پر درآمد ترین شغل های رشته های علوم انسانی- انتخاب رشته

شغل های رشته های علوم انسانی

شغل های پردرآمد رشته های علوم انسانی

سلام به همه­ ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور  1401 در رشته­ انسانی. میدونم که نتایج کنکور اومده و اینروزا حسابی درگیر اطلاعات جمع کردن درباره رشته های مختلف و البته یه کنکور 1401 درست و منطقی هستین .در این مقاله ما درباره ی شغل های رشته های علوم انسانی صحبت کردیم.

اولا که خسته نباشین حسابی و امیدوارم نتیجه دلخواهتون رو گرفته باشین. دوما هم بهتون تاکید میکنم که برای انتخاب رشته عجله نکنین و سعی کنین شناخت دقیقی از هر رشته و محلی که مدنظرتونه به دست بیارین, تا با دید باز برای آیندتون تصمیم بگیرین. تصمیمی که میتونه خیلی سرنوشت ساز باشه و 4 تا 7 سال آینده شما رو تحت تاثیر خودش قرار بده و نکته آخر هم اینکه تا جایی که امکان داره از شهر و استان خودتون دور نشین رفقا.

ما تو این پست درباره انتخاب رشته گروه انسانی با شما صحبت میکنیم, روند انتخاب رشته و شرایط رشته های مختلف رو به صورت کامل برای شما توضیح میدیم و سعی میکنیم چند تا رشته مطرح و پرطرفدار رو خیلی دقیق بهتون معرفی کنیم تا با مطالعه این پست به یه انتخاب دقیق برسین.

 

اصول انتخاب رشته انسانی

دانش‌آموزان بعد از طی دوران تحصیلی خود، آرزوی ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های مورد علاقه خود را دارند و دوست دارند در رشته‌های دست بالای علوم انسانی مثل حقوق، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و … پذیرفته شوند. اما دغدغه‌ای که ذهن اکثر دانش‌آموزان داوطلب ورود به دانشگاه را به خود درگیر می‌کند، مسئله انتخاب رشته است. این موضوع برای والدین دانش‌آموزان به اندازه‌ای نگران‌کننده است که ممکن است در نظرشان مانند یک کلاف سر‌در‌گم باشد. اما باید این مطلب را در همینجا خاطر‌نشان کنیم که این موضوع قابل‌حل است.

رشته‌های علوم انسانی، رشته‌هایی هستند که جذابیت زیادی دارند و تحصیل‌کردگان در این رشته‌ها شأن و جایگاه اجتماعی فوق‌العاده‌ای در بین مردم دارند و در ضمن، درآمد بسیار عالی و آینده‌ای درخشان را می‌توان با تحصیل در این رشته‌ها رقم زد.

رشته‌هایی مثل حقوق، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و… رشته‌هایی هستند که اغلب فارغ‌التحصیلان علوم انسانی دوست دارند در این رشته‌ها تحصیلات عالیه خود را ادامه بدهند. بی‌شک با توجه به پیچیده‌تر شدن زندگی کنونی، یک روان‌شناس زبده یا یک وکیل کارآمد می‌تواند خدمات شایسته‌ای را به هم‌وطنان خود ارائه دهد.

رشته علوم انسانی رشته‌ای است که بین دانش‌آموزان محبوبیت زیادی دارد و کثرت شرکت‌کنندگان رشته علوم انسانی در کنکور، نشان‌دهنده این مطلب است. دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در رشته علوم انسانی از حافظه خوبی برخوردار هستند و غالباً به‌خوبی می‌توانند موضوعات مختلف را حفظ کنند؛ بنابراین این موضوع را می‌توان در امر مهمی مانند انتخاب رشته در نظر گرفت.

 

نکات مهم در انتخاب رشته انسانی

برای این‌که بتوانید رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید و در دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنید باید چند گام اساسی بردارید. اولین و مهم‌ترین گام این است که خود را بشناسید. بله! خودشناسی.

با شناختن نقاط مثبت و منفی خود و این که چه علایق و سلیقه‌ای دارید و استعدادتان چیست می‌توانید آینده خود را تضمین کنید. شما باید شغلی را انتخاب کنید که بتوانید یک عمر کار کنید و لذت ببرید. بنابراین آینده شما به انتخاب شما بستگی دارد.

انتخاب رشته سرنوشتتان را می‌سازد، پس اگر ندانسته و بدون دانش کافی در این راه قدم بردارید و انتخاب نادرستی داشته باشید ضررهای غیرقابل جبرانی به خودتان و آینده‌تان زده‌اید.

رویای شما برای رسیدن به شغل ایده‌آلتان دست یافتنی و نزدیک به شماست به شرط این که اول بدانید که رشته موردعلاقه‌تان چیست؟ چرا می‌خواهید این رشته را انتخاب کنید و بازار‌کار این رشته چطور است؟

اگر شما اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته نداشته باشید و سردرگم باشید ممکن است انتخاب نادرستی کنید و ناخواسته وارد شغلی شوید که علاقه یا توان انجام آن را ندارید. رشته‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و… امروزه بسیار رشته‌های پرطرفداری هستند و رشته حقوق نیز یکی از بهترین رشته‌های علوم انسانی است، مثلاً کسانی که به مسائل قانونی علاقه دارند باید در رشته حقوق تحصیل کنند و وکیل‌های آینده کشور باشند.

 

نقش مشاور در انتخاب رشته انسانی

قله موفقیت را کسانی فتح خواهند کرد که در بزنگاه‌های مهم زندگی خود، هوشیار باشند و بهترین‌ها را نصیب خود و قطعاً اطرافیان خود خواهند کرد.

رسیدن به رویاهای بزرگ زندگی کار سختی نیست به شرط این که حوصله و صبر به خرج دهید و درست انتخاب کنید. بی‌توجهی به مسئله انتخاب رشته پیامدهای منفی زیادی را برای شما رقم می‌زند چرا که شما با انتخاب نادرست، نارضایتی شغلی را ایجاد می‌کنید و قطعاً این امر موجب افسردگی‌تان خواهد شد و شما نخواهید توانست از زندگی‌تان لذت کافی ببرید. بنابراین فراموش نکنید که مشورت کردن در امر انتخاب رشته بسیار لازم و ضروری است.

پیشنهاد ما برای این که دچار مشکل نشوید و آینده خود را به بهترین شکل ممکن رقم بزنید این است که از راهنمایی‌ها و کمک‌های یک مشاور بهره بگیرید. مشاوران تحصیلی کسانی هستند که به تمام جزئیات انتخاب رشته اشراف کامل دارند بنابراین می‌توانند شما را در این امر مهم، یاری رسانند.

ممکن است خود را بی‌نیاز از مشورت گرفتن از مشاور تصور کنید اما این تصور، تصور درستی نیست؛ زیرا مشورت کردن نه در مسئله انتخاب رشته بلکه در همه مسائل زندگی می‌تواند راه‌گشای شما باشد.

گره کار شما در زمینه انتخاب رشته به دست مشاوری دلسوز و آگاهی باز می‌شود که بتواند مسیر درست را برای شما نشان دهد. مشاوران تحصیلی تخصص لازم را در زمینه انتخاب رشته دارا هستند و قطعاً راهنمایی آن‌ها برای شما می‌تواند سودمند باشد.

اگر رشته مناسبی را انتخاب کنید و از تحصیل در آن رشته لذت ببرید و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنید و بعد از آن، شغل دلخواه خود را انتخاب کنید زندگی‌تان سرشار از موفقیت و به‌روزی خواهد شد.

لازمه یک انتخاب درست این است که آگاهی و اطلاعات لازم را در آن زمینه مورد نظر داشته باشید. پس از هر زاویه‌ای که به موضوع بنگرید می‌بینید که نمی‌توانید از مشاوره افراد متخصص در این زمینه بی‌نیاز باشید.

صد‌در‌صد بسیاری از مسائل و نکات، در زمینه انتخاب رشته وجود دارد که ممکن است شما از آن آگاهی کافی نداشته باشید یا حتی در مورد آن اشتباه کنید. پس مشورت کردن در این زمینه می‌تواند بسیار مفید و پرثمر باشد.

شغل های پردرآمد رشته های علوم انسانی

با توجه به ماهیت غیرفنی رشته‌های علوم انسانی، داوطلبان این رشته‌ها دغدغه بیشتری درباره آینده شغلی خود دارند؛ آن‌ها می‌خواهند رشته‌ای را انتخاب کنند که در آینده از بازار کار خوبی برخوردار باشد.

شاید نتوانیم یک معیار مشخص کنیم که بر اساس آن رشته های انسانی را از خوبترین تا بدترین دسته بندی کنیم. چون که نظر و اولویت بندی شما داوطلبان با هم دیگه خیلی متفاوت هستش. یکی از معیارهای اصلی تعیین کننده خوب بودن یا نبودن رشته های دانشگاهی، علاقتون هسش. شما اگر بتوانید علایق واقعی تان را به درستی شناسایی کنید، خیلی راحت تر می توانید رشته ای را که براتون بهترین هستش پیدا کنید.

مشاهده مقاله  چند درصد از سوالات کنکور تکراری است؟ | معرفی مباحث مهم و سوالات پر تکرار کنکور تجربی

باید قبل از هر چیز بفهمید واقعا به چه رشته و شغلی علاقه دارید، در چه زمینه هایی استعداد و توانایی دارید و بعد اطلاعات دیگه که لازم هسش را جمع آوری کنید. همراه با علاقه، چیزهای مهم دیگری از جمله بازارکار، درآمد، شرایط جامعه و … هستش که در انتخاب رشته موثرهستن. شما باید با کسب اطلاعات کافی و استفاده از بهترین روش، مرحله به مرحله جلو برید تا  بهترین تصمیم را بگیرین.

 

معرفی سه رشته محبوب علوم انسانی:

رشته روان شناسی جزو پردرامدترین رشته های علوم انسانی هسش که هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان، این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند؛ این رشته در دوره لیسانس چهار گرایش بالینی، آموزش کودکان استثنایی، صنعتی و سازمانی و عمومی داره.

رشته ی روان شناسی فقط به بررسی افرادی که از نظر روان مشکل دارند محود نمی شود بلکه زیرشاخه های:

  • نماینده فروش
  • کارشناس تبلیغات
  • تکنیسین و مشاور
  • مشاور تحصیلی
  • افسر تحقیق و پیگیری
  • نویسنده
  • محقق بازار
  • مددجوی کودکان
  • دستیار ازمایش گاه و…. تقسیم میشود.

یکی دیگه رشته های پر درامد در حوزه علوم انسانی رشته حقوق هسش که تعداد گرایش‏های آن زیاده و در تمامی روابط زندگی امروز دیده می­شه؛ این روابط می‏تواند مربوط به روابط دولت با مردم باشد که بهش حقوق عمومی میگن یا اینکه روابط خصوصی مردم را شامل میشه  که بهش حقوق خصوصی میگن.

رشته حسابداری نیز دیگر رشته پرطرفدار رشته علوم انسانی هسش که این رشته پایه اصلی نظام اطلاع رسانی مالی و اقتصادی هر جامعه به شمار می رود؛ در مجموع می توان گفت که حسابداری فن طبقه بندی، ثبت، خلاصه و تجزیه و تحلیل ارقام، درآمد و هزینه منطبق با نیازهای مؤسسه است.

آمارهای موجود نشان میدن که، ۴۶ درصد از جمعیت دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی درس میخونن که از این تعداد، ۳۰۰ هزار نفر در رشته روان شناسی و ۳۰۰ هزار نفر در رشته حقوق هستند؛ این تعداد نشان میده که همیشه این دو تا رشته جزو پرطرفدار و پر درامد ترین های رشته های علوم انسانی هستن.

طبق اعلام سازمان سنجش کشور، رشته های روان شناسی، حقوق و حسابداری جزو پرطرفدارترین رشته های حوزه علوم انسانی هستند که امسال حدود ۲۰ هزار و ۲۷۰ داوطلب در رشته حقوق، ۱۳ هزار و ۹۰۶ داوطلب در رشته روان شناسی و ۲۴ هزار و ۳۰۶ داوطلب در رشته حسابداری قبول میشن.

 

برای انتخاب رشته شبانه ، روزانه و غیرانتفاعی چه ترتیبی مهمه ؟

تفاوت رشته های روزانه ،شبانه و غیرانتفاعی در هزینه هاست. اما شما ممکن است یک رشته ای در دانشگاه شبانه را به رشته ی دیگری در روزانه ترجیح بدهید یا غیرانتفاعی شهر خود را به شبانه ی شهرستان.شما باید بر اساس ترجیح خود و مشورت با پدر و مادر خود انتخاب های خود را تعیین کنید.

در انتخاب رشته دو مرحله وجود دارد. یکی انتخاب رشته‌ها و دومی که مهم‌تر هم هست، ترتیب چیدمان رشته‌ها است.

وقتی رشته‌ها را انتخاب کردید که ترکیبی از روزانه، شبانه و غیرانتفاعی و پیام نور است، آن گاه به سراغ چیدمان و مرتب کردن رشته‌ها می‌رود. موضوع اصلی در این‌جا صرفاً ترجیح شماست. باید بر اساس ترجیح انتخاب‌ها را بچینید. مثلاً ممکن است شما شبانه یا غیرانتفاعی یک رشته‌ی خوب در تهران را به شهرستان رفتن و خواندن یک رشته که اولویت اصلی شما نیست، ترجیح بدهید. این‌جا تنها ترتیبی که اهمیت دارد ترجیح و علاقه ی شماست.

 

اول کدام رشته ها را وارد کنیم ؟ خوشبینانه یا واقع بینانه ؟

تقسیم‌بندی رشته‌ها در وضعیت‌های خوش‌بینانه، واقع‌بینانه و کف قابل قبول در مرحله‌ی انتخاب رشته‌/شهرهای‌تان مورد نظر شماست. طبیعی است که در رشته‌های خوش‌بینانه احتمال قبولی شما کم است.

در رشته‌های واقع‌بینانه احتمال قبولی‌تان زیاد است و در رشته‌های کف قابل قبول به احتمال بسیار زیاد قبول می‌شوید.

شما باید طوری رشته‌/شهرهای‌تان را انتخاب کنید که از هر سه گروه در آن باشند. اما وقتی انتخاب‌های‌تان که حداکثر ۱۵۰ رشته/شهر است تمام شد، اینک مرحله‌ی اصلی فرا می‌رسد که مرتب کردن و به عبارتی چیدمان رشته‌هاست. حالا دیگر مهم‌ترین مسئله ترجیح شماست. شما ممکن است یک رشته/شهر واقع‌بینانه و یا حتی کف قابل قبول را به یک رشته‌ی خوش‌بینانه ترجیح بدهید. مثلاً ممکن است بخواهید در شهر خودتان بمانید و ترجیح می‌دهید رشته‌ای را در شهر خودتان بخوانید (با این‌که واقع‌بینانه است) تا این‌که آن رشته را در یکی از کلانشهرها بخوانید (با این‌که خوش‌بینانه است).

ابتدا خوشبینانه، چرا که ۱۵۰ انتخاب دارید ، ترجیح فردی شما بر این است که آن چه بهتر است را اولویت قرار دهید حتی اگر خوشبینانه باشد. پس ابتدا ۳۰ تا ۴۰ انتخاب خوش بینانه ، ۷۰ تا ۸۰ انتخاب واقع بینانه ، ۳۰ تا ۴۰ انتخاب برای کف قابل قبول.

 

پردیس دانشگاه های تهران بهتر است یا سراسری شهرستان های نزدیک؟

در پردیس‌ها شما در خود دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنید و این موضوع باعث می‌شود تا از کیفیت دانشگاه برخوردار شوید و در شهر خودتان هم بمانید، اما برای تحصیل در پردیس‌های دانشگاهی باید هزینه‌ی زیادی را پرداخت کنید.

انتخاب دانشگاه‌های سراسری در شهرستان‌های نزدیک هم مزیت‌های خاص خودش را دارد که مهم‌ترین آن تحصیلات رایگان است. بهترین کار این است که با خانواده‌تان در این باره مشورت کنید و به یک تصمیم نهایی برسید.

برای درس خواندن در دانشگاه های پردیس، شما باید هزینه ای را پرداخت کنید .برای انتخاب پردیس دانشگاه های تهران یا سراسری شهرستان های نزدیک باید با پدر و مادر خود مشورت کنید. امکانات مالی خانواده را در نظر بگیرید.به مزایای ماندن در شهر خود وکنار خانواده، توجه کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که ترجیح شما برای انتخاب چیست؟

 

و اما کلام آخر

فراموش نکنید که در انتخاب رشته کنکور سراسری ترتیب انتخاب‌های شما به هیچ وجه تأثیری در شانس قبولی‌تان نخواهد داشت. اگر رشته‌ای را شما در انتخاب اولتان بخواهید قبول شوید، آن رشته را در انتخاب ۱۵۰ خود هم قبول خواهید شد (البته اگر رشته‌های قبلی را قبول نشوید). به همین دلیل باید تنها ملاکتان در چیدمان این ۱۵۰ رشته، ترجیح و علاقه باشد.

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود