المپیاد زیست شناسی از نگاهی دیگر

المپیاد زیست شناسی

سلام دوستان, خوشحالم که با دومین مقاله م در مکتبستان در خدمت شما هستم.

همونطور که احتمالاً مطلع باشید در شرف برگزاری مرحله اول المپیاد زیست شناسی 92 هستیم, بنابراین لازم دونستم مطالبی رو در مورد این المپیاد خدمتتون عرض کنم. البته این مطالب اکثرا برای سایر المپیاد ها هم صادق هستن ولی چون فوکوس تخصصی ـمون روی این رشته هست عنوان موضوع رو زیست شناسی انتخاب کردم.

متاسفانه اطلاعاتی که موسسات المپیادی, مدیران مدارس و حتی گاهی دبیران زیست شناسی به دانش آموز میدن در این زمینه یک طرفه در در جهت سود خودشون هست. مثلاً نفع یک موسسته المپیادی در جذب هرچه بیشتر دانش آموزان برای شرکت در این آزمون هست و طبیعتا از گفتن خیلی از جنبه های منفی اون چشم پوشی میکنن. و مواردی از همین دست. بنابراین این مقاله رو تا انتها دنبال کنید و در نهایت تصمیم خودتون رو در مورد اون بگیرید.

المپیادها (در هر رشته ای) یک سری مسابقات علمی و برنامه ریزی شده هستن که در سراسر جهان از سطوح ابتدایی مثل منطقه شهرستانی شروع شده و به بالاترین مرحله اون که جهانی هست ختم میشن. دانش آموزان با انتخاب رشته مورد علاقه خودشون میتونن شانس حضور و قبولی در اون رو داشته باشن و با افزایش توانایی خودشون در اون زمینه, میزان علم خودشون رو با سایر رقبا محک بزنن.

 

المپیاد زیست شناسی و مراحل آن

المپیاد در ایران سه مرحله داره. شهرستانی, استانی و کشوری. قبولی در هر کدوم از این مراحل مزایای خودش رو داره و خب طبعاً خالی از ضرر هم نیست. (در ادامه خواهم گفت)

رشته های مختلف تحصیلی از سال دوم دبیرستان میتونن به طور رسمی در المپیاد ثبت نام کنن و البته محدودیت هایی برای شرکت در رشته ها دارن که در ادامه محدودیت ها رو برای رشته های نظری خواهم گفت. البته لازم به ذکره که دانش آموزان اول دبیرستان هم میتونن در المپیاد به صورت آزمایشی شرکت کنن ولی حتی در صورت قبول شدن هم نمیتونن اون رو ادامه بدن و فقط به صورت آزمایشی خواهد بود.

رشته تجربی: المپیاد زیست شناسی , المپیاد شیمی , المپیاد ادبی

رشته ریاضی: المپیاد شیمی , المپیاد ادبی , المپیاد ریاضی , المپیاد فیزیک (فقط سال سوم دبیرستان) , المپیاد کامپیوتر , المپیاد نجوم

به این ترتیب تنها رشته تخصصی تجربی, زیست شناسی هستش که خیلی از دانش آموزان علاقمند به شرکت در اون هستن. از اینحا به بعد هم تنها صحبت ما در زمینه ی همین المپیاد خواهد بود.

خب اصل مطلب, مرحله اول این المپیاد 3 روز دیگه, یعنی اول اسفندماه برگزار میشه. دانش آموزانی که بتونن توی این مرحله قبول بشن حدود یک سوم مسیر رو طی کردن و تنها مزیتی که این قبولی برای اونها در پی داره درج این رتبه در رزومه تحصیلی اونهاست که بعداً در دانشگاه و یا بعد از اون میتونه به دردشون بخوره.

دومین مرحله این المپیاد اردیبهشت ماه سال 93 برگزار میشه. سطح سوالات اون بالاتر از مرحله اول خواهد بود ولی خب دوران طلایی نوروز (به قول قلمچی!) فرصت مناسبی برای آمادگی این آزمونه.

 

 

مزایای قبولی در المپیاد زیست شناسی:

  1. عضویت در بنیاد ملی نخبگان (و مزایایی که در پی داره. مثل حقوق ماهیانه در مدت تحصیل و …)
  2. سهمیه چند درصدی در کنکور
  3. امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های معتبر

و در آخر سومین دوره المپیاد که مرحله کشوری اون هستش  بعد از یک دوره آموزشی تابستانه ست و بعد از اون سرنوشت شما در این مسیر مشخص میشه. در نهایت فقط 8 نفر در کشور مدال طلا کسب میکنن. مزایای قبولی در اون به شرح زیره:

  1. ورود به دانشگاه دلخواه, در رشته و شهر دلخواه (در صورت کسب مدال طلا)
  2. معافیت از سربازی (در صورت کسب مدال طلا)
  3. سهمیه 20 درصدی کنکور برای دریافت کنندگان مدال های نقره و برنز
  4. عضویت در بنیاد ملی نخبگان و مزایایی که در پی داره

خب تا اینجا مزایای المپیاد ها رو مرور کردیم. فکر کنم دهنتون آب افتاده باشه!! 😀

Olampiad Zist 2

ولی بریم سر یک سری صحبتای دیگه در مورد المپیاد و بعد از اون ذکر منابع لازم برای مطالعه المپیادی!

اول از همه بدونید شرکت در المپیاد بدون هدف هیچ معنایی نداره. چون از لحظه ای که تصمیم به شرکت در اون میگیرید باید بین کنکور و المپیاد یکی رو انتخاب کنید! , چرا که اولاً برای شرکت در المپیاد باید زمان خیلی زیادی رو برای مطالعه زیست شناسی اختصاص بدید و به همین دلیل افت تحصیلی در دروس مدرسه و در پی اون کنکور امر طبیعی ای هستش, خصوصاً اگر در سال سوم دبیرستان در المپیاد شرکت کنید, و دوماً شرکت در المپیاد باید با هدف کسب مدال طلای اون باشه که در اون صورت بدون کنکور میتونید به هر دانشگاه و رشته ای که خواستید برید و در غیر این صورت میشه گفت کلاهتون پس معرکه ست!!

فرض کنید سال سوم دبیرستان هستید و از آخر سال گذشته (هرچند دیره!) شروع کردید به خوندن برای المپیاد. طبیعتاً درس های سال سوم رو نمیتونید اونطور که باید بخونید و بر اونها مسلط بشید. خب اگر توی مرحله اول المپیاد قبول نشید میشه گفت ترم اول سال تحصیلی رو از دست دادید ولی باز هم خیلی برای جبران زمان از دست رفته دیر نیست. اگر مرحله اول رو با موفقیت پشت سر بذارید ولی توی مرحله دوم قبول نشید باید از خیر امتحانات نهایی (یعنی 25% کنکور!) بگذرید. مگر اینکه بتونید توی کمتر از یک ماه تمام دروس نخونده رو جبران کنید! ولی فاجعه ی اصلی در صورت قبول نشدن در مرحله سوم المپیاد اتفاق میفته. به این صورت که شما میمونید و 9 ماه برای اتمام تمام دروس دبیرستان! چرا که دروس دوم دبیرستان رو حدوداً فراموش کردید, سوم دبیرستان رو درست نخوندید و چهارم رو هم در پیش دارید!

مشاهده مقاله  پروژه بررسی روسازی انعطاف پذیر

اگر در سال دوم دبیرستان در المپیاد شرکت کنید هم شرایط شما مشابه خواهد بود.

البته با این وجود باز هم تعداد زیادی از رتبه های برتر کنکور از همین دسته المپیادی های ناکام (!) بودن, نباید از حق گذشت, ولی رتبه آوردن تو کنکور با این شرایط خیلی خیلی سخته و نیاز به اراده و پشتکار جان سوزی داره!

نکته ی دیگه ای که لازم میدونم بگم اینه که امکان ثبت نام در چند رشته ی المپیاد در مرحله ی اول وجود داره, ولی حتی در صورت قبولی در هر چند رشته ی انتخابی در مرحله اول, فقط میتونید یکی از اونها رو در مرحله دوم به بعد ادامه بدید. بنابراین اگر مسئولین مدرسه یا آموزشگاه شما (برای زیاد شدن آمار دانش آموزان المپیادی مدرسه و بالا رفتن اسمشون!) شما رو به شرکت در چند رشته تشویق کردن, شما فقط و فقط یک رشته رو انتخاب کنید و وقتتون رو الکی حروم نکنید!

پس قبل از اینکه به معرفی منابع بپردازم این نکته رو یادآور میشم که اگر برای اینکه از کنکور دادن معاف بشید پا به خطه ی المپیاد میذارید به ریسک این کار فکر کنید. جزء 8 نفر طلا آور المپیاد کشوری بودن آسون تره یا شرکت در کنکور که با رتبه های خیلی بالاتر از این هم میتونید به سر منزل مقصود خودتون برسید؟!

این رو هم در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت کنندگان المپیاد زیست از سنین پایین (مثلا از راهنمایی و حتی دبستان) برای شرکت در این آزمون آماده میشن, بنابراین حق تقدم قطعاً با اونهاست!

در نهایت یک سری منابع رو معرفی میکنم برای دوستانی که قصد دارن سال آینده در المپیاد زیست شناسی شرکت کنن.

 

منابع المپیاد زیست شناسی

برای مرحله اول تسلط کامل بر زیست شناسی دبیرستان لازمه ی کار شماست, بعد از اون میتونید کتاب های مرجعی مثل بیولوژی سولومون یا کمپل رو مطالعه کنید. کتاب کمپل نثر ساده تری داره و برای خودآموزی (یعنی مطالعه بدون راهنما یا معلم) بیشتر توصیه میشه. همچنین یکی از منابع کتاب درسی دبیرستان هم هست. بیولوژی سولومون با اینکه یک مقدار سخت تره ولی اگر دبیری شما رو راهنمایی میکنه استفاده از اون هم توصیه میشه. در حال حاضر انتشارات “خانه زیست شناسی” بهترین و با کیفیت ترین ترجمه ی این کتاب ها رو در چند جلد چاپ کرده که میتونید از اونها استفاده کنید.

با مطالعه این کتاب ها و تسلط کامل بر اونها تا حد خیلی زیادی قبولی شما در مرحله اول تضمین میشه و طبعاً هرقدر بیشتر تمرین کنید احتمال موفقیت بالاتری دارید.

همین منابع تا حد زیادی برای مرحله ی دوم و سوم هم کارایی دارن ولی برای این دو مرحله در هر زمینه نیاز به کتاب های تخصصی تری هم هست که در واقع منابع طرح سوالات المپیاد هم هستن. اونها رو در ادامه ذکر میکنم:

  • سیستماتیک گیاهی؛ کتاب Plant Systematic نوشته ی مایکل سیمپسون
  • فیزیولوژی گیاهی؛ کتاب Plan Physiology نوشته ی تایز و زایگر (Taiz & Zeiger)
  • زیست شناسی گیاهی؛ کتاب Plant Biology نوشته ی ریون، اورت و آیشن هورن (Raven, Evert & Eichhorn)
  • فیزیولوژی جانوری؛ کتاب Animal Physiology & Mechanisms  نوشته ی Eckert
  • زیست شناسی تکوینی؛ کتاب Developmental Biology نوشته  Gilbert و کتاب Bilogy نوشته ی Campbell
  • بیو سیستماتیک جانوری؛ کتاب Bilogy نوشته ی Campbell و کتاب Zoology نوشته ی  Miller & Harley
  • میکروب شناسی؛ کتاب Brock’s Biology of Micro Organism
  • ژنتیک؛ کتاب Gen 9 و کتاب  Conceptsin Gentics نوشته ی  Klug, Cunning, Spencer and Palladino
  • سلولی و مولکولی؛ کتاب The Cell
  • بیو شیمی؛ کتاب Biochemistry نوشته ی Stryer
  • بیو فیزیک؛ کتاب Van Hold

* اسامی منابع از بخش المپیاد سایت سنجش *

امیدوارم با خوندن این مقاله برداشت کاملی از چگونگی برگزاری المپیاد و مزایا و معایب اون کرده باشید و بتونید نگاه دقیق تری به اون داشته باشید. اگر سوال دیگه ای در این زمینه داشتید میتونید در بخش نظرات بپرسید.

باتشکر از توجه شما.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

31 نظر درباره “المپیاد زیست شناسی از نگاهی دیگر

  1. mohammad می گوید:

    سلام کسی که پیش دانشگاهی هستش از سال های قبل هم توی المپیاد سوال میاد یا فقط همون پیش در کنار این منابعی که گفتید

  2. مهدیه می گوید:

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون من 15 سالمه و میخواهم در المپیاد زیست شرکت کنم… سوالم اینه که دانش آموزان المپیاد حتما باید در مدارس نمونه دولتی یا استعداد های درخشان شرکت کنن یا دانش آموزان معمولی هم میتونن شرکت کنن البته با معدل 20… ممنون

  3. سارا می گوید:

    اقا با این حرف ها من کلا از المپیاد دادن منصرف شدم ترس کنکور ریخت تو دلم افسرده شدم کمککککککککککککککککککککککککککک

  4. sara می گوید:

    سلام
    مرسی از مطالب مفیدتون
    ولی به نظر من میشه هم کنکور رو داشت هم المپیاد رو چون خیلیا که مدال نقره یا برنز اوردند رتبه دورقمی یا سه رقمی کنکور تجربی بودن
    و اینکه میگین حق تقدم با چه کسایی هست کلا همرو از پیشرفت و تلاش منصرف میکنید
    خیلیا خیلی دیر شروع کردن ولی موفق شدن
    سوال :روزی چند ساعت درس بخونیم؟من اول دبیرستانم
    بازم مرسی

  5. سید محمد واعظی می گوید:

    سلام با عرض خسته نباشید میخواستم بدونم با کسب مدال طلای المپیاد زیست میتوان بورسیه ئانشگاه هاروارد شد؟

  6. مریم می گوید:

    سلام من میخوام بدونم اگه یه نفر طلای جهانی المپیاد زیست داشته باشه میتونه از طرف دانشگاه هاروارد بورسیه بشه

    • sina snv می گوید:

      mage jange ,harvard arzezesh bishtar a inas va be medal o eftekharat ziad kar nadare ,,, pishnahad mikonam to internet marahel ghaboli to harvardo bekhoni,2 inke age az keshvar dge bodi shayad vali system amrica dore tahsili irano ghabol nadare

    • دارنده مدال برنز کشوری می گوید:

      بله عزیزم مدال المپیاد به طور کلی، مدال طلا به طور خاص اونم از نوع جهانی قطعا یه نکته ی خیلی مثبت در رزومه ی تحصیلی فرده که با احتمال خوبی میتونه وارد دانشگاه هایی مثل هاروارد یا مشابه اون بشه
      اگه سرچ کنی می بینی اکثر المپیادی ها در مقاطع بعدی از کشور خارج شدن که البته در کنار ناراحت کننده بودنش این واقعیت رو نشون میده که اگر چنین برنامه ای داری میتونه راه مناسبی باشه ولی کسب مدال طلای جهانی فقط یکی از راههای ورود به دانشگاه های خارج از کشوره و قطعا یکی از سختترین ها و پرریسکترین ها ولی اگر در اراده ت راسخ باشی قطعا موفق میشی

  7. سپیدع می گوید:

    درود بر شما و با عرض خسته نباشید خدمتتون میخاستم بگم ک من ک سال هشتمی هستم تا کی باید این کتاب های سولومون رو بخونم؟
    و ی سوال دگ این که اگه خودم بتونم بدون معلم سولومون رو بخونم و بفهمم نیاز به معلم هس؟
    ینی معلم مطالب اضافه میگه یا همونا رو کار میکنه؟
    بازم ممنون از مطالب مفیدتون

  8. تامیلا می گوید:

    من سال دوم میرم واز تابستون اول برا المپیاد میخوندم ولی متاسفانه قبول نشدم در حالی که سطح سئولای المپیاد پایینتر از کنکور بود وبر خلاف نظر شما لازم نیست از مهد کودک برای المپیاد خوند فک میکنم بسیار موفق خواهم شد

  9. GODDESS می گوید:

    با عرض سلام
    من به نظرات شما که در این مقاله نوشته شده احترام میزارم ولی باید بگم یک فرد المپیادی خیلی توانایی داره که بقیه فاقد اون هستن همچنین باید بگم کسی که از سال دوم شروع به خوندن المپیاد میکنه با کسی که از سال سوم شروع میکنه بسیار متفاوت هست و اینکه مدت زمان المپیاد خوندن شرط قبولی و مدال اوردن نیست بلکه چگونه خوندن در زمان محدود یا حتی مناسب شرط قیولی و مدال هست به بقیه دوستان هم پیشنهاد میکنم به سایت باشگاه مراجعه کنند و با بررسی افراد قبول شده در مرحله دو افرادی که مدال اوردن و….. تصمیم بگیرن و بدونن انسان ها کلملا باهم متفاوت هستن پس هر کس براساس توانایی خودش باید تصمیم منطقی بگیره

    • arian می گوید:

      کتاب کمپبل تو مرحله اول نام برده شده وبین متنه اون لیست بیشتر برای مرحله های بعد مرحله یک هست و تخصصی تره

  10. علی می گوید:

    سلام
    میخوام بدونم المپیک فقط برای دانش اموزاییه ک در حال تحصیل هستن .
    من در حال حاضر دانشجو هستم میتونم واسه المپیاد زیست شرکت کنم یا ن ؟؟؟؟؟؟!؟!
    ممنون

  11. دارنده مدال برنز کشوری می گوید:

    در مورد اینکه لزوما کسایی مدال کسب می کنن که از راهنمایی و دبستان شروع کردن مثال نقض زیادی سراغ دارم! المپیاد برخلاف کنکور اونقدری رابطه ی مستقیم بین ساعت مطالعه و کسب نتیجه نداره و مهم ترین مساله کیفیت مطالعه و درک مطالبه

  12. مهرداد می گوید:

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد محترم بنده امسال وارد پایه دهم میشم و می خواهم یکی از افراد برتر المپیاد زیست باشم می خواستم بدونم ازکجا وبا چه کتابی شروع کنم من کارنامه خوبی در المپیاد علوم سال هشتم و نهم هستم و در سال نهم رتبه 10 استان خراسان رضوی را کسب کردم . ممنون میشم اگه از تجربیات شما استاد محترم استفاده کنم .

  13. فاطمه می گوید:

    سلام ببخشید امکان هست که به این وسیله اطلاهات زیست شناسی رو قوی کرد و بشه که توی کنکور درصد بالایی از زیست شناسی رو زد ؟
    برام این وال مهمه ممنون میشم پاسخ بدهید .

  14. بهاره می گوید:

    سلام خسته نباشيد من اين سوال خيلي برام مهمه لطفا جواب بدين
    من رشتم كامپيوتر بوده عوض كردم رشتم تجربي كردم ديپلم تجربي دارم سنمم 22
    دلم ميخواد تو المپياد زيست قبول بشم ايا من نميتونم شركت كنم؟؟؟؟
    تورخدا جواب بدين چه راهي هست كه من المپياد برم؟؟من ديپلمم تمام شده ودانشجو هستم تو اين مطالب شما فقط براي دبيرستاني ها زدين

  15. سهیل می گوید:

    سلام:)
    ممنون از مقاله خوبتون
    من کلاس نهمم
    به زیست وحشتناک علاقه دارم
    ما نظام آموزشی جدید کی باید المپیاد بدیم ؟
    دهم با یازدم؟

  16. ساناز می گوید:

    سلام،
    من،امسال میرم سوم،
    میخواستم بدونم ک،
    ب طور میانگین،اگر از الان بخوام شروع کنم شانس قبولی مرحله دوم و سوم رو خواهم داشت؟!

  17. سعید می گوید:

    سلام.من در المپیاد زیست پارسال نقره گرفتم و امسال کنکور دادم و با توجه به انتخاب رشته ای که انجام دادم در نتایج کنکور که دیشب (96/6/24)اعلام شد جایی قبول نشدم.سوالم اینه که این مسئله مانع انتخاب رشته ام در سهمیه المپادی ها که نخواهد شد؟

    • Roza می گوید:

      سلام من امسال میرم دهم وتا شروع المپیاد زیست شناسی حدود۵ماه ونیم وقت دارم اگه بخوام تواین چند ماه بخوام همه ی زیست شناسی سه سال رو تموم کنم چطوری باید برنامه ریزی کنم؟

  18. علی می گوید:

    سلام.من امسال کلاس یازدهم هستم اگر از الان شروع کنم میتونم آمادگی پیدا کنم برای مرحله اول المپیاد زیست

  19. Roza می گوید:

    سلام من امسال میرم دهم وتا شروع المپیاد زیست شناسی حدود۵ماه ونیم وقت دارم اگه بخوام تواین چند ماه بخوام همه ی زیست شناسی سه سال رو تموم کنم چطوری باید برنامه ریزی کنم؟

  20. نا شناس می گوید:

    سلام بچه های دهم که تو الپیاد زیست شناسی شرکت میکنند هم هر سه کتاب زیست شناسی رو باید مطالعه کرده باشن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود