رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92

دانش‌آموزان و دبيران عزيز رشته تجربي بر آن شديم که نگاهي دقيق و موشکافانه به رويکردها و تيپ سؤال‌هاي جديد در کنکور امسال داشته باشيم .

هدف از اين بررسي کمک به دانش‌آموزاني است که مي‌خواهند در کنکور 93 شرکت کنند و هم‌چنين تعامل با دبيراني است که دانش‌آموزان خود را براي کنکور سال بعد آماده مي‌کنند.

در مطلب زير درس‌هاي رشته‌ي تجربي را به ترتيب دفترچه تحليل کرده‌ايم.

 رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92 زمين‌شناسي

سؤالات زمين‌شناسي کنکور 92 از لحاظ ساختاري نسبت به سال گذشته براي دانش‌آموز راحت‌تر به نظر مي‌رسيدند.

 1-متن صورت سؤالات اغلب تقريباً مشابه متن کتاب درسي بودند و در بعضي موارد عيناً از کتاب درسي آورده شده بودند.

 2- در بين 25 سوال آزمون زمين‌شناسي چند سؤال با گزينه‌هاي نزديک به هم و مشابه آورده شده بود که مي‌توان به سؤالات 108، 116 و 118 در دفترچه‌ي سؤالات رشته‌ي تجربي، درس زمين‌شناسي اشاره نمود.

3-نکته قابل توجه در اين آزمون اين است که بر خلاف سال‌هاي گذشته فقط يک سوال ترکيبي از فصل هاي 6 و 7 چهارم دبيرستان مطرح شده است و با توجه به اينکه پاسخ دادن به سوالهاي ترکيبي دشوارتر است .

 رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92
رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92

 رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92 رياضي

آنچه کنکور رشته تجربي سال 1392 را در درس رياضي از کنکور 1391 متمايز مي کند،تغييرات در برخي بودجه‌بندي‌ها و دشوار شدن سؤالات نسبت به سال قبل است.

1-تأکيد طراحان بر روي مبحث احتمال و کاستن از تعداد سوالات مشتق و کاربرد مشتق( مانند سال 91) سمت گيري سال آينده طراحان کنکور را نشان مي‌دهد.

2-دو سؤال مستقيماً از مبحث مثلثات طرح شده و 2 سوال نيز به صورت غير مستقيم، علي الخصوص در سوال انتگرال‌ براي حل آن داوطلب مي بايستي تسلط بر فرمول‌هاي مثلثات داشته باشد. لازم به ذکر است که طرح 4 سوال در رابطه با مثلثات نشان دهنده توجه طراحان کنکور هم‌راستا با مؤلفين کتب درسي ست.

3-از مبحث دنباله و مجانب و ماتريس و لگاريتم و تابع درجه 2 سوالي وجود ندارد.

 رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92 زيست‌شناسي

1-اضافه شدن چشم گير سهم کتاب پيش دانشگاهي است که شاهد 10% افزايش سؤال هستيم.

2- سؤالاتي که در سه سال اخير رايج شده است و به جاي اين‌که بپرسد کدام مورد درست يا نادرست است، مي پرسد چند مورد درست يا نادرست است.

مثال- سوال 176- چند مورد مي توانند جمله ي زير را به نادرستي تکميل نمايند؟

هر جانداري که بتواند به واسطه ي بر آمدگي هاي سيتوپلاسمي خود حرکت نمايد، ……….

الف- زندگي آزاد دارد.

ب- ديواره ي سلولي قابل انعطاف دارد.

ج- فقط به روش غيرجنسي توليد مثل مي کند.

د- گوارش درون و برون سولي دارد.

1) 1                       2) 2                       3) 3                       4) 4

در اين مثال اول بايد به ياد آوريد منظور از برآمدگي سيتوپلاسمي  همان پاي کاذب است. سپس اينکه  چه جانداراني با پاي کاذب حرکت مي کنند و بعد سراغ موارد ذکر شده برويد.

3-در آزمون سراسري سال 92 سؤالات گذاره‌اي چهار برابر شده است و از يک سؤال  در سال 91 به پنج سوال در سال 92 رسيده است که اين  موضوع نشان دهنده آن است که طراح به دنبال آن است که ميزان اطمينان دانش آموزان به گزينه هاي انتخابي را سنجش کند زيرا که اين سؤالات از روش حذف گزينه و تکنيک‌ها ي  متداول پاسخ گويي به سؤالات چهار گزينه‌اي پيروي نمي‌کند.

