سحر خیزی در دوران کنکور

سحرخیزی در دوران کنکور
سحرخیزی در دوران کنکور

سحر خیزی در دوران کنکور

سلام به همه ی مکتبستانی های عزیز
امروز میخواهیم درمورد سحرخیزی در دوران کنکور صحبت کنیم.
خیلی ها در مورد مشکل خوابشان مدام مینالند ولی تا به حال نتوانسته اند آن طور که باید و شاید رفعش کنند.
همه میدانیم که میزان خواب بایستی به اندازه باشد و نباید کم و زیاد شود؛ در غیر اینصورت، مسلما در دراز مدت عواقب بدی را در وضعیت جسمی و ذهنی داوطلب ها بوجود می آورد.
قبل از اینکه درمورد راهکارهای سحرخیزی در دوران کنکور صحبت کنیم، به سخنی از سعدی و پیامبر اکرم(ص) در مورد فواید سحر خیزی اشاره میکنیم:

دریاب اگر اهل دلی، پیشتر از صبح

چون غنچه ی نشکفته نسیم سحری را (سعدی)

و همچنین نقل از پیامبر اکرم(ص) است که :

((در پى روزى و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، مایه برکت و پیروزى است.))

در این مقاله به نکات و راهبردهای بسیار کلیدی و کاربردی جهت سحرخیزی در دوران کنکور اشاره شده است .پس توصیه میکنیم با دقت این نکات را بخوانید و این راهکارها را به صورت مداوم و منظم تمرین کنید تا به مرور زمان مشکل خوابتان برطرف شده و تبدیل به یک کنکوری سحرخیز شوید.

1) پذیرش مسئولیت و قبول کردن سختی آن:

باید بپذیرید که آن چه بدست می آورید بسیار ارزشمندتر از بهایی است که می خواهید بپردازید. پس کمی تحمل رنج در لحظه بیدار شدن و بیرون آمدن از حالت خواب و سحرخیز شدن در دوران کنکور، ارزش رسیدن به هدفمان را دارد.
پس هدفی که مسیر زندگی مان را مشخص میکند، بسیار ارزشمند است و برای بدست آوردن آن بایستی هر کارِ لازمی، هر چقدر سخت هم که باشد انجام دهیم.

۲) سحر خیزی در دوران کنکور = زود خوابیدن

هرکسی به 8-7 ساعت خواب برای راندمان بهتر درکار روزانه، نیاز دارد.
وقتی شب ساعت یک و یا دو بخوابیم و بخواهیم ساعت 6 الی7 صبح بیدار شویم، حتی اگر موفق هم شویم داریم مقدمات شکست سحر خیزی را فراهم می کنیم. چون علی رغم زحمت آن، نتایج هم ناراحت کننده و ضعیف خواهند بود و همین باعث دلسردی می شود!
پس به این نتیجه می رسیم «سحر خیزی در دوران کنکور، حاصل زود خوابیدن است »

3) محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد كنید :

مثلا داشتن یك اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود كه شما احساس كنید سر زمانی كه با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.

سحزخیزی در دوران کنکور3
سحزخیزی در دوران کنکور3

4) كارهای روز بعدتان را در شب قبلش مشخص كنید :

نوشتن و یادداشت كردن كارهای مهمی كه قرار است صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید، می تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی درنگ روزمرگی تان محكم تر كند. هر چه اراده قوی تری داشته باشید راحت تر می توانید در دوران کنکور، سحر خیزی را تجربه کنید.

5) با شکم پر نخوابید:

قدیمی ها می گفتند اگر با شکم پر بخوابید، خواب های بد می بینید. گویا قدیمی ها با دانشمندان امروزی سر و سری داشته اند چون امروزی ها هم به این نکته اعتقاد دارند. در عین حال توصیه ها هم بر این هستند که نباید با شکم خالی خوابید.
برای این کار می توانید وعده غذایی ناهار را بزرگتر و حجیم تر از همیشه بگیرید و در عوض شام را به ساعت های اولیه شب موکول کنید، آن هم شامی که شامل مقدار کمی هیدروکربن باشد.
بعضی از دانشمندان می گویند برای شام غذایی هایی را انتخاب کنید که هضم شدنشان آسان است و بعضی ها می گویند بهتر است غذاهایی بخورید که برای هضم شان زمان بیشتری صرف شود، اینطوری با مشکل افت قند خون در طول شب روبرو نمی شوید و می توانید تا صبح راحت بخوابید. آدمی که شب راحتی را گذرانده می تواند به جمع سحرخیزان اضافه شود!
پس اگر نزدیک به ساعت خوابتان چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد كند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی كند!!

6) در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگوئید :

مشاهده مقاله  کنکوریهای ۹۸ با رعایت این نکات بازده مطالعاتی تان را از همین ابتدای کار افزایش دهید

برای سحر خیزی در دوران کنکور سعی كنید همیشه بلافاصله بعد از بیدار شدن، رختخواب خودتان را ترك كنید؛ اینكه مثلا ۱۰ یا ۲۰ دقیقه ی دیگر از جایم بلند خواهم شد در حالی كه بیدار شده اید اصلا به شما كمكی نخواهد كرد و هر چه بیشتر در زمانی كه بیدار شده اید در رختخواب بمانید بدنتان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می شود.

7) نوشیدنی های کافئین دار ممنوع:

همه ما می دانیم خوردن نوشیدنی های به مانند قهوه باعث می شود بتوانیم بیشتر بیدار بمانیم. بنابراین وقتی می گوییم قهوه نخورید تا بتوانید صبح ها راحت تر از خواب بیدار شوید ممکن است تعجب کنید!
مگر قرار نبود قهوه بیدارمان کند؟

پاسخ این است : در کوتاه مدت این روش جواب می دهد اما با طولانی شدن مدت استفاده از قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار نتیجه ای کاملا برعکس می گیرید ! حتی ممکن است بی خوابی های مداوم را هم به دنبال داشته باشد و نمیتوانیم به هدفمان که همان سحرخیزی در دوران کنکور است، دست پیدا کنیم !

برای توجیه این اتفاق باید بدانید وقتی قهوه می نوشید در بدنتان چه می گذرد:
غدد فوق کلیوی شروع می کنند به آزاد کردن هورمون کورتیزول، هورمونی وابسته به استرس که باعث می شود بدنتان احساس کند اتفاقی در جریان است و باید بیدار بماند اما به مرور زمان وقتی بدن به این مقدار از کورتیزول عادت کند مشکل خواب آلودگی شما هم شروع می شود. خستگی غدد فوق کلیوی از این دریافت مکرر مشکل خیلی از آدم هایی است که سرشان شلوغ است و خودشان را به قهوه مهمان می کنند !

برای حل این مشکل مصرف کافئین را کم کنید و کم کم قطع نمایید تا بدنتان به روال عادی خودش برگردد. اگر برایتان خیلی سخت است از قهوه یا نسکافه بگذرید، نوشیدنی های بدون کافئین یا انواع چای گیاهی را جایگزین کنید تا بدنتان به شرایط جدید عادت کند.

8) دوش بگیرید :

تغییر دما باعث می شود جریان خون هم تغییر پیدا کند و انرژی شما رو به افزایش بگذارد، طوری که خواب از سرتان بپرد.
اگر دوش گرفتن صبحگاهی برایتان سخت است پاشیدن چند مشت آب خنک به صورت و گرفتن مچ دست ها زیر شیر آب را فراموش نکنید که کارگشا خواهد بود.
و همچنین توصیه میکنیم که قبل از خوابیدن یک لیوان آب میل کنید، ساعات اولیه صبح خود به خود بیدار می شوید !

9) آلارم بگذارید :

و اما اخرین روش که شاگردان زیادی آن را اجرا کرده و نتایج خوبی بدست آورده اند. پس با دقت این راهکار را هم بخوانید.
به عنوان مثال شما قراراست شب ها ساعت ۱۲ بخوابید و ۶ و نیم الی ۷ صبح بیدارشوید.
موبایلتان را در ساعت 23 و 50 دقیقه آلارم بذارید که یاداوری کند برای خوابیدن.
و همچنین در تایم های 6:50 ، 6:55 و 7:00 آلارم بگذارید.
نکته ی مهم اینجاست که گوشی تان را باید چند متر دورتر از خودتان و در جایی با ارتفاع قرار دهید تا برای خاموش کردن آلارم، از جایتان بلند شوید.
کسی که یکی دو بار از رختخواب بلند شود، طبیعتا احساس خواب آلودگی ش خیلی کمتر میشود!!
و با آب زدن به دست و صورت، سر حال شده و میتواند روز خوبی را استارت بزند.

در پایان مجددا توصیه میکنیم این راهکارهای مهم و کاربردی را که خیلی از داوطلب ها انجام داده و نتیجه گرفته اند را تمرین و تکرار کنید تا لذت سحرخیزی در دوران کنکور را به کررات بچشید و در رسیدن به اهداف زیبایتان گامی بزرگ برداشته باشید و از رقبایتان گوی سبقت را بربایید.

با آرزوی موفقیت برای تک تک شما دوستان خوب مکتبستانی

پ.ن : دوستان پرشور کنکوری !
آیا مایلید شما را از شرکت در کلاس های کنکوری متعدد و خرید کتب رنگارنگ کنکوری بی نیاز کنیم ؟! با دی وی دی های کنکوری مکتبستان با تدریس اساتید باتجربه مدارس برتر تیزهوشان کشور درس بخوانید و عاشق درس خواندن شوید و بهترین نتایج را بگیرید . برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه دی وی دی ها عبارت “فیلم” را به شماره ۳۰۰۰۷۰۰۴۹۰ ارسال کنید تا راهنماییتان کنیم .

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود