چگونه لغات دروس ادبیات و زبان را به ذهن بسپاریم؟
به یاد سپردن لغات و عدم فراموشی انها اغلب کار سخت و دشواری به نظر میرسد.
بیشتر دانش اموزان وقت بسیار کمی را برای دروس عمومی میگذارند به همین دلیل قادر به حفظ کردن معانی لغات ادبیات و زبان نیستند و درصد پایینی را در دروس عمومی کسب میکنند.
به همین دلیل یادگیری لغات دروس ادبیات و زبان معمولا کار دشواری است و با وجود زمان هایی که در اختیار داریم تقریبا غیر ممکن است.
در این مقاله میخواهیم به شما اموزش دهیم چگونه در زمان کم لغات دروس عمومی را یاد بگیرید به این منظور ابتدا نگاهی به ساختار مغز می اندازیم:
باید بدانیم متاسفانه مغز انسان پایگاه اطلاعات نیست
شاید بپرسید چرا مغز ما در زمینه پردازش اطلاعات به قدرت مندی کامپیوتر نیست؟!یا خوب می شد اگر سرعت پردازش مغز ما برای جستجوی کلمات همانند موتور جستجوی گوگل عمل می کرد و به سرعت کلماتی که مدنظرمان است را بایک سرچ کوتاه پیدا میکردیم
در پاسخ به این باید بگویم اگر چنین بود به ندرت میتوانستیم مطالب را فراموش کنیم در حالی که یکی از نعمت های بزرگ خداوند عنصر فراموشی است! مگر در تصادفات شدید که باعث نابودی ان قسمت از سلول ها بشوند اما ساختار مغز به گونه ای است که مطالبی که روزانه می اموزیم را به گونه ایی خاص بر اساس تکرار ان دسته بندی می کند
اگر بخواهم ساده تر بگویم مطالب بر اساس منحنی یادگیری مغز تقسیم بندی میشوند.
همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، ذهن در روز اول ۱۰۰% اطلاعات را در اختیار دارد.
هر چه روز ها می گذرند منحنی به سمت پایین سقوط می کند (قرمز کمرنگ) ولی اگر اطلاعات مرور بشوند (خط چین ها) دوباره اطلاعات به بالا حرکت می کنند و یک روند افزایشی را به خودشان می گیرند
( خطوط قرمز پررنگ که با گذر زمان و مرور دوباره و دوباره به سمت بالا حرکت می کنند).
خیلی ساده با دانستن این موضوع می توانیم خودمان را قانع کنیم که فراموشی لغات، عبارات و هر اطلاعاتی یک روند خاص خودش را می طلبد.
پس این روند ذهن کاملا طبیعی است.
ذهن اطلاعاتی که به نظرش مهم نیستند را بر اساس تکرار انها می سنجد.
پس ذهن اطلاعاتی را جذب می کند که به نظر با اهمیت بیایند.
ذهن ما برای به خاطر سپردن از سه مرحله کلی استفاده می کند:
۱-رمزگشایی:
در وهله اول ذهن، وقتی کلمه را دریافت می کند یا صدای ان کلمه را میشنود،شروع به ساخت مفهومی برای ان کلمه می کند.ساخت مفهوم میتواند از طریق کشیدن شکل ان یا به کار گیری ان در جمله باشد پس برای شروع سعی کنید برای کلماتی که میخوانید تصاویر مرتبط به هم ایجاد کنید مثلا وقتی کلمه ی کومه را می شنوید شکل خانه را در ذهن خود مجسم کنید
۲-ذخیره سازی:
برای ذخیره سازی لغات باید اطلاعات در حافظه بلند مدت بروند وقتی ذهن مفهومی برای یک کلمه، عبارت یا هر اطلاعاتی را ساخت، درست مثل یک شرکت تولیدی، انها را در انبار ( حافظه خودش) ذخیره می کنه تا بعد ها ان را مورد استفاده قرار بدهد
طبیعتا وقتی تکرار مطالب و کلمات بیشتر باشند یادگیری انها هم سریع تر انجام میشود برای تکرار کلمات انها را روی ورق هایی بنویسید و در زمان های اضافی و مرده همانند فلش کارت ها از انها استفاده کنید به این گونه به راحتی و بدون استفاده از زمان زیاد و تکرار کلمه ان را از حافظه کوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت انتقال می دهید
شاید برای شما سوال پیش بیاید که حافظه ی بلند مدت چیست؟
ما چندین نوع حافظه داریم:
۱-حافظه بلند مدت:
به حافظه ای گفته میشود که اطلاعات را برای استفاده طولانی و درازمدت ذخیره کند که دانش آموزان با این حافظه زیاد سر و کار دارند
۲-حافظه کوتاه مدت:
به حافظه ای گفته میشود که کارهای سطحی را با ان انجام می دهیم و معمولا موقت هستند.
۳-حافظه حسی:
اینگونه حافظه شامل به خاطر سپردن حس های مختلفاست مثل بویی یک گل خاص یا حس کردن یه جسم یا شنیدن یه آوا و…
۴-بازیابی:
حالا که ذهن، مفهوم کلمه را درک کرده و ان را در حافظه بلند مدت ذخیره کرده، باید توانایی بازیابی برای استفاده از لغات را هم بسازد
برای بازیابی کلمات بهتر است تست بزنید یا از دوستان و اشنایان خود بخواهید تا کلمات را از شما بپرسند این گونه از مرحله ی یادگیری به مرحله تثبیت می رسید
اگر لغتی فراموش بشود، مشخصاً لغت در این سه مرحله به مشکل برخورده و یکی از مراحل را به درستی انجام نداده اید.
با انجام تمام مراحل بالا به راه های می توانید درصد دروس عمومی خود را افزایش دهید.
دانلود جزوه کنکور برای همه دروس
برای دانلود جزوات سایر دروس روی جزوه کنکور کلیک کنید