4-در آزمون سراسري 91 تعدادجاي خالي(….) در سؤالات 49عدد و درآزمون 92 به 69 عدد رسيده است  يعني از ميانگين 98/. به 38/1 جاي خالي(….) در هر سوال رسيده است که اين موضوع نشان دهنده‌ي آن است که طراحان آزمون سراسري مطالب بيشتري را در اين آزمون مورد سنجش قرار داده‌اند.

مشاهده مقاله  ظرفیت رشته های علوم پزشکی امسال کمتر از سال گذشته نیست

5-در آزمون سراسري 92 همانند سال 91 تعداد کل سؤالات درس زيست شناسي در 207 خط گنجانده شده اين در حالي است که ميانگين مطالب سنجش شده در هر سؤال از 2/5 در آزمون سال 91 به 42/6 مطلب به ازاي هر سؤال در آزمون سال 92 افزايش يافته است.که اين موضوع نشان دهنده‌ي افزايش حجم مطالب مورد سنجش در آزمون سراسري مي‌باشد.

6- ديگر از سؤالات ژنتيک محاسباتي در سال‌هاي گذشته خبري نيست و دانش‌آموزان مي‌بايست سواد و فهم زيست‌شناسي خود را افزايش داده و به دنبال تکتيک‌هاي ميانبر براي پاسخ‌گويي به سؤالات ژنتيک کنکور نباشند.

 رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92 فيزيک

1- رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92 نکته‌ي قابل توجّه اين است که نسبت به کنکور‌هاي سال‌هاي 90 و 91 تعداد سؤالات پيش‌دانشگاهي (علي‌الخصوص قسمت مربوط به نيم‌سال دوّم) کم شده و در مقابل تعداد سؤال‌هاي سال دوّم دبيرستان افزايش داشته‌است.

 رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92 شيمي

1-     در سؤال اول درس شيمي هرساله رسم بر اين بود که تمامأ از تاريخچۀ اتم سؤال مطرح مي‌شود اما امسال 2 گزينۀ 1 و 2 به مفاهيم مرتبط با فيزيک اختصاص داده شده است.

2-     سؤالي که مربوط به تشخيص گروه هاي عاملي است از انحصار آسپرين و متيل ساليسيلات خارج شده و به مولکول هايي نا آشنا و خارج از کتاب درسي اختصاص يافته که نشاندهندۀ اين است که دانش آموزان بايد توانايي هاي خود را در يادآوري و تشخيص گروه هاي عاملي پرورش دهند.

3-     يکي از سؤالات سينتيک خارج از ريتم هميشگي کنکور هاي سالهاي گذشته در پايان فصل تعادل هاي شيميايي آمده است.

4-     تيپ سوال 265 در حالي براي اولين بار در کنکور در قالب سوالات و مسايل اسيد – باز مطرح شد که يک سوال پاي ثابت و هميشگي که از pH بافر مطرح مي شود از سوالات اسيد – باز حذف شد.

5-     سوال 267 که دانستن فرمول آلفا آمينو اسيد ها را براي دانش آموزان کنکوري لازم مي داند نيز براي نخستين بار مطرح شده است و در سالهاي گذشته به دانستن اينکه آلفا آمينو اسيد ها خاصيت آمفوتري دارند بسنده مي شد.

6-     از 13 سوال مطرح شده به شکل درست و نادرست، گزينه‌هاي مطرح شده در 8 سؤال مربوط به يک موضوع خاص بوده اند در حالي که در 5 سوال، گزينه هاي مطرح شده شامل موضوع هاي مختلفي بوده اند. اين موضوع بيانگر اهميت لزوم تسلط دانش آموزان به چند موضوع براي پاسخ به يک سؤال است.

7-     در اين آزمون، سؤال هاي محاسباتي درصد زيادي را به خود اختصاص داده اند. لذا سرعت عمل دانش آموزان براي انجام محاسبات، در موفقيت آنها نقش بسيار مهمي خواهد داشت. ضمن آنکه در آزمون امسال (هم‌چون آزمون رشته رياضي) محاسبه‌ها کمي پيچيده تر بوده و گاهي نيز به صورت تقريبي بوده اند.

8-     در ميان آزمون هاي پنج دوره اخير، آزمون امسال داراي بيش‌ترين تعداد سؤال هاي محاسباتي و درست – نادرست بوده است در حالي که داراي کم‌ترين تعداد سؤال هايي است که داراي شکل، نمودار يا جدول بوده‌اند.

9-     در مقايسه با آزمون سال هاي 90 و 91، آزمون امسال به تمام بخش هاي کتاب شيمي 2 و کتاب شيمي پيش دانشگاهي توجه يکساني داشته و تعداد سؤال هاي برابري از آنها را مطرح کرده است.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

2 نظر درباره “رويکرد‌هاي جديد در کنکور تجربي92

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود