هر آنچه که باید در مورد سهمیه های کنکور بدانید!

هر آنچه که باید در مورد سهمیه های کنکور بدانید!

کلا در کنکور ۶نوع سهمیه وجود داره..

سهمیه مناطق- مناطق محروم-خانواده شهدا-ایثارگران و جانبازان-بهیاران-آموزگاران
ک در این مقاله ما هر ۶نوع سهمیه رو توضیح میدیم خدمتتون..

هدف از این سهمیه ها ایجاد فرصت برابر برای عزیزانی است ک از امکانات آموزشی مناسبی برخوردار نبودند.. یا بهتر بگم به خاطر عدالت آموزشی!!

خب ابتدائا 1⃣ سهمیه مناطق:
پرجمعیت ترین سهمیه در بین سهمیه ها،سهمیه مناطقه! یعنی حدود ۹۵درصد از داوطلبین در همه ی رشته ها مشمول این سهمیه هستن…
ک اگه بخوام براتون تبیین کنم باید بکم امکانات آموزشی منطقه یک بهتر از دو و منطقه دو بهتر از منطقه یکه!

اما تخصیص ظرفیت قبولی در هر دانشگاه بهترین روش در برقراری عدالت آموزشیه! مثلا ۳۰درصد از داوطلبین مشمول سهمیه منطقه یک هستن، بنابراین دانشگاه ۳۰درصد قبولیهاشو به این افراد اختصاص میده..بنابراین داوطلبین از همون اول به تفکیک مناطق از هم جدا میشن و باهم رقابت میکنن..

داوطلبان باید توجه داشته باشن که بخش محل تحصـیل سه سال آخر متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و بخش اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر متوسطه برای داوطلبان نظـام جدید در اختصاص سهمیه نهایی اونا تعیین کننده هستش.. اما اگ بخشهای محل تحصیل سه سال آخر یه داوطلبی متفاوت باشه،اونجا چی!؟ داوطلب مشمول کدوم سهمیه میشه؟در این حالت سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی بخش مرفه تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین میشه..

داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خودشون رو خارج از کشور گذراندند، جزو منطقه سه محسـوب میشن!
و خوبه ک بدونین کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولان جسمی حرکتی) جزو سهمیه منطقه سه محسوب میشن!

2⃣سهمیه مناطق محروم

?۴۰ درصد ظرفیت کد رشته های دوره روزانه ۹ استان محروم شامل استان های ایـلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویـه و بویراحمـد، لرسـتان، هرمزگان به داوطلبان بومی خود این استان ها اختصاص داره..

? شهرستانهای جنوب استان کرمان (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، قلعه گنج و منوجان) و بخش بشاگرد در استان هرمزگان نیز سهمیه خاصی دارن و به شرطی داوطلبین مشمول این سهمیه میشن که سه سال آخر دوره متوسطه شون در این شهرستانها یا یکی از بخشهای تابع اون بوده باشه؛ فقط این داوطلبین در صورت پذیرفته شدن باید متعهد بشن که دو برابر مدت تحصیل در اون منطقه ی محروم خدمت کنن..

مشاهده مقاله  چالش های پنهان خرید کتاب مناسب

?داوطلبان بومی(اقامت یا یکی از سه سال آخر تحصیل) کلیه بخشهای شهرستانهای اهر، ورزقان و هریس میتونن از سهمیه اختصاصی به خود استفاده کنن.

?اختصاص سهمیه برای داوطلبان شهرستان ابوموسی در دانشگاه هرمزگان، همانند شرایط پذیرش رزمندگان است!
سکونت مستمر داوطلب به مدت سه سال در شهرستان ابوموسی ملاک بومی بودنه..

3⃣سهمیه خانواده شهدا:
سهمیه خانواده شهدا به پدر، مادر ، خواهر و برادر شهید تعلق میگیره.. سازمان سنجش هیچ توضیحی درباره ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه خانواده شهدا و حدنصاب قبولی این داوطلبان نداده.. اما این سهمیه فقط در یه سری کد رشته محل های خاص که داوطلب بومی آن هاست اعمال میشه!

4⃣سهمیه جانبازان و ایثارگران
همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان،جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازي 25 درصد به بالا، و همچنین رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه جبهه جزو مشمولین این سهمیه هستن..منظور از سهمیه 25 درصدی و 5 درصدی هم اینه ک 25 درصد از ظرفیت هر رشته به جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد بالاتر ، آزادگان و همسر و فرزندان آنها تعلق می گیره که سهمیه 25 درصدی نامیده میشه و 5 درصد از ظرفیت دانشگاه ها به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها ، رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه داوطلبانه در جبهه تعلق می گیره که سهمیه 5 درصدی نامیده میشه!

?داوطلبانی که مشمول سهمیه ایثارگر و رزمنده هستن، فقط یه بار می تونن با سـهمیه مـورد نظر در رشته های تحصیلی دوره روزانه پذیرفته بشن و در صورت انصراف از دانشگاه فقط یه بار دیگه میتونن از سهمیه استفاده کنن.

5⃣ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺑﻬﻴﺎران:
ﺑﻬﻴﺎران دارﻧﺪه دﻳﭙﻠﻢ ﻧﻈﺎم ﻗﺪﻳﻢ و ﻳﺎ ﻧﻈﺎم ﺟﺪﻳﺪ (ﻛﺎروداﻧﺶ) ﻣﻮرد ﺗﺄﻳﻴﺪ وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮور ش ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﻪ ﺑﻬﻴﺎري اﺷﺘﻐﺎل دارﻧﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ از این سهمیه در کنکور سراسری برای ورود ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎري استفاده کنند.
10 درصد ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته پرستاري دانشگاههاي دولتي به بهياران اختصاص داده شده…

6⃣سهمیه آموزگاران
حدود ۸۰ درصد از ظرفیت رشته راهنمایی و مشاوره به سهمیه آموزگاران وزارت آموزش و پرورش اختصـاص داده میشه..
موفق باشین?

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود