روش های مدیریت زمان در آزمون

روش های مدیریت زمان در آزمون

روش های مدیریت زمان در آزمون

دانش آموزان برتر به روش های مدیریت زمان نیاز بیشتری دارند؛ زیرا دانش آموزان برتر از ده سوال به تعداد بیشتری پاسخ می دهند ولی دانش آموزان دیگر به تعداد خیلی کمتری جواب می دهند و زمان کم نخواهند آورد.

روش های مدیریت زمان عبارتند از:

1.     روش ضربدر و منها

2.     تکنیک زمان های نقصانی

3.     استراتژی بازگشت

 

از این تکنیک ها در جلسه ی آزمون و به خصوص کنکور استفاده کنید. دو تکنیک نیز برای آمادگی و تسلط است که باید در منزل تمرین کنید:

1.     تست زدن با 2 خودکار

2.     تکنیک تست شناسی (ده دقیقه تمرین تشخیص تست)

در جلسه ی کنکور اتفاق عجیبی رخ نخواهد داد و تقریبا مشابه آزمون های دیگر خواهد بود.

شما باید این تکنیک ها را به ویژه در دوران جمع بندی بارها تمرین کنید تا در کنکور بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

روش ضربدر و منها

دانش آموزان در این روش باید سوال ها را به ترتیب ببینند. توجه داشته باشید که نباید ترتیب دفترچه را به هم بزنید. نحوه ی چیدمان سوال ها در دفترچه ی اختصاصی و عمومی بر اساس منطقی است که بهتر است شما نیز از آن پیروی کنی. تاکید می کنم نظم دفترچه را به هم نزنید. به ویژه داوطلبان رشته تجربی؛ اما اگر نتوانستید تا یک ماه قبل از کنکور این عادت را تغییر دهید، به آن ادامه دهید.

یک ماه قبل از کنکور هیچ عادتی را تغییر ندهید، به خصوص عادات مطالعاتی.

نکته دوم این است که همه ی سوال ها را بخوانید. هنگامی که همه ی سوال ها را می خوانید می توانید سه نوع سوال را تشخیص دهید:

1.     سوال هایی که بلد هستید و در زمان قانونی می توانید به آنها پاسخ دهید. در رشته ی ریاضی برای هر تست ریاضی 93 ثانیه، در رشته تجربی 94 ثانیه و در رشته ی انسانی 75 ثانیه در نظر گرفته شده است.

2.     سوال هایی که بلد هستید ولی وقت گیر هستند. این سوالات را با ضربدر علامت بزنید و از آنها رد شوید. برای این کار به دو مهارت نیاز دارید: اول این که قادر به تشخیص سریع تست های وقت گیر باشید (فراشناخت) و دیگری مهارت مدیریت اراده که بتوانید از این سوالات رد شوید. والدین می توانند در زمینه ی افزایش اراده به فرزندان خود کمک کنند. وقتی همه ی سوال ها را به ترتیب دفترچه مطالعه کردید و سوال هایی را که بلد بودید پاسخ دادید، در انتها بازگردید. همچنین تاکید می کنم در کنار سوال ها ضربدر و منها بگذارید و ذهنی کار نکنید عظمت زندگی در علم نیست، بلکه در عمل است. کافی نیست که روش ها را بلد باشید، بلکه باید بتوانید در کنار عمل هم این روش ها را اجرا کنید و والدین (مخصوصا مادرها) می توانند به دانش آموزان کمک کنند.

3.     سوال هایی که بلد نیستید. باید آنها را با علامت منها مشخص کنید. برخی از سوال ها دشوار هستند. هرسال تعداد خیلی کمی از سوال های کنکور جدید هستند. برخی از این سوالات جنبه ی ابتکاری دارند و بیشتر جوششی هستند تا کوششی؛ یعنی با خلاقیت همراه هستند و با وقت زیاد صرف کردن به نتیجه نمی رسید. از آنها رد شوید و اگر راه حل در ذهنتان جرقه زد، بعدا به آن سوال برگردید.

تکنیک زمان های نقصانی

طی سال های اخیر همواره 18 دقیقه برای 25 سوال ادبیات و برای عربی 20 دقیقه و برای دین و زندگی 17 دقیقه و برای زبان 20 دقیقه در نظر گرفته شده است. زمان نقصانی یعنی از هرکدام از زمان این درس ها دقایقی را کم کنید تا هرکدام 15 دقیقه شود و 15 دقیقه ذخیره داشته باشید.

در واقع باید دراین 15 دقیقه ها تمام سوال هایی که بلد بودید پاسخ دهید و 15 دقیقه اضافی نیز داشته باشید. کار را باید ساده کرد. 15 دقیقه زمان ساده ای برای مدیریت است و راحت تر می توانید این 15 دقیقه ها را مدیریت کنید.

اگر دانش آموزی تکنیک زمان های نقصانی را اجرا کرده باشد ولی تکنیک ضربدر و منها را اجرا نکرده باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟

مشاهده مقاله  مطالعه ی تکمیلی در نوروز

اگر تکنیک زمان های نقصانی را اجرا کرده باشید ولی همه ی سوال ها را ندیده باشید اشتباه است. مثلا اگر دانش آموزی سوال ها را طبق زمان های نقصانی پاسخ داده باشد و به محض رسیدن به زمان 15 دقیقه به سراغ درس دیگری برود بدون این که تمام سوالات را دیده باشد، یعنی مثلا به جای خواندن 25 سوال، 17 سوال را خوانده باشد، به معنی آن است که فقط روش زمان های نقصانی را اجرا کرده بدون آن که روش ضربدر و منها را اجرا کرده باشد. اجرای این دو روش در کنار یکدیگر نتیجه بخش است.

 

تکنیک استراتژی بازگشت

تکنیک استراتژی بازگشت به این موضوع می پردازد که بعد از تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی، وقت اضافی را باید صرف کدام سوال ها کنید. این تکنیک ویژه و خاص هر شخص است.

آیا تشخیص این که در جلسه ی آزمون در وقت اضافی به سراغ کدام سوال ها برویم باید در جلسه ی آزمون باشد؟ قبل از جلسه ی آزمون لازم است بدانید که باید به سراغ کدام سوال ها بروید و به سراغ کدام سوال ها نروید. بسیاری از سوال هایی را که می خواهید کنار بگذارید، می توانید از قبل برای خودتان مشخص کنید و تعدادی را هم باید در جلسه ی آزمون تشخیص داد. برخی دانش آموزان در هر درسی، با تیپ سوالات آن آشنا هستند و می دانند روی کدام تیپ ها مسلط و غیرمسلط هستند.

هرکس تیپ سوال های وقت گیر خودش را می شناسد و می تواند مشخص کند که برخی از این تیپ ها را بار اول، پاسخ می دهد و برخی از تیپ ها را بار دوم پاسخ خواهد داد.

دانش آموزان باید این تکنیک ها را در منزل اجرا کند؛ به ویژه در دوران جمع بندی و به روش سه روز یکبار.

سعی کنید در مورد استراتژی بازگشت خودتان فکر کنید و آن را تمرین کنید.

 

دو روش برای منزل

اما در تکنیک دیگر را می توانید در منزل اجرا کنید:

اولی تست زدن با 2 خودکار است (خودکار دوم حتما قرمز باشد).

در این روش، ابتدا در زمان قانونی با یک خودکار به سوالات پاسخ دهید. بعد از پایان زمان قانونی بدون مراجعه به پاسخ ها، با خودکاری که رنگ قرمز دارد، بدون لحاظ کردن زمان، دوباره به سوال ها جواب دهید. در نهایت باز درصد را محاسبه کنید. با این کار سعی کنید این دو درصد به هم نزدیک شوند و در زمان محدود بتوانید تست های بیشتری را درست پاسخ دهید. در واقع سطح دانش خود را با میزان پاسخ گویی در زمان محدود منطبق کنید.

روش دیگر، روش تست خوانی (10 دقیقه تمرین تشخیص تست) است. این تمرین به شما کمک می کند بتوانید تست هایی را که بلد هستید و در زمان قانونی می توانید پاسخ دهید یا تست هایی را که وقت گیر هستند ولی بلد هستید و تست هایی را که اصلا بلد نیستید، بشناسید.

در این روش نباید سوال ها را حل کنید یا پاسخ دهید، فقط باید با خواندن صورت سوال، آنها را تشخیص دهید.
یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود