روش اصولی مطالعه واژگان و املای ادبیات فارسی در کنکور 1401

روش اصولی انتخاب رشته کنکور | مکتبستان

روش اصولی مطالعه واژگان و املای ادبیات فارسی در کنکور 1401

سلام به همه­ ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1401 در رشته های مختلف. تو این مقاله قصد داریم درباره روش مطالعه واژگان کنکور درس ادبیات فارسی با هم صحبت بکنیم. درسی که بالاترین ضریب رو در بین دروس عمومی داره.

یکی از بخش های پر سوال ادبیات در کنکور های سراسری مبحث واژگان و املا هست که 6 سوال رو به خودش اختصاص میده. مبحثی که معمولا چون جنبه حفظی داره برای بچه ها سخت هست و باهاش چالش دارن. ولی اگر روش درستی برای مزالعه اون انتخاب کنین میتونین خیلی راحت درصد این قسمت رو برای خودتون بیمه کنین.

 

ادبیات در کنکور 1401

تو کنکور های 99 و 1400 درس ادبیات سوالات ساده تری نسبت به باقی دروس داشت. بنابرین پیش بینی میشه که تو کنکور 1401 هم شرایط مشابه دو سال قبل باشه. به صورت کلی ادبیات با اینکه یه درس هستش ولی شما باید اون رو به چند بخش تقسیم بندیش کنین تا بتونین راحت تر بخونیدش و بهتر نتیجه بگیرین. ببین به صورت کلی ما ۱+۵ مبحث مجزا تو ادبیات داریم یعنی از مجموع 25 سوالی که در کنکور سراسری مطرح میشه, خارج از این 6 مبحث سوالی نخواهد بود. اما این مباحث به این صورت دسته بندی میشن:

واژگان و املا  = 6 سوال  = 24 درصد

زبان فارسی =5 سوال  = 20 درصد

قرابت معنایی= 9 سوال = 36 درصد

آرایه ادبی = 4 سوال  = 12 درصد

تاریخ ادبیات = 1 سوال = 8 درصد

با توجه به ضریب بالا و توجهی که بهش میشه میانگین 44 درصدی در کنکور داره و کم زدنش خیلی اذیتمون خواهد کرد. و اگر بتونین بالای 70 درصد بزنین حسابی شما رو جلو میندازه و تراز قابل توجهی بهتون میده.

 

چجوری لغات فارسی رو بخونم ؟

اگر یک روز در میون 45 دقیقه وقت بذاریم میتونیم لغات و املای دو درس رو کامل بررسی کنیم که میشه حدود 20 لغت در هر تایم مطالعاتی، پس ما تو 4 ماه میتونیم 24 درصد ادبیات کنکور رو جمع کنیم. تعداد لغات کتاب های فارسیتون به این صورته, کتاب فارسی دهم 364 لغت داره. کتاب فارسی یازدهم 393 لغت داره و کتاب فارسی دوازدهم 432 لغت داره که در مجموع 1189 تا لغت داریم. خب حالا به یه حساب سر انگشتی متوجه میشین که اگر یک روز در میون 45 دقیقه وقت بذاریم. میتونیم لغات و املای  2 درس رو کامل بررسی کنیم که میشه حدود 20 لغت در هر تایم مطالعاتی پس ما تو 4 ماه میتونیم 24 درصد ادبیات رو جمع کنم.

 

تیپ ها و روش های پیشنهادی

1- یک متن رو برات مشخص میکنن و باید تعداد غلط های اون رو پیدا کنی

این تیپ یکی از پرتکرار ترین سوالای ادبیات کنکور تو بخش واژگان هست که هر سال حداقل یک سوال رو به خودش اختصاص میده. برای اینکه بتونین به سوال این قسمت خیلی راحت جواب بدین باید متن رو خوب بخونین و از کابرد لغات در هر قسمت متن به معنی درستش برسین. یکجو هم آوایی و هم خوانواده بودن لغات رو باید بشناسین که با تمرین زیاد براتون ممکن میشه

2- حدود 4 تا 5 لغت در صورت تست مشخص میشه و باید لغت نادرست رو پیدا کنی

یکی از سبک سوالاتی که به نسبت وقت گیر تره و همیشه هم دام های آموزشی زیادی رو توی این سبک سوالا قرار میدادن, بچه ها اینجا شما باید همه لغت هایی که میدن بررسی کنین دقیق. و برای اطمینان از جواب درست باید روی لغات هم آوا حسابی تمرکز کنین و سعی کنین معنی هر لغت رو تو حالت های مختلفی که میتونه داشته باشه برای خودتون تحلیل کنین.

3- تعداد غلط های املایی موجود در متن

‌سخت ترین نوع سوالات. باید تمامی معانی لغات رو بلد باشید و از روش حذف گزینه پیش برید. در اصل باید بدونین که هر لغت تو هر جمله ای چه معنی مشخصی میتونه داشته باشه و از همین تکنین برای رسیدن به جواب درست استفاده کنین. حواستون باشه که این جور مواقع میشه که انتخاب بین گزینه درست و درست تر باشه.

4- چند لغت و معنی آن ها داده شده و باید گزینه غلط پیدا بشه

در این شرایط باید دنبال لغت نادرست باشید و لازم نیست تمام لغات هر گزینه رو بررسی کنین. معمولا تو این تیپ از سوالا خیلی سریع میشه به جواب درست رسید و همین به شما کمک میکنه که زمان خوبی رو بتونین ذخیره کنین, البته به شرطی که از قبل تمرین خوبی رو روی این قسمت داشته باشین.

مشاهده مقاله  معمولا درس عربي رو تو آزمونها چند ميزني ؟

یادتون باشه از تمام لغاتی که تو کتاب ادبیات و کتاب زبان فارسی اومده سوال مطرح میشه، پس اصلا ازشون غافل نشین

یادتون باشه حتما توی برنامه خودتون لغات رو مرور کنین و تمامی معانی یک لغت رو هم یاد بگیرین

دو تا مثال جالب

برای اینکه درک بهتری از این تیپ بندی ها پیدا کنین, بذارین براتون دو تا مثال بزنم تا دیدتون هم نسبت به فرم سوالای لغات باز تر بشه.

در بيشترِ سؤالات املا، عموماً با ۳ يا ۴ خط از جملات مواجهيد كه بايد از ميان اين جملات، كلماتي را كه املاي صحيح ندارند، مشخص كنيد و معمولاً تعداد آنها در طرح سؤالات مد نظر است.

نوع ديگر سؤال، سؤالاتي است كه چند گروه از كلمات را به شكل درست يا نادرست در داخل پرانتز ارائه ميدهند و تعداد غلطهاي املايي را از شما می خواهند. علاوه بر اين ممكن است كه در چهار گزينه ى متفاوت، چهار جمله ارائه شود و از شما بخواهند كه كدام جمله غلط املايى دارد يا ندارد.

حال سؤال اینجاست كه اين سؤالات از چه مباحثي مطرح خواهد شد. شما در ادبيات فارسي با ۶ نوع حرف از ۳۲ حرف زبان فارسي مواجهيد كه شكل هاى مختلف اما تلفظ يكسان دارند. اين حروف عبارت اند از:
(س،ص، ث)؛ (ز، ذ، ض، ظ)؛ (ق، غ)؛ (ه، ح)؛ (ت، ط)؛ (ع، ء). اين حروف درتركيب با حروف ديگر ساختار كلمه پيدا مى كنند. از طرفي كلمات زيادي وجود دارند كه ساختار يكسان اما معناى متعدد دارند مانند: انتساب و انتصاب.

۹۰ درصد كلماتي كه براى غلط املايى طرح میشوند، از گونه ى كلمات بالا هستند؛ يعني كلماتي با دو صورت متفاوت كه در ساختار جمله معناى درستي نمی دهند.

نمونه هايي از اين اشتباهات را در مثال زير مشاهده می كنيد:

«پادشاه موفق آن است كه كارهاى او به ايثار صواب نزديك باشد و از طريق مضايقت دور؛ نه كسى را به حاجت، تربيت كند و نه از بيم، عقوبت روا دارد و پسنديد ه تر اخلاق ملوك رغبت نمودن است در محاسن صواب و عزيز گردانيدن خدمتگاران مرزىّ اثر»چند غلط املايى يافت میشود؟

املاي كلمه ى مرزي غلط است كه بايد به صورت مرضي نوشته شود. شما مي توانيد با مراجعه به كتاب هايى كه مجموعه اي از اين لغات را جمع آوري كرد ه اند و با دانستن معاني هر يك از آن ها، به اين تست ها پاسخ دهيد؛ اما بايد توجه داشته باشيد كه پاسخ گويي به تست هاي املا، نيازمند تمرين فراوان است. فرصت را از دست ندهيد و از همين امروز شروع كنيد.

نوع ديگر تستهاي املا از كتاب زبان فارسي ۳ مطرح می شود. در كتاب زبان فارسي، ۴ درس (در سهاى ۴،۱۸،۱۰ و ۲۳ ) مرتبط با مطالب املاست. تا حد امكان، املاي لغات و نكات دستورى اين ۴ درس را به خوبي فرا بگيريد.

 

یا به مثال زير توجه كنيد:

در متن زير چند غلط املايى وجود دارد؟

«كسى كه بر مراد خود قادر گردد و در حفظ آن اهمال نمايد، در سوز ندامت افتد و به غرامت و تدارك مأخوذ گردد؛ به مثاب هى آن كه در امضاى عزايم تعجيل روا دارد و از فوايد تدبر و تعمل غافل باشد تا از فرط استيصال كار او به وخامت رسد»

به عبارت «فرط استيصال » دقت كنيد. اين عبارت عيناً در كتاب زبان فارسي ۳ و در درس ۱۸ آمده است.

املاي لغت « تعمل » بايد به صورت تأمل نوشته شود؛ بنابراين گزينه ى صحيح، گزينه ى ۱ است.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود