اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدیم چه کار کنیم؟ (سربازی+ تغییر کتابها+ نظام جدید)

 

اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدیم چه کار کنیم؟ (سربازی+ تغییر کتابها+ نظام جدید):

زمانی که اسامی پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آزمون سراسری اعلام می‌شود، تعدادی از شرکت‌کنندگان در رشته‌محل ایده‌آلشان پذیرفته نمی‌شوند و همچنین داوطلبانی که انتخاب محدودی داشته و تنها رشته‌های ایده‌آلشان را انتخاب کرده‌اند، ممکن است اصلاً در هیچ رشته‌محلی پذیرفته نشوند.

اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدیم چه کار کنیم؟ (سربازی+ تغییر کتابها+ نظام جدید)
اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدیم چه کار کنیم؟ (سربازی+ تغییر کتابها+ نظام جدید)
تعدادی از این داوطلبان به علت آرزوهایی که برای خود داشتند و آینده‌ای که برای خودشان ترسیم می‌کردند و شاید به هیچ‌وجه باور نمی‌کردند که در رشته دلخواه خود قبول نشوند، به محض اینکه از نتایج باخبر می‌شوند به کل خود را می‌بازند و آینده را برای خود تیره و تار می‌بینند و بسیار دیده شده که داوطلب به کل درس را رها کرده و وارد کار یا حرفه‌ای دیگر می‌شود.
 

توصیه ما در مکتبستان به شما عزیزان این است که ۱ یا ۲بار شکست خوردن هرگز نباید شما را از هدفتان دور کند و شما به هیچ‌وجه نباید علاقه را در خودتان سرکوب کنید؛ چه بسا این کار باعث می‌شود در آینده از شغلی که انتخاب می‌کنید احساس رضایت نکنید و همه زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. چشم‌پوشی از علایق و لجبازی با روزگار تنها به خودتان صدمه می‌زند؛ در این میان برای کسی اهمیت ندارد شما در چه حال و روزی به سر می‌برید و اینکه با یک بار شکست خوردن و ورود شما به مسیری از زندگی که هیچ لذتی از آن نمی‌برید و حتی در رنج و عذاب هستید کسی را آزرده نخواهد کرد مگر خودتان را.

پس زمان آن رسیده که کمی بیشتر به خودتان اهمیت دهید. هیچ بزرگی این را نگفته که شکست پایان راه است و با یک بار زمین خوردن دیگر نباید از جا بلند شد و اتفاقاً سخن همه بزرگان این است که شکست سرآغاز پیروزی است. وقتی شما شکست می‌خورید تصور نکنید که دیگر دنیا به پایان رسیده، بلکه خیلی هم خوشحال باشید که با کوله‌باری از تجربه که محال بود آن را بدون شکست خوردن به دست آورید، راهی جدید را با قدم‌های استوار‌تر و چشمی بازتر طی خواهید کرد.

البته به آن دسته از عزیزان هم حق می‌دهیم که تا حدودی ناراحت و کمی ناامید شوند، ولی با ادامه‌دار شدن ناامیدی و قدم به راهی که نتیجه‌ای جز ناکامی و دلزدگی باشد را به کل رد می‌کنیم.

آیا اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدیم، خوب است به سربازی برویم؟

شاید شخصی وقتی در کمال ناباوری می‌بیند که نمره قبولی را کسب نکرده موقتاً از زندگی دلسرد شود؛ چنین فردی بد نیست حال و هوای خود را عوض کند و تا حدودی خود را از آن شرایط و محیطی که در آن قرار دارد چند صباحی دور نگه دارد. برای مثال: مسافرتی رود یا برنامه‌ای برای خودش تنظیم کند تا بتواند روحیه‌اش را شاداب کند و به حالت اول برگرداند.

 حتی بد نیست آقا پسرها اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدند به خدمت سربازی بروند و در این مدت دو سال آمادگی دوباره برای کنکور را در خود تقویت کنند. در هر صورت توصیه می‌شود به هر نحوی یک تغییر در شرایط یکنواخت زندگی خود بدهید و یک آمادگی درونی در خود ایجاد کنید و با قدرت بیشتری به رویارویی کنکور بروید.

یادداشت: افرادی که زمان سربازی آن‌ها فردا رسیده و باید به سربازی بروند، نگران این مورد نباشد. این گروه از داوطلبان می‌توانند در یک دانشگاه غیر دولتی ثبت نام کنند و از همان ابتدا مرخصی ترمی بگیرند. در این صورت هم می‌توانند به درس و کنکور خود برسند و هم می‌توانند برای مدتی از سربازی معاف باشند. 

آیا اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدیم، باید کتاب‌ها را تغییر دهیم؟

اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدید گاهی مواقع تغییر کتاب‌ها و منابع درسی هم می‌تواند تا حدودی موثر باشد. چون بعضی از منابع دارای کیفیت خوبی نیستند بنابراین در انتخاب منابع کمک درسی توجه بیشتری به خرج دهید. سعی کنید منابعی را انتخاب کنید که مطالب طبقه‌بندی شده، قابل فهم‌تر، تست‌های جامع و دارای نکات مختصر و مفید و جامعی  باشد. برای اینکه این منابع را بشناسید و بتوانید آنها را پیدا کنید لازم است با شخصی مانند مشاور کنکور مشو‌رت کنید. مشاور کنکور نه تنها شما را به خاطر شکست در کنکور دلداری می‌دهد و انگیزه دوباره می‌بخشد بلکه روش درست درس خواندن و استفاده صحیح از منابع، معرفی منابع درجه ۱ و جامع، دادن یک برنامه خوب و پیشبرد شما به صورت گام به گام تا پیروزی نهایی را آموزش می‌دهد.

اصلا در این موقعیت بسیار بحرانی به خاطر همان شوک اولیه به خاطر شکست در کنکور و پیدا کردن راه مناسب، اولین کاری که مکتبستان به شما توصیه می‌کند، یافتن یک مشاور باتجربه و دلسوز است که مکتبستان می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

آیا اگر در رشته دلخواه خود قبول نشدیم، برای سال بعد دروس نظام جدید را بخوانیم؟

سازمان سنجش اعلام کرد در کنکور سال ۹۹ هر کسی در هر نظام آموزشی که علاقه دارد می‌تواند شرکت کند.

بعضی می‌گویند دادن کنکور نظام جدید بهتر و آسان‌تر از نظام قدیم است. برای مثال:

ایاد فیلی دبیر درس عربی در رابطه با اینکه کنکور نظام جدید بهتر است یا نظام قدیم می‌گوید: در زمینه درس عربی دانش‌آموزان صلاحشان این است که در نظام جدید شرکت کنند، زیرا در نظام جدید در درس عربی حجم مطالب کمتر و سبک سوالات ساده‌تر است. از همه مهمتر مباحثی مانند اعلال، انواع اعراب، تمییز و منادی را دیگر نیازی نیست بخوانند.

نظر آقای اشکان هاشمی دبیر درس زیست شناسی در رابطه با کنکور نظام جدید بهتر است یا نظام قدیم می گوید: درس زیست شناسی در نظام جدید قطعاً آسان‌تر از نظام قدیم است.

نظر آقای افشین ملاک پور دبیر درس ریاضی تجربی در رابطه با کنکور نظام جدید بهتر است یا نظام قدیم؟ توصیه اکید و اینکه همه حتی کسانی که در سال های قبل در نظام قدیم شرکت کردند امسال ۱۰۰ درصد در نظام جدید شرکت کنند.

نظر آقای بهمن بازرگان دبیر درس شیمی در رابطه با اینکه کنکور نظام جدید بهتر است یا نظام قدیم؟ می‌گوید: سطح کتاب شیمی در نظام جدید نسبت به نظام قدیم بسیار بسیار پایین‌تر است تا جایی که وقتی بچه‌های نظام قدیم سطح کتاب شیمی نظام جدید را نگاه می‌کنند در جاهایی حتی فکر می‌کنند با کتاب علوم راهنمایی مواجه هستند. بنابراین توصیه ایشان این است که بچه‌های نظام قدیم این سال در کنکور نظام جدید شرکت کنند.

توصیه مکتبستان برای اینکه دروس نظام قدیم خوانده شود یا نظام جدید؟ توصیه ما به شما این است که فقط در یک مورد شما دروس نظام قدیم را بخوانید و در کنکور شرکت کنید و آن اینکه اگر در یکی دو سال اخیر در کنکور نظام قدیم شرکت کرده‌اید، بهتر است در همان نظام قدیم در سال ۹۹ در کنکور شرکت کنید. زیرا شما کتاب‌ها و منابع نظام قدیم را مطالعه کرده‌اید و با آنها اُنس پیدا کردید و ممکن است برایتان سخت باشد که بخواهید هزینه مجدد برای منابع جدید بدهید و همچنین زمان می‌برد تا بتوانید بر آنها تسلط پیدا کنید. ولی در سایر موارد بهتر است نظام جدید خوانده شود.

آیا شکست در کنکور آخر دنیاست؟

جواب این سوال کاملا روشن و واضح است که با نگاهی به حالات روحی و روانی دانش‌آموزان بعد از اعلام نتایج خواهیم دید که این مساله برای بعضی از دانش‌آموزان چقدر حیاتی است. حتی متأسفانه گزارش‌هایی حاکی از خودکشی و افسردگی شدید به ما رسیده.

چرا باید فردی زندگی باارزش خود را برای یک چنین مساله کم ارزشی به مخاطره بیندازد؟! کنکور تنها یک آزمون است و سدی است که افراد خود را محک می‌زنند. نهایتش این است که در این آزمون شکست می‌خوری! دنیا که به آخر نرسیده. پس اگر دیدی نمره قبولی نگرفتی به جای اینکه ناراحت شوی لبخند بزن و راهی که باید دوباره آن را طی کنی هموارتر ببین. امیدت به خدا را از دست نده و با تلاشی مضاعف‌تر به سوی افقی روشن‌تر گام بردار.

مقالات خواندنی:

ویژگی‌های بهترین مشاور کنکور و ۱۳ ویژگی که یک مشاور را در بین شلوغی برجسته می‌کند.

چگونه مشاور کنکور باعث پیشرفت درسی دانش‌آموزان می‌شود؟

کنکوری‌ها چگونه سلامتی خود را حفظ کنند؟ | ۱۲ توصیه از مکتبستان

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود