راه های افزایش سرعت مطالعه |5 تکنیک مهم برای افزایش تمرکز

راه های افزایش سرعت مطالعه

تکنیک هایی برای افزایش سرعت مطالعه

سلام به همه ­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1401 در رشته های مختلف. تو این مقاله به صورت دقیق و جامع پیرامون راه های افزایش سرعت مطالعه و تند خوانی صحبت میکنیم. لذا در ادامه روش های مختلف تند خوانی رو به صورت کامل برای شما مطرح میکنیم و البته درباره درس های مختلف نیز به صورت تخصصی راهکارهایی رو برای شما معرفی میکنیم. پس با ما همراه باشین.

 

چرا باید تند خوانی داشته باشیم؟

یکی از اصلی ترین عوامل پیشرفت درسی و افزایش ساعات مطالعه همین تند خوانیه. البته باید بدونین که میزان مطالعه برای هرکس بستگی به پتانسیل هاش داره, اما تو هر شرایطی میشه افزایشش داد. کافیه زمان های مرده رو پیدا کنی و علاقت برای مطالعه رو افزایش بدی. جوری که کیفیت مطالعت هم حفظ بشه.حالا بریم ببینیم باید از چه راهکارهایی استفاده کنیم.

 

چیکار کنم که سرعت مطالعم پایین نیاد؟

نکته اول اینکه خودت رو درگیر حواشی نکن, خیلی وقتا میریم تو رویا پردازی فکر میکنیم به این که اگر نشه چی.! یا اگر بشه …بنابرین وقتی به خودت میای میبینی حسابی تایم از دست دادی. یه تلنگر به خودت بزن و به فکر مسائل مهم پیش روت باش

نکته دوم این که برای خودت قرارداد تنظیم نکن, مشخص نکن که حتما باید دو ساعت از موبایل استفاده کنی یا یک ساعت ورزش انجام بدی و …. اولویت کاریت رو برنامه درسیت بذار و وقتی تموم شد برای موارد فوق برنامت زمان بندی کن.

نکته سوم این که اصول مطالعه رو رعایت کن, همیشه تایم زیادی رو بابت تحلیل تست ها از دست میدیم اول باید درس رو درست بخونی و بعدش بری سراغ تست.بنابرین باید بعد از مقدار مشخصی مطالعه بریم سراغ تست تا دچار سر درگمی و کلافگی نشیم و وقتمون هدر نره.

نکته چهارم این که وظایفی که داری رو مشخص کن, جدای از برنامه درسی، برای خودت یه برنامه روزانه بچین و بهش متعهد باش اولویتت برنامه درسیت باشه. اما تایم خواب و استراحتتم منظم کن و هر روز بهش متعهد باش

نکته پنجم و پایانی این که گزارش کارت رو هر شب بنویس, هر شب گزارش کارت رو ثبت و بررسی کن. اینجوری کمبود ساعات مطالعت رو درک میکنی بنابرین هر روز میتونه هدفت این باشه که نسبت به روز قبل تایم مطالعت افزایش پیدا کنه. اینجوری تایمی که برای درس گذاشتی کم نمیشه.

 

چجوری سرعت مطالعمون رو افزایش بدیم؟

یکی از نگرانی های همیشگی بچه ها نرسیدن به برنامه و عقب موندن تو درسا هست. معمولا هم وقتی چند ساعت بگذره و زیاد رو مبحثی پیشروی نکرده باشن نگران سرعت مطالعه خودشون میشن و استرسشون چند برابر میشه. از طرفی دیگه وقتی کلاس ها هم وارد برنامه میشه و درس های بیشتری رو مجبوریم بخونیم میلمون به افزایش سرعت مطالعه بیشتر و بیشتر میشه.

 

چند ساعت مطالعه در روز باید داشته باشم ؟

ساعت مطالعه هر کس تو دوران کنکور باید هوشمندانه انتخاب بشه و کم کم افزایش پیدا کنه. این رو بگم که این مقادیری که الان میگیم کاملا تقریبیه و برای هر کس بسته به شرایطی که داره متفاوته ولی به صورت کلی و میانگین میتونه رو سیستم باشه.

مشاهده مقاله  پشت کنکور ماندن برای کنکور 1401 | شرایط سربازی و انگیزه | مشاوره کنکور

یازدهمی ها : روزهای مدرسه حدود 5 ساعت و روزهای تعطیل حدود 7 ساعت .

دوازدهمی ها : روزهای مدرسه بین 5تا6 ساعت و روزهای تعطیل بین 8تا10 ساعت.

فارغ التحصیلی ها : روزانه بین 8 تا 10 ساعت.

تکنیک اول : ثبت ساعت و افزایش تدریجی

هر روز زمانی که برای مطالعه هر درس میذارید رو یادداشت کنید و بعد هدف گذاری کنید که بعد از یک هفته همین تایم رو نیم ساعت افزایش بدید. بنابرین شاید تصور 10 ساعت مطالعه در روز برای شما غیر ممکن باشه ولی با این روش بعد از سه ماه به 8 ساعت مطالعه مفید در روز میرسین بدون اینکه فشاری بهتون وارد شه یا خسته شین.

تکنیک دوم : چینش منطقی برنامه هفتگی

باید یه دید کلی از برنامه هفتگیتون داشته باشین. اگر برنامه به نحوی باشه که درس هایی مثل ریاضی و فیزیک یا زیست و شیمی رو تو یک روز داشته باشه حسابی جلوی سرعت مطالعه شما رو میگیره. بنابرین تنوع در چینش برنامه منجر به عدم خستگی شما میشه و انرژیتون رو برای مطالعه بیشتر حفظ میکنه. البته این تنوع برای دروس عمومی هم باید حفظ بشه.

تکنیک سوم : کاهش زمان های اتلافی

شما میتونین با یادداشت کردن زمان های تلف شده خودتون، به صورت غیر مستقیم ساعت های مفید مطالعاتیتون رو افزایش بدین. برای این کار باید زمان شروع و پایان هر فعالیتی که تو روز دارین رو یادداشت کنین. کارایی مثل مطالعه، ناهار خوردن، تماشای تلویزیون و …اینجوری میتونین برنامتون رو حسابی مدیریت کنین و ساعت های مربوط به مطالعه درسیتون رو افزایش بدین.

تکنیک چهارم : تنظیم برنامه خواب

معمولا بچه ها برای افزایش ساعات مطالعه درسیشون، اول از خوابشون میزنن و احساسی تصمیم میگیرن. در صورتی که خواب کافی هم تضمینی برای افزایش یادگیری شماست و هم بهتون انرژی کافی برای بیشتر کردن ساعت های مطالعتون رو میده. اگر دوست دارین روز رو با انرژی کافی شروع کنین، 8 ساعت خواب رو در برنامه روزانه خودتون قرار بدید. اینجوری میزان پیشروی و یادگیریتون افزایش پیدا میکنه و میتونید میانگین ساعات مطالعاتیتون رو افزایش بدین.

 

و اما کلام آخر

رفقای گلم, کنکوریای عزیز, اینکه سرعت مطالعتون رو زیاد کنین خیلی خوبه کمکم تمرکزتون رو هم میتونه بهتر کنه, ولی نباید کیفیت مطالعه شما رو تحت تاثیر قرار بده. پس حسابی حواستون به کیفیت مطالعه و یادگیری کامل مطالب باشه. و البته سعی کنین که این افزایش ساعات مطالعه رو به صورت تدریجی انجام بدید و برای اون برنامه بلند مدت داشته باشین.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود