سوالات کنکور 1401 نظام جدید و نظام قدیم چه تفاوتی با هم دارند؟

سوالات کنکور 1401  مثل کنکورهای 98 و 99 برای داوطلبان نظام جدید و داوطلبان نظام قدیم به‌طور جداگانه طرح می‌شوند. شاید بارها برایتان سؤال‌هایی ازاین‌دست پیش آمده باشد که اساساً دلیل دسته‌بندی داوطلبان به دو نظام جدید و قدیم چیست و چه تفاوتی بین سؤالات آن‌ها وجود دارد؟

تفکیک نظام آموزشی، اقدامی برای رعایت عدالت در برگزاری کنکور است. درواقع سازمان سنجش با این کار، به داوطلبان پشت‌کنکوری کمک می‌کند که چنانچه قصد شرکت دوباره در این آزمون را دارند، همان کتاب‌های قدیمی خودشان را مطالعه کنند و خواندن کتاب‌های جدیدی که دائماً هم دستخوش تغییر و ویرایش می‌شوند، برایشان به قوز بالای قوز تبدیل نشود! بااین‌حال، تفاوت بین سوالات کنکور 1401 در نظام قدیم و جدید ممکن است برای خیلی از داوطلبان، یک علامت سوال بزرگ باشد.

آن‌ها مایل‌اند بدانند که شرکت در کنکور هر یک از این دو نظام، چه مزایا و معایبی ممکن است برای داوطلبان آن نظام داشته باشد؟ در ادامه‌ی این مطلب از مکتبستان قصد داریم قدری به همین موضوع بپردازیم.

1) حجم و تنوع مباحث

حجم و مباحث به‌مراتب بیشتر و متنوع‌تر، بی‌تردید برجسته‌ترین وجه تمایز بین سوالات کنکور 1401 برای نظام‌های قدیم و جدید است.

کنکوری‌های نظام قدیم، باید مباحث بیشتری را بالاخص در دروسی مثل ریاضی، فیزیک، عربی و زیست‌شناسی بخوانند و نظام جدیدی‌ها، از سروکله زدن با بسیاری از مباحث سنگین در دروس مختلف، قِسِر در می‌روند! شاید خوشحال باشید که به‌عنوان یک کنکوری نظام جدید، نباید مباحثی مثل انتگرال در ریاضی یا مدارهای پیچیده در فیزیک را بخوانید اما از سوی دیگر شانس پاسخگویی به سؤالات ساده از مباحث مُفتی مثل ماتریس یا صوت و آزمایش یانگ در این درس را هم از دست می‌دهید! بااین‌حال، به‌طورکلی می‌توان گفت که حجم دروس داوطلبان نظام قدیم، به شکل قابل‌توجهی بیشتر است و از این جنبه شاید کفه‌ی ترازو، قدری به نفع نظام جدیدی‌ها سنگینی کند!

2) دسترسی به نمونه سوالات کافی

سوالات کنکور 1401 برای داوطلبان نظام جدید، می‌توانند غافلگیری بزرگی به همراه داشته باشند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای داوطلبان پاسخگویی به سوالات کنکور 1401 نظام قدیم، دسترسی به انبوهی از نمونه سوالات کنکور سال‌های قبل است که به آن‌ها کمک می‌کند با تیپ‌ها و مدل‌های مختلف بیشتری از سوالات هر مبحث آشنا شده و احتمال رویارویی با تیپ‌های عجیب‌وغریب و سوالات بعضاً شاخ‌داری که ممکن است آن‌ها را به خواب هم نبینند، به حداقل برسد! اما داوطلبان پاسخگویی به سوالات کنکور 1401 نظام جدید، غیر از سؤالات کنکور 98 و 99، منبع مستند و معتبر دیگری برای تمرین ندارند. بنابراین به دلیل اینکه تنها دو سال است برای این دسته از داوطلبان، سؤال طرح می‌شود، احتمال طرح سوالات جدید برای آن‌ها بسیار بیشتر است و تنوع این سوالات در دروس مختلف ممکن است، داوطلبان را در جلسه کنکور، حسابی غافلگیر کند.

البته بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که تعدد و تنوع بالای نمونه سوالات کنکور برای داوطلبان نظام قدیم، ممکن است طراحان سؤال را وسوسه کند که به بخش‌های جدیدی از کتاب‌های قدیمی که تا امروز کمتر مورد توجه قرار داشتند، سرک بکشند یا با ترفندهای متفاوت، سؤالات جدید و بعضاً عجیبی از این بخش‌ها برای نظام قدیمی‌ها طرح کنند. اما به نظر می‌رسد در عمل، دلیلی برای این نگرانی وجود نداشته باشد زیرا اگر بنا به اتخاذ چنین رویکردی بود، چنین اتفاقی خیلی زودتر از این‌ها باید در کنکور رخ می‌داد. به‌علاوه، مجموعه سوالات کنکورهای دانشگاه‌های سراسری و آزاد و همین‌طور نمونه سؤالات تألیفی در سال‌های گذشته، آن‌قدر زیاد هستند که واقعاً کمتر مبحثی از کتاب‌ها توانسته از تیررس نگاه تیز طراحان، جان سالم به در ببرد! بنابراین هرچند چنین فرضیه‌ای، محال نیست اما احتمال بسیار ناچیزی باید برای آن قائل شد.

مشاهده مقاله  در تابستان بهتره به ۱۲ ام بیشتر توجه کنیم یا ۱۰ ام و ۱۱ ام ؟

3) زمان

شاید به‌عنوان داوطلبی که باید پاسخگوی سوالات کنکور 1401 نظام قدیم باشد، میزان حذفیات مباحث در نظام جدید را قدری ناعادلانه بدانید! اما فراموش نکنید که زمان بیشتر می‌تواند برگ برنده‌ی شما در این کارزار رقابتی باشد. قطعاً سالی را که به‌عنوان دانشجوی پیش‌دانشگاهی، هم‌زمان با مدرسه رفتن، برای کنکور هم درس می‌خواندید، به خاطر می‌آورید و زحمت و سختی چنین کاری را شخصاً تجربه کرده‌اید. حتی شاید همان روزها، به رقبای پشت‌کنکوری‌تان، غبطه می‌خوردید و کلی خوش به سعادتشان، حواله‌ی آن‌ها می‌کردید! حالا خود شما، خوب یا بد، در موقعیت همان‌هایی قرار دارید که روزی فکر می‌کردید دست بالاتر را در کنکور دارند!

زمان و انرژی، دو بال موفقیت در کنکور هستند و از این حیث، شما در مقایسه با بسیاری از رقبای نظام جدیدتان که هم‌زمان با تحصیل، برای شرکت در آزمون 1401 درس می‌خوانند، وضعیت بهتری دارید. شما می‌توانید تلاشتان را کاملاً صرف کنکور کنید و نیازی نیست برای مدیریت دغدغه‌هایی مثل رفت‌وآمد به مدرسه، انجام تکالیف کلاسی و از همه مهم‌تر، امتحانات میان‌ترم و پایان‌ترم، زمان و انرژی بگذارید. البته این واقعیت به‌هیچ‌عنوان نباید نظام جدیدی‌ها را مأیوس یا وحشت‌زده کند! به‌هرحال، حجم چشمگیر مباحث محذوف برای این دسته از کنکوری‌ها، به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند آسان‌تر از دانش آموزان نظام قدیم که به‌طور هم‌زمان در دو جبهه‌ی مدرسه و کنکور می‌جنگیدند، امور را مدیریت کنند و این واقعیتی است که نمی‌توان منکر آن شد.

سخن آخر

اگر بخواهیم با در نظر گرفتن جوانب مختلف، درباره سوالات کنکور 1401 برای نظام قدیم و نظام جدید، یک قضاوت کلی داشته باشیم، باید بگوییم که داوطلبان هر یک از این دو نظام آموزشی، وضعیت کم‌وبیش مشابهی برای شرکت در آزمون سراسری 1401 دارند.

هیچ‌یک از ویژگی‌های نظام‌های آموزشی و سوالات کنکور 1401 نمی‌توانند نقش معناداری در موفقیت و شکست داوطلبان داشته باشند و به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که به هیچ‌یک از داوطلبان کنکور از جنبه سؤالاتی که با توجه به نظام آموزشی، باید به آن‌ها پاسخ دهند، ظلم و اجحاف نمی‌شود. البته بهره‌مندی و استفاده هوشمندانه از مزایایی هر کدام از این دو نظام آموزشی، قطعاً می‌تواند تا حد زیادی، مسیر موفقیت در کنکور را برای داوطلبان هموار کند.

یادتان باشد عامل اصلی موفقیت در کنکور، عزم، برنامه ریزی کنکور و پشتکار شماست و همین‌ها هستند که نتیجه کار را رقم می‌زنند. در عین احترام به سلیقه و ترجیح تان، تأکید می‌کنیم که نظام آموزشی برای شرکت در کنکور، اهمیت زیادی ندارد. پس به‌جای نظام گرایی، نظم‌گرا و عمل‌گرایی را در دستور کار قرار داده و روی کاری که باید انجام دهید، تمرکز کنید. در این صورت، یقین داشته باشید که پیروز این کارزار، شما هستید!

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود