روش مطالعه درس ریاضی در کنکور

روش مطالعه درس ریاضی در کنکور

روش مطالعه درس ریاضی در کنکور

ریاضی چون تقریبا مانع بزرگی برای کنکوری های تجربی است درصد بالا در این درس و سرمایه گذاری در آن می تواند یک سکوی پرواز برای موفقیت شما در کنکور باشد.این درس در کنکور 30سوال دارد که میتوانید با زدن درصد بالایی در آن موفق شوید.اما می خواهیم با هم بررسی کنیم چگونه می توان به درصد بالایی در این درس رسید و چه راهکارهایی لازم است.

در سال 1945 جورج پولیا با نوشتن کتاب (How to solve it) برای اولین بار مدل یا چارچوبی برای حل مسئله ارائه داد. او الگويي چهار مرحله اي را مطرح كرده است. در فرايند حل مسأله اين چهار مرحله چهار گام طي مي شوند تا يك مسأله رياضي به طور كامل حل شود. مدل چهار مرحله اي او به اين مشكل است:

  1. فهم سؤال 2. تهیه طرح یا نقشه    3. اجرای طرح    4. بازنگری

که به طور خلاصه یک مرور کوچولو به آنها می اندازیم:

✳️ فهمیدن مسئله

برای رسیدن به درک درستی از مساله داوطلب باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:  مجهول چیست؟ داده ها کدام است؟ شرط چیست؟ آیا تحقق یافتن شرط مسئله امکان پذیر است؟ آیا شرط مسئله برای تعیین مجهول کفایت می کند؟ یا این که شرط مسئله کافی است؟ آیا شرط مسئله زائد است؟

✳️ تهیه طرحی مناسب برای مسئله

داوطلب باید سعی کند ارتباط میان داده ها و مجهول را پیدا کند و در صورت نیافتن ارتباط مستقیمی میان داده ها و مجهول مسئله های کمکی را در نظر بگیرد تا بتواند برای حل مسئله نقشه ای طرح کند .

✳️ اجرای طرح (نقشه)

پس از آنکه طرح مناسب برای حل مساله تهیه شد باید آن را به مورد اجرا گذاشت. شخص باید نظارت کامل به پیشرفت اجرای طرح داشته باشد تا اگر زمانی احساس کند که طرح به حل مساله منجر نمی شود بتواند طرح جدیدی را تهیه و اجرا بکند.

 بازنگری

امتحان کردن جوابی که بدست آمده است پس از پایان اجرا، حل کننده مساله باید بازنگری بر تمامی مراحل اجرای طرح داشته باشد.

اما حال می خواهیم به تفصیل در مورد نحوه خواندن ریاضی به سبک کنکور صحبت کنیم:

  • در درس ریاضی اولین قدم داوطلب یادگیری عمیق مطالب است که این امر نیازمند گوش کردن و یادگیری کامل مطلب مورد نظر در سر کلاس درس است. حتما در سر کلاس درس از تدریس استاد نت بردارید و مثال هایی را که مورد بررسی قرار می دهد را یادداشت کنید. پس از یادگیری مطلب در سر کلاس درس در منزل در همان روز نت هایی را که سر کلاس درس برداشته اید را مرور کنید و تمرین هایی را که استاد به عنوان نمونه برایتان حل کرد را مجددا حل کنید
  • بعد از جزوه استاد ودرسنامه بهتر است تست هایی را در غالب تست های آموزشی برای یادگیری هر چه بیشتر مطالب و آشنایی با ریزه کاری های آن ها حل کنید قابل ذکر است در زدن تست های آموزشی زمان برای ما اهمیت ندارد و فقط هدف یادگیری است.

مشاهده مقاله  آنتی ویروس افکار مزاحم ذهن کشف شد

در صورت حل کردن تست پاسخ تشریحی تست را نیز نگاه کنید چون ممکن است راه حل ساده تری برای حل تست مورد نظر وجود داشته باشد هم چنین تست هایی را که موفق به حل آن ها نشدید و یا اشتباه پاسخ داده اید را علامت دار کنید تا در نوبت های بعدی تست زنی مجددا به سراغ تست های مذکور بروید. پس از تست زنی حتما در دفتری به خلاصه نویسی مطلبی که آموخته اید بپردازید در خلاصه نویسی حتما تمامی نکات و فرمول ها را یادداشت کنید چرا که از این پس فقط با خلاصه هایتان کار خواهید داشت پس باید تمامی نکات مطلب مورد نظر را در خلاصه هایتان بیاورید.

  • بعد از یادگیری و زدن تست آموزشی و خلاصه نویسی نوبت به تست زنی از نوع آزمونی می شود در تست آزمونی زمان برای ما اهمیت دارد چرا که هدف افزایش سرعت العمل و کاهش بی دقتی داوطلب است. توجه به این نکته ضروری است که حتما تست هایی را که موفق به پاسخ گویی آن ها نشدید را علامت دار کنید تا در نوبت های بعدی مجددا آن ها را حل کنید.

  • مرور: در درس ریاضی به علت زیادی مباحث ممکن است بعد از مدتی مطالبی که قبلا یاد گرفته اید را فراموش کنید به همین خاطر میبایست در فواصل معین به مرور مطالب قبلی بپردازید برای این کار خلاصه هایتان را مرور کنید و سپس تست هایی را که نشان دار کرده اید را مجددا پاسخ دهید قابل ذکر است که هرچه تعداد دفعاتی که مباحث ریاضی را مرور می کنید و هم چنین هر چه قدر تعداد تست هایی که می زنید بیشتر باشد تسلط شما بر روی مباحث مختلف این درس بیشتر خواهد بود.

اما می خوام چندتا تذکر و نکته رو یادآورتون بشم :

  • بچه ها در درس ریاضی مهم ترین اصل تمرین و تکراره…با این تمرین و تکراره که شما ذهنتون باز میشه و خلاقیت پیدا می کنید پس تا جایی که میتونید تست بزنید و تمرین کنید و پاسخ آنها نکات رو یادداشت کنید و در مسائل دیگر استفاده کنید.
  • بهترین و موثرترین راه برای افزایش سرعت تست زنی در ریاضی هم تمرین و تکراره…پس ذهنتنونو با این کار پرورش بدید و بیشتر اوقات خودتونو در درس ریاضی به تست زدن بپردازید.
  • سر كلاس خوب گوش بده تا همان جا درس را ياد بگيري.
  • مباحث ریاضی را کاملا بشناسید و متناسب با آن و تعداد سوالاتی که در کنکور میاد روی آن مبحث وقت بذارید و تست بزنید مثلا یکی از مباحث اارزشمند در ریاضی کنکور مبحث احتماله که به راحتی میتوانید با زدن تست های بیشتر و وقت گذاشتن به تمامی آنها جواب دهید.
  • پرسش‌هاي رياضي را هرگز ذهني حل نكن و حتماً همه‌ي قسمت‌هاي جواب را روي كاغذ بنويس تا احتمال بي‌دقتي و اشتباه كم‌تر شود.

رضا ایزدفر

دانشجوی پزشکی

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود