چهار گام تا تضمين موفقيت

چهار گام تا تضمين موفقيت در کنکور

چهار گام تا تضمين موفقيت

در این مطلب، می خواهیم چهار گام تا تضمين موفقيت در کنکور را بررسی کنیم و این گام ها را باهم بشناسیم.

افراد تفاوت های بسیاری در یادگیری، هوش و دانش دارند، اما این تفاوت ها معمولا چیزهایی نیستند که تصور می شوند.

افراد می توانند بیاموزند، هوش خود را تقویت کنند و نقاط ضعف خود را برطرف کنند.

تقریبا همه می تواند موفق شوند، اما برای موفق شدن باید مسیری را طی کنیم که از بیراهه نبودن آن اطلاع داریم و مبتنی بر نظریات علمی است.

مسیری که ما پیشنهاد می کنیم شامل چهار گام تا تضمين موفقيت است و از این قرار است:

 

چهار گام تا تضمين موفقيت1- مسئولیت را بر دوش بکش، اولین مورد از چهار گام تا تضمين موفقيت :

یک اصطلاح رایج در مکتب های تجارت وجود دارد که می گوید: تو نمی توانی از درون کلبه به یک گوزن شلیک کنی.

این موضوع در مورد یادگیری هم صحت دارد؛ باید لباس هایت را پوشیده و آماده شوی، از خانه خارج شوی و بفهمی چه می خواهی، استاد شدن، به ویژه در مفاهیم پیچیده، مهارت ها و فرایندهای دشوار. درست مثل یک سفر اکتشافی است.

استاد شدن در یک زمینه، نمره ای نیست که در یک امتحان کسب می کنی، چیزی نیست که یک معلم و مربی بتوانید به تو ارزانی کند و قابلیتی نیست که همزمان با پیر شدن و سفید کردن موها، برایت حاصل شود.

چهار گام تا تضمين موفقيت2- به استقبال مفهوم هوش موفقیت برو، دومین مورد از چهار گام تا تضمين موفقيت :

چشمانت را باز کن. اسیر افکار محدود کننده و سبک های یادگیری آسان نباش بلکه فرماندهی و کنترل منابعت را به دست بگیر و از تمام ظرفیت هوشت برای استاد شدن در دانش یا مهارت دلخواه خود، استفاده کن، آنچه را می خواهی بدانی، انجام دهی پا به پایان برسانی توصیف کن.

سپس شایستگی هایی را که باید برای آن به دست بیاوری، مواردی را که باید بیاموزی و جایی را که می توانی آن دانش یا مهارت را کسب کنی، فهرست کن. در نهایت حرکت کن و آن را به دست بیاور.

تخصص و مهارت را مانند یک توسعه ی مستمر بدان، از روش های خودسنجی پویا استفاده کن، یعنی آزمون هایی از خود بگیر که نقاط ضعف تو را آشکار کند و بتوانی برای رفع آنها اقدام کنی، این کاری هوشمندانه است که برنامه ریزی های خود را بر اساس نقاط قوتت انجام دهی، اما شناسایی مستمر نقاط ضعف و رفع آنها، راهکاری هوشمندانه تر برای یادگیری و موفقیت است.

چهار گام تا تضمين موفقيت3- از استراتژی های یادگیری فعالانه استفاده کن، سومین مورد از چهار گام تا تضمين موفقيت :

از روش های یادگیری و تمرین پربازده، مانند تمرین های بازیابی، تمرین های زمان دار (دارای فاصله ی زمانی بین تمرین ها) و تمرین های درهم (انجام چند تمرین از فصل ها و موضوعات متفاوت) بهره ببر.

مشاهده مقاله  والدین کنکوریا چکار باید بکنند؟

تهاجمی و سرسخت باش، مانند افرادی که با وجود ابتلا به خوانش پریشی به دستاوردهای فراوانی رسیدند، اقدامات و بهبود مهارت هایی را در پیش بگیر که بتوانند مشکلات و موانع را بر سر راه زود آموزی تو خنثی کنند.

بر آنچه احساس می کنی بهترین است، تکیه نکن. مانند خلبانی که از ابزارهای کنترلی مختلف استفاده می کند، همواره از خود امتحان بگیر. از همتایان خود بخواه ایرادات کار تو را بگویند و از هر ابزار کنترلی دیگری بهره ببر تا اطمینان یابی قضاوت دقیقی از دانسته ها و توانایی های خود داری. استراتژی هایت نیز تو را به سمت اهدافت به پیش می برد.

اگر فرایند یادگیری دشوار شد. تصور نکن که یک جای کار می لنگد. به یاد داشته باش که کارهای دشوار با وجود احتمال شکسته اگر با تلاش ذهنی و شناخت بیشتر همراه باشند، بازدهی بسیار بالایی خواهند داشت و عمق و دوام یادگیری ات را افزایش خواهند داد.

چهار گام تا تضمين موفقيت۴. اصول بنیادین را درک کن و یک ساختار ذهنی بساز، چهارمین مورد از چهار گام تا تضمين موفقيت :

اگر از کسانی هستی که مطالب را با مثال یاد می گیرند و آنها را حفظ می کنند (در مقابل کسانی که در مثال ها به دنبال قوانین و قواعد بنیادی هستند) در زمان یادگیری، دو مثال را به طور همزمان مطالعه کن و تلاش کن تا شباهت ها و تفاوت های آن ها را دریایی. آیا تفاوت های آنها باعث می شود برای حلشان نیاز به دو روش کاملا متفاوت داشته باشی یا شباهت هایشان به قدری است که در یک دسته قرار می گیرند؟

تلاش کن تا مهارت ساختار سازی ذهنی خود را تقویت کنی. بسیاری از ـموخته ها و مهارتها با یکدیگر ارتباط دارند. تلاش کن تا از آنها یک کل منسجم در ذهن خود بسازی، در این صورت مدل ها و نقشه های ذهنی قدرتمندی برای زمینه ها و موارد مورد نیاز خود خواهی داشت.

به عنوان مثال، یک مدل ذهنی برای رانندگی خواهی داشت که باعث می شود بتوایی بدون فکر زیاد، تمام آموخته ها و مهارت های مرتبط با خودرو و راه و پلیس و علائم رانندگی را در کنار هم استفاده کنی.

برای شکل دادن به این مدل های ذهنی کافی است بتوانی هر موضوع و فکر و مهارتی را بررسی کنی. کدام موارد اصول بنیادین هستند و محور مدل های ذهنی ات خواهند بود؟ در کنار این اصول بنیادین، چه مطالب و مهارتهای مرتبطی قرار می گیرند؟ هر کدام از آنها چه اجزایی دارند؟ در نهایت چه موارد بی اهمیت و بی ربطی وجود دارند که می توانی چشم خود را به روی آنها ببندی تا مانع از آشفتگی و شلوغي ذهن خود شوی؟

 

شما برای موفقیت در کنکور از چه روشی استفاده می کنید و چه مسیری را طی می کنید؟

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود