بهترین مکان مطالعه کجاست؟

بهترین مکان مطالعه کجاست؟

بهترین مکان مطالعه کجاست؟

به نام آرام بخش دل ها

*ویژگی های مکان مناسب برای مطالعه و درس خواندن:

اهمیت مکان مطالعه در یادگیری:

برای هر شخصی که خواستار مطالعه باکیفیت و یادگیری خوب و با بازده بالا  می باشد، مکان مناسب مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است مکان مناسب مطالعه نزد برخی افراد ساده و یا کم اهمیت باشد طوری که برخی والدین می گویند: ((شخصی که بخواهد مطالعه کند تو هر زمان و مکانی مشغول مطالعه می شود.)) اما باید بگویم که مکان مناسب مطالعه تاثیر مهمی در یادگیری و همچنین تمرکز حواس ما دارد.

یکی از سوالات متدوالی که دانش آموزان می پرسند این است که مکان مطالعه در خانه و اتاقشان باشد یا کتابخانه؟ پاسخ این سوال بستگی به شرایط دانش آموز دارد. در واقع نمیتوانم به طور مطلق بگویم کدامیک مناسب تر است چراکه بستگی به خود شخص دارد که در کدام محیط یادگیری بهتری دارد. اما می توان یکسری اصول و مشخصاتی برای مکان مناسب مطالعه مشخص کرد که ضروری است داوطلبین کنکور سراسری و یا هر شخصی که قصد مطالعه و یادگیری دارد آن ها را رعایت کنند چراکه نقش بسیار مهمی در موفقیت ایفا می کند.

مشخصات و ویژگی های مکان مناسب مطالعه:

  1. ثابت و همواره در دسترس باشد.

مکان ثابت و مشخصی برای مطالعه خود انتخاب کنید.این نکته در خصوص نشستن سر کلاس درس هم صادق است و بهتر است در طول سال تحصیلی روی صندلی مشخصی بنشینید. در مکان مطالعه فقط و فقط مطالعه کنید و از انجام کارهایی غیر درسی اجتناب کنید.مکان مطالعه جایی است که با دیدن آن مکان فکر دیگری جز مطالعه به ذهن شما خطور نکند.حتی بهتر است در مکان مطالعه به تلفن همراه خود نیز پاسخ ندهید.

2.ساکت و آرام باشد.

مهمترین ویژگی مکانی که در آن مطالعه می کنید این است که دارای سکوت نسبی باشد.دقت کنید که منظور سکوت مطلق نیست. عادت کردن به مطالعه در سکوت مطلق ممکن است سر جلسه آزمون های آزمایشی و یا کنکور سراسری که سکوت مطلق حاکم نیست موجب حواس پرتی یا عدم تمرکزتان شود.

مشاهده مقاله  نکات کلیدی آزمون قلمچی این هفته

3.نور کافی

مکانی که در آن مطالعه می کنید باید دارای نور کافی باشد. این به معنی نور زیاد نیست. بهتر است از ترکیب نور زرد و سفید برای مطالعه استفاده کنید.

4.تهویه و دمای مناسب

مکان مطالعه شما باید دارای دمای مناسب، تهویه ی مناسب و عاری از هرگونه عاملی که موجب حواس پرتی و عدم تمرکز می شود باشد.بهتر است در هنگام مطالعه تلفن همراهتان در دسترستان نباشد.

5.وجود میز و صندلی مناسب

از مطالعه بصورت درازکش پرهیز کنید و از میز و صندلی مناسب مطالعه استفاده کنید و همواره میز مطالعه خود را مرتب و منظم نگه دارید چراکه شلوغ بودن میز مطالعه از عوامل برهم زننده ی تمرکز می باشد.

6.ساعت مطالعه

روی میز یا اتاق مطالعه خود یک ساعت داشته باشید. ساعت می تواند ایجاد انگیزه بیشتر برای مطالعه ایجاد کند  و به شما نشان دهد برای چه مدت مطالعه می کنید.با استفاده از یک ساعت مطالعه خود را زمان بندی کنید تا کم کم مطالعه تان شکل منظم تری بخود بگیرد.تصمیم بگیرید به عنوان مثال برای 90 دقیقه بدون حواس پرتی مطالعه کنید.

7.برگه دغدغه ها

فرض کنید عمیقا مشغول مطالعه زیست شناسی هستید که ناگهان فکر مکانی که قرار است آخر هفته به اتفاق خانواده برای گردش بروید به ذهن شما خطور می کند. در چنین مواقعی روی برگه ی دغدغه های خود یادداشت کنید: ((بعد از مطالعه به گردش آخر هفته فکر می کنم.)) برگه را کنار بگذارید و به مطالعه خود ادامه دهید.

در پایان باید بگویم که مهم نیست کجا درس میخوانید. کتابخانه یا مدرسه یا اتاق شخصیتان. مهم اینست که مکان مطالعه شما مطابق با فاکتور های ذکر شده در بالا باشد.

از صمیم قلب آرزوی موفقیت برای شما داوطلبین کنکور سراسری و بخصوص دانش آموزان مکتبستان دارم.

شریف عمرعطا دانشجوی پزشکی و مشاور کنکور سراسری

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود