معرفی رشته کودکان استثنایی :
در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ،شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت میباشد. در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبتالهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورشو تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهیرا برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود…
در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ،شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت میباشد. در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبتالهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورشو تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهیرا برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود.
مسئله دیگری که در رابطهبا تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنانموجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی ازافراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدمتوجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتبخواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.
تعریف و هدف
کودکان و دانشآموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحتتعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
1- عقب مانده ذهنی و معلولجسمی
2- ناشنوا و نیمه شنوا
3- نابینا و نیمهبینا
4- ناسازگار
5- تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزاناستثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده ازحداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنانمی باشد.
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعهمبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ایبرخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکاناستثنایی را عهده دار گردند.
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسیآموزش و پرورش کودکان استثنایی 5 سال می باشد (حداقل 4و حداکثر 6 سال )و نظامآموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترمبرنامه ریزی شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هرواحد از نوع نظری 18 ساعت ، از نوع عملی 36 ساعت و کارورزی 72 ساعت است.
درس های رشته :
ردیف
|
نام درس
|
1
|
آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی
|
2
|
آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری
|
3
|
آموزش بزرگسالان
|
4
|
آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه
|
5
|
آموزش و پرورش تطبیقی
|
6
|
آموزش و پرورش کودکان استثنائی
|
7
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی 1
|
8
|
آموزش و پرورش کودکان استثنایی 2
|
9
|
اختلالهای رفتاری- عاطفی
|
10
|
اختلالهای روانی- حرکتی
|
11
|
اختلالهای گویایی
|
12
|
اختلالهای یادگیری ویژه
|
13
|
اصول مددکاری اجتماعی
|
14
|
اصول و مبانی آموزش و پرورش
|
15
|
اقتصاد آموزش و پرورش
|
16
|
انسان شناسی در اسلام
|
17
|
بازی و حرکت درمانی
|
18
|
بهداشت و کمکهای اولیه
|
19
|
تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران
|
20
|
تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی
|
21
|
جامعه شناسی آموزش و پرورش
|
22
|
جامعه شناسی عمومی
|
23
|
روان شناسی اجتماعی
|
24
|
روانشناسی شخصیت
|
25
|
روانشناسی تربیتی
|
26
|
روانشناسی تفاوتهای فردی
|
27
|
روانشناسی رشد نوجوانی 2
|
28
|
روانشناسی رشد کودکی 1
|
29
|
روانشناسی عمومی
|
30
|
روانشناسی عقب ماندگی ذهنی
|
31
|
روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش
|
32
|
روانشناسی و آموزش کودکان نابینا
|
33
|
روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا
|
34
|
روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی
|
35
|
روش تدریس ریاضی
|
36
|
روش تدریس زبان فارسی
|
37
|
روش های آماری در علوم تربیتی
|
38
|
روشها و فنون تدریس
|
39
|
روشهای بازپروری حرفه ای
|
40
|
روشهای تغییر رفتار
|
41
|
روشهای مشاوره و مصاحبه
|
42
|
سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی
|
43
|
فلسفه آموزش و پرورش
|
44
|
فیزیولوژی اعصاب
|
45
|
گفتار درمانی
|
46
|
متون تخصصی به زبانهای خارجی
|
47
|
مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی
|
48
|
مقدمات تکنولوژی آموزشی
|
49
|
مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی
|
50
|
مقدمات مدیریت آموزشی
|
51
|
مقدمات مشاوره و راهنمایی
|
52
|
کارورزی در روشهای تدریس
|
53
|
کلیات اقتصاد
|
54
|
کلیات فلسفه
|
بازار کار:
2. مربی مراکز نگهداریکودکان عقب مانده ذهنی
3. مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب ماندهذهنی
4. کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
5. کارشناس آموزش و پرورشکودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی کشور
یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی
ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.
برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.
مشاوره رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید