روش های تند خوانی برای کنکور | 5 تکنیک طلایی برای قبولی در کنکور

روش های تند خوانی برای کنکور

روش های تند خوانی برای کنکور

سلام به همه­ی مکتبستانی های عزیز, به ویژه داوطلبین عزیز کنکور 1400 در رشته های مختلف. تو این مقاله به صورت دقیق و جامع به  علل نیاز به تند خوانی و روش های تند خوانی برای کنکور می­پردازیم. لذا در ادامه درباره فواید تند خوانی و شیوه صحیح تند خوانی برای شما داوطلبین عزیز کنکوری صحبت خواهیم کرد.

 

چرا به تند خوانی نیاز داریم؟

 پيش از آشنايي با روش هاي تند خواني، ضروري است عوامل متعددي را که سبب کاهش سرعت مطالعه انسان مي شوند با راه هاي مقابله با آن ها آشنا شويم؛ چون تا اين عوامل شناسايي نشوند، و خواننده آن ها را از خود طرد نکند، آثار مثبت روش هاي گوناگون تند خواني و بهبود سرعت مطالعه ظاهر نمي شود.

این عوامل به صورت کلی عبارتند از نگرش منفي نسبت به تند خواني, خواندن نوشته با صداي بلند، تکان دادن سر هنگام مطالعه، زير لب خواني، کلمه خواني (مکث روي کلمات)، برگشت سريع چشم به عقب، سرگرداني چشم بين خطوط، خالي خواني (ديدن مناطق سفيد يا غير مفيد)، نقص چشم، تداخل آموخته هاي قبلي و بعدي, مشابه خواني و معکوس بيني و در انتها  ورق زدن نامناسب، این ۱۲ مورد از اصلی ترین دلایل کاهش سرعت مطالعه می باشند.

 

تندخوانی چیست و چه کمکی به ما میکند؟

افراد اهل مطالعه هم شاید به این صرافت نیفتاده اند که از وقت محدود خود با استفاده از تکنیک های جدید و پیشرفته ی تندخوانی به همراه درک بیشتر استفاده ی بیشتری ببرند.

مسئله ی خواندن در مورد محصلین به خصوص در دبیرستان و برای داوطلبین کنکور و دانشجویان اهمیت بیشتری پیدا می کند. در اینجا دیگر موضوع وقت پیدا کردن و نکردن یا فرصت یافتن و نیافتن مطرح نیست. موضوع، کار روزمره و وظیفه ی اصلی و به دنبال آن، آینده ی فرد است.

در مورد محصل، ایده آل آن نیست که به مطالب مطرح شده در کتاب بسنده کند و ۲۴ ساعت را در چارچوب مطالب درسی باقی بماند. اگر او از نظر خواندن، حفظ کردن، بازشناسی و یادآوری به روش و تکنیک درست عمل کند، نصف وقتی که در حال حاضر، صرف کار مدرسه می کند، برایش کافی است و نصف دیگر را می تواند صرف مطالب جنبی، فکر کردن، هضم آنچه را خوانده و فراگرفته و هم چنین صرف برقرار کردن رابطه میان معلومات تازه و مطالب قبلی کند.

پروفسور ویلیام جیمز می گوید: ” وقتی آنچه را که هستیم با آنچه باید به راستی باشیم، مقایسه می کنیم، باید تصدیق کنیم که نیمه بیداریم و فقط از یک قسمت ناچیزی از قوای ذهنی خودمان بهره می گیریم”

بیش تر دانش آموزان، مهارت کافی برای خواندن ندارند. کند می خوانند و هنگام مطالعه از روش فعال بهره نمی گیرند. در نتیجه درک نمی کنند.

این مشکل، یعنی ضعف خواندن، یکی از علت های مهم فرار از مطالعه است و به نظر می رسد تمام علت های دیگر به نوعی در ارتباط با کندخوانی هستند؛ زیرا به تجربه ثابت شده است که وقتی افراد، تندخوان می شوند، فوق العاده به مطالعه علاقه مند می شوند.

 

تکنیک ها و روش های اصلی تندخوانی

روش های تند خوانی برای کنکور

راهکار اول تندخوانی

مکث ها و توقف های چشماتون رو هنگام مطالعه ی سطر ها کاهش بدین ؛ این همون تمرکز های لحظه ای بر روی حروف و واژه هاست . ما هنگام خوندن هریک از سطر های یک متن ، چشمامون به صورت جهشی به جلو حرکت میدیم . به هر میزان که این مکث ها و جهش ها رو کاهش بدیم ، سرعت خوندنمون هم افزایش پیدا میکنه . تعداد این مکث ها در افراد کندخون به ٧ بار در هر سطر میرسه که میتونن اون را به سه بار کاهش بدن …

 

راهکار دوم تندخوانی

هیچگاه به عقب باز نگردین ؛ اغلب افراد عادت کردن هنگام مطالعه به عقب برگشته و واژه ها یا قسمت هایی از متن رو که به خوبی متوجه نشدن رو باز خونی کنن. این کار فقط سرعت مطالعه ی شما رو کاهش میده. شما میتونین با مطالعه ی تکمیلی و مرور قسمت هایی رو که به درستی متوجه نشدین در بازه های مطالعاتی بعدی ، فرایند یادگیری تون رو در اون مبحث ، تکمیل کنین . شاید باخودتون فکر کنین که مطالعه و مرور مجدد اون متن و یا مبحث، وقت گیره، اما ثابت شده که بازگشت مکرر به عقب برای درک قسمت های درک نشده ، خیلی وقت گیر تر از مطالعه به روش تند خوانی هستش .

مشاهده مقاله  چگونه رتبه برتر کنکور 1401 شویم؟ 5 گام برای رتبه برتر شدن

 

راهکار سوم تندخوانی

با صدای بلند مطالعه نکنین ؛ عده ی زیادی هستن که عادت کردن با صدای بلند مطالعه کنن و به خودشون چنین تلقین میکنن که اینطوری بهتر یاد میگیرن…اما واقعیت اینه که سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری شماست.در فرایند مطالعه باید فقط چشم ها و مغز درگیر باشن.سرعت قوه ی بینایی شما، خیلی بیشتر از تکلم شماست.بنابراین از تلفظ حروف و واژه ها حین مطالعه خودداری کنین.

 

راهکار چهارم تندخوانی

استفاده از حوزه ديد، در حقیقت منظور ما تعداد کلماتي است که در هر توقف (مکث) خوانده مي شود. در روش کلمه خواني، حوزه ديد، محدود به يک واژه است؛ يعني در هر توقف، چشم تنها متوجه يک کلمه است و به صورت کلمه به کلمه مطالعه انجام مي گيرد. حوزه ديد کندخوان با تندخوان متفاوت است. حوزه ديد يک کندخوان، تنها يک واژه است، اما فرد تندخوان مي تواند حوزه ديد خود را به بيش از پنج واژه تا حد يک سطر کامل افزايش دهد.

براي افزايش حوزه ديد، بايد کوشيد، بر حالت ترس از جا انداختن برخي لغات غلبه کرد؛ چون برخي خوانندگان مي ترسند در اثر افزايش حوزه ديد، برخي از واژه ها را نبينند، اما اين ترس چندان موجه نيست؛ چون بسياري از واژه ها در بسياري از سطور تکرار مي شوند.

 

راهکار پنجم تندخوانی

تمرین دست خوانی, در واقع منظور ما اين است که به هنگام مطالعه، از دست يا هر عامل خط بر ديگر به عنوان راهنما استفاده شود. براي اين که اين روش، آثار مثبت خودش را نشان دهد، در اولين گام بايد خواننده تمرين را بدون قصد درک مطلب انجام دهد تا ميان حرکات دست و چشم، تطابقي صورت بگيرد و چشم مجاز به پيشي گرفتن ازدست يا متوقف ماندن يا عقب ماندن از دست نيست.

در اين تمرين، خواننده بايد پشت ميز مطالعه بنشيند و کتاب را در فاصله اي حدود چهل سانتي متري چشم قرار دهد، سرش ثابت باشد و فقط چشم او به تعقيب حرکت دست و ديدن کلمات مورد اشاره بپردازد و انگشت نشانه (سبابه) دست راست را روي سطر اول بگذارد و از ابتدا تا انتهاي خط دست خواني کند و پس از رسيدن دست به پايان خط، دست را از روي صفحه بلند کند و در ابتداي سطر بعدي قرار دهد و زير همه خطوط دست ببرد و دست را روي صفحه کتاب بکشد نه در بالاي سطرها راه ببرد و بايد سعي کند که کلمات بالاي انگشت را ببيند و اصلا توجهي به درک مفهوم نکند. در ابتداي تمرين ممکن است احساس کند که چشم ها خسته شده يا درد گرفته اند، براي رفع اين حالت مي تواند از شيوه هاي استراحت چشم استفاده کند. با انجام بيش تر تمرينات به تدريج اين حالت خستگي از بين مي رود.

 

چند نکته مهم‌ در ارتباط با تندخوانی 

در محيط مطالعه تون هر عاملی كه موجب پرت شدن حواس شما ميشه رو حذف كنين.تا ميتونين تند خوانی رو تمرين كنين . تند خوانی هم مثل ساير مهارتها نياز به تمرین و ممارست داره.تمركز خودتون رو حين مطالعه حفظ كنين. یعنی اینکه موقع خوندن مطلبی در آن واحد به چيز ديگه ای فكر نكنين.

هنگامی‌ که تکنیک تندخوانی رو به‌طور صحیح کار می‌برین و اون روش‌ها را به‌شدت تمرین می‌کنین، عملکرد کلی شما، به طور قابل‌ توجهی بهبود پیدا میکنه و در دراز مدت ، به طرز چشمگیری در زمان، صرفه جویی میکنه .

به تمامی دانش آموزها و داوطلبین عزیز توصیه میکنم حتما و حتما این چند تکنیک تندخوانی ساده رو اجرا کنین تا باعث افزایش بازدهی تون بشه و از درس خوندن لذت ببرین .

 

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1400 میخواهید؟

آیا قصد دارید در کنکور 1400 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟

کافیست همین الان “کنکور 1400” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید.

مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود