مدیریت زمان برای کنکوری ها | 5 نکته برای مدیریت زمان درس خواندن

مدیریت زمان برای کنکور

مدیریت زمان برای کنکوری ها

سلام به همه­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1401در رشته های مختلف. تو این مقاله به صورت دقیق و جامع درباره مدیریت زمان و روش های مدیریت زمان در سال کنکور صحبت میکنیم. لذا در ادامه درباره اثرات مثبت ناشی از مدیریت زمان در فرآیند یادگیری و عوامل عدم کنترل زمان باهم صحبت میکنیم.

 

چرا باید زمان خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت زمان از مهم ترین کارهایی است که هر داوطلب کنکور سراسری 1401 باید ابتدا در طول سال و در سر جلسه آزمون های آزمایشی تمرین کند و در آخر در سر جلسه کنکور به خوبی از اداره وقت بربیاید و سوالی نباشد که در اثر کمبود وقت موفق به پاسخ گویی آن نشده باشد. در این زمینه نکاتی را مطرح می کنیم تا به کمک این ها به راحتی زمان خودتان را مدیریت کنید.

اگر چه زمان سرمايه ي ارزشمندي است، اما تمام شدني است. تنها كساني كه از لحظه لحظه ي اين سرمايه، در راه رسيدن به موفقیت بهره گيرند، در آينده و در بخش هاي پاياني کنکور، گرفتار حسرت بر گذشته نخواهند شد.

در بين همه ي منابعي كه در اختيار داريم، زمان با ارزش ترين آن هاست ولي، به اندازه ي اهميتي كه دارد، به آن توجه نمي شود.

علت بيشتر شكست هاي کنکور ، استفاده نادرست از زمان است، در کنکور، هيچ چيز مهمتر و با ارزش تر از زمان نيست، سرمايه اي كه مي توان از طريق آن موفقیت را به دست آورد.

آيا تاكنون به اين فكر کرده ايم كه زمان محدود است و با هر تيك تيك ساعت، كمتر و كمتر مي شود؟ برنامه ریزی برای کنکور تنها در سايه ي مديريت بهينه بر زمان است كه مي تواند ما را به آرزوها و خواسته هاي خود برساند. موفقيت ها و شكست ها در کنکور مرهون استفاده از زمان است.

رفقا میدونم همتون تا حالا چندین و چند بار درباره اهمیت زمان و ارزشی که داره شنیدین و میدونین که نباید بذارین تلف شه و از دست بره حتی خیلی وقتها نگرانی و استرسش رو هم دارین ولی چجوری باید جلوی اتلاف وقتمون رو بگیریم؟

 

اگر زمان از دست دادم چیکار کنم؟

اونایی که از اول تابستون استارت کنکورشون رو نزدن میدونن چقدر زمان از دست دادن و برای جبرانش چقدر وقت دارن؟

من تو جواب به این بچه ها میگم اصلا قرار نیست چیزی جبران شه. شما امروز شروع کردین و تو همین بازه هم میشه موفق شد. شما هر وقتی که به صورت جدی استارت کنکورتون رو بزنین، قبلش یه زمانی بوده که میتونستین بیشتر بخونین. پس اینجوری بهش نگاه نکنین و تو گذشته زندگی نکنین یه شروع خوب و هدفمند خیلی مهمتر از زمانیه که شروع به خوندن میکنی.

 

بهترین زمان برای شروع کی هست؟

خوب قطعا هرچی زودتر شروع کنین زمان بیشتری دارین و با آرامش بیشتری میتونین به برنامه و درساتون برسین و خیلی مهمه که بتونیم قبل از امتحانای نهائی درسا رو جمع کنیم. اما باید یه برنامه درست و دقیق تهیه کنی و این خیلی مهم تر از زمان شروعته. پس یه شروع قدرتمند داشته باش.

برای اینکه زمانت رو متوقف کنی اول از همه باید گذر زمان رو با همه وجودتون حس کنین همونجوری که برای خرید چیزی که دوس دارین پولاتون رو جمع میکنین و ارزشش رو میدونین برای موفقیت تو کنکور هم دارایی شما زمانتونه و باید حسابی مراقبش باشین.

بعضی ها خیلی راحت میگن سال دیگه، یا از اول مهر میخونم و این حرفا ولی کسی که ارزش زمانش رو میدونه از همین الان تمام توان و انرژیش رو میذاره یادت باشه کنکور سالی یکباره پس نمیگم زیاد بخون نه، ولی درست بخون. راستی یادت نره شبانه روز که برای همه 24 ساعته. پس تفاوت تو نحوه استفاده از این زمانه باید برای خودت زمان مفید بخریبا حذف کارای غیر ضروری و بی فایده و البته تو اولویت گذاشتن برنامه درسیت.

 

مدیریت زمان برای کنکور

نکاتی برای مدیریت زمان درس خواندن

در مطالعه کردن وسواس نداشته باشید

وسواس در درس خواندن شما را از زمانبندی خود بسیار عقب می‌اندازد به اینصورت که عده‌ای از شما مدام در این فکر هستید که آیا مطالبی را که خوانده‌اید به یاد داریدیا خیر و برای مرور آنها به عقب بازمی‌گردید.

توصیه می‌کنیم با استفاده از تکنیک خلاصه‌برداری در دروس تخصصی و تکنیک هایلایت کردن مطالب مهم و یا حاشیه نویسی دروس حفظی را یاد بگیرید.

 

سنگ بزرگ نشانه نزدن است

بسیاری از شما از چندین منابع کمک ‌آموزشی برای خواندن دروس خود و تست‌زنی استفاده می‌کنید. بهتر است بهترین منابع را گزیده و برای هر کدام زمانی جداگانه اختصاص دهید و به آن برنامه‌ریزی پایبند باشید نه اینکه تعداد زیادی کتاب گوناگون براییک مبحث یا درس استفاده کنید و زمان زیادی را از دست بدهید و آخر هم به نتیجه دلخواه خود نرسید.

 

برنامه مطالعه در چه زمانی باشد؟

مطالعه باید در زمان‌هایی انجام شود که انرژی کافی برای مطالعه وجود داشته باشد. از این رو سعی کنید تا زمان مطالعه خود را به صبح‌ها انتقال دهید و تاجایی که ممکن است خارج از زمان‌های ناهار و شام مطالعه کنید، چرا که در این زمان‌ها مغز شما برای  هضم غذا به سیستم گردش خون کمک می‌کند و مطالعه در این زمان ها با کارایی پایین‌تری انجام می‌‌‌شود.

همچنین مطالعه در زمانی که احساس گرسنگییا مشغله فکری دارید، به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.

 

اصول مدیریت زمان در برنامه ریزی

1) زمان ایده آل مطالعه برای دانش آموزان ۳۰ تا ۳۵ ساعت در هفته است و برای فارغ التحصیلان ۶۰ تا ۹۰ ساعت درهفته اما اگر به این حد نصابها نرسیدید خیلی هم نگران نباشید زیرا این کار از عهده ی همه ساخته نیست.

2) از خودتان فرارنکنید و دفتر برنامه ریزی را کنار نگذارید. اگر تنبل هستید و اراده ی کافی برای درس خواندن ندارید ذره ذره و بتدریج خودتان را اصلاح کنید. پس از مدتی از خودتان راضی خواهید بود.( اشاره به روش برش سالامی درمدیریت زمان دارد(

3) داوطلبی که ۱۰۰% مطالب را با عمق ۸۰% می خواند به مراتب کمترازداوطلبی نتیجه می گیرد که ۸۰% مطالب را با عمق ۱۰۰% می خواند پس برای کنکورعمیق ترومفهومی تر بخوانید. در بعضی از کتاب های مدیریت زمان ۷۰% بجای ۸۰% آمده است.

مشاهده مقاله  کنترل استرس برای داوطلبین کنکور سراسری 1401

4) بعضی ها می گویند روزی ۱۵ تا ۱۶ ساعت درس بخوانید اینها کسانی هستند که از برنامه ریزی واقعی آموزشی اطلاعی ندارند. من خودم تا حالا  داوطلبی را ندیدم که در یک دوره ی چند ماهه بطور متوسط بیش از ۱۳ ساعت در روز مطالعه کند.

5) سعی کنید هرهفته مفیدتر و موثرترازهفته ی قبل بخوانید ٬گاهی اوقات این هدف با بیشتر خواندن حاصل می شود و گاهی اوقات با عمیق تر خواندن و موثرتر خواندن ٬اما درهرصورت یک گام به جلو بر می دارید.

6) سنگ بزرگ بر ندارید. حوصله داشته باشید و قدم به قدم پیش بروید اگرهفته ی قبل فقط ۱۵ ساعت مطالعه کرده اید یکباره تصمیم نگیرید که ساعات مطالعه ی خود را به ۷۰ ساعت در هفته برسانید.(من امتحان کردم واقعا نشد پس خودتان را خسته نکید)

7) اگر می خواهید در ریاضیات و فیزیک و زبان و عربی بهتر نتیجه بگیرید باید در ابتدای سال وقت بیشتری را صرف این دروس کنید زیرا در یکی دو ماه قبل از کنکور نمی توانید دراین درس ها جهش یکباره داشته باشید.(لطفا نگویید رشته ی ما ریاضی و… ندارد . خودتان بسطش دهید )

8) از اوقات مرده برای مطالعه استفاده کنید. به ویژه دروس حفظ کردنی را در این زمان ها مرور کنید.

 

مدیریت زمان در سال کنکور

مرحله اول :  برای خود لیست کار های روزانه بسازید

یکی از قوی ترین تکنیک هایی که میتونه به شما کمک بکنه اینه که هر شب قبل از خواب لیست تمام کارهایی که قراره فردا بکنید رو بنویسید چه درسی و غیر درسی و قبل از خواب حتما چند دقیقه بهشون فکر کنید و متصور بشید که شما اون کار هارو فردا به بهترین نحو ممکن انجام دادید! در این صورت ضمیر نا خود آگاهِ شما فردای اون روز بهترین راه هارو برای انجام کار ها جلو روی شما میزاره.

 

مرحله دوم : امروز آخرین روز زندگی من است

حتما میدونید که استیو جابز مدیر افسانه ای اپل نزدیک ۴۰ سالگی سرطان گرفت و میدونست که خوب قراره بمیره! اما نه تنها اون متوقف نشد بلکه کارهای بزرگتری رو هم در اواخر عمرش انجام داد! میتونیم بگیمیکی از دلایلش استفاده بهینه از وقت بود! اون میگفت من هر روز که از خواب بیدار میشدم به آینه نگاه میکردم و میگفتم شاید امروز آخرین روز زندگی من هستش! پس روزمو چطوری سپری میکنم؟

کنکوری عزیز شاید امروز آخرین روزی باشه که میتونی درس بخونی چطوری درس میخونی؟ با دیگران چگونه صحبت میکنی؟ آیا اگر امروز یه هفته به مانده به کنکور بود هم وقت تلف میکردی؟

 

مرحله سوم : احیا زمان های مرده

خواهیا ناخواه ما بعضی اوقات درگیر کارهایی هستیم که واقعا هم نمیتونیم از بین ببریمشون مثلا منتظر اتوبوس تاکسی بودن یا در صف انتظار پزشک و غیره! به هر حال ما باید این زمان هارو در اون موقعیت باشیم اما میتونیم اون هارو احیا کنیم! پس همیشه در این زمان های به ظاهر نا چیز سعی کنید مطالعه داشته باشید!

اگر یک جمع ساده بکنید حداقل در سال شما بیش از ۸۰ ساعت زمان مرده دارید! پس ۸۰ ساعت بیشتر نسبت به بقیه که زمان هایشان را احیا نمیکنند درس بخوانید.

اولویت های خود را مشخص کنید

اولین و مهم ترین کاری که امروز باید انجام بدی چیه؟ اول اونو انجام بده! برای اینکه ما بتونیم بهترین عملکرد رو داشته باشیم باید و از خودمون راضی باشیم باید اولویت بندی داشته باشیم به طور مثال اولویت من فردا مطالعه درس هاست! خوب کدوم درس از همه بیشتر اهمیت داره و حتما باید خونده بشه؟ مثلا ریاضی! باشه از ریاضی شروع میکنیم ! کار دوم و کار سوم الی آخر…

 

مرحله چهارم : کارهایی را به دیگران واگذار کنید

خیلی اوقات کارهایی که دیگران میتونند برای ما بکنند را ما خودمون برای خودمون انجام میدیم! میتونیم در سال کنکور از دیگران برای انجام بعضی کارها مثل خرید کتاب تست یا ثبت نام آزمون ازمایشی کمک بگیریم و اون ها این کار هارو برای ما انجام بدند و ما خودمون مطالعه بکنیم.

 

مرحله پنجم : همیشه کار نکنید!

کار فراوان و در عین حال بدون استراحت میتونه شمارو فرسوده بکنه و بازدهی شمارو پایین بیاره بنابراین در طول روز حتما زمانی رو اختصاص بدید به اینکه بتونید استراحتی داشته باشید و تجدید انرژی کنید این تجدید انرژی نه به وسیله قرص های مختلف بلکه میتونه با یک خواب سبک انجام بگیره ! دقت بکنید خواب سبک نه اینکه خواب طولانی و به تعبیر اقای قلم چی خواب زمستانی

در طول ظهر بیشتر از نیم ساعت نخوابید وگرنه به جای اینکه انرژی پیدا کنید بیشتر کسل میشید.

 

و اما کلام آخر….

رقابت در کنکور زمانی اوج می گیرد که به دانشگاههای بهتر می‌اندیشید. بیشتر داوطلبان کنکور علاقه زیادی به رفتن در دانشگاههای بهتر را دارند.

مدیریت صحیح زمان مطالعه برای کنکور می تواند مسئله بسیار مهمی باشد و باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس و عملکرد دانش آموزان شود. به همین دلیل در کنار مطالعه منابع درست مدیریت زمان درس‌خواندن از اهمیت بسیار زیادی برخورد است.

رفقا یادتون نره که بدترين نوع استفاده از وقت اين است كه كاري را كه اصلاً لازم نيست، به بهترين وجه انجام دهيد.

پس مديريت زمان، مديريت زندگي است. افراد موفق از وقتشان خوب استفاده ميكنند؛ يعني آن را صرف كارهاي مهم و باارزش میكنند. بنابرین افكارتان را روي كاغذ بياوريد، كارها را اولويت بندي كنيد و هميشه از مهمترين آنها شروع كنيد.

راستی کلمه «نه» ميتواند در صرف هجويي وقت، كمك بزرگي به شما بكند. به هر چيزي كه موجب بهترين و عالي ترين استفاده از وقتتان نمی شود «نه» بگویید.

و البته که همواره در فكر را ههايي باشيد كه زمان انجام كارها را كاهش دهد. كارها را ساده كنيد و تعداد مراحل انجام هر كار را كاهش دهيد.

تندخواني را ياد بگيريد تا بتوانيد در مدت كوتاهتري، مطالب بيشتري بخوانيد.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود