معرفي رشته دامپزشکی

معرفي رشته دامپزشکی از زبان دانشجوی دانشگاه تبریز

دانشجوياني که وارد رشته دامپزشکی مي شوند بايد حدود 220 واحد درسي را در 6 سال بگذرانند، که اين واحدها در سه مقطع متوالي علوم پايه ، پاتوبيولوژي و علوم درمانگاهي تدريس مي شود. يعني در آغاز دانشجو طي 2 سال علوم پايه را مي‌گذراند و سپس در 2 سال بعد دروس پاتوبيولوژي شامل ميکروبيولوژي ،آسيب شناسي ، انگل شناسي و بهداشت و کنترل مواد غذايي رارمطالعه مي کند و بالاخره وارد دوره علوم درمانگاهي مي شود که اين دوره خود شامل دو بخش دروس نظري و عملياتي و بخش کارورزي مي شود به همين دليل دانشجوي اين رشته در علوم پايه پزشکي بنيه علمي خوبي دارد و حتي در دوره هاي تخصصي ايمونولوژي، ويروس شناسي و… همپاي فارغ االتحصيلان پزشکي شرکت کرده و موفق نيز مي شود.

رشته دامپزشکی
معرفي رشته‌ي دامپزشکي

 

از سوي ديگر در اکثر کشورها از جمله کشور ما، دامپزشکان در تحقيقات پايه پزشکي نقش مهمي دارند.

 

اين توانايي از آنجا نشأت مي گيرد که از يک طرف کار با دام محدوديت هاي کار با انسان را ندارد يعني مي شود بر روي تعداد زيادي از حيوان با وجود احتمال بيماري يا مرگ آزمايش نمود، کاري که در علوم ميکروبيولوژي، فارموکولوژي و فيزيولوژي انجام مي گيرد و از سوي ديگر يک دامپزشک ديد وسيع‌تري درباره حيوانات دارد و مي تواند به روي حيوانات مختلف تحقيق بکند.

 

حفظ و حراست بهداشت دام‌ها برعهده يک دامپزشک است يعني يک دامپز شک با تأمين بهداشت و مبارزه با عوامل تهديد کننده حيات دام ، طيور، آبزيان و حشرات مفيد ، ضمن اقدامات بهداشتي لازم براي افزايش طول عمر آنها ، با تأمين سلامتي اين دسته از موجودات کمک مي کند که بازدهي توليدي و خدماتي آنها بيشتر شود.

 

از طرف ديگر يک دامپزشک وظيفه مبازره با بيش از400 بيماري مشترک بين انسان و حيوان را دارد . بيماريهايي که به صورت مستقيم ( تماس با دام آلوده ) و غير مستقيم ( استفاده از توليدات يا فراورده هاي دامي ) به انسان منتقل شده و حيات او را به مخاطره مي اندازد و بالاخره دامپزشکان در حفظ محيط زيست نقش بسزايي دارند چرا که به مبارزه با بيماريهاي وحوش و هم‌چنين بيماري‌هاي مشترک بين انسان و وحوش مي پردازد که البته در کشور ما کم‌تر به اين نقش توجه شده است.

پريسا خداقلي‌زاده- رتبه 2500- منطقه2- سال88- دانشگاه تبريز

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود