تست کنکور و روش تست زنی

تست کنکور و روش تست زنی

سلام دوستان گل مکتبستانی

در این فایل در مورد تست زنی ، روش های تست زنی حرفه ای، تست زدن در منزل ، مدیریت زمان در تست زنی و خیلییی چیزهای دیگه که شما باید در مورد تست زنی بدونین صحبت می کنیم.

تست کنکور و روش تست زنی
تست کنکور و روش تست زنی

قدم اول، فواید حل تست کنکور ؟!

قبل از تست زدن باید هدف خود را زا تست زدن معلوم کنیم . می توانیم از حل تست برای موارد زیر استفاده کنیم ؛

  • یادگیری دقیق تر یک موضوع درسی:

در این حالت تست ها را به منظور یادگیری پاسخ می دهیم و سرعت عمل مطرح نیست.

  • تکرار و مرور یک موضوع درسی:

اگر هدف ما از حل تست مرور دروس باشد.

  • اندازه گیری و ارزشیابی مقدار یاد گیری مطالب و اشکال گیری از آن ها :

در این حالت تست ها را به صورت یک آزمون در نظر می گیریم به سرعت عمل وروش پاسخگویی توجه می کنیم.

  • آشنا شدن با فضای کنکورهای سراسری :

در این موردتنها به منظورآشنا شدن با فضای کنکور ، تعدادی از تست های کنکور های سراسری و آزاد را بررسی می کنیم تا بتوانیم با جهت گیری مناسب تست کنکور و روش تست زنی، مطالب را بخوانیم.

 

با چه اهدافی تست کنکور میشه زد؟

در سه مقطع و با سه هدف می توانیم به حل تست کنکور بپردازیم:

  • همزمان با مطالعه و یادگیری موضوعی مباحث درسی ، باید تست های مبحث (تست موضوعی) را حل کرد . هدف حل تست دراین مرحله فقط یادگیری بیشتر و آشنایی باتست وتثبیت مطالب است .
  • زمانی که کل کتاب و مباحث درسی را یاد گرفتیم ، باید تست های تکمیلی همه ی مباحث را بزنیم هدف از حل تست در این مرحله ، کسب تسلط است.
  • زمانی که همه ی دروس تمام شد (به ویژه بعد از عید نوروز یا دوره ی جمع بندی) باید تست های مختلط و دوره ای کنکور های سال های قبل را حل کرد. در جلسه ی کنکور ، از هر سؤال به هر سؤالی رفتن ، از یک مطلب به مطلب دیگر فکر کردن ، به سرعت عمل و تسلط زیادی نیاز دارد . هدف از حل تست در این مرحله ، افزایش سرعت عمل ، تسلط برکنترل وقت و ایجاد نگاه جامع به دروس است .

 

شرایط آغاز تست زنی ؟!

  • قبل از حل تست باید موضوع مربوطه را به طور دقیق خوانده و پرسشهای تشریحی مربوط به آن را حل کرده باشیم. اگر بین 75تا 80 در صد پرسش های تشریحی را به خوبی پاسخ دهیم و اشکال های آن را برطرف کنیم، می توانیم به سراغ تست های یک موضوع برویم . رعایت این نکته ، در کسب نتیجه ی خوب تأثیر زیادی دارد. البته برخی از دروس مانند ادبیات ، زبان، دین و زندگی و…. نیاز به پرسش تشریحی نداردو بدون آن هم می توان به حل تست این دروس پرداخت .اگر فارغ التحصیل هستید، حل سوال تشریحی چندان مهم نیست . اما هر کس مثل شما که یک درس را برای بار اول می خواند ، حتماً باید پرسش تشریحی حل کند .

 

چه موقع تست کنکور بزنیم؟

  • تست های درس های عمومی و خواندنی باید سه روز بعد از مطالعه­ی درس پاسخ داده شوند باید اجازه دهیم مطالب فرار فراموش شوند تا ببینیم کدام نکات به مرور بیش تری نیاز دارند اگر تست های این دروس ها را بلافاصله بعد از مطالعه­ی آن ها پاسخ دهیم ، نمره ی بالایی به دست می آید که واقعی نخواهد بود و ما را فریب خواهد داد. از طرفی نکات فرار شناسایی نمی شوند
  • تست زنی درس های اختصاصی را حتی الامکان باید بلافاصله بعد از خواندن درس یا روز بعد انجام دهیم. در این دروس نباید فاصله ی خواندن وحل تست زیاد باشد.

 

با چه تست هایی شروع کنیم؟

برای تهیه کتاب تست باید مشخص کنید به چه نوع تستی نیاز داریم ؛

  • در شروع ، برای هر موضوع ، تست های کنکور سراسری کافی است . بسیاری از این تست هایی که دارید ، تإلیفی و غیر استاندارد هستند و صرف نظر از کیفیت آن ها ، زمان کافی نیز برای حل همه شان نخواهید داشت .
  • تست زنی را با تست های موضوعی وطبقه بندی شده شروع کنید.
  • ابتدا با تست های ساده تری شروع کنید . بدین ترتیب سریع تر پیشرفت خواهید کرد . درگیر شدن با تست ها ی دشواردر شروع شما را خسته و دلزده می کند.
  • برخی ازتست ها کلیدی هستند و مفاهیم یا مهارت های اصلی درس را نشان می دهند. این تست ها در کنکور های سراسری نیز بیش تر تکرار شده اند. بهتر است روی این گونه تست ها تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • در دروس اختصاصی تمرین دار و مفهومی ، تست زنی اهمیت بیشتری دارد . ولی در دروس عمومی ، خواندن و تکرار اهمیت بیشتری نسبت به حل تست دارد.

 

چقدر تست بزنیم؟

خیلی از می خواهند بدانند برای یک درس حل چند تست کافی است ؟ جواب این سؤال برای هر داوطلب متفاوت است ولی رعایت نکته ها ی زیر در این مورد راهگشا خواهند بود:

  • اگر مبحثی بیش تر از 100تست داشته باشد به جای حل یکباره ، بهتر است آن ها را به چند قسمت تقسیم کنیم و پاسخ دهیم ، حل 100 تست با فاصله ی زمانی ، مؤثر تر از حل 300 تست در یک نوبت است.
  • در تابستان و پاییز باید بیش تر بخوانید وتمرین حل کنید. دراین دوره تنها بخشی از وقت خود را به تست زدن اختصاص دهید. در زمستان و بهار که بیش تر درس ها را یاد گرفته اید می توانید زمان بیش تری را برای تست زدن در نظر بگیرید. در درس های فیزیک و ریاضی حل تست فراوان در کنار خواندن درس ضروری است . اما این تست ها باید طی چند مرحله و به تدریج حل شوند.
  • پاسخ های خود را در همان کتاب تست وارد نکنید. کتاب را تمیز نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید دوباره ی تست های قبلی را حل کنید. تست های کنکور یک بار مصرف نیستند.
  • در دروس مفهومی و تمرینی لازم است 10 درصد از تست های هر موضوع را به عنوان نمونه و مثال ، بدون زمان بندی حل کنیم. سپس پاسخ آن ها را به دقت بخوانیم و دانش خود را کامل تر کنیم . بدین ترتیب با شکل های تستی مطلب هم آشنا می شویم . هدف از این کار فقط یادگیری بیش تر با تست است.
  • پس از حل تست های نمونه ، تست های متنوعی از هر موضوع را انتخاب کنید و در دسته ای 25 تا 30 تایی قرار دهید. تست های مشابه را در یک دسته قرار ندهید و سایر دسته ها پخش کنید.
  • برای پاسخ به اولین دسته ، زمانی برای خود در نظر نگیرید. بعد از زدن تست ،اشکالات خود را بر طرف کنید .همه ی پاسخ ها ، حتی پاسخ ، تست هایی که جواب صحیح داده اید را با دقت مطالعه و بررسی کنید . شاید پاسخ نامه ، راه کوتاه تر و مناسب تری ارائه کرده باشد. در این صورت ، آن راه حل راجایگزین راه حل خود کنید.
  • دسته های بعدی تست را یک بار مطابق زمان استاندارد کنکور حل کرده و پس از تمام شدن مهلت ، سؤال های حل نشده را بدون در نظر گرفتن وقت ، حل کنید . با این تکنیک می توانید سرعت عمل خود را افزایش دهید ، اشتباهات خود را پیدا کرده و علامت بزنید تا در آینده مجدداً حل کنید.
  • حل تست را تا رسیدن به نمره ی حد نصاب ادامه دهید . برای هر موضوع ، تا اندازه ای تست بزنید که احساس کنید به خوبی یاد گرفته اید ، هر چند که همه ی تست ها حل نشده باشند در این مرحله نباید در حل تست دچار افراط شوید . افراط در تست زنی باعث اتلاف وقت می شود و پیشرفت شما را در سایر دروس کند می کند.
  • اگر به دلیل کمبود وقت ، نتوانستیم همه ی تست های یک درس را به طور کامل حل کنیم ، جای نگرانی نیست. چون می توان در آینده به مناسبت های گوناگون مانند امتحانات مدرسه، بخشی دیگر از تست های باقیمانده را حل و کار قبلی را کامل تر کنیم ، به همین طریق هم زمان درس مربوطه ، دوره می شود و یادگیری ما هم به صورت پلکانی افزایش می یابد.

مشاهده مقاله  زمان صحیح تست زنی

 

نکته برداری از تست های کنکور :

  • تست های را که در آن ها اشکال داریم ، علامت گذاری وبعداً آن ها را مجدداً حل کنیم.در مرور های بعدی روی آن ها تمرکز بیش تری می کنیم.
  • نکاتی را که از پاسخ تست ها برداشت کرده ایم ، در دفتر یادداشت خود می نویسیم
  • هنگام مطالعه پاسخ نامه سعی می کنیم راه حل های کوتاه (تستی) را که کاربرد بیش تری دارند در کنار راه حل های تشریحی یاد بگیریم . این نکات به سرعت عمل ما خواهند افزود . با یادگیری تدریجی راه حل های کوتاه ، به تدریج، الگوریتم تبدیل

معلومات تشریحی به راه حل های کوتاه تر در ذهن  ما شکل می گیرد.

تست کنکور و روش تست زنی

دقت در تست زنی:

کم دقتی یک مشکل مادر زادی و ژنتیکی نیست ، یک مشکل مهارتی است . با کمی تمرین می توانیم آن ها را برطرف کنیم . در این رابطه چند راه حل ساده ارئه می کنیم . بهتر آن ها را در خانه تمرین کنید تا در جلسه آزمون مسلط باشید .

بیش تر بی دقتی ها در تست زدن ناشی از « بد » خواندن صورت سؤال یا گزینه ها است  پس :

  • صورت سؤال را کامل بخوانیم و به مثبت و منفی بودن آن توجه کنیم ، مانند « هست و نیست » یا « درست یا نادرست » و… .
  • کلمه «به جز» در متن سؤال ، آن سؤال را منفی می کند. «کدام مطلب به جز گزینه ی … درباره­ی آب صحیح است» یعنی کدام گزینه صحیح نیست.
  • بعضی داوطلبان نارساخوانی (دیسلکسی) دارند و برخی حروف را اشتباه می بینند . «ش» را «س» ، «ل» را «ن» و «w» را «uu» یا عدد 123 را 132 و…. می بینند و همین مشکل منجر به کم دقتی می شود . این مشکل تقریباً راه حل قطعی ندارد. البته بلند خواندن و شنیدن صدای کلمات تا حدی به رفع چنین مشکلی کمک می کند.
  • بهتر است همزمان با خواندن سؤال با مداد زیر یا دور کلمات کلیدی آن خط بکشیم. این روش به طور چشمگیری دقت و درک ما را از سؤال و سرعت عمل مان را افزایش می دهد.
  • در متن هر سؤال کلماتی کلیدی وجود دارند مانند: همواره ، به کدام دلیل و… که پیدا کردن جواب در گرو توجه به این کلمات است.
  • باید تمام گزینه ها را بخوانیم و بررسی کنیم ، حتی اگر مطمئن باشیم که گزینه ی اول پاسخ سؤال است . بعضی از داوطلبان برای صرفه جویی در زمان ، همه ی گزینه ها را نمی خوانند . در حالی که گاهی همه­ی گزینه ها ، عبارت های درستی هستند که فقط یکی از آن ها کامل تر از بقیه است یا مستقیماً در رابطه با سؤال است.
  • یکی از دلایل عمده ی بی دقتی در حل تست عدم تمرکز است . هنگام خواندن سؤال نباید چشم ما روی گزینه ها بچرخند . وقتی مشغول پاسخ به سؤالی هستیم ، باید فقط روی آن متمرکز شویم و به فکر سؤال قبلی یا بعدی نباشیم .
  • بسیاری از بچه ها هنگامی که به سؤال دشواری برخورد می کنند ، از اینکه می توانند آن را به طور کامل حل کنند ، خوشحال می شوند . آن ها بعد از فرمول نویسی و جای گذاری اعداد ، به اندازه ی کافی به محاسبات و عملیات اهمیت نمی دهند و وقتی به جواب نزدیک می شوند ، خوشحال از رسیدن به جواب نهایی ، بعضی از محاسبات ساده را دست کم می گیرند و با یک لحظه غفلت ، در جواب نهایی اشتباه می کنند . یادتان باشد در تست ، پیدا کردن راه حل کافی نیست . رسیدن به جواب آخر اهمیت دارد .
  • یکی از موارد بی دقتی ، انتخاب گزینه ی غلط به جای جواب است . مثلاً زمانی که پاسخ سؤال عدد 3 باشد ، به جای انتخاب گزینه ی 2 که جواب 3 دارد. گزینه 3 انتخاب می شود .

سعی کنید تا علت بی دقتی های خود را شناسایی کنیدو در منزل برای رفع آن ها تمرین کنید.تا پس از جلسه ی آزمون به خاطر بعضی اشتباهات کوچک افسوس نخورید.

 

برای سرعت عمل چی ؟ چکار کنیم ؟

در اولین تست هایی که برای یک موضوع حل می کنید نباید چندان به سرعت عمل توجه کنید . اما وقتی که به مبحث مسلط شدید و تست های بیشتری از آن را حل کردید ، می توان با استفاده از فنون حل تست در آزمون ، سرعت عمل در تست زنی را افزایش داد .

 

یک پیشنهاد عالی و کاملاً رایگان

 

دانلود pdf مقاله تست کنکور و روش تست زنی ==>> تست کنکور

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود