10 راز موفقیت رتبه‌های برتر کنکور 99 کدامند؟

راز موفقیت رتبه‌های برتر

10 راز موفقیت رتبه‌های برتر کنکور 99 کدامند؟

هدف همه‌ی کنکوری‌های سخت‌کوش، موفقیت در کنکور و راز موفقیت رتبه‌های برتر و از همه مهم تر رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهشان است. با اعلام نتایج کنکور 99، آن‌هم با درجه‌ی سختی فوق‌العاده، داوطلبان کنکور 1400 درگیر سؤالات بسیار رایجی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • راز موفقیت قبولین کنکور 99 چه بوده است؟
  • این داوطلبان برای نیل به موفقیت و رتبه‌ی دلخواهشان چه اصولی را رعایت کرده‌اند؟
  • آیا آن‌ها تماماً وقت خود را به مطالعه‌ی دروس اختصاص داده‌اند و از اوقات فراغت فاصله گرفتند؟
  • آیا آن‌ها استعدادی فراتر از سایر داوطلبین داشته‌اند؟

در این مقاله قصد داریم به 10 باور مشترک قبولین کنکور 99 بپردازیم. با مکتبستان همراه باشید.

 

راز موفقیت رتبه‌های تک رقمی ( رتبه‌های برتر کنکور 99 )

کسب رتبه‌های تک رقمی، آرزوی بسیاری از داوطلبان کنکور است و برای به دست آوردن آن تلاش زیادی می‌کنند، اما راز موفقیت رتبه‌های تک رقمی چیست؟

  • رامین آزادی، رتبه ۲ کنکور تجربی سال 99
  • آرمین سقفیان، رتبه ۴ کنکور ریاضی سال 99
  • سارا احمدی، رتبه ۷ کنکور تجربی سال 99
  • مهدی محمد تمر، رتبه ۱ کنکور انسانی سال 99
  • سروش شرافت بفروئی، رتبه ۵ کنکور ریاضی سال 99
  •  حسین تندرو، رتبه ۵ کنکور انسانی سال 99

این افراد، تعدادی از رتبه های برتر کنکور امسال هستند.

طبق تحقیق و مصاحبه‌ای که با رتبه‌های تک رقمی و برتر کنکور انجام شده، اکثر این افراد رمز موفقیت خود را در میزان مطالعه اصولی و برنامه‌ریزی دقیق خود دانسته‌اند.

این افراد اذعان داشتند که برای قبولی در کنکور و کسب رتبه‌های عالی، نیازی به صرف هزینه‌های سرسام‌آور برای رفتن به کلاس‌های خصوصی کنکور نیست، به طوری که برخی از آن‌ها فقط برای تعداد کمی از درس‌هایشان به کلاس کنکور رفته‌اند.

در این مقاله سعی شده تعدادی از فاکتورها و عوامل مهمی که سبب موفقیت در کنکور و کسب رتبه‌های برتر می‌شود، را بررسی کنیم.

 

۱۰ فاکتور موفقیت و کسب رتبه‌های برتر کنکور

راز موفقیت رتبه‌های برتر

1) روش‌های صحیح مطالعه‌ی دروس

کنکور اصول و قواعد خاص خود را دارد و قبولین کنکور 99 قطعاً با رعایت این اصول به موفقیت در کنکور 99 دست‌یافته‌اند.

یکی از قواعد مهمی که در مسیر کنکور می‌بایست رعایت شود، فراگیری اصول صحیح درس خواندن است. بسیاری از داوطلبان در اینکه روش صحیح مطالعه چیست دچار سردرگمی می‌شوند که در این راستا می‌توانند از طریق مشورت با یک مشاور تحصیلی کار بلد و یا حتی داوطلبان موفق کنکور 99 اصول کاربردی مطالعه‌ی دروس را فراگیرند.

 

2) برنامه ریزی منسجم و دقیق

داشتن برنامه در هر کاری لازمه‌ی موفقیت در آن کار است. کنکور نیز از جمله اهدافی است که برای کسب نتیجه‌ی دلخواه در آن می‌بایست برنامه‌ریزی صحیح و حساب‌شده داشت. یقیناً هیچ‌یک از قبولین کنکور 99 بدون برنامه‌ریزی به هدف مورد نظرشان دست نیافته‌اند. اغلب آن‌ها در این راه از یک مشاور تحصیلی مؤثر، کمک گرفته‌اند.

مشاور تحصیلی در مدیریت زمان و برنامه‌ریزی مناسب به داوطلب کمک می‌کند تا از سرگردانی نجات یابد و یک مسیر سر راست و مستقیم را طی کند. این برنامه‌ریزی، ساعات مختص به مطالعه، چگونگی مطالعه و اینکه در چه تایمی کدام درس‌خوانده شود را شامل می‌شود.

شما در سال کنکور، زمانی برای آزمون و خطا ندارید و باید برای خود یک برنامه منظم و کاربردی داشته باشید.

بهتر است برای داشتن این برنامه از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید و حتما طبق آن عمل کنید.

در برنامه ریزی خود به طور دقیق ساعات مطالعه، استراحت و سایر کارهای خود را مشخص کنید.

یک برنامه ریزی خوب به این معنا نیست که شما دائم مطالعه کنید، بلکه در طول روز و در بین ساعات درس‌ خواندن برای خود وقت استراحت هم قرار دهید تا ذهن‌تان خسته نشود و بازدهی شما بالاتر رود.

 

3) مدیریت صحیح برنامه‌ریزی و زمان

پس از برنامه‌ریزی، مدیریت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌عنوان‌ مثال داوطلب می‌بایست پس از برنامه‌ریزی درست، یک روش پیوسته و منظم را در پیش گیرد و برنامه‌ی تعیین‌شده را به‌صورت پراکنده دنبال نکند؛ مثلاً اگر در برنامه‌ریزی‌هایش تعیین کرده مطالعه را از ساعت 8 صبح شروع کند، می‌بایست هرروزه این الگو را اعمال کند، مگر در شرایطی خاص که امکان عمل به این قاعده وجود نداشته باشد (مثل بیمار شدن داوطلب).

همچنین ساعاتی که به مطالعه‌ی هر درس اختصاص می‌دهد باید دارای محدوده باشد؛ به‌عنوان‌مثال اگر داوطلب تعیین کرده که دو ساعت از شبانه‌روز را به مطالعه درس دینی اختصاص دهد، این محدوده‌ی زمانی نباید سیر نزولی و یا صعودی داشته باشد و پس از گذشت دو ساعت، می‌بایست درس دینی را کنار بگذارد و به مطالعه‌ی درسی دیگر بپردازد.

 

4) مقابله با استرس و اضطراب

کنکور 99 یکی از تاریخی‌ترین کنکورهای چند سال اخیر بود. شاخصه‌ی اصلی موفقین کنکور 99 حفظ آرامش هنگام مواجهه با سوالات سخت بوده است؛ چرا که بسیاری از داوطلبان با مشاهده‌ی سطح دشواری سوالات از ادامه‌ی روند پاسخگویی به پرسش‌ها کناره‌گیری کردند و به‌نوعی تسلیم دشواری سوالات شدند و روحیه‌شان را از دست می‌دادند.

لازم است بدانید پارامتر اصلی در کنکورهایی همچون کنکور 99 حفظ آرامش و اعتمادبه‌نفس هنگام پاسخگویی به سؤالات است. در این صورت می‌توانید یک تهدید بزرگ را به یک فرصت طلایی تبدیل کنید.

راز موفقیت افرادی که توانسته‌اند رتبه‌های برتر کنکور را به‌دست بیاورند غلبه بر استرس است.

 

5) آشنایی با مهارت‌های تست‌زنی

همانطور که برای موفقیت در هرکاری باید مهارت کافی داشته باشید، برای رسیدن به رتبه دلخواه خود در کنکور نیز داشتن مهارت تست‌زنی، لازم است.

قبل از کنکور و در طول زمانی که درس می‌خوانید، تست‌های مربوط به هر درس را نیز بزنید و در این زمینه مهارت‌های لازم را به دست بیاورید.

با این روش هم نحوه درست مطالعه و درس خواندن را یاد می‌گیرید و هم این‌که با تست‌های پرتکرار و مهم، بیشتر آشنا می‌شوید، علاوه بر این سرعت و مهارت شما نیز برای تست زدن بالاتر می‌رود.

 

6) شرکت در آزمون‌های آزمایشی

یکی از رازهای موفقیت رتبه‌های برتر کنکور شرکت در آزمون‌های آزمایشی است، در این آزمون‌ها، داوطلبان با فضای کنکور، نحوه سوالات، استرس کنکور، نحوه زمان‌بندی برای پاسخ‌گویی به سوالات و… آشنا می‌شوند.

پس حتما قبل از کنکور در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید تا در روز کنکور با یک محیط و فضای جدید روبرو نشوید.

 

مشاهده مقاله  رتبه های برتر کنکور (تمام رشته ها) | با چه رتبه ای چه رشته ای قبول شدند

7) استفاده از تکنیک‌های خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی، شاید ساده به نظر برسد اما در واقع یک تکنیک و مهارت برای رسیدن به رتبه‌های عالی کنکور است.

در هنگام مطالعه و درس خواندن، مهم‌ترین نکات را یادداشت کنید، با این روش شما می‌توانید بعد از این‌که تمام درس‌ها را مطالعه کردید، در مدت زمان کوتاهی نکات مهم و کلیدی که قبلا آن‌ها را یادداشت کرده‌اید، دوباره مطالعه کنید تا برایتان یادآوری شود. 

اگر در نوشتن یادداشت مهارت ندارید. یا زمان مطالعه نوشته های خودتان منظم و قابل درک نیست؛ از کتاب‎‌های جمع بندی مکتبستان استفاده کنید، که شامل خلاصه و جمع بندی مباحث کنکور است.
راز موفقیت رتبه‌های برتر 

8)  راهنمائی گرفتن از اساتید و مشاوران مجرب

یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت رتبه‌های برتر کنکور استفاده از تجربه‌های افراد موفق و مشاوران مجرب در این زمینه‌ است.

یک مشاور خوب، شما را تا لحظه رسیدن به موفقیت همراهی می‌کند و سوالات پیش آمده برای شما در مورد کنکور را پاسخ می‌دهد.

 

9) مدیریت زمان

اغلب شنیده‌اید که برخی از افراد در کنکور، زمان کافی ندارند و وقت کم می‌آورند، برای این‌که با این مشکل روبرو نشوید باید زمان خود را مدیریت کنید و برای پاسخ‌گویی به هر تست زمان مشخصی را قرار دهید.

اگر برای جواب دادن به یک تست وقت زیادی قرار دهید ممکن است در پایان آزمون، با کمبود وقت روبرو شوید.

 

10) استفاده از بهترین منابع آموزشی

از دیگر راز‌های موفقیت رتبه‌های برتر کنکور، استفاده از منابع آموزشی معتبر است، با مطالعه این منابع، کیفیت مطالعه خود را بالا می‌برید و درس‌های مهم‌تر و دارای ضریب بالاتر را بیشتر و عمیق‌تر مطالعه می‌کنید.

فراموش نکنید، که برای رسیدن به هدفتان و کسب یکی از رتبه‌های برتر کنکور، زمان را از دست ندهید.

 

عامل های دیگر که مهم هستن عبارتند از :

  • کمک به‌سلامت روانی و جسمانی

عقل سالم در جسم سالم است! برای افزایش توانمندی‌های فکری در پردازش مطالب درسی لازم است داوطلبان برای سلامت جسمانی خود ارزش قائل شوند.

برای حفظ سلامت جسمانی، داوطلبان می‌بایست بخشی از شبانه‌روز را به تحرک و نرمش اختصاص دهند.

ورزش صبحگاهی قبل از شروع مطالعه‌ی دروس، کمک شایانی به آمادگی ذهن برای پذیرش مطالب درسی می‌کند. این مسئله جدا از اوقات فراغت است؛ یعنی تایم مختص به تحرک و نرمش و تایم مختص به اوقات فراغت از یکدیگر جدا هستند.

یکجانشینی و عدم تحرک در طول ساعات مطالعه باعث جمع شدن سموم در بدن شده و به‌طور غیرمستقیم کاهش راندمان مغزی را سبب می‌شود.

 

  •  خواب کافی

یکی دیگر از تصورات نادرست داوطلبان کنکور آن است که قبولین کنکور 99 همگی با شب‌زنده‌داری و محروم کردن خود از خواب شبانه به موفقیت دست‌یافته‌اند.

لطفاً واقع‌بین باشید و این تصور مخرب را از ذهنتان دور کنید.

تا زمانی که مغز شما استراحت حداقل و استاندارد مورد نیازش را نداشته باشد نمی‌تواند به وصول شما به موفقیت کمک کند؛ چرا که لازمه‌ی موفقیت شما در کنکور، پردازش صحیح مغز هنگام مطالعه‌ی مطالب درسی است. حداقل تایم مورد نیاز مغز برای استراحت، طی خواب شبانه، 7 ساعت است.

اگر تایمی پایین‌تر از 7 ساعت را به خواب شبانه اختصاص دهید، یقین داشته باشید مغز شما عملکرد بهینه را نخواهد داشت و به نتیجه‌ی دلخواهتان در کنکور دست نخواهید یافت.

 

  •  نگرش مثبت و تشویق‌های خانواده

قبولین کنکور 99 در کنار تلاش‌هایشان اعتماد زیادی به توانمندی‌هایشان داشتند و سعی کردند تا از هرگونه استرس و حواشی که باعث لطمه دیدن باورهایشان می‌شود دوری و اجتناب کنند.

در کنار اعتمادبه‌نفس مذکور، حمایت‌های روحی والدین نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. والدین می‌بایست با تشویق‌هایشان بر روحیه‌ی اعتمادبه‌نفس داوطلبان بیفزایند و به آنان این اطمینان را بدهند که آنچه مهم است تلاش فرزندانشان است، نه صرفاً رتبه‌ای که کسب خواهند کرد.

 

  •  اختصاص ساعاتی از شبانه‌روز به تفریح و اوقات فراغت

یکی از باورهای غلط و نادرست داوطلبان کنکور 1400 درباره‌ی قبولین کنکور 99 آن است که قبولین کنکور 99 و به‌طورکلی داوطلبان موفق در کنکور، تمام اوقات خود را به مطالعه‌ی دروس پرداختند و تفریح و اوقات فراغت را بر خود حرام دانستند!

اگر به پاسخ قبولین کنکور 99 به پرسش‌های مطرح‌شده در مصاحبه‌ها دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که همه‌ی آن‌ها ساعات مشخصی از شبانه‌روز را به اوقات فراغت اختصاص می‌دادند.

نحوه‌ی اوقات فراغت داوطلبان مختلف متفاوت بود؛ مثلاً یکی از آن‌ها در تایم مختص به استراحت خود به بازی با کامپیوتر مشغول می‌شد، دیگری وقت استراحت خود را به خواندن کتاب‌های غیردرسی اختصاص می‌داد و…؛ بنابراین داوطلبان باید بدانند که کنکور سراسر، درس خواندن نیست و لازم است اوقاتی از شبانه‌روز را به کارهایی اختصاص دهند که ذهنشان را باز می‌کند و از ایجاد خستگی در آن‌ها ممانعت به عمل می‌آورد؛ البته که اوقات اختصاص‌یافته می‌بایست کاملاً حساب‌شده و دارای محدودیت باشد.

 

  • داشتن انگیزه

داشتن انگیزه و علاقه یک عامل مهم و یکی دیگر از رازهای موفقیت رتبه‌های برتر کنکور است.

آیا برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تان انگیزه کافی دارید؟ اگر جواب‌تان مثبت است، پس یک قدم بزرگ به سمت موفقیت برداشته‌‌اید.

انگیزه خودتان را تقویت کنید و به موفقیت و هدفتان فکر کنید، در این صورت از تلاش خود برای کسب یکی از رتبه‌‌های عالی کنکور، لذت می‌برید.

 

  • توکل بر خدا

این تیتر در نگاه اول ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد؛ اما نه‌تنها باور موفقین کنکور 99، بلکه باور تمامی داوطلبان موفق در کنکور اعتماد و توکل بر خداوند بوده است.

داوطلبان کوشا با رعایت تمامی اصول خود را برای مواجهه با سؤالات کنکور آماده می‌کنند و با اعتماد به توانایی‌های خود خالصانه نتایج کار و زحماتشان را به خداوند متعال می‌سپارند؛ چرا که معتقدند هیچ زحمت و تلاشی بی‌نتیجه نمی‌ماند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود