بهترین روش تحلیل آزمون ها – تحلیل آزمون چگونه است

بهترین روش تحلیل آزمون

بهترین روش برای تحلیل آزمون ها؟

سلام به همه­ ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1401 در رشته های مختلف. تو این مقاله قصد داریم راجع به بهترین روش تحلیل آزمون و اهمیت یک تحلیل اصولی و درست با هم صحبت کنیم. بنابرین برای شما به صورت دقیق و گام به گام تمامی مراحل تحلیل رو براتون تشریح میکنیم.

درسته که شرکت تو آزمونای آزمایشی خیلی مهمه . ولی مهم تر از اون یه تحلیل درست و حسابی بعد از آزمونه. یه تحلیل خوب حتی از نتیجه آزمونم مهمتره و برنامه مطالعاتی تو برای هفته آیندت رو مشخص میکنه.

 

اصول کلی تحلیل آزمون چگونه است؟

ببینین بچه ها به صورت کلی یه تحلیل دقیق و اصولی باید این شرایطی رو که بهتون میگم داشته باشه, در واقع خیلی مهمه که تمرکز شما اول از همه روی این سه اصل باشه.
1- سوالات درستی که شانسی زدیم رو تشخیص بدیم و راه حل درستشم یاد بگیریم

2-سوالایی که غلط زدیم رو کامل بررسی کنیم و حتما چند تست مشابهش حل کنیم

3- سوالایی که نزدیم رو بررسی کنیم و نکته و روش حلش رو یادداشت کنیم

رفقا یه تحلیل خوب کمکنوم میکنه که نقاط ضعف اساسی شما برای کنکور 1401 کجاست و شما کجای یه درسو نخوندین و اصلا بهش تسلط ندارین پس بیشتر به اون بخش از درس بپردازید؛ این سوال ها رو هم در دفتر مخصوص یادداشت کنین و بعد خوندن اون بخش از درس دوباره به مطالعه سوال ها بپردازید. در کل بررسی آزمون از خود آزمون هم مهمتره پس بررسی آزمون رو جدی بگیرید.

خب حالا که این 3 اصل رو با هم بررسی کردیم بریم ببینیم درسای عمومی رو چجوری باید تحلیل کرد و چه روشی برای تحلیل دقیق هر درس پیشنهاد میشه.

 

چجوری ادبیات فارسی آزمونم رو تحلیل کنم ؟

تو تستای قرابت هر کلید واژه ای که به مفهوم خاصی اشاره میکرد رو یادداشت کنین تو بحث واژگان اگر لغت جدیدی دیدین که تو کتاب نبود حتما یادداشتش کنین. از آرایه های مهم نکته بردار، مثلا کنایه ها یا ایهام های خاص برای یک کلمه یا عبارت رو حتما با دقت بررسی کنین.

 

چجوری عربی آزمونم رو تحلیل کنم ؟   

تو بخش ترجمه هر لغت جدیدی دیدی یادداشت کن, برای قواعد هر قسمتی که اشتباه داشتی رو تو جزوت علامت بزن که مجدد مرور کنی برای درک مطلب هم توجه کنید که روی چه سبک سوالایی مشکل دارین و متناسب با همون برنامه تست زنی از منبع تخصصی درک مطلب برای خودتون بچینین.

 

چجوری دینی و زندگی آزمونم رو تحلیل کنم ؟

تو مفاهیم آیات هر نکته جدیدی که دیدی تو کتاب درسیت کنار همون آیه اضافه کن سوالایی که از متن اشتباه زدی اگر به صورت موردی و گزینه ای بودن برای خودت یادداشت کن و اگر مفهومی از متن درس بود، تو کتاب هایلایتشون کن که اون قسمت ها رو با دقت بیشتری تو دورهای بعدی بخونی.

 

چجوری زبان آزمونم رو تحلیل کنم ؟

برای تست های گرامر حتما قواعد مربوط به تستی که اشتباه زدید رو برای خودتون بنویسین. تو بخش لغات هم هر لغت جدیدی که دیدید با معانی مختلف و کاربردش تو جمله یادداشت کنین. اگر تو بخش کلوز و درک مطلب هم مشکل دارید حتما متن رو کامل بررسی و ترجمه کنین و تو برنامه هفته بعدتون یک شب در میون تست کلوز و درک مطلب قرار بدید.

 

چجوری زیست شناسی آزمونم رو تحلیل کنم ؟

حتما کتاب درسیت کنار دستت باشه، هر سوالی رو که اشتباه زدی به متن کتابت رجوع کن و ببین ایرادت دقیق چی بوده.(بی دقتی، بلد نبودن یا قاطی کردن) اون قسمت رو مشخص کن و برای مطالعه مجددش برنامه ریزی کن. نکات کلیدیش رو هم حتما برای خودت یادداشت کن.

 

چجوری شیمی آزمونم رو تحلیل کنم ؟

تو سوالای تفسیری حتما متن کتابت رو بررسی کن و دام آموزشی اون قسمت که خیلی رایج هم هست رو برای خودت یاددشت کن. برای سوالای حلی کردنی هم فرمول ها و روابط رو حتما با یه توضیح مختصر برای خودتون یادداشت کنین و بعدش هم چند تا تست مشابه بزنین.

مشاهده مقاله  تکنیک ویژه برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب انگلیسی در کنکور 1401

 

چجوری ریاضی و فیزیک آزمونم رو تحلیل کنم ؟

برای سوالایی که اصلا متوجه نشدین و بلد نبودین باید جزوه و درسنامه رو دقیق مطالعه کنین و تمرین تشریحی حل و بعدش تست های طبقه بندی شده حل کنین برای سوالایی که بلد بودین ولی به جواب نهائی نرسیدین باید جزوه رو خیلی سطحی مرور کنین و تمرین و تست بیشتری مشابه همون سوالات رو توی برنامتون قرار بدین. برای سوالایی که بلد بودین ولی بی دقتی داشتین یا تو دام آموزشی افتادین هم باید اون بی دقتی و نوع اشتباهتون رو یادداشت کنین تا ذهنتون نسبت به این موضوع حسابی حساس بشه.  حتما دام های موجود تو گزینه های دیگه رو هم بررسی کنین و برای خودتون ثبت کنین.

بهترین روش تحلیل آزمون

چجوری تحلیل آزمون رو شروع کنم؟

گام اول : همه سوالات رو دریاب

کی گفته فقط سوالات غلط یا نزده باید تحلیل بشن؟ تمام سوالات آزمون رو باید تحلیل کنی. خیلی وقت هاممکنه یه سوال رو شانسی درست زده باشی و نکته اون رو ندونی. پس برای همه سوال ها زمان بذار. پس همین حالا یه دفترچه کوچیک تهیه کن و هم دفترچه سوال و هم دفترچه پاسخ رو کنار خودت داشته باش. تمام تحلیل ها رو هم با مداد انجام بده که بهش عادت کنی

گام دوم :‌ دقیق بررسی کن

باید ببینی علت جواب ندادن، یا اشتباه پاسخ دادنت به یه تست چی بوده. بی دقتی کردی، دام آموزشی بوده، وقت کم آوردی یا اشتباه خوندی. این ایرادها باید تک تک شناسایی بشن تا با تمرین بتونی حذفشون کنی.

گام سوم : نتایجت رو تحلیل کن

همیشه آزمون قبلیت رو کنار خودت داشته باش و درصد ها و روند خودت رو بین دو آزمون مقاییسه کن. حسابی حواست به تعداد غلط ها و سوالات نزده تو هر درس باشه و سعی کن روند منفی نداشته باشی.

گام چهارم : برنامه جبرانی بچین

بعد از پیدا کردن نقاط ضعفت، برای دو هفته بعدی هدف گذاری انجام بده. مطالبی که فراموش کرده بودی مجدد مطالعه کن و برای قسمت هایی که اشتباه پاسخ داده بودی، تست های مشابه پیدا کن و تمرین داشته باش.

گام پنجم : حواست به کنکور هم باشه

همیشه نیم نگاهی به آمار هر آزمون هم داشته باش و ببین تو مباحثی که خوب نتونستی پاسخ بدی، میانگین نفرات شرکت کننده چه عملکردی داشتن. اینجوری میفهمی که سوال سخت بوده یا تو عملکرد خوبی نداشتی.

دلیل اهمیت تحلیل آزمون های آزمایشی

مورد اول: شرکت در آزمون های آزمایشی به صورت پیوسته، سبب می شود که داوطلب همیشه در جو کنکور حضور داشته باشد و انگیزه اش را از دست ندهد.

مورد دوم: آشنا شدن با سوالات و شرایط کنکور است.

مورد سوم: چگونگی مدیریت زمان سر جلسه کنکور

مورد چهارم: تحلیل و ارزیابی آزمون های آزمایشی است. این جنبه از آزمون های آزمایشی، مهم ترین وظیفه داوطلب است. شرکت در آزمون آزمایشی بدون تحلیل و ارزیابی آزمون، کاری است ابتر و ناقص. در تحلیل و ارزیابی آزمون آزمایشی ما به نکاتی دست می یابیم که با هیچ روش مطالعه ای نمی توان به آن دست یافت.

 

و اما کلام آخر

موقع تحلیل و ارزیابی آزمون، توجه به نقاط ضعف و قوت و موفقیت یا عدم موفقیت در مدیریت زمان حائز اهمیت است. در موقع تحلیل و ارزیابی آزمون، متوجه می شویم که صورت برخی از سوالات را درست نخوانده ایم. که این هم به نوبه خود، یکی از شایع ترین اشتباهاتی است  سر جلسه آزمون رخ می دهد. در نتیجه، تحلیل و ارزیابی درست و منطقی آزمون، جزء لاینفک آزمون های آزمایشی است که باید در همان روز آزمون آزمایشی به آن پرداخته شود.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود