آموزش تست زنی با ارائه 10 نکته

آموزش تست زنی

وقتی مطلبی را یاد می‌گیرید و با حل تمرین تشریحی، آن را در ذهن ماندگار می‌کنید و با تمرین و تکرار در بازه‌های زمانی معین، سعی در انتقال یادگیری‌ها به حافظه‌ی بلندمدت خود دارید، نباید مهم‌ترین مرحله‌ی مطالعه، یعنی تست زنی برای مباحث مختلف را نادیده بگیرید. حل تست باعث می‌شود که به کاربرد هر فرمول و نکته‌ی مهم در حل سؤال با تیپ‌های مختلف پی ببرید. با توجه به این‌که سؤالات کنکور به صورت چهارگزینه‌ای مطرح می‌شود، لازم است دانش‌آموزان مهارت حل تست خود را تا جایی که امکان دارد تقویت کنند.

تست زنی در شرایط مختلف

وقتی سر جلسه‌ی کنکور می‌خواهید به یک تست پاسخ دهید، در مدت‌زمان 45 یا نهایتاً 90 ثانیه باید چند کار مهم را انجام دهید:

ابتدا باید فضای آزمون را برای خودتان عادی‌ کنید و تصور کنید کنکور یکی از آزمون‌های جمع‌بندی است و با حفظ آرامش و اعتمادبه‌نفس شروع به خواندن سؤالات کنید.

باید صورت سؤال را با دقت بخوانید و مفهوم سؤال و در صورت امکان نکته‌‌ی انحرافی آن را دریابید و تشخیص دهید که می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید یا خیر.

اگر سؤال مربوط به یک درس عمومی یا بخش متنی درس‌های اختصاصی باشد باید با یادآوری متن مورد نظر از کتاب درسی و با بررسی دقیق گزینه‌ها، پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

اگر سؤال راه‌حل جبری داشته باشد باید فرمول لازم برای حل آن را به یاد آورده و با دقت در جای‌گذاری داده‌ها، به جواب آخر دست یابید و از بین گزینه‌ها، جواب درست را انتخاب کنید.

دو عامل سرعت عمل و دقت را سر جلسه‌ی آزمون به صورت هم‌زمان به کار بگیرید؛ یعنی با دقت سؤالات را بخوانید و با سرعت و دقت به آن‌ها پاسخ دهید. اگر سرعت شما زیاد باشد و دقت لازم را نداشته باشید، پاسخ‌های اشتباهتان را افزایش خواهید داد و اگر دقت زیادی داشته باشد و سرعت لازم را نداشته باشید، با وسواس به تست‌ها پاسخ خواهید داد و زمان لازم برای پاسخ‌گویی به بسیاری از سؤالات آسان را از دست خواهید داد.

آزمون‌های برنامه‌ای فضای مناسبی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که با پاسخ‌گویی به انواع سؤالات در بازه‌‌های زمانی معین، سرعت عمل و دقت خود را به صورت هم‌زمان تقویت کنند. اگر آزمون‌ها را مکانی برای یادگیری قلمداد کنید، مطمئناً تجربه‌های زیادی کسب خواهید کرد. در آزمون حفظ آرامش را یاد می‌گیرید، در آزمون دیگر، سرعت و دقت‌تان را افزایش می‌دهید، در دیگری، اراده‌ی نه گفتن به سؤالات دشوار را پیدا می‌کنید، در آزمون بعدی، مهارت تشخیص سؤالات آسان را به دست می‌آورید، در دیگری زمان را مدیریت می‌کنید و بسیاری از تجربه‌های دیگر که با حضور پیوسته در آزمون ها می‌توانید کسب کنید.

مشاهده مقاله  چید‌مان سؤال‌های اد‌بیات کنکور د‌ر کنکور‌های سراسری اخیر

آموزش تست زنی
آموزش تست زنی

افزایش مهارت تست زنی با ارائه 10 نکته آموزش تست زنی

با انجام کارهای زیر در فاصله‌ی بین دو آزمون می‌توانید مهارت تست‌زنی خود را تقویت کنید:

1. بعد از مطالعه‌ی هر مبحث به ویژه مباحث مهم، حل تست برای آن‌ها را در برنامه‌ی مطالعاتی خود قرار دهید.

2. هر روز تست‌های چند درس مختلف عمومی و اختصاصی را تمرین کنید و تست بزنید.

3. در انتخاب تست‌ها دقت کنید و تست‌های کنکورهای سراسری را چندین بار تمرین کنید.

4. در منزل با احتساب زمان تست بزنید و مثل شرایط آزمون، به هر تست عمومی و اختصاصی در بازه‌ی زمانی مربوط به خودش جواب دهید.

5. تکنیک‌های مدیریت زمان را که شامل تکنیک ضربدر و منها و زمان‌های نقصانی و تکنیک دو خودکار است اجرا کنید.

6. مهم‌ترین تست‌ها را مشخص کنید و آن‌ها را دوباره حل کنید.

7. تست مجموعه‌ای حل کنید و مانند شرایط آزمون و در مدت‌زمان تعیین‌شده، تست‌های کنکور را از کتاب‌های آبی برای درس‌های عمومی و اختصاصی انتخاب کرده و به آن‌ها پاسخ دهید.

8. بعد از حل تست، درصد هر درس را محاسبه کنید و برای آزمون هدف‌گذاری واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

9. تست‌هایی را که پاسخ نداده‌اید یا اشتباه جواب داده‌اید با دقت بررسی کنید و راه‌حل درست را یاد بگیرید و آن‌ها را دوباره حل کنید.

10. قبل از حل تست، درس‌نامه‌ی کتاب‌های آبی، خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری‌های‌تان را مرور کنید تا مهم‌ترین‌ها برای‌تان یادآوری شوند.

مقاله: آموزش تست زنی

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

26 نظر درباره “آموزش تست زنی با ارائه 10 نکته

    • دکنر علی کاویانی می گوید:

      سلام. بله میشه, محکم و با اراده شروع کنین.
      رستگار رحمانی فقط با 4ماه مطالعه یک کشور شد!

  1. asma می گوید:

    با سلام.نميدونم چ جوري مشكلمو توضيح بدم.هر كاري ميكنم تو كانون بيشتر از 6500نميتونم بيارم .ديگه دارم نااميد ميشم همه ازم توقع دارن.ميگن توفرزانگان ميخوني معدلت 20چرا خودتو دس كم ميگيري اما من انگار منتظرم معجزه ا
    م.شايد…………

  2. narges می گوید:

    سلام واقعا رستگار رحمانی توی 4 ماه تونست؟؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی وافعا منم می تونم؟

  3. زهرا می گوید:

    خیلی عالیه…
    خواستم تشکر کنم بابت توصیه تون بابت زبان و بگم مرسی واقعا تو همین مدت کوتاه درصد زبانم از 30 به 80 رسید !!!
    مرسی واقعا…
    یه سوال داشتم 1.واسه افزایش سرعت توی تستای محاسباتی به خصوص درس شیمی که اعداد عجیب غریب و اعشاری داره چه توصیه ای دارین؟
    2. افزایش دقت توی محاسبات رو چور میشه کسب کرد؟
    (مثلا من خودم سرعتم توی محاسبات کم نیست ولی دقتم کمه درنتیجه ….!)
    بازم ممنون

    • دکنر علی کاویانی می گوید:

      سلام، سعی کنین تست های محاسباتی رو تو خونه دقیق حساب کنین.
      یه نکته ضروری هم اینه که مراحل رو خلاصه نکنین. یعنی ذهنی حساب نکنین. همه مراحل رو بنویسین.

  4. شیوا می گوید:

    سلام من رشته ریاضی هستم سال دومیه که میخوام کنکور بدم اما تا به امروز یعنی 10 بهمن شروع نکردم و هدف و انگیزه ای هم ندارم و امیدم را از دست دادم چون وقتم هدر رفته است از شما خواهش میکنم اگر امکان دارد راهنماییم کنید”باتشکر

  5. asma می گوید:

    سلام.از راونمايي هاتون ممنونم.من سوم دبيرستانم.مشكلي كه برام بوجود اومده اينه كه توي مدرسم كه مثلا فرزانگانه هر معلم رياضب معلم ديگه رو نقض ميمنه و هر كدومشون ميگن از اين روش برو وازاون روش نرو.تكليف من چيه كه سال اينده كنكور دارم

    • دکتر علی کاویانی می گوید:

      سلام, شما امسال نهایی دارین. نمونه سوالاش تو سایت ما هست , طبق راه حل اونا برین. ولی واسه کنکور نگران نباشین, هر سوال رو میشه با ده ها روش حل کرد. شما با هر روشی راحت ترین حل کنین.

  6. siavash می گوید:

    salam bebaxshid man emsal konkor daram darsaye omomi va zist va shimi ali hastam vali az riyazi va fizik hichi nemidonam lotfan rahnamayi konid
    ba tashakor

  7. soma می گوید:

    salam man emsak konkoori hastam, hich angize va omidi nadaram hamehamazam tavaghoo daran nemidoonam chikar konam, koli ham be shomaratoon zang zadam barnemidarid vaghean be komaketoon ehtiaj daram, taklifam alan chie

  8. گلناز 76 می گوید:

    سلام و خسته نباشید، ببخشین یه سوال داشتم، من تصمیم گرفتم در طول امتحانات پایه هم بخونم، حالا سوالم این که هر چی از مهر خوندم مرور و تست داشته باشم، یا فقط درسایی که واسه روانشناسی ضریب بالایی داره کار کنم؟
    مرسی از شما.

    • نویسندگان سایت می گوید:

      اگه هدفتون قبول شدن تورشته روانشناسی بهتره که تمرکزتون بیشترروی درسای باضریب بالا برارشته روانشناسی باشه ولی ازسایردروس هم غافل نشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود