دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟

دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟

بارها روش‌های درس خواندن را متذکر شدیم. اینکه به طور کل، کیفیت درس خواندن ما چگونه باید باشد که بهترین نتیجه را بگیریم. رعایت مواردی در درس خواندن برای همه و بین پایه‌های مختلف مشترک است؛ حال برای اینکه بفهمیم دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟ اینکه روش درس خواندن دوازدهمی‌ها کمی باید متفاوت باشد آن هم به دلیل وجود کنکور و نزدیکی موعد آن برای دوازدهمی‌ها، پس باید روش‌های درس خواندن را با نزدیک شدن موعد کنکور مطابقت دهند و یک روش درس خواندن برای خودشان در نظر بگیرند که یک بازدهی خوب برایشان داشته باشد.

دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟
دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟

(دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟)

روش‌های درس خواندن:

به طور کلی روش‌های درس خواندن به دو صورت کمی و کیفی تقسیم می‌شود.

کمی: 

به این معناست که ساعات مطالعه را افزایش دهید؛ که البته تا حدودی این مورد از مختصات دوازدهمی‌ها هم محسوب می‌شود. شما حتی به بهترین نحو ممکن هم اگر درس بخوانید هر چقدر تکرار و مرور را افزایش دهید مفیدتر خواهد بود؛ بنابراین هیچ وقت نگویید من دیگر این درس را فهمیدم و آن را به کل رها کنید. مطالب فرار است و باید با مرور و تکرار همراه باشد. 

از رتبه‌های برتر هم تا سوال می‌شود راز موفقیت شما چیست؟ همه آنها به روش کمی خواندن دروس اشاره می‌کنند؛ به این معنا که دروس را با مرور و تکرار زیاد ملکه ذهنشان می‌کنند.

 

کیفی: 

همانطور که از اسمش پیداست یعنی دروس را با کیفیت بخوانید. از آنجایی که سوالات کنکور به سمت مفهومی شدن پیش رفته بنابراین حتما لازم است دروس را بفهمید تا اینکه حفظ کنید.(مفهومی خواندن همان کنکوری خواندن است)

 بنابراین رعایت این دو روش درس خواندن به صورت کمی و کیفی، شما را خیلی به جلو می‌راند.

 

(دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟) چه کنیم که روش‌های کمی و کیفی را به خوبی رعایت کنیم؟

این را در نظر داشته باشید که تقریباً یک سال تا فرا‌رسیدن کنکور وقت دارید، ولی این به آن معنا نیست که خیلی وقت دارید و آن را بیهوده تلف کنید. زیرا اگر یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم انجام دهید، خواهید فهمید که اگر بخواهید همه دروس را به اندازه کافی و با کیفیت درست بخوانید اصلاً هیچ، وقت اضافه نخواهید آورد؛ به خصوص اینکه شما یک سال تحصیلی هم در پیش دارید و این یک‌سال هم فوق‌العاده در نتیجه کنکور تاثیر دارد؛ بنابراین غیر از اینکه باید خودتان را برای کنکور آماده کنید باید یک برنامه هم برای دروس سال آخر بریزید تا به یک معدل خوب و ایده آل برسید.

سال آخر دبیرستان سال بسیار حساسی است. شما در دورانی از زندگی به سر می‌برید که باید برای یک عمر تصمیم بگیرید و کل آینده شما بستگی به تلاش این یک سال دارد، پس در کنار درستان، که خیلی مهم است، یک برنامه دقیق هم برای خواندن دروس سال‌های قبل بریزید و این را هم حتما به خاطر داشته باشید که باید خواندن تمام دروس کنکور را چند ماه قبل از آزمون کنکور تمام کرده باشید. پس با این اوصاف خواهید فهمید که به هیچ‌وجه وقت اضافه ندارید و باید از همین امروز شروع کنید.

اهمیت تابستان:

در تابستان دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟ تابستان بهترین موقعیت برای جبران کمبودها و پیش‌افتادن شما به طور چشمگیری است. زیرا شما در تابستان از درس خواندن فارغ هستید و تا زمان کنکور دیگر هیچ فرصت طلایی برایتان به این شکل پیش نخواهد آمد. این زمان را تنها به دروس کنکور اختصاص دهید. 

دروس دوازدهم سخت است. با شروع سال تحصیلی شما باید تمام توان خود را برای بالا بردن معدل انجام دهید. تازه در کنارش دروس سال‌های قبل را نیز بخوانید، بنابراین کار تا حدی سخت خواهد شد، پس فرصت را از دست ندهید و تابستان را غنیمت شمارید.

 

درس خواندن را در اولویت هر کار دیگری قرار دهید.

اینکه دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟ باید گفت: درس خواندن باید در اولویت قرار بگیرد یعنی اینکه در این یک سال هر کاری می‌خواهید انجام دهید با درس خواندن تنظیم کنید. اگر به درستان لطمه می‌زند آن کار را رها کنید.

خودتان را ملزم بدانید هر طور شده باید در کنکور موفق شوم. 

بنابراین برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری دریغ نخواهم کرد حتی اگر شده:

  •  تفریحم را کم می‌کنم. 
  • از موبایل دل می‌کَنم. 
  • فقط در مواقع استراحت وارد اینترنت می‌شوم. 
  • حتما حتما روی برنامه پیش می‌روم. 
  • اگر روزی روی برنامه نبودم، روز بعد خودم را تنبیه می‌کنم و کارهای عقب‌افتاده دیروز را انجام می‌دهم. 
  • و در کل این یک سال، خودم را وقف درس خواندن می‌کنم.

 

سال آخر، دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟

 سال آخر، فوق‌العاده مهم است و به این دلیل که:

۱- ۳۰ درصد رتبه به معدل سال آخر بستگی دارد.

۲- در کنکور بخش زیادی از سوالات از سال دوازدهم طرح می‌شود.

بنابراین از همان ابتدا به گونه‌ای متفاوت این سال تحصیلی را شروع کنید.

سعی کنید:

  • دروس را همان سرکلاس متوجه شوید.
  •  اگر متوجه نشدید حتما از معلم یا شاگرد‌های ممتاز سوال کنید.
  •  همان شب، همان درس را در خانه بخوانید و مرور کنید و بفهمید.
  •  فردای آن روز باز درس را بخوانید؛ سوال‌ها و تست‌های آن را حل کنید، فرمول‌ها و نکته‌های درس‌ها را یادداشت کنید و مرتب آنها را مرور کنید.

 

بین دروس تعادل ایجاد کنید.

برنامه‌ریزی جامع و اصولی، اینگونه است که هم باعث مدیریت زمان برای درس خواندن می‌شود هم بین دروس مختلف تعادل ایجاد می‌شود. 

طبیعی است دانش‌آموزی که می‌خواهد بدون برنامه‌ریزی پیش رود اول می‌رود سراغ دروس آسان، و سخت‌ها را می‌گذارد برای آخر، که در نهایت فرصتی برای خواندن آنها نمی‌ماند.

و بیشتر مواقع دروس عمومی کم‌اهمیت تلقی می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شوند؛ پس سعی کنید در برنامه‌ریزی‌ها بین دروس سخت و آسان تعادل ایجاد کنید و اگر قصد شما رتبه برتری است، همه را مطالعه کنید.

 

توصیه مکتبستان: 

به دلیل حساسیت بالای این سال و نزدیک شدن شما به موعد کنکور و به دلیل اینکه شما باید ۲ برنامه‌ریزی داشته باشید؛ یکی برای آخرین سال تحصیلی و یکی هم به خاطر تمام دروس جهت آمادگی کنکور، در نتیجه به برنامه‌ریزی جامع نیاز دارید و شاید خودتان نتوانید برنامه‌ریزی جامع را انجام دهید.

در این راه دشوار کار شما نسبت به قبل چند برابر می‌شود. از طرفی ممکن است در بین راه خسته ، ناامید یا سست شوید. لذا می‌توانید از یک مشاور برنامه‌ریزی و کسی که شما را در این مسیر همراهی و راهنمایی کند بهره بگیرید.

مشاور کسی است که خودش این راه را با موفقیت طی کرده. مشاور در بین راه شما را با روش‌های صحیح درس خواندن، معرفی منابع خوب، خلاصه‌های مفید و تست‌ها آشنا می‌کند و شما را تا فرا‌رسیدن کنکور همراهی می‌کند.

مکتبستان بستری مناسب برای رسیدن شما به یک نتیجه بسیار مطلوب است. و به این سوال که دوازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟ جواب مناسب می‌دهد.

مقالات خواندنی: 

یازدهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟

دهمی‌ها چگونه درس بخوانند؟

دهمی‌ها در تابستان چه‌کار کنند؟ (۹۰ موفقیت در ۹۰ روز)

یازدهمی ها در تابستان چیکار کنند؟ (بایدها و نبایدهای تابستانِ یازدهمی‌ها)

چگونه فیزیک بخوانیم؟ معرفی منابع کنکوری و روش مطالعه فیزیک

چگونه شیمی بخوانیم ؟ روش های موثر یادگیری درس شیمی

 

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود