روش اصولی انتخاب رشته کنکور 1401

روش اصولی مطالعه واژگان املای ادبیات فارسی | مکتبستان

راهنمای انتخاب رشته کنکور 1401

سلام به همه ­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور  1401در رشته­های مختلف. میدونم که نتایج کنکور اومده و اینروزا حسابی درگیر اطلاعات جمع کردن درباره انتخاب رشته کنکور 1401 و البته یه انتخاب رشته درست و منطقی هستین.

اولا که خسته نباشین حسابی و امیدوارم نتیجه دلخواهتون رو گرفته باشین. دوما هم بهتون تاکید میکنم که برای انتخاب رشته عجله نکنین و سعی کنین شناخت دقیقی از هر رشته و محلی که مدنظرتونه به دست بیارین, تا با دید باز برای آیندتون تصمیم بگیرین. تصمیمی که میتونه خیلی سرنوشت ساز باشه و 4 تا 7 سال آینده شما رو تحت تاثیر خودش قرار بده و نکته آخر هم اینکه تا جایی که امکان داره از شهر و استان خودتون دور نشین رفقا.

ما تو این پست درباره نحوه انتخاب رشته اصولی باهاتون صحبت میکنیم و چند تا از رشته های پر طرفدار سال های اخیر تو رشته تجربی رو هم واسه شما معرفی میکنیم.

چجوری رشته ها رو اولویت بندی کنیم؟

بعضی ها فقط و فقط یک رشته را میخواهند و هر دانشگاه و شهری و هر نوع تحصیل ( روزانه، شبانه ، آزاد و … ) هم باشه مشکلی ندارن. بعضی ها چند رشته را مد نظر دارند ولی مثل حالت ۱ واسشون فرقی نداره چه دانشگاه و شهری باشه و برای عده اندکی هم نوع تحصیل و رشته و شهر ( از لحاظ دوری و نزدیکی به محل سکونت ) همش تو اولویته.

اما انتخاب درست به این ترتیبه که اولویت اصلی با رشته هاست ولی به ترتیب شهرهای نزدیک با اولویت بهتر بودن شهر و دانشگاه باید لحاظ بشه

مثلا وقتی برای فردی همزمان  دانشگاه و شهر و رشته همه با هم اهمیت داشته باشه, اولویت اصلی در یک شهر ، با رشته است . مثلا رشته مهندسی برق روزانه در شهر a, رشته مهندسی برق روزانه شهر b, مهندسی مکانیک شهر a و مهندسی مکانیک شهر b

بعضی ها همزمان هم رشته ، هم شهر و هم نوع تحصیل براشون خیلی مهم میشه بنابرین باید به این ترتیب انتخاب رشته کنن, رشته مهندسی برق روزانه شهر a, رشته مهندسی برق روزانه شهر b, مهندسی مکانیک روزانه شهر a, مهندسی برق نوبت دوم شهر a, مهندسی مکانیک  روزانه شهر b, مهندسی برق نوبت دوم شهر b, مهندسی مکانیک نوبت دوم شهر b.

حالت های مختلف زیادی وجود داره. من در اینجا  فقط برای نمونه به چند حالت بسنده کردم . با توجه به طرز فکر، اهداف و درخواست دانش اموز و خانواده ایشان ، حالت های متعددی میشه در نظر گرفت.

لینک ثبت نام انتخاب رشته 1401 با مکتبستان همین الان کلیک کنین!!!!

معیار های درست انتخاب رشته

معیار اول خودشناسی

علاقه:اگر به رشته ای علاقه مند نباشیم در آن رشته رشد نکرده و شکوفا نمیشویم. زمانی میتوانیم برای رشته ای از خود مایه بگذاریم و سختی ها و موانع آن را بپذیریم که به آن علاقه داشته باشیم,حتی ممکن است توانایی های لازم برای یک رشته را هم داشته باشیم اما بدون علاقه این توانایی ها به کار گرفته نمیشوند و در عمل شکوفا نخواهند شد. گاهی بعضی افردا نسبت به رشته ها و دانشگاه هایی ابراز علاقه میکنند ولی وقتی مشغول به تحصیل میشوند احساس میکنند که در انتخاب خود دچار اشتباه شده اند.دلیل این امر نداشتن آگاهی مناسب از رشته ها و مراکز آموزشی دانشگاهی و شهرهای محل تحصیل است

معیار دوم خودشناسی

استعداد: درست است که علاقه فرد یکی از مهم ترین ملاک های انتخاب رشته است اما استعداد فرد نیز تعیین کننده است. از آنجایی که در مسابقه ورود به دانشگاه همیشه افرادی که توانایی بیشتری دارند انتخاب میشوند,لازم است داوطلبان به نمرات خود توجه کرده و با واقع بینی هر چه بیشتر رشته و محل تحصیل خود را انتخاب کنند.

معیار سوم خودشناسی

ارزش ها: ارزش ها تا حدی ذاتی هستند و بخش بزرگی از آنها بر اساس شرایط اجتماعی,تربیت خانوادگی و تجربه های ما شکل میگیرد.بر این اساس اعتقادات و باورهایی پیدا میکنیم که آنها را ملاک رفتار و تعیین اهداف خود قرار میدهیم.ارزش ها رفتار و افکارمان را هدایت میکنند و به صورت خودآگاه و ناخودآگاه در نگرش ها,علایق و زندگی ما منعکس میشوند.

الگوی انتخاب رشته سازمان سنجش

در مثالي که خواهم گفت مي‌توانيد نام شهر و رشته‌ها را متناسب با وضعيت خود تغيير دهيد. مثلاً اگر در رشته‌ي تجربي هستيد دو يا سه رشته‌ي تجربي و اگر در رشته‌ي انساني يا هنر هستيد دو يا سه رشته‌ از گروه خودتان را مثال بزنيد. فرض کنيد دانش‌آموزي تهراني است و مي‌خواهد فقط رشته‌هاي پزشکی و دندون را انتخاب کند.

ابتدا بايد مشخص کند که کدام‌يک از اين دو رشته را ترجيح مي‌دهد. بسياري از دانش‌آموزان اولويت خود را بر مبناي اقبال عمومي و سطح نمره‌ي هر رشته مشخص مي‌کنند؛ اما دانش‌آموزانِ عميق‌تر، به خواسته‌ها و ترجيح‌هاي خود توجه مي‌کنند؛ زيرا ممکن است نمره‌‌ي يک رشته بالاتر باشد ولي دانش‌آموز آن رشته را کم‌تر ترجيح بدهد.

روش درست‌تر اين است که علايق و ترجيح‌هاي خود را در نظر بگيريد؛ اما اگر واقعاً نمي‌دانيد کدام‌يک را بيش‌تر ترجيح مي‌دهيد و اگر چند رشته براي‌تان از اهميت يکساني برخوردارند مي‌توانيد بر مبناي نظر عمومي انتخاب رشته کنکور سراسری کنيد.

اگر به رستوران مي‌رويد مي‌دانيد چه غذايي از آن رستوران را دوست داريد، خودتان سفارش غذا مي‌دهيد اما اگر غذاها را نمي‌شناسيد يا براي‌تان فرقي ندارند آن‌گاه مي‌توانيد به نظر ديگران توجه کنيد که چه غذايي را بيش‌تر ترجيح مي‌دهند يا از ميزبان راهنمايي بخواهيد.

در مورد انتخاب رشته هم به همين صورت است. کساني که خودشان مي‌دانند کدام رشته را ترجيح مي‌دهند افراد مصمم‌تر و موفق‌تري خواهند بود. پس از آن‌که مشخص کرديد کدام رشته را ترجيح مي‌دهيد اکنون بايد رشته‌هاي مورد نظرتان را به ترتيب اولويت مشخص کنيد.

دوباره به سراغ دانش‌آموز فرضي و مثالي خود بازمي‌گرديم. او ممکن است يکي از اين الگوها را انتخاب کند. شما کدام الگو را انتخاب مي‌کنيد؟ يکي از اين سه الگو يا الگويي که مي‌تواند متفاوت باشد؟

الگوي اول: او عمران را ترجيح مي‌دهد؛ بنابراين عمران را در دانشگاه‌هاي شهر تهران پشت سر هم انتخاب مي‌کند و سپس رشته‌ي مکانيک را در شهر تهران در همه‌ي دانشگاه‌ها به ترتيب مي‌نويسد.

پزشکی  دانشگاه ۱، شهر تهران

پزشکی  دانشگاه ۲، شهر تهران

پزشکی دانشگاه ۳، شهر تهران

…………..

……………

دندون  دانشگاه ۱، شهر تهران

دندون  دانشگاه ۲، شهر تهران

دندون  دانشگاه ۳، شهر تهران

…………….

…………….

الگوي دوم: او هر دو رشته‌ي پزشکی و دندون را در تک تک دانشگاه‌ها مي‌نويسد؛ زيرا يا اختلاف چنداني بين اين دو رشته قائل نيست يا اين‌که اعتبار دانشگاه‌ها برايش اهميت بيش‌تري دارد.

پزشکی  دانشگاه ۱، شهر تهران

دندون  دانشگاه ۱، شهر تهران

پزشکی  دانشگاه ۲، شهر تهران

دندون دانشگاه ۲، شهر تهران

پزشکی  دانشگاه ۳، شهر تهران

دندون دانشگاه ۳، شهر تهران

……………

الگوي سوم: او رشته‌ي اول خود را علاوه بر شهر خودش (تهران) در بقيه‌ي شهرها هم ادامه مي‌دهد و سپس به سراغ رشته‌ي دوم مي‌رود.

پزشکی دانشگاه ۱، شهر تهران

پزشکی دانشگاه ۲، شهر تهران

پزشکی دانشگاه ۳، شهر تهران

پزشکی دانشگاه ۴، شهر تهران

پزشکی شهر «الف»

پزشکی شهر «ب»

پزشکی شهر «ج»

کدام الگو بهتر است؟ درست اين است که شما رشته را نسبت به دانشگاه در اولويت قرار دهيد؛ ولي برخي دانش‌آموزان تصميم مي‌گيرند که دانشگاه معتبرتر را در اولويت قرار دهند. بايد خودتان فکر کنيد و الگوي خود را داشته باشيد. اين سؤالات از سؤالات متداول داوطلبان است که به الگوي انتخاب مربوط مي‌شود.

تو کدوم رشته ها میشه بیشتر درامد داشت؟

برای بعضی افراد، وقتی از اونها سوال می‌شوه بهترین رشته‌های تجربی کدامند؟ ذهنشون بلافاصله روی رشته‌های پردرآمد می‌ره! البته رشته ها که چه عرض کنم خیلی رک بگم دیگه رشته پزشکی.

مشاهده مقاله  بهترین روش تحلیل آزمون ها – تحلیل آزمون چگونه است

این موضوع تا حد زیادی به خود فرد بستگی داره که چطور در اون رشته ایفای نقش کنه.

اگر شخصی به رشته‌ای علاقه داشته باشه اونقدر با عشق تو اون رشته فعالیت می‌کنه و تمام توان خودش رو برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر به کار می‌گیره که درآمد‌زایی بالا از اون رشته تنها یکی از انتظاراتی میشه که فرد از اون رشته داره. فرقی هم نمی‌کنه که چه رشته‌ای باشه؛ همین که شخص تو اون رشته علاقه و احساس مسئولیت داشته باشه و به درآمدزایی فکر نکنه پول هم خودش می‌آید. هرگز کسی نباید به خاطر پول و درآمد بالا به شغل‌های پزشکی وارد بشه. چون شما با سلامت و جان مردم سروکار دارین و اگر تنها یا اولویت اصلی شما کسب سود و درآمد بالا باشه نه تنها تو اون رشته به موفقیت و همون درامد مالی مورد نظرتون نمیرسین, بلکه از زندگی و شغلتون هم لذت نمیبرین و روزهای خوبی در انتظارتون نخواهد بود! و حتی ممکن است به جایی برسین که اصلا جان بیمار هم براتون مهم نباشه و پول بشه همه چیز…

بنابراین شخصی که می‌خواد برای کنکور 1401 وارد رشته‌های پزشکی بشه باید اول از همه عاشق این رشته باشه و به مردم و جونشان هم عشق بورزه و بعد همه چیز، از جمله درآمدزایی رو در سمت و سوی اون قرار بده.

رشته‌های پرطرفدار تجربی در سال های اخیر

در اینجا به معرفی رشته‌های تجربی زیر گروه ۱ اشاره می‌کنیم. البته منظور ما این نیست که وقتی این سوال می‌شه که بهترین رشته‌های تجربی کدامند؟ بگیم این رشته‌ها بهترین رشته‌های تجربی هستند.

شاید برای شخصی بهترین رشته باشه در حالی که برای دیگری نباشه ولی در کل این رشته‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارن و بعضاً از رشته‌های پرمتقاضی محسوب می‌شن و احتمال میره که این اولویت بندی برای کنکور 1401 هم به همین صورت باشه.

بر اساس آماری که از کنکور سراسری در سال های ۱۳۹۵ تا 1399 گرفته شده این رشته ها بیشترین تقاضا و پذیرش رو در بین رشته های دانشگاهی در گروه تجربی دارا بودن و همواره رقابت شدید نیز برای قبولی در این رشته ها در کنکور سراسری برقرر بوده است. این رشته ها عبارتند از :

بیوتکنولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، اتاق عمل، بینایی‌سنجی، دبیری زیست‌شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، فیزیوتراپی، اعضای مصنوعی، پرستاری، شنوایی سنجی، علوم و صنایع غذایی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، مامایی، تکنولوژی، پرتوشناسی، هوشبری، زیست شناسی، ساخت پروتزهای دندان، بهداشت مواد غذایی و….

 رشته بیوتکنولوژی و اعضای مصنوعی چیست؟

رشته‌های پرطرفدار انسانی در سال های اخیر

قبل از اینکه بخواهیم بگوییم پردرآمدترین و بهترین رشته‌های انسانی کدامند؟ باید به این نکته توجه کنید که لازمه قبولی در بهترین رشته‌های علوم انسانی کسب درصد‌های بالا در دروس است.

داوطلب رشته علوم انسانی برای قبولی در رشته‌های تراز اول باید در دروس عربی، ادبیات و مطالعات اجتماعی درصدهای بالایی داشته باشد.

همچنین اولین و مهمترین موردی که در انتخاب رشته باید در نظر گرفته شود آگاهی از بازار‌کار رشته‌های دانشگاهی است.

 

حسابداری: رشته حسابداری جزو رشته‌های پرمتقاضی در کشور است و جامعه نسبت به آن احساس نیاز کرده؛ بنابراین رشته حسابداری را می‌توان یکی از بهترین رشته‌ها در گروه علوم انسانی دانست.

 

روانشناسی: فارغ التحصیلان در این رشته می‌توانند در کلینیک‌های روانشناسی مشغول به کار شوند؛ همچنین می‌توانند مشاور سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌ها شوند یا خودشان مراکزی را تأسیس کنند. مثل: مهد کودک، مرکز مشاوره، مرکز نگهداری از سالمندان و …..

رشته‌های پرطرفدار ریاضی در سال های اخیر

برویم سراغ یک رشته پر‌طرفدار و در عین حال سخت، به نام رشته ریاضی. تا حالا دقت کرده‌اید بزرگتر‌ها وقتی نمی‌دانند که فرزند خود چه رشته‌ای دوست دارد، سریع می‌گویند: “برو ریاضی، خیلی هم رشته خوبی است، هم مهندس میشی هم کلاس داره” . به جرات می‌توان گفت که تفکر اکثر والدین از رفتن به رشته ریاضی همین است، بدون در نظر گرفتن توانایی فرزندشان و اینکه بهترین رشته‌های ریاضی کدامند.

رشته ریاضی به دلیل اینکه شاخه‌های متنوع و بازار‌کار خوبی دارد به همین دلیل از پر‌طرفدار‌ترین رشته در بین دانش‌‌آموزان است. اما اگر می‌خواهید موفقیت خوبی در این رشته کسب کنید باید تحقیق کنید و بهترین رشته‌های ریاضی را بشناسید.

رشته مهندسی و علم مواد یا متالوژی

این رشته از بهترین رشته‌های ریاضی در دنیا‌ست که نیازمند آزمایشگاه‌های مجهز همراه با دستگاه‌های پیشرفته است. ولی متاسفانه این امکان در ایران فراهم نیست و تنها در سطح تولید مقاله‌های روز دنیا اساتید و دانشجویان فعالیت می‌کنند.

بازار‌کار این رشته بیشتر به صورت کارگاهی و درون آزمایشگاه‌ها است که به تجربه زیادی نیاز دارد.

رشته مهندسی نفت و سایر زیر شاخه‌های آن

در سال‌های گذشته این رشته از نظر بازار‌کار بسیار رونق خوبی داشته ولی امروزه به دلیل افزایش نرخ جهانی نفت نمی‌توان اطمینان صددرصدی نسبت به بازار‌کار این رشته داشت. اما هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی کار وجود دارد. تنها باید تلاش خود را برای یافتن آن بیشتر کنید.

رشته مهندسی هوا‌فضا

از بهترین رشته‌های ریاضی است که در بخش خصوصی بازار‌کار خوبی دارد. تنها افرادی که به آن علاقه داشته باشند به راحتی می‌توانند این رشته را بخوانند، چرا که بسیار سخت و پیچیده است.

رشته‌های علوم پایه

رشته‌های علوم پایه معمولا بازار‌کار خوبی ندارند ولی متقاضیان زیادی دارند که این رشته را جزء بهترین رشته‌های ریاضی قرار داده است. قبل از آنکه این رشته را انتخاب کنید، حتما باید با فارغ‌التحصیلان این رشته صحبت کنید.

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر و زیر شاخه‌های آن بدون شک از بهترین رشته‌های ریاضی به حساب می‌آید. امروزه بازار‌کار عالی دارد. به همین جهت متقاضیان زیادی وارد این رشته می‌شوند. اما تجربه و علاقه حرف اول را می‌زند. مدار‌ها و فرمول‌های پیچیده برنامه نویسی برای هر کسی آسان نیست. پس حتما قبل از انتخاب این رشته سرفصل‌هایی که باید مطالعه کنید را بررسی کنید و اگر توانایی خواند‌ن‌شان را دارید وارد این عرصه شوید.

و اما کلام آخرم با شما کنکوریای 1401

اول از همه، علاقه‌ی خودتان را معیار قرار دهید. سپس ببینید علاقه‌ی شما تا چه اندازه با پیشینه‌ی تحصیلی‌تان مطابق است. اگر میزان این دو به هم نزدیک بود، خبر خوبی برای شماست. پس از آن تلاش کنید رشته را بیشتر بشناسید. این رشته چه پیش‌نیازهایی دارد و شما چه اندازه واجد آن هستید؟ دوباره خودتان را ارزیابی کنید و ببینید چقدر با این رشته هماهنگ هستید. این کار باعث می‌شود زمینه‌ها و توانایی‌های خودتان را بهتر بشناسید.

جدا از علاقه و دانش شما، انتخاب رشته نیاز به تخصص دارد. بارها شنیده‌اید که فردی با رتبه ۲۰۰۰ فلان رشته را قبول نشده است اما داوطلب رتبه‌ی ۲۵۰۰ در همان رشته قبول شده است. مرد یا زن بودن در انتخاب بعضی رشته‌ها ملاک است و جنسیت می‌تواند شانس قبولی را کم و زیاد کند. همچنین انواع سهمیه‌ها در قبولی تاثیر دارد. یک مشاور آگاه و باتجربه می‌تواند مسیر رسیدن به قبولی را برای شما آسان کند.

همچنین مشاوران می‌توانند در سنجش خودتان به شما کمک کنند. توانایی شما برای کدام رشته مناسب‌تر است؟ آیا مطمئن هستید فقط این رشته می‌تواند شما را به هدف‌تان برساند یا از طریق رشته دیگر هم می‌توانید به اهداف‌تان برسید؟ یا شما براساس آرزوها تصمیم می‌گیرید نه واقعیت‌ها؟

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود