موفقیت در کنکور 1401|برای کنکور 1401 از کجا شروع کنم؟|مشاوره و برنامه ریزی

موفقیت در کنکور 1401

چگونه میتوان در کنکور 1401 موفق شد؟ (موفقیت در کنکور 1401)

موفقیت در کنکور 1401 نظام جدید مثل هر هدف دیگری، نیازمند برنامه‌ریزی است.

بدیهی است که هر داوطلبی برای موفقیت در کنکور  این آزمون پرچالش، می‌بایست با جنبه‌های مختلف آن آشنا شود. آشنایی با ابعاد کنکور به دانش‌آموزان این توانایی را می‌دهد تا متناسب با جوانب، اقدام به برنامه‌ریزی درست نمایند. اما این سؤال مطرح می‌شود که “برنامه‌ریزی درست به چه معناست؟” و “چگونه می‌توان موفقیت در کنکور 1401 نظام جدید را تضمین کرد؟ ”

در ادامه‌ی این مقاله به روش‌های صحیح برنامه‌ریزی جهت موفقیت در کنکور 1401 نظام جدید می‌پردازیم.

1) مشورت با مشاور

اگر به‌عنوان یک داوطلب کنکوری درباره‌ی راه‌های موفقیت در کنکور با دوستانتان به بحث و گفت‌وگو بنشینید، متوجه خواهید شد که یکی از راه‌های پیشنهادی و البته احتمالی آن‌ها، مراجعه به یک مشاور کنکور است. اما توجه به این نکته ضروری است که هدف، تنها وجود یک فرد تحت عنوان “مشاور” نیست.

یک مشاور کنکور باید دارای استانداردهای منحصربه‌فرد در حرفه و تخصص خود باشد؛ بنابراین دانش‌آموزان می‌بایست در انتخاب مشاور تحصیلی خود نهایت دقت را به‌کارگیرند تا بتوانند همراهی یک مشاور خبره و یک پشتیبان واقعی در مسیر پر فراز و نشیب کنکور را تجربه کنند. از جمله مزایای مشاوره کنکور1401، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی مناسب و تعیین روش‌های صحیح مطالعه برای داوطلبان کنکور است.

 

2) شرکت در آزمون‌های آزمایشی

کنکور 1400

شرکت در آزمون‌های آزمایشی از مزایای زیادی برخوردار است. از جمله این مزایا آن است که داوطلب با شرکت در این آزمون‌ها می‌تواند آموخته‌های خود را بسنجد و به‌نوعی تلاش کند بهترین عملکرد را تا زمان فرا رسیدن کنکور سراسری ارائه دهد.

یکی دیگر از فواید شرکت در این آزمون‌ها، مواجهه با سوالات جدید است. عموماً داوطلبان در این آزمون‌ها با تیپ تست‌های جدیدی مواجه می‌شوند و این مطلب روی آمادگی آن‌ها در مواجهه با انواع و اقسام سوالات احتمالی در کنکور 1401 نظام جدید تأثیر زیادی می‌گذارد.

از دیگر فواید شرکت در آزمون‌های آزمایشی، مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون است. می‌دانیم که یکی از نگرانی‌های داوطلبین کنکور، کمبود وقت است. آزمون‌های آزمایشی بستر مدیریت زمان را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند؛ بنابراین داوطلبان تا زمان فرا رسیدن کنکور 1401، در سامان‌دهی زمان، به تسلطی قابل‌قبول دست می‌یابند.

اما لازمه که بدونین همیشه نتایج آزمون‌ها مطلوب و دلخواه شما نخواهد بود و باید خودتون رو برای شکست‌های احتمالی آماده کنین. درعین‌حال نباید روحیه‌ی خودتون رو ببازین؛ چرا که این آزمون‌ها همشون آزمایشی هستن و برای افزایش تسلطتون برگزار می‌شن. حفظ روحیه هنگام شکست در این آزمون‌ها یکی از عوامل مهم برای تقویت تسلط و روحیه برای کنکور سراسری 1401 هست.

 

3) بررسی کنکورهای سنوات گذشته و یادداشت‌برداری از تیپ تست‌ها

لازمه‌ی آشنایی با سوالات کنکور و چگونگی پاسخگویی به آن‌ها، بررسی سوالاتی است که در کنکورهای سال‌های گذشته مطرح شده‌اند چون اگه یک نگاهی به سؤالات کنکور 99 بندازین و با کنکورهای سال‌های گذشته مقایسشون کنین، متوجه می‌شین تیپ تست‌ها جدیدتر و درجه‌ی سختیشون بالاتره و به‌نوعی متفاوت از کنکورهای سال‌های گذشته هستن. شما به‌منظور آمادگی برای کنکور 1401 باید کنکورهای داخل و خارج از کشور 99 رو تحلیل و بررسی کنین تا قلق طراحان کنکور دستتون بیاد و آمادگی مواجهه با انواع و اقسام سؤالات رو در خودتون ایجاد کنین.

تاکنون شاهد تکرار قابل‌توجه سوالات مشابه در کنکورهای سراسری بوده‌ایم. اگر به سؤالات کنکور نگاهی مختصر بیندازید متوجه خواهید شد که حتی برخی از سوالات عیناً در کنکورهای مختلف تکرار شده اند.

 

4) اختصاص متوازن و منطقی زمان به دروس عمومی و تخصصی

برای رسیدن به موفقیت در کنکور 1401 نظام جدید باید این باور نادرست که “بخش اعظم زمان مطالعه باید به دروس تخصصی اختصاص داده شود ” را از ذهنتان پاک کنید.

اگرچه نمی‌توان اهمیت بالای دروس تخصصی در اخذ رتبه‌ی دلخواه را انکار کرد، اما باید توجه داشته باشید که دروس عمومی مکمل و پیش‌نیاز موفقیت در دروس تخصصی بوده و اختصاص زمانتان تنها به یکی از این دروس هیچ موفقیتی را تضمین نخواهد کرد.

تقسیم زمان جهت مطالعه‌ی دروس اختصاصی و عمومی باید کاملاً منطقی و متوازن باشد. البته برخی از دانش‌آموزان در برخی از دروس تخصصی یا عمومی از مهارت بیشتری برخوردارند و ترجیح می‌دهند زمان ذخیره‌شده از دروس مذکور را به مباحثی اختصاص دهند که در آن‌ها ضعف دارند. اما همچنان نباید مرور مباحثی را که در آن‌ها مسلط هستند، فراموش کنند؛ چراکه تمامی کتب آموزشی، چه عمومی و چه اختصاصی، فرّار هستند و احتمال فراموشی مطالب از ذهن داوطلبان وجود دارد.

 

5) تقویت نقاط قوت

داوطلبان باید بدانند تقویت نقاط قوت یکی از امتیازات مثبت برای آن‌هاست، به‌خصوص که اگر نقاط قوتشان مربوط به مباحث سوال خیز و پرتکرار کنکور باشد. بنابراین داوطلبین باید در جهت تقویت نقاط قوتشان در دروس مختلف بکوشند. این امر قطعاً یکی از رموز موفقیت در کنکور 1401 نظام جدید است.

 

6) تست زنی

از جمله راه‌های تثبیت آموخته‌ها، تست‌زنی فراوان است؛ در واقع دانش‌آموزان با پاسخگویی به انواع تست‌های تألیفی و البته استاندارد، مهارت خود را در مباحثی که آموخته‌اند می‌سنجند و در پاسخگویی به سؤالات، هم از نظر زمانی و هم از نظر آشنایی با انواع و اقسام تست‌ها به تسلطی نسبی می‌رسند.

 

7) مرور مداوم آموخته‌ها

مرور مداوم آموخته ها

 منظور از مرور مداوم آموخته‌ها، بازگشت مجدد و دائمی به مطالب کتاب در طول سال تحصیلی نیست؛ بلکه داوطلب می‌بایست از کتب تستی، تست‌های متناسب با آموخته‌ها را به‌صورت تصادفی گلچین کند و در مدت‌زمانی مقرر به آن‌ها پاسخ دهد. این روش به تثبیت دانسته‌های دانش‌آموز کمک چشمگیری می‌کند.

 

8) مراقبت از سلامت جسمی و روحی

قوانین مسیر کنکور، تنها به تست‌زنی فراوان، زمان‌بندی مناسب، مشاور خوب و… محدود نمی‌شود. اهرم اصلی مدیریت تمامی مسائل مذکور، مراقبت سلامت جسمی و روحی است.

بسیاری از دانش‌آموزان معتقدند برای موفقیت در کنکور باید شب‌زنده‌داری کرد. این دسته از افراد توجه نمی‌کنند که در صورت عدم استراحت مغز در ساعات مشخص، عملکرد مغزی به‌شدت افت می‌کند و مطالعه‌ی دانش‌آموز صرفاً خیره شدن به مطالب کتاب است و مغز پردازش مفیدی را انجام نخواهد داد.

داوطلبان کنکور باید خواب کافی داشته باشند و بر اساس تحقیقات علمی باید 7 الی 8 ساعت از شبانه‌روز را به استراحت اختصاص دهند.

همچنین نباید تغذیه‌ی مناسب را نیز از یاد برد. خوردن انواع خشکبار و میوه‌جات بازدهی و عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. علاوه بر این نوشیدن فراوان آب هوشیاری داوطلب را هنگام مطالعه‌ی مطالب بالا می‌برد. داوطلبان نباید دائماً ساکن باشند و لازم است در طول روز زمانی را به تحرک جسمی و ورزش اختصاص دهند.

مشاهده مقاله  تاثیر معدل در کنکور ۹۸

 

9) برخورداری از انگیزه و روحیه‌ی عالی

تا زمانی که عمیقاً به کاری علاقه نداشته باشین و در انجام اون روحیه نشون ندین، نمی‌تونین اون کار رو به سرانجام برسونین؛ پس شرط اولیه‌ی موفقیت در کنکور، برخورداری از اعتمادبه‌نفس و روحیه‌ی بالاست. شما باید خودتون رو باور داشته باشین و به این حقیقت که «من می‌تونم از پسش بر بیام» ایمان قلبی داشته باشین.

اولین کسی که در مسیر کنکور باید به شما روحیه و انگیزه‌ی لازم رو بده، خودتون هستین. باید به خودتون قول بدین که تحت هیچ شرایطی جا نمیزنین و در این مسیر، مشکلات احتمالی، شما رو از پا در نمیارن. هیچ‌چیز نمی‌تونه مانع موفقیت شما بشه و شما با عشق ورزیدن به هدف و آرزوهاتون، از قبولین کنکور 1401 خواهید بود. در یک جمله، به یاد داشته باشین که «خواستن، توانستن است».

 

10) برنامه‌ریزی

وقتی‌که تصمیم دارین به‌ جایی سفر کنین، برنامه‌ریزی می‌کنین. زمانی که قراره ساختمونی درست بشه، برای نقشه‌کشی ساختمون برنامه‌ریزی می‌شه. زمانی که به سن جوونی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شین برای آینده‌تون برنامه‌ریزی می‌کنین.

همونطور که می‌بینین، زندگی ما روی برنامه‌ریزی‌هاست که می‌چرخه. مسلمه که هدف بزرگی مثل کنکور هم نیازمند برنامه‌ریزی منظمیه. شما برای موفقیت در کنکور، ابتدا باید برای مسیر پیش روتون، برنامه‌ریزی دقیقی رو اعمال کنین؛ یعنی بدونین که قراره تا روز فرارسیدن کنکور چه‌ کارهایی رو به‌ صورت منظم انجام بدین. مثلاً برنامه‌ریزی کنین که هرروز صبح ساعت 7 از خواب بیدار بشین و از ساعت 8 درس خوندن رو شروع کنین و یا در ساعات مختلف، چه درس‌هایی رو مطالعه کنین. یا مثلاً قصد دارین چند ساعت از شبانه‌روز رو به مطالعه‌ی درساتون اختصاص بدین.

اگه در روند برنامه‌ریزیتون به مشکلی برخوردین یا احساس کردین که برنامه‌ریزیتون اصولی نیست، می‌تونین با یک مشاور کنکور مشورت کنین.

 

11) انتخاب بهترین منابع کنکور

مسلماً هر داوطلب کنکوری برای موفقیت در کنکور، به منابع کنکوری مناسب نیاز داره.

درسته که منبع اصلی مطالعه‌ی همه‌ی درس‌ها کتاب درسی است؛ اما همونطور که می‌دونین کتاب درسی به‌صورت گسترده و اونطور که باید و شاید به شرح مطالب و مباحث نپرداخته و به توضیحات کوتاه و مفید بسنده کرده؛ اما همونطور که می‌دونین خیلی از تست‌های کنکور رو نمیشه با مثال‌ها و توضیحات کتاب حل کرد؛ پس لازمه به منابع کنکوری جامع‌تری دسترسی داشته باشین تا هم از نظر تستی و هم از نظر نکات، به‌طور کامل شما رو تأمین کنه.

لازمه که در انتخاب منابع کنکورتون دقت کافی رو داشته باشین و منابعی رو انتخاب کنین که چیزی رو از قلم ننداخته باشه و برعکس؛ یعنی چیزی اضافه بر سازمان رو که در کنکور به کارتون نمیاد رو توضیح نداده باشه.

 

12) اجتناب از افراط‌ و تفریط در مسیر کنکور

به قول سهراب سپهری: تا شقایق هست زندگی باید کرد! درسته که کنکور مسیر بزرگیه و برای اینکه جزو قبولین کنکور 1401 باشین باید خیلی تلاش کنین، اما نباید از زندگی دست بکشین.

اغلب کنکوری‌های عزیز به‌محض استارت مطالعه برای کنکور، زندگی کردن رو فراموش می‌کنن، از خواب و خوراک و تفریحاتشون می‌زنن؛ چون تصور می‌کنن این موارد مانع پیشرفتشون می‌شه؛ اما باید بدونین این تصور کاملاً اشتباهه. کنکور همه‌ی زندگی نیست. برای رسیدن به موفقیت باید عاقلانه پیش رفت.

یقیناً اختصاص کامل زمانتون به مطالعه برای کنکور معقول محسوب نمی‌شه. شما باید در طول شبانه‌روز تایمی رو به اوقات فراغتتون اختصاص بدین تا دچار دل ‌زدگی و خستگی نشین. شرط موفقیت نه‌تنها در کنکور، بلکه در زندگی، حفظ تعادل و میانه رویه.

 

13) دوری از هر چیزی که مانع تمرکزتون می‌شه

مطالعه برای کنکور تمرکز می‌خواد و هیچ عاملی نباید باعث از بین رفتن این تمرکز بشه. هر وقت احساس کردین مسئله و یا شنیده‌ای داره تمرکزتون رو بهم می‌زنه، سعی کنین ازش دوری کنین. اگه بخوایم در قالب یک مثال براتون توضیح بدیم، فرض کنین شما دائماً غرق در فضای مجازی هستین.

از اونجایی که به دلیل انتشار ویروس کرونا، امروزه کلاس‌ها مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شن، نمی‌تونین گوشیتون رو کنار بذارین. حداقل کاری که می‌تونین انجام بدین اینه که تمامی برنامه‌های غیردرسی رو موقتاً از گوشی موبایلتون پاک کنین و فقط اپلیکیشن‌های درسی مثل شاد رو در موبایلتون داشته باشین.

 

14) داشتن جزوه‌ی خوب، ملاک موفقیت نیست!

تعدادی از داوطلبای کنکوری که مدعی حضور در کلاس‌های برترین اساتید هستن، از داشتن جزوه‌های جامع و پر نکته احساس قدرت و اطمینان میکنن؛ اما باید بدونین داشتن جزوه صرفاً موفقیت محسوب نمی‌شه.

تصور کنین شما قشنگ‌ترین و باکیفیت‌ترین لباس رو دارین و به داشتنش افتخار می‌کنین. آیا تا زمانی که اون لباس رو تنتون نکنین، داشتنش فایده‌ی خاصی براتون داره؟

جزوه‌های کنکور هم همینطورن. شما که انتظار ندارین صرفاً با داشتن جزوه‌های به‌اصطلاح توپ، بدون خوندن و تکرارشون معجزه بشه و از قبولین کنکور 1401 باشین؟

نتیجه‌گیری کلی از این تیتر این‌که به داشتن جزوه‌هاتون ننازین. زمانی به داشتنشون افتخار کنین که از همشون نهایت بهره رو برده باشین و به‌عنوان دکور گوشه‌ی اتاقتون نیفتاده باشن!

 

15) تلاش برای اصلاح اشتباهات

حتماً براتون پیش اومده که در جواب دادن به بعضی از تست‌ها دچار اشتباه می‌شین. شما تست می‌زنین که تجربه به دست بیارین، نه اینکه سرسری ازشون بگذرین؛ پس وقتی‌که تستی رو اشتباه جواب می‌دین، باید دلیل اشتباه جواب دادنتون رو هم کشف کنین تا دفعات بعد دچار اشتباهات مکرر نشین. حتی اگه تستی رو هم درست می‌زنین، پاسخ تشریحی بقیه‌ی گزینه ‌ها رو هم مطالعه کنین (در صورت وجود پاسخ تشریحی سایر گزینه ‌ها).

 

16) دوری از اضطراب

یکی از عوامل مخرب در مسیر کنکور اضطرابیه که به داوطلب وارد می‌شه. این اضطراب به‌ خودی‌ خود یکی از موانع تمرکزه؛ و آرامش روانی رو از داوطلب می‌گیره. شما داوطلبین عزیز برای اینکه از قبولین کنکور 1401 باشین، باید از هرگونه اضطراب و استرس دوری کنین. به‌طور مداوم با خودتون تکرار کنین که «من دارم نهایت تلاشم رو می‌کنم؛ پس نیازی به استرس نیست».

 

سخن آخر

در نظر داشته باشید که موفقیت در کنکور 1401 نظام جدید، در گرو عمل به تمامی عوامل ذکر شده است و رعایت تنها تعدادی از آن‌ها، موفقیت داوطلب را تضمین نمی‌کند. با آرزوی موفقیت برای همه شما همراهان دوست‌داشتنی مکتبستان!

برخی از سوالات رایج 

مهمترین عوامل موفقیت در کنکور 1401 چیست؟

قبولی در کنکور 1401 نظام جدید مثل هر هدف دیگری، نیازمند برنامه‌ریزی است.

من به عنوان داوطلب کنکور تجربی برای کنکور 1401 از کجا شروع کنم؟

اگر به‌عنوان یک داوطلب کنکوری درباره‌ی راه‌های موفقیت در کنکور با دوستانتان به بحث و گفت‌وگو بنشینید، متوجه خواهید شد که یکی از راه‌های پیشنهادی و البته احتمالی آن‌ها، مراجعه به یک مشاور کنکور است.

چگونه میتوان مهارت تست زنی را بهبود بخشید؟

از جمله راه‌های تثبیت آموخته‌ها، تست‌زنی فراوان است که در این مقاله برای شما قرار داده شده است

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود