درس بخوانیم ؟ – نحوه مطالعه در ماه رمضان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک جلسه مشاوره رایگان

برای یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجوی پزشکی، فرم زیر را پر کنید
درخواست یک جلسه مشاوره رایگان
close-link
دریافت لینک دانلود