بهترین روش مطالعه زیست

بهترین روش اصولی برای مطالعه زیست

سلام به همه­ ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور  1401 در رشته­ های مختلف. در این مقاله ما براتون درباره بهترین روش مطالعه زیست صحبت کردیم.

میدونم که اینروزا خیلیا تازه برای کنکورتون شروع کردین به مطالعه و دوست دارین که از تایم باقی مونده حسابی استفاده کنین. یه نکته مهم هم اینجا میتونه انتخاب یه روش درست و اصولی واسه مطالعه درس های مختلف باشه.

حالا من تو این پست میخوام بهت بهترین روش برای مطالعه درس زیست رو بگم که در واقع تلفیقی از روش مطالعه رتبه های برتر کنکور هست, با این ترتیب شما میتونین با خیال راحت مباحث رو پیش ببرین و از فراموشی زودهنگام مطالب هم جلوگیری کنین.

برای بعضی کنکوریها شیرین ترین درس و برای بعضی بشدت سخت,مبهم ونچسب

بیایید این پیش داوری ها رو بزاریم کنار و به واقعیت ها بچسبیم و واقعیت کنکور اینه که اگه زیست مهم ترین درس کنکورتجربی نباشه حتما جزء مهم ترین هاست در حقیقت همه درسا مهم هستند اما زیست با بیشترین تعداد تست و بیشترین ضریب بین درسها میتونه در سرنوشت شما ورسیدنتون به روپوش سفید پزشکی سهم بسزایی داشته باشه.

شاید برای همتون سوال باشه زیست رو چطور بخونم؟

بهترین روش مطالع زیست چیه؟

آیا تست زیاد بزنم!؟

بر متن کتاب درسی چقدر مسلط باشم؟!

 

چجوری باید زیست رو بخونیم؟

تو درس زیست برعکس بعضی از دروس دیگر مثل ریاضی پایه ی قوی لازم نیست و تنها نکته ای که در رابطه با مطالعه زیست وجود دارد این است که تا حد امکان باید خواند و دوره کرد، اما این خواندن و دوره کردن حتما باید به صورت ترکیب ۳ کتاب صورت گیرد… از ۳ کتاب زیست ۴ مدل تست می آید: ساده، متوسط، سخت و خیلی سخت

باید برنامه داشته باشیم و هر سه کتاب رو کامل بخوانیم و تست های مفهومی ترکیبی بزنیم تا مطالب رو عمیق یاد بگیریم. تست یک یا دو مولف رو هم انتخاب کنبم و بزنیم تا با دیدگاه های مختلف آشنا شویم. نکات دوست داشتنی و مربوطه رو هم از هر سه کتاب کنار هم یادداشت می کنیم. وقتی هم داریم تست می زنیم هر جا نکته خوب و به درد بخوری پیدا کردیم، آن را در حاشیه کتاب یاد داشت می کنیم و هر چقدر که می توانیم می خوانیم

کار مهم دیگر این است که هر بار که فصلی را می خوانیم حتما زمان مطالعه را بر روی آن می نویسیم تا موقع جمع بندی بدانیم که تقریبا چقدر زمان لازم است برای مطالعه آن فصل توجه به شکل های کتاب عضوی جدایی ناپذیر در سیر مطالعاتی زیست خواهد بود.

مثلا: شکل های فصل ۴ کتاب زیست۱ بسیار مهم هستند و هر ساله مورد علاقه طراحان سوال کنکور هستند و شما باید در کنار این شکل ها حاشیه نویسی مناسب را داشته باشید به طور مثال در شکل دستگاه گوارش گاو به صورت خلاصه می توان نوشت.

دهان ← مری ← سیرابی ← نگاری ← مری ← دهان ← مری ← هزارلا ← شیردان ← روده

 

مثال ۲ : از شکل های فصل ۶ زیست ۱ می توان فهمید که از قلب کرم خاکی و ماهی خون تیره عبور می کند پس به صورتی که یادمیان نرود می توان نوشت که ← ماهی و کرم دلشون سیاهه !!

تست: بیشترین مواد زاید نیتروژن دار محصول سوختن کدام است؟

  • کوتین ۲- کیتین ۳- کراتین ۴- کراتینین

می دانیم که جواب مستقیم آمینو اسید است اما در گزینه ها خبری از آن نیست، اما گزینه ی ۳ صحیح است

منظور از گذاشتن این تست در این جا این است که به کلمات مشابه در کتاب های درسی توجه لازم را داشته باشید.

کوتیکول (کوتین) – کیتین – کینین – کراتین – کراتینین

هر جا اشاره شد که بافت فلان محل از پوششی یا پیوندی است حتما از خود بپرسیم که از چه نوع بافت پوششی یا پیوندی است؟؟ مسیر های خونی را حتما مد نظر داشه باشیم.

 

خب پس تا اینجا یه جمع بندی داشته باشیم

هر فصل را همراه با کتاب تستیتان به چند بخش تقسیم کنید.سپس هر قسمت را ابتدا با دقت از روی کتاب درسی با خط کشی زیر متن کتاب بخوانید، مشخص کردن قید ها و کلمات مهم فراموش نشود. حالا درسنامه ی قسمت مربوطه را از کتاب کمک آموزشی خود بخوانید، در نهایت نوبت به تمرین تست از روی کتاب تست قوی از همون بخشی که مطالعه داشتین به صورت اموزشی کار کنین (تست ها رو یکی در میون بزنین). همه ی نکات استخراج شده را در حاشیه ی کتاب بنویسید، حالا نوبت به قسمت بعدی می رسد به همین ترتیب آنرا بخوانید.

مشاهده مقاله  تکنیک های مطالعه ادبیات

خلاصه نویسی در زیست

در درس زیست شناسی بر خلاف خلاصه نویسی دروسی مانند ریاضی و فیزیک اهداف منفاوتی دنبال می شود، در دروس ریاضی و فیزیک شما خلاصه ای که تهیه می کنید برای این است که در دفعات بعدی مطالعه همه مطالب را از روی خلاصه خودتان مطالعه کنید اما در دروس زیست و شیمی، شما خلاصه تهیه می کنین تا قبل از سری های بعدی مطالعه کتاب درسی یک شمای کلی از مطالب مهم فصل و کلیات فصل به دست اورید و در واقع مطالب را به شکل نموداری در ذهن خود پیاده کنین تا اینکه در مطالعه اصلی کتاب درسی بیشتر روی جزویات تمرکز لازمه را داشته باشین …

همیشه قبل از اینکه در کلاس درس حاضر شوید مطالب درسی را پیش خوانی کنید این اولین گام و اولین شرط برای یه مرور عالی در درس زیست است. تعداد دفعات مرورتون باید بالا باشه ومتن کتاب درسی رو اسکن کنید بطوری که وقتی سر جلسه آزمون یا کنکور سوالی رو می خونید ناخود آگاه  صفحه ای که ازش سوال طرح شده تو ذهنتون شکل بگیره. پیش خوانی یعنی این که یک مطلب را به گونه ای بخوانید که کلیات موضوع را فرا گرفته و بتوانید خلاصه ای چند خطی از هر صفحه ارائه کنید.

 

چند نکته طلایی در مطالعه زیست

به شکل ها ، جداول و نمودار ها و…..توجه کنید و نکات آن هارا بیاموزید قید های موجود در کتاب را یاد بگیرید و برآنها مسلط شوید کتابهای متفاوتی در بازار موجود است که فقط به بسط اشکال و نمودار های کتاب درسی می پردازد یا کتابهایی که قیود موجود در کتاب را به طور جدا گانه در خود جای داده اند اما اگر خودتان زمانی را صرف دریافت نکات اشکال و جداول و…یا نوشتن قیود مهم موجود در کتاب بکنید نتیجه ای بسیار مطلوب تر خواهید گرفت.

این درس را روزانه مطالعه و «مرور» کنید ،بله ،مرور کردن اصل فوق العاده مهم در یادگیری و تثبیت درس زیست شناسی است بعد از هر بار مطالعه و مرور تسلط بیشتری برای حل تست های مختلف خواهید داشت .

 

سعی کنید در هر مبحث زیست شناسی به تسلط کافی دست یابید به یاد داشته باشید تسلط در هر درس یک گام جلوتر از یادگیری است پس اول هر مبحث را به خوبی یاد بگیرید و سپس سوالات «تشریحی » حل کنید و سر انجام به حل تست ها ی مختلف بپردازید .

حل سوالات تشریحی یکی از موضوعاتی است که معمولا دانش آموزان از آن بیزار هستند و در روند مطالعه آن را فاکتور میگیرند در صورتی که اگر بعد از مطالعه هر مبحث به تعداد کافی تمرین تشریحی «متنوع » حل کنند مجبور خواهند شد درس را به زبان خود جمله بندی کنند و اشکالات ریز خود را بهتر می فهمند و علاوه بر اینکه  مبحث در ذعن آن ها تثبیت میشود در حل تست نیز موفق تر خواهد بود .

 

لازم نیست از هر مبحث تعداد بسیار زیادی تست حل کنید کافی است از هر مبحث تعداد محدودی تست متنوع و نکته دار حل کنید و نکات آنها را با دقت یادداشت کرده و یاد بگیرید حل تست های متنوع تسلط شما را افزایش می دهد نه حل تست زیاد پس بهتر است تست های مشابه را جدا کنید و آن ها را دسته بندی کنید سپس در هر مرتبه تست زنی ۱ یا ۲ تست از هر دسته حل کنید .

 

برای زیست شناسی خلاصه نویسی کنید درست است که همه ی مطالب مهم هستند اما شما مطالب مهم تر و اصلی تر را خلاصه کنید به طوری که با هر بار مرور بتوانید اساس درس را به خوبی فرا بگیرید. دفترچه ای با عنوان «دفترچه نکات » تهیه کنید و نکات مهم تست ها و نکات ظریفی را که ممکن است فراموش کنید در آن بنویسید چرا که با نوشتن دانش به زنجیر کشیده میشود.

تست های نکته دار و مهم را علامت دار کنید و حتی با توجه به این که گفته میشود در زیست شناسی نباید تست تکراری حل کنید اما با ید تست های مهم و آن هایی را که اشتباه حل کرده اید چندین و چند بار مرور کنید تا ملکه ذهن شما بشوند .

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود