شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با مدرک کارشناسی (جدید)

شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با مدرک کارشناسی:

سوالی که برای برخی از دانشجویان که مدرک کارشناسی یا بالاتر دارند و بعضا تازه به علاقه خود پی‌بردند که آن تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی است، پیش می‌آید این است که شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی و دندانپزشکی چیست؟ اینکه آیا اگر مدرک لیسانس داشته باشند اجازه شرکت در کنکور سراسری و شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی و دندانپزشکی را پیدا خواهند کرد یا خیر؟ جواب این است که شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی برای این دسته از دوستان مهیا است، لذا باید تابع قوانینی باشند که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. 

شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با مدرک کارشناسی:
شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با مدرک کارشناسی:
روی سخن ما با عزیزانی است که دوره کارشناسی را در دانشگاه‌های روزانه و بدون شهریه طی کرده‌اند و حالا سوال‌شان این است که شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی و دندانپزشکی چیست؟ به این معنا که آیا باز هم می‌توانند در همان دانشگاه‌های روزانه و بدون شهریه ادامه تحصیل دهند یا خیر؟ وگرنه بقیه افراد، مثلاً کسانی که مدرک کارشناسی خود را در دانشگاه‌های غیر دولتی و با شهریه گرفته‌اند می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در دانشگاههای روزانه به تحصیل خود ادامه دهند. 

آیا تغییر رشته بعد از کارشناسی کار درستی است؟

البته قبل از اینکه به موضوع بپردازیم و به صورت کل، امکان داشتن یا نداشتن را بررسی کنیم، بهتر است درست بودن یا نبودن این موضوع را بررسی کنیم. بیشتر از آن‌که فکرش را بکنید پرداختن به این موضوع مهم است. تغییر رشته آن هم در چنین زمانی، امر بسیار خطیری است.

دوست عزیزی که لیسانس یا مدرک بالاتری دارد و تازه به فکر تغییر رشته افتاده، باید تمام جوانب کار را در نظر بگیرد و بعد دست به یک چنین کاری بزند. زیرا همانطور که مشخص است، ۴ سال درس خواندن و مدرک گرفتن در هر رشته‌ای سختی‌های خودش را دارد. آیا شما که می‌خواهید تغییر رشته بدهید و دوباره از صفر شروع کنید، کشش و تحمل این را دارید که خود را دوباره برای کنکور آماده کنید؟ آن هم پزشکی یا دندانپزشکی؟ بعد زمان زیادی را صرف کنید تا در رشته مورد نظر، نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

سوالاتی که اکثراً برای این دوستان پیش می‌آید این است که آیا کنکور دادن بعد از لیسانس کار درستی است؟ آیا تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی خوب است؟ چگونه رشته پزشکی قبول شوم؟ شرایط تغییر رشته چیست؟  آیا موفق خواهم شد در این رشته تحصیل کنم؟ چه درصد‌هایی لازم است و….. 

قبلا هم گفتیم که شرایط تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی مهیا است؛ ولی این کار درستی نیست که ما بخواهیم برای منفعتی، فقط به مزیت‌ها اشاره کنیم و وظیفه ما در مکتبستان این است که موانع و چالش‌ها را در این مسیر یادآوری و گوشزد کنیم که در ابتدا فرد خود را بسنجد و ببیند از پس آن برمی‌آید یا نه؟ بعد که خاطرش جمع شد و تصمیمش برای تغییر رشته حتمی شد، دستش را بگیریم و برای اینکه به موفقیت برسد راهنماییش کنیم.

پس قبل از اینکه دست به کاری بزنید اول مطمئن شوید که در تصمیم خود مصمم هستید. 

پس در نتیجه، این راه ممکن است برای فردی مضر، خسته کننده، طاقت فرسا و در نهایت شکست باشد و برعکس برای کسی بهترین گزینه، یافتن مسیر درست و موفقیت باشد. پس با چشم باز پا در این مسیر بگذارید. برای مثال باید ببینید از رشته‌‌ای که می‌خواهید در آن وارد شوید چه انتظاری دارید؟ و چه چیزی باعث شده شما را به گونه‌ای تحریک کند که بعد از لیسانس به فکر تغییر رشته بیفتید. آیا آن قوه محرکه که شما را وادار کرده تغییر مسیری به این دشواری را انجام دهید، عاقلانه است و ارزش تحمل یک سری مشقت‌ها را دارد؟ آیا آن انتظاراتی که شما از آینده شغلی خودتان دارید در این رشته فعلی‌تان حاصل نمی‌شود؟

به نظر ما تنها چیزی که فرد را مجاز به تغییر رشته می‌کند، آن هم بعد از لیسانس، تنها نداشتن علاقه یا نبودن بازار‌کار مناسب در آن رشته است. بقیه چیزها مثلاً درآمدزایی، پرستیژ شغلی، موقعیت اجتماعی و …. در هر رشته‌ای حاصل می‌شود. به این معنا که انسان در هر رشته و شغلی می‌تواند به اوج و موفقیت برسد، که شاید یک پزشک نتواند به آن مرحله از موفقیت برسد.

شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی و دندان‌پزشکی با مدرک کارشناسی رشته‌های غیرپزشکی:

  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول طرح، برای تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی، ملزم به گذراندن دوره طرح نیروی انسانی هستند.
  •  نداشتن هیچگونه تعهد نسبت به سازمان‌های خاص، ارگان‌ها و یا دستگاه‌های اجرایی و یا برخوردار نبودن  متقاضیان از سهمیه مناطق محروم و یا سهمیه بومی.
  •  طبق مصوبات هیئت امنای دانشگاه، آن دسته از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی که از آموزش رایگان بهره‌مند بودند، ضمن قبولی، ملزم به پرداخت شهریه تعیین شده توسط دانشگاه بودند که بر اساس رای ۷۳۴ دیوان عدالت اداری این قانون برداشته شد و دیگر نیازی به پرداخت شهریه نیست. 
  • آقایان برای تحصیل مجدد در رشته‌های پزشکی و …. نباید مشکل خدمت نظام وظیفه داشته باشند.
نکته: امکان شرکت مجدد در آزمون سراسری برای داوطلبانی که دوبار در مقطع کارشناسی یا دکترای عمومی پذیرفته شده‌اند وجود نخواهد داشت.

شرایط تحصیل مجدد در رشته پزشکی و دندان‌پزشکی با مدرک کارشناسی رشته‌های پزشکی:

  • فارغ‌التحصیلان رشته‌های با طرح اجباری وزارت بهداشت در مقاطع کاردانی و کارشناسی مانند (پرستاری، علوم آزمایشگاهی و …) که قصد دارند در کنکور سراسری شرکت کنند، باید تا قبل از اتمام طرح خود در کنکور سراسری شرکت کنند و به شرط قبولی در یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی، ادامه طرح‌شان، به بعد از اتمام رشته جدیدشان موکول می‌شود.
  • این موضوع را نباید از نظر دور داشت که آقایان نباید از لحاظ نظام وظیفه مشکلی داشته باشند.
  •  با شرکت در کنکور سراسری و در صورت قبولی در رشته‌های(علوم پزشکی، پزشکی،  دندانپزشکی و داروسازی) بدون هیچ محدودیتی در هر دانشگاهی که قبول شدند ادامه تحصیل دهند و حتی اگر در طول زمان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی از مزایای تحصیل رایگان بهره‌مند باشند باز نیاز به پرداخت شهریه نیست که البته قانون بر پرداخت شهریه بود که با همان رای ۷۳۴، این قانون برداشته شد و تحصیل به صورت رایگان تصویب شد.

 

مقالات خواندنی: 

۱۰ راز موفقیت رتبه‌های برتر کنکور ۹۸ کدامند؟

پشت کنکوری‌های کنکور ۹۹ دوباره اشتباهات گذشته را تکرار نکنند!

پشت کنکوری‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

۸ نکته طلایی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کنکور

راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن جهت موفقیت در کنکور

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود