چگونه شیمی بخوانیم ؟ روش های موثر یادگیری درس شیمی

چگونه شیمی بخوانیم ؟

 خیلی از افراد هر روز با سوال چگونه شیمی بخوانیم کلنجار می روند ولی نمی دانند که چه کنند!

شیمی یکی از کلاس‌هایی است که یا آن را دوست دارید یا از آن وحشت دارید. در دبیرستان شیمی هم در ریاضی و هم رشته تجربی است. با این حال اغلب دانشگاه‌های معتبر در رشته های علوم پایه، شیمی را حداقل یک واحد به عنوان پیش نیاز برای فارغ التحصیلی می‌خواهند. اگر هدف شما کارکردن در حرفه‌ی پزشکی، مهندسی یا علوم طبیعی است، احتمالاً نیاز باشد که یک دوره شیمی بگذرانید.

چگونه شیمی بخوانیم
چگونه شیمی بخوانیم

شیمی برای بسیاری از افراد چالش برانگیز است. یکی از دلایلی که مردم با شیمی مشکل دارند این است که راه درست را انتخاب نمی‌کنند. در زیر استراتژی‌های اثبات شده و تکنیک‌ها را بررسی می‌کنیم، اگر مورد استفاده قرار بگیرد تواناییتان را برای مطالعه و یادگیری شیمی افزایش دهید. و سوال چگونه شیمی بخوانیم برای همیشه از ذهن شما پاک می شود

 

1- قبل از کلاس مطلب را بخوانید

در روش سنتی دانش‌آموزان سرکلاس حاضر می‌شوند و آموزگار مطالب را توضیح می‌دهد، مفاهیم مربوطه را شرح داده و مطالب را پیگیری می‌کند و در نهایت کلاس را به پایان می‌رساند. سپس از دانش‌آموزان  انتظار می‌رود به خانه بروند ویادداشت‌های سرکلاس را مرور کنند، تکالیف مشخص شده را انجام دهند، در واقع چیزی را که در کلاس تدریس شده یاد بگیرند (که همیشه اتفاق نمی‌افتد)، هفته بعد به کلاس بیایند و هر سؤالی که از جلسه قبل دارند بپرسند، برای جلو رفتن آماده باشند و مطالب و مفاهیم جدید را کشف کنند. مشکل این روش این است که این کار بی‌فایده است، به ویژه با موضوعات و مطالبی که برای یادگیری چالش برانگیز هستند.

بهترین روش یادگیری شیمی این است که هر درسی که قبلاً تدریس شده و هر درسی که آن روز تدریس خواهد شد بخوانید. این روش یادگیری به عنوان «کلاس معکوس» نامیده شده است. این یک روند روبه رشد برای آموزش بسیاری از موضوعات در مدارس و دانشگاهها در سراسر کشور است و یک مدل به خصوص برای آموزش و تدریس شیمی بنا به دلایل مختلف است. اولاً دانش‌آموزان مطلبی را که قبلاً تدریس شده مطالعه می‌کنند، دوما با مطلبی که در آن روز تدریس می‌شود آشنایی دارند، اگر دانش آموزان مفاهیم را به خوبی یاد نگرفته باشند، آنگاه  می‌توانند در درس مربوطه سؤال کنند. در نهایت، وقت کلاس درس به عنوان ابزار یادگیری به طور مؤثری مورد استفاده قرارمی‌گیرد. دانش آموزان درک بسیار خوبی از درس‌ها و مفاهیم دارند و سؤال کمتری برایشان پیش می‌آید.

یادداشت: یازدهمی ها و دوازدهمی، با این که معلم شما روش کلاس معکوس را از شما نخواسته است. ولی این متد را خودتان می توانید اجرا کنید. 

2- به دنبال یادگیری باشید

 در شیمی نیز مانند سایر علوم اطلاعات زیادی برای یادگیری و حفظ کردن وجود دارد. در حقیقت وقتی شما شروع به یادگیری شیمی می‌کنید اطلاعات بسیار جدیدی به دست می‌آورید. اگر در حفظ تمامی جزئیات آن عجله کنید، به سرعت به شما لطمه می زند. اول بر روی یادگیری مفاهیم اساسی تمرکز کنید. هنگامی که شما درک صحیحی از اصول دارید، می‌توانید در زمان یادگیری جزئیات صرفه جویی کنید. همچنین وقتی که بر اصول و مفاهیم اساسی شیمی تسلط پیدا کنید می‌توانید به راحتی هرچیز دیگری را به یاد بسپارید.

یادداشت: به یاد داشته باشید نباید  حفظ کردن جایگزین یادگیری شود. در ابتدا به دنبال یادگیری باشید.

 3- یادداشت‌های خوبی بردارید

شرکت کردن در کلاس به طور مرتب و توجه به آن مهم است اما کافی نیست. همانطور که شیمی را مطالعه می‌کنید لازم است یادداشت‌های فراوان و قابل فهم داشته باشید تا مفاهیمی را که بحث شده بیشتر درک کنید. یادداشت برداری در مطالعه شیمی به دلایل زیر خیلی مهم است:

 

نکته اول: همچنین یادداشت‌برداری باعث می‌شود چیزهای بیشتری بنویسید. فرمول‌ها و معادلات شیمی که به شما معرفی می‌شود با یادداشت برداری، فهمیدن و یادآوری آن آسان می‌شود.
نکته دوم: یادداشت‌های خوب و مرور آنها به شما کمک می‌کند تا بدانید چه چیزی را یاد گرفتید  و چه چیزی را یاد نگرفتید.
 نکته سوم: مطمئن شوید که یادداشت‌های شما مرتب است. یادداشت‌های مرتب به شما کمک می‌کند درس‌ها را عالی مرور کنید و برای امتحانات آماده شوید.

 یادداشت‌برداری شما را قادر می‌سازد تا در مطالعه گروهی شرکت کنید. هرچقدر یادداشت‌هایتان بهتر باشد، بیشتر می‌توانید در گروه همکاری و مشارکت کنید. هنگام یادداشت‌برداری فقط به آن توجه نکنید که استادتان روی تخته چه می‌نویسد، گوش کنید و نکته‌های کلید واژه‌ای و مفاهیمی را که هنگام تدریس بحث شده بنویسید.

بعد از هر درس مقداری زمان صرف کنید تا یادداشت‌هایتان را مرور کنید. از اینکه تمام مفاهیم درس را متوجه شده‌اید اطمینان حاصل کنید. از کتاب درسی خود برای بهبود یادداشت‌ها و درک مفاهیم کلیدی استفاده کنید.

 4- هر روز تمرین کنید

 کلید یادگیری و مطالعه، تمرین است. کامل کردن مشکلات تمرین، حل معادلات، فرمولهای کاربردی و…باید از ویژگی اصلی عادت روزانه مطالعه  شما باشد. اگر می‌خواهید شیمی را یاد بگیرید و در سطح بالایی باشید، باید زمان کوتاهی (حداقل یک ساعت) برای مطالعه شیمی سپری کنید.

از طریق مرور و کار کردن بر مشکلات تمرین بر پایه نمونه آزمایش‌های شیمی و نیز مشکلات آزمایش‌های شیمی قبلی (اگر بتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید) درک و اطلاعات خود را از شیمی امتحان کنید.

 

5- مزیت‌های استفاده از آزمایشگاه 

 وقتی صحبت فهم و یادگیری شیمی می‌شود، هیچ جایگزینی برای تجربیات در دست نیست و هیچ راهی بهتر برای کسب این تجربه از طریق حضور در آزمایشگاه‌های شیمی وجود ندارد. از هر فرصتی برای کار در آزمایشگاه استفاده کنید. کار کردن با مشکلات شیمی و انجام آزمایش‌های شیمی در یک محیط علمی، درک و دانشتان را از شیمی تقویت خواهد کرد.

یادداشت: در بیشتر مدارس آزمایشگاه هایی وجود دارد. اگر مدرسه شما هم یکی از این مدارس پیشرفته است، از معلمتان بخواهید شما را به آزمایشگاه ببرد و موارد بالقوه برای آزمایش را به صورت عملی برای شما نشان دهد.

 6- از فلش کارت‌ها استفاده کنید

 فلش کارت‌ها چیز جدیدی نیستند اما به کار می‌آیند. آن‌ها بسیار سودمند برای مطالعه شیمی هستند. شیمی پر از نمادهای علمی، فرمول‌ها و لغت‌هایی است که باید حفظ و به طور صحیح درک شوند. فلش کارت‌ها مناسب سازماندهی و مطالعه نمادهای شیمی، فرمول‌ها ولغت‌ها شامل جدول تناوبی عناصر هستند. وقتی که شما فلش کارت‌ها مرتب سازی شده ایجاد کرده‌اید، حفظ کردن بسیار آسان خواهد شد.

 

7- از گروه‌های مطالعه استفاده کنید

استفاده از گروه مطالعه سازمان دهی شده خوب راهی عالی برای مقابله با یادگیری هر موضوع چالش انگیز شیمی است. گروه‌های مطالعه به دانش‌آموزان شیمی اجازه می‌دهد بینش خود را با دیگری به اشتراک بگذارند، مبادله ایده کنند، مفاهیم دشوار را با یکدیگر تفسیر کنند، آنچه را که آموخته‌اند به یکدیگر آموزش دهند، یادداشت‌ها را به اشتراک بگذارند، برای امتحانات مطالعه کنند و اطلاعات زیادی فرا گیرند. نکات زیر برای ایجاد گروه‌های مطالعه مؤثر هستند.

 *افراد گروه بین 3_6 نفر باشد.

*همه‌ی اعضا باید آماده‌ی جلسه‌های گروهی باشند.

*شامل افرادی شود که برای موفقیت دیگران نیز مانند موفقیت خود متعهد باشند.

*جلسه‌های مطالعه را هر هفته در مکان و زمان خاص معین کنید.

*جلسه‌های  مطالعه را بین 2_3 ساعت برگزار کنید.

*جلسات مطالعاتی را متمرکز کنید، اجازه ندهید که آنها به پیشامدهای تفریحی تبدیل شوند.

 یادداشتی برای کنکوری ها

زمانی که یاد گرفتید که چگونه شیمی بخوانیم، باید منابع خوبی هم پیدا کنید. اگر موفقیت شما در کنکور با موفقیت شما در شیمی در هم تنیده است، حتما «بهترین منابع شیمی کنکور» را نیز تهیه کنید. 
یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود