محاسبه تراز کنکور نحوه و آزمون | تخمین رتبه با استفاده از فرمول نمره خام

محاسبه تراز آنلاین

محاسبه تراز کنکور برای کنکور 1401 چگونه است؟

این یه پست مفیده برای کنکوری­های 1401 و اونایی که دوس دارن از الان برای قبولی در رشته مورد علاقشون برنامه ریزی داشته باشن و نحوه محاسبه تراز آنلاین کنکور رو بدونن. برای اونایی که قبل از کنکور 1401 یا کنکور سراسری سال های بعد دوس دارن دربارن نحوه تاثیر درصدها در تراز نهائی و نمره خام کنکور خودشون اطلاعاتی داشته باشن.

و البته همه شماهایی که دارین با انگیزه بالا نهایت تلاش خودتون رو برای قبولی تو کنکور انجام میدین. ولی نمیدونین چقدر بهش علاقه مند هستین یا برای رسیدن بهش باید از چه مسیری پیش برین. پس اگر دوس دارین تو کنکور 1401 نتیجه خوبی بگیرین با دقت به صحبت هامون توجه کنین.

به این دلیل این مقاله خیلی مهمه که بسیاری از داوطلبان و اولیا به نمره خام توجه می‌کنند اما نمره تراز اهمیت بیشتری دارد و در واقع تراز شماست که مشخص میکنه چه میزان آمادگی تو هر درسی دارین.

خب اول قراره تو این مقاله به بررسی تخمین و محاسبه تراز  آنلاین قلم چی و آزمون ها بر اساس درصد بپردازیم. بسیاری از داوطلبان کنکور 1401 در آزمون های آزمایشی شرکت می‌کنند اما در مورد مواد مندرج در کارنامه اطلاع دقیقی ندارن و حتی در خصوص بهترین منابع کنکور 1401 نیز اطلاعات دقیقی ندارند.

از اونجا که درک صحیح اطلاعات موجود در کارنامه کمک زیادی به دانش آموزان و اولیاء آنها می‌کند در این مقاله به توضیح بعضی از این اطلاعات از جمله تخمین و محاسبه تراز قلم چی و آزمون ها می‌پردازیم.

تراز کنکور چیست؟

هنگامی که داوطلب کارنامه کنکور سراسری یا کارنامه آزمون‌های آزمایشی خود را دریافت می‌کند عبارت تراز کنکور را مشاهده می‌کند.می‌توان گفت تراز کنکور از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند در آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی بر روی رتبه و قبولی شما در کنکور سراسری تأثیر گذار باشد.

تراز در واقع به صورت بسیار دقیق میزان و سطح علمی داوطلبان و شرکت کنندگان را در یک آزمون آزمایشی و همچنین در کنکور سراسری مشخص می‌کند.راهکارها و روش‌های مختلفی برای به دست آوردن تخمین تراز در کنکور سراسری وجود دارد که یکی از این راه‌ها  نحوه محاسبه تراز قلم چی آنلاین است که به وسیله نرم‌افزارهای تخمین تراز در آزمون‌های متفاوت انجام می‌شود.

معمولاً تراز و رتبه نهایی که توسط داوطلب در کنکور سراسری و همچنین آزمون‌های دیگر به دست می‌آید با هم فرق دارند و اکثر داوطلبان در این زمینه دچار اشتباه می‌شوند. تراز در واقع عامل مشخص کننده رتبه نهایی داوطلبان در کنکور سراسری است، به عبارت دیگر تراز کنکور مشخص می‌کند که نتیجه کنکور داوطلب چگونه خواهد بود.

بنابراین محاسبه تراز قلم چی با درصد می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا متوجه شوند در کنکور سراسری چه وضعیتی دارند.

محاسبه تراز کنکور چگونه انجام می‌شود؟

کنکوری‌ها اغلب این سؤال برایشان مطرح می‌شود که در کنکور سراسری یا آزمون‌های آزمایشی روش محاسبه آنلاین تراز آزمون چگونه است؟برای پاسخ به این سؤال در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تراز شرکت کنندگان در آزمون سراسری بستگی به سطح و میزان دشواری یا سخت بودن سؤالاتی دارد که در این آزمون ارائه شده است.

محاسبه تراز آنلاین کنکور چگونه انجام می‌شود؟

بر اساس سطح بندی سازمان سنجش برای سؤالات ارائه شده در آزمون سراسری، این سؤالات به 3 سطح ساده، متوسط و دشوار یا سخت تقسیم بندی می‌شوند.چنانچه داوطلبان به سؤالات سخت موجود در آزمون بیشتر پاسخ صحیح بدهند، تراز آنها نیز بالاتر خواهد بود.

پس می‌توان نتیجه گرفت آنچه رتبه داوطلب را در کنکور سراسری مشخص می‌کند تراز است نه درصد سؤالاتی که داوطلب به آنها پاسخ داده است.داوطلبان کنکور سراسری سال 1401 می‌توانند با روش تخمین تراز قلم چی بر اساس درصد نیز میزان مهارت و تسلط خود را در دروس مختلف مورد ارزیابی قرار دهند.

فرمول محاسبه تراز کنکور

از طریق محاسبه نمره خام در کنکور، محاسبه نمره تراز و همچنین محاسبه تراز کل می‌توان تراز را در کنکور حساب نمود.در ادامه به توضیح هر کدام از این مراحل برای به دست آوردن تراز در کنکور سراسری می‌پردازیم:

  • محاسبه نمره خام در کنکور

نمره خام شما به صورت درصد بیان می‌شود. می‌دانید که در کنکور 1401 نیز مانند کنکور های گذشته برای جواب های اشتباه نمره منفی منظور می‌گردد. نمره خام ممکن است منفی هم باشد.

کمترین نمره خام ۳۳/۳۳- درصد است و مربوط به داوطلبی است که به تمام سؤالات پاسخ اشتباه داده است. مثلا به 35 سوال در درس شیمی پاسخ اشتباه بدهیم یا به تمامی 50 سوال زیست اشتباه پاسخ بدیم.

در کنکور سراسری همیشه چنین افرادی هم دیده شده اند! آنها کسانی هستند که توان علمی ضعیفی دارند ولی فکر می‌کنند درس را بلد هستند.این افراد به طور شانسی به تست‌ها جواب نمی دهند بلکه خود را قانع می‌کنند و به تمام سؤالها با یک توجیه و توضیح مشخص، پاسخ اشتباه می‌دهند.

بیشترین نمره هم ۱۰۰ درصد است و مربوط به داوطلبی است که به تمام سؤالات پاسخ صحیح داده است. گر چه بسیاری از داوطلبان و اولیا به نمره خام توجه می‌کنند اما نمره تراز اهمیت بیشتری دارد.

فرمول زیر برای محاسبه نمره خام در کنکور مورد استفاده قرار می‌گیرد:

محاسبه نمره خام در کنکور

  • محاسبه نمره تراز در آزمون‌ها

نمره تراز هر درس عددی است بین صفر و ده هزار ( البته چند سالی است که در کنکور سراسری به علت رتبه بندی راحت تر از مقیاس صفر تا سیزده هزار استفاده می‌شود) که البته در ماهیت نمره تراز تفاوتی ایجاد نمی کند.

در حقیقت می‌توانید نمره تراز کنکور دانشگاه آزاد خود را در ۳/۱ ضرب کنید تا نمره تراز آزمون سراسری خودتان را پیدا کنید. (البته به شرط اینکه در دو آزمون با یک سطح از معلومات شرکت کرده باشید).در کنکور 1401 نیز نمره تراز نمره منفی وجود ندارد و داوطلبی که نمره خام او ۳۳/۳۳- شده است نمره ترازی حدود ۱۰۰۰ به دست می‌آورد.

داوطلبانی که نمره تراز آنها بیش از ۵۰۰۰ باشد جزء نیمه قوی تر دانش آموزان هر درس می‌باشند.اگر به کارنامه کنکور خود به دقت نگاه کنید مواردی را خواهید دید که نمره خام شما در یک درس بیش از درس دیگر است ولی نمره ترازتان در آن درس کمتر شده است.

اگر نمره خام شما در یک درس ۸۵ درصد باشد نباید فوراً خوشحال شوید شاید سؤالها ساده بوده و نمره اکثر داوطلبان در حد شما یا بهتر از شما بوده. همچنین اگر در یک درس نمره خام ۳۰ درصد به دست آوردید باز هم ناراحت نشوید. شاید سؤالات دشوار بوده و بیشتر داوطلبان هم مثل شما نمره پائینی به دست آورده باشند.

بیشتر مواقع داوطلبانی را می‌بینیم که کارنامه کنکور خود را اشتباه بررسی می‌کنند.آنها وقتی متوجه می‌شوند که مثلاً در درس ادبیات نمره خام ۶۵ درصد به دست آورده اند و در درس ریاضیات نمره خام ۴۰ درصد کسب کرده اند تصور می‌نمایند که به درس ادبیات بهتر از ریاضی پاسخ داده اند.

در صورتی که ممکن است نتیجه کاملاً برعکس باشد و باید به نمره تراز توجه نمایند. البته در کارنامه آزمون های آزمایشی بخشی به نام ارزیابی قرار گرفته که اختلاف شما از نفرات برتر و میانگین آزمون رو نمایش میده که در واقع جایگاه اصلی نمره شما رو مشخص میکنه.

مشاهده مقاله  آخرین توصیه ها برای کنکور

رتبه کل شما هم در کنکور سراسری و آزاد بر اساس نمره تراز شما به دست می‌آید، نه بر مبنای نمره خام! همانطور که قبلاً اشاره شد هر چه نمره تراز شما از ۵۰۰۰ بزرگ تر باشد شما در آن درس وضعیت بهتری دارید.

ضمناً به کمک نمره تراز می‌توانید وضعیت خود را در آزمون های مختلف نیز مقایسه کنید. اگر پیش از کنکور 1401 می‌خواهید بدانید که به تدریج در درس هایتان پیشرفت می‌کنید یا خیر به نمره تراز توجه نمائید. نمره تراز معیار دقیق تری برای ارزیابی وضع آموزشی شماست و رتبه شما بر مبنای معدل نمرات تراز دروس مختلف ( تراز کل* ) مشخص می‌شود.

به منظور محاسبه تراز گاج و آزمون برای هر درس نمره تراز آن را باید به صورت جدا مشخص می‌کنیم. بنابراین فرمول محاسبه نمره خام برای هر درس به صورت زیر است:

نمره تراز = نمره خام × ضریب درس × 100

چرا تراز برای کنکور 1401 اهمیت دارد؟

چرا محاسبه تراز آنلاین برای کنکور 1400 اهمیت دارد؟

خوب، ممکن است بگویید هر کس هر نمره‌ای گرفت (که اصطلاحاً آن‌را «نمره خام» می‌نامیم) در رتبه بالاتری قرار بگیرد. خوب، با این حساب مثلاً شما نمره ۱۷ می‌گیرین و در جایگاه اول قرار می‌گیرین اما فردای همون روز یک آزمون دیگه گرفته می‌شوه و شما در اون آزمون هم ۱۷ می‌گیرین اما این بار در جایگاه آخر قرار می‌گیرین. چرا؟ چون دیروز سؤالات آسون بوده و امروز سؤالات سخت شده.

متوجه می‌شوید مشکل چیست؟نمره ۱۷ شما یک بار بالاترین جایگاه رو داشت و یک بار ارزش پایین‌ترین! یعنی بحث این است که مثلاً ممکن است من در کنکور 1401 نمره‌ام ایکس بشود و نفر اول کنکور بشم. بعد کنکوری‌های سال‌های قبل بگویند چون آزمون آسان بوده ایشان نمره بالا گرفته و از این جور حرف‌ها…

یا مثلاً ممکن است شما ریاضی که درس با ضریب بالا است را خوب بزنید و نمره خوبی بگیرید اما در درس ادبیات هیچ دانشی نداشته باشید!یک مشکل دیگر که تراز حل می‌کنه این است: فرض کنید بخواهیم بر اساس «نمره خام» رتبه‌بندی کنیم.

فرض کنید یک نفر در یک کلاس ۱۸ گرفته. آیا می‌شود گفت او نفر اول می‌شود؟ خیر! شاید آزمون آنقدر ساده بوده که همه افراد کلاس ۱۹ و ۲۰ گرفته‌اند و او آخرین نفر می‌شود! یعنی ۱۸ آن ارزشی که در آزمون‌های دیگر دارد را ندارد!

در بحث «تراز» (Balance) ما دنبال «یکسان‌سازی ارزش نمره» و «نرمال‌سازی» (Normalization) هستیم. یعنی ترازی که می‌گیرید همیشه ارزشش همان باشد و اینکه نسبت به «همه سؤالات» سنجیده شوید.

در ترازبندی، تک‌تک سؤالات مهم می‌شوند (یعنی هر چه دیگران به آن سؤال، کمتر پاسخ صحیح دهند، ارزشش آن سؤال بالاتر می‌رود) و اینکه سطح بقیه افراد چطور باشد، روی تراز شما موثر است. تراز، معمولاً عددی است بین ۰ تا ۱۰۰۰۰ و ظاهراً گاهی اوقات روی ۱۵۰۰۰ هم تنظیم می‌کنند. (بسته به تعداد شرکت کنندگان)

محاسبه تراز کل و نمره خام (درصد گیری) در کنکور 1401

اگر شما هم داوطلب شرکت تو کنکور 1401 هستین و نیاز به برنامه ریزی کنکور 1401 دارید , احتمالا با توجه به شرایط فعلی و آنلاین بودن آزمون ها ترجیح میدین که در منزل از خودتون تست یا آزمون بگیرید. برای همین فرمول محاسبه درصد و تراز با احتساب نمره منفی و تراز در هر درسی رو برای شما قرار دادیم که بتونین به ارزیابی دقیقی از خودتون بعد از هر تست یا آزمون برسین.

سومین مرحله برای اینکه بتوانیم تراز کنکور را حساب کنیم، محاسبه تراز کل است. فرمول محاسبه تراز کل به صورت زیر است:

محاسبه تراز آنلاین کل و نمره خام (درصد گیری) در کنکور 1400

شما می‌توانید از طریق آزمون‌های آزمایشی آنلاین که در وبسایت‌های معتبر ارائه می‌شود به محاسبه تراز کنکور آنلاین پرداخته و سطح علمی خود را در دروس مختلف مشخص نمایید.

عوامل مؤثر بر تراز در کنکور سال 1401چیست ؟

عوامل و دلایل زیادی وجود دارد که بر افزایش یا کاهش تراز در کنکور تأثیر گذار است که در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  تعداد داوطلبان در کنکور سراسری: اگر تعداد شرکت کنندگان در رشته‌ای در کنکور سراسری بیشتر باشد پس تراز کنکور در این رشته هم بالاتر خواهد بود.
  • سطح علمی شرکت کنندگان: هرچه سطح علمی داوطلبان کنکور بالاتر باشد به دست آوردن تراز بهتر در کنکور سخت‌تر خواهد بود.
  • میزان مطالعه: کنکورهای عزیز می‌توانند با افزایش مدت زمان مطالعه دروس خود در آزمون سراسری تراز بهتری کسب نمایند و باید نسبت به تغییرات کتاب درسی برای کنکور 1401 آگاهی داشته باشند.
  •  حل تست‌های کنکور: یکی از شیوه‌های مؤثر برای بالا بردن تراز در کنکور سراسری حل کردن تست‌های کنکور سراسری سال‌های قبل است.
  •  برنامه ریزی منظم و پیوسته: داوطلبی می‌تواند تراز خوبی در آزمون سراسری به دست بیاورد که برای مطالعه دروس خود برنامه ریزی منظم و مستمر داشته باشد.
  • آزمون‌های شبیه ساز: شرکت در آزمون‌های شبیه ساز کنکور سراسری در موفقیت شرکت کنندگان در کنکور سراسری نقش مهمی دارد.
  •  شرکت در آزمون‌های آزمایشی: امروزه مؤسسات زیادی هستند که داوطلبان کنکور سراسری برای آمادگی و کسب رتبه خوب در این آزمون، به این مؤسسات مراجعه نموده و پس از ثبت نام در آزمون‌های آزمایشی آنها شرکت می‌کنند.

از جمله این مؤسسات می‌توان به کانون قلم چی، گاج، گزینه دو و … اشاره نمود. این مؤسسات هم با آزمون‌هایی که برای آمادگی داوطلبان برای کنکور سراسری ارائه می‌دهند تراز داوطلب را نیز مشخص می‌کنند.

پس می‌توان بیان نمود داوطلبان می‌توانند برای تخمین تراز کنکور سراسری سال 1401 خود از روش‌های گوناگونی استفاده نمایند که یکی از این روش‌ها تخمین تراز گاج است.

تفاوت‌های بین آزمون‌های قلم چی و گاج

آزمون‌هایی که در هر کدام از مؤسسات کانون قلم چی و گاج برگزار می‌شود با هم متفاوت است و این امر تفاوت تراز قلم چی و گاج را به وجود آورده است.

علت این تفاوت تراز داوطلب در آزمون‌های قلم چی و تراز داوطلب در آزمون‌های گاج به صورت زیر است:

  •  فاصله و زمان بندی بین آزمون‌های آزمایشی در هر دو مؤسسه
  • برنامه‌های راهبردی آزمون آزمایشی کنکور در کانون قلم چی و گاج
  • تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در این مؤسسات
  •  کیفیت و تشابه سؤال‌های آزمون آزمایشی این مراکز با آزمون کنکور
  •  خدمات، پشتیبانی و هزینه‌ های آزمون هر یک از این مؤسسات

اگر مایل هستید درمورد هزینه آزمون این موسسات بیشتر بدانید، توصیه می کنیم مقاله مقایسه قیمت های آزمون گاج با قلم چی را مطالعه کنید.

یک جلسه مشاوره تلفنی رایگان راهنمایی برای کنکور 1401 میخواهید؟ آیا قصد دارید در کنکور 1401 شرکت کنید؟ آیا نیاز به نحوه مطالعه و برنامه ریزی صحیح دارید ؟

مایلید یک جلسه مشاوره رایگان با مشاورین دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی ما داشته باشید؟ کافیست همین الان “کنکور 1401” را به ۱۰۰۰۳۴۷ پیامک کنید. مشاورین ما با شما تماس می گیرند و شما را راهنمایی می کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

29 نظر درباره “محاسبه تراز کنکور نحوه و آزمون | تخمین رتبه با استفاده از فرمول نمره خام

  1. ز. رزمجویی می گوید:

    سلام میشه بگید نسبت ترازقلمچی به گزینه دو چقدره یا حدودا چه ترازی تو گزینه دو با چه ترازی تو قلم چی یکیه?ممنون

      • Ftm.ski می گوید:

        ترازم توی قلم چی 5085 هست،یعنی برابر میشه با چ ترازی توی کنکور؟؟خواهشا جواب بدین….داره ناامیدم میکنه

  2. سید هادی رضوی می گوید:

    سلام.اطلاع دارید انحراف معیار بدست آمده از درس ریاضی تو کنکور 93 تجربی حدودا چند بوده؟ممنون

  3. جیران می گوید:

    سلام یک سوال خیلی مهم داشتم
    تراز قلم چی با سنجش چقد فرق داره ؟
    خیلی ضروریه لطفا جواب بدین . ممنون

  4. شهرام قاسمی می گوید:

    سلام .ممنون میشم اگه پاسخ بدید .تراز دانشگاه ازاد همان رتبه کل در کنکور سراسری می باشد ؟یا فرمول دیگری برای محاسبه دارد.

  5. ع.گ می گوید:

    سلام بی زحمت میشه بگید تفاوت تراز گاج و قلم چی جندتاست یعنی چند گاج با چند قلم چی برابری می کنه

  6. حسن می گوید:

    با سلام با توجه به فرمولی که ارائه کردید . نمره تراز برای نمره فرضی 100 اشتباه محاسبه شده است. زیرا اگر 1.22- را در 1000 ضرب کنیم عدد 1220- بدست می آید و با جمع آن با عدد 5000 به نمره تراز 3780 می رسیم نه 6220

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز
      از طریق محاسبه نمره خام در کنکور، محاسبه نمره تراز و همچنین محاسبه تراز کل می‌توان تراز را در کنکور حساب نمود.

  7. بهراد می گوید:

    سلام
    تخمین تراز قلم چی براساس درصد چجوری محاسبه میشه ؟ و آیا نرم افزار محاسبه تراز آزمون هست ؟

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز
      از طریق محاسبه نمره خام در کنکور، محاسبه نمره تراز و همچنین محاسبه تراز کل می‌توان تراز را در کنکور حساب نمود.

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز
      از طریق محاسبه نمره خام در کنکور، محاسبه نمره تراز و همچنین محاسبه تراز کل می‌توان تراز را در کنکور حساب نمود.

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز
      از طریق محاسبه نمره خام در کنکور، محاسبه نمره تراز و همچنین محاسبه تراز کل می‌توان تراز را در کنکور حساب نمود.

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز
      از طریق محاسبه نمره خام در کنکور، محاسبه نمره تراز و همچنین محاسبه تراز کل می‌توان تراز را در کنکور حساب نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود