پیش از مطالعه ، هنگام مطالعه ، پس از مطالعه

شرایط درست مطالعه

در اکثر مواقع ممکن است تمام روش ها و شیوه های مطالعه را رعایت کنیم ، اما آن طوری که باید و شاید مطالب را یاد نمی گیریم. در این مواقع باید بدانیم که در یادگیری ؛ فقط روش یا اصول درس خواندن و این گونه اعمال دخیل نیستند ، بلکه شرایط درس خواندن نیز به همان اندازه می تواند در یادگیری تأثیر داشته باشد.

در این مقاله سعی میشود تا شرایط درست مطالعه در قالب عنوان((پیش از مطالعه ، هنگام مطالعه ، پس از مطالعه)) خدمت شما تشریح گردد. توجه داشته باشید که این شرایط به هیچ عنوان سخت نیستند و برای رعایت کردن آنها هیچ هزینه کلانی هم لازم نیست بپردازید.

شرایط درست مطالعه

شرایط درست مطالعه | اعمال پیش از مطالعه

اهم کارها باید پیش از مطالعه انجام گیرد و رعایت کردن آنها در یادگیری حین مطالعه تأثیر شگرفی دارند. از جمله این اعمال عبارت اند از :

1-منظم و مرتب بودن اتاق مطالعه:

در یک مطالعه که برای مشخص کردن میزان تاثیر محیط بر یادگیری انجام شده بود ، نتیجه جالبی به دست آمد. محققان از دو فرد که از نظر بهره هوشی و میزان یادگیری یکسان بودند خواستند تا مطلبی را مطالعه کنند . اما اتاق هایی را که برای آنها در نظر گرفته بودند باهم تفاوت داشتند.یکی بسیار تمیز و مرتب و دیگری نامرتب و آشفته. نتیجه ای که بدست آمد هم از نظر زمان و هم از نظر میزان یادگیری با هم تفاوت داشتند. بطوری که فرد داخل اتاق منظم زود تر از اتاق بیرون آمد و به کلیه سوالات مطرح شده توسط محققان پاسخ داد و ای در حالی بود که فرد داخل اتاق نامنظم دیرتر بیرون آمد و فقط به نصفی از سوالات پاسخ داد.

بنابر این موضوع منظم بودن اتاق یا محل مطالعهدر یادگیریر بسیار موثر است.

 

2-آرام بودن محل مطالعه:

محل مطالعه باید آرام و عاری از صداهای مزاحم باشد. زیرا سروصدا موجب کاهش چشمگیر تمرکز میشود و در انتها یادگیری را با مشکل مواجه میکند. البته توجه داشته باشید که سکوت مطلق نیز پیشنهاد نمی شود ؛ چرا که عادت کردن به محیطی که زیاد آرام و ساکت باشد میتواند شما را در جلسه آزمون یا کنکور با مشکل مواجه کند و کوچک ترین صدا ها تمرکز شما را سر جلسه به هم بزنند.

 

3-خالی کردن اتاق از وسایل تحریک کننده:

محل مطالعه شما باید فقط محل مطالعه باشد ، به این منظور نیز باید محل مطالعه را از وسایلی مانند رایانه ،کنسول های بازی ، تلفن همراه (چه هوشمند و چه ساده) ، وسایل خواب (مثل تخته خواب یا پتو و…) ، پوستر ها و یا وسایلی از این قبیل خالی کنید.

 

4-تنظیم نور محل مطالعه:

تنها راه ورودی اطلاعات به ذهن شما، چشم شماست ؛ چرا که با چشم مطالب را مطالعه میکنید. چشم نیز به کمک نور این کار را انجام میدهد . پس میزان نور محل مطالعه یکی از فاکتورهای بسیار مهم است. اگر میزان نور محل مطالعه کافی نباشد، چشم احساس خستگی میکند و سبب کسلی و بیحالی در فرد میشود و این عوامل مانع یادگیری خوب و تاثیرگذار میشود.

 

5-پرخوری نکنید!

پرخوری باعث سنگینی و خواب آلودگی میشود و و کسلی و بی حالی را به دنبال خواهد داشت. درصورتی که برای مطالعه ، باید انرژی و شوق بسیار وجود داشته باشد ، اما پرخوری مانع انرژی و شوق فرد میشود و یادگیری را عملا مختل میکند.

مشاهده مقاله  شرايط قبولي و استفاده از تک ماده چیست ؟ | شرایط استفاده و قبولی در امتحانات نهایی 1401-1400 متوسطه پایه اول،دوم (دبیرستان)

6-هر چه را لازم است روی میز قرار دهید:

هر چه را لازم است روی میز قرار دهید یعنی چه؟ به این معنی است آنچه را که برای یک تایم درس خواندن باید از آنها استفاده کنید در دسترس قرار دهید تا مجبور نشوید برای تهیه هر کدام از مطالعه فاصله بگیرید. به طور مثالاگر میخواهید ادبیات را مطالعه کنید باید کتب کمک درسی یا جزوه ای که میخواهید همراه با آن بخوانید در گوشه ای از میز قرار دهید تا اگر لازم شد ، سریع از آن استفاده کنید و به این صورت نباشد که برای یافتن آنها مطالعه را قطع کنید و به دنبال آنها بروید.

 

 

 اعمال هنگام مطالعه | شرایط درست مطالعه

 

1-به هیچ چیز جز مطالعه فکر نکنید:

گوشی های هوشمند را در نظر بگیرید ؛ همه ی آنها دارای RAM یا حافظه اجرایی میباشند . وقتی شما برنامه ای را در گوشی باز میکنید ، برنامه به این حافظه انتقال داده میشود تا برنامه اجرا شود. حال وضعیتی را در نظر بگیرید که همزمان برنامه های زیادی را با گوشیتان اجرا میکنید که باعث میشود حجم زیادی از RAM که محدود است اشغال شود و در این هنگام وضعیتی بسیار زننده به نام هنگ بوجود می آید . انسان نیز همین گونه است و اگر هنگام مطالعه به چیزهای دیگر نیز فکر کنید ، هنگ میکنید و یادگیری نیز انجام نمیشود.

 

اگر در حین مطالعه ناخواسته و ناخودآگاه به کار های دیگر یا چیز های دیگر فکر کنیم چاره چیست؟

یک عمل بسیار ساده و تاثیر گذار برای افرادی دچار این مشکل هستند وجود دارد. در کنار خود یک کاغذ قرار دهید. هر وقت ناخواسته و ناخودآگاه به کار های دیگر یا چیز های دیگر فکر کردید آن را روی کاغذ یادداشت کنید و به خود بگویید که ((بعدا راجع به آن فکر میکنم)). این کار را انجام دهید تا تاثیر شگرف آن را ببینید. با انجام مکرر این عمل دیگر ذهن شما به خود اجازه نمیدهد که حین مطالعه به چیز دیگری فکر کنید.

 

2-حتی الامکان روی میز درس بخوانید:

بهترین حالت نشستن برای مطالعه ؛ نشستن پشت میز است. نشستن بر روی زمین میتواند موجب خستگی زودرس شود . توجه داشته باشید که هیچ گاه به حالت دراز کش مطالعه نکنید.

 

 

اعمال پس از مطالعه | شرایط درست مطالعه

 

1-دراز بکشید!

پس از مطالعه ، برای تثبیت اطلاعات و افزاش خون رسانی به مغز ، دراز بکشید و پای خود را بالا ببرید و بر روی چیزی قرار دهید تا پای شما را نگه دارد. در این هنگام چشمهای خود را ببندید و به هیچ چیز فکر نکنید .

 

2-میان وعده شیرین بخورید:

به دلیل مطالعه کردن قند خون پایین می آید و برای جبران این میزان گلوکز مصرفی ، باید میان وعده شیرین مثل شکلات مصرف شود تا قند خون برای مطالعه بعدی تنظیم شود.

 

این اعمال آنقدر ساده اند که از کنار آنها به سادگی میگذریم و اصلا متوجه نمیشویم که رعایت کردن یا نکردن این موارد میتواند چه تاثیر شگرفی در روند یادگیری ما داشته باشند.

مقاله ای از دکتر نصرت پور

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

یک نظر برای “پیش از مطالعه ، هنگام مطالعه ، پس از مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود