حذف سهمیه های کنکور 1401 | کنکور رقابتی | مشاوره کنکور

حذف سهمیه های کنکور 1400

حذف سهمیه های کنکور 1401| طعم یک کنکور رقابتی در یک تورنمنت واقعی

 حذف سهمیه های کنکور 1401در واقع سوال خیلی از ماست. کنکور برای تمام دانش آموزان و داوطلبان، بیانگر یک آزمون بزرگ و واقعی است که به طور سراسری در کشور برگزار می‌شود و هر شرکت کننده‌‌ای می‌خواهد در یک رقابت برابر قرار بگیرد، اما سهمیه واژه‌ای است که با کنکور عجین شده و همیشه انتقاداتی را در پی داشته است.

در سال‌های اول برگزاری کنکور، سهمیه‌های کنکور محدود به سهمیه‌های بومی بود و فقط برای مناطق محروم و در برخی از رشته‌ها، سهمیه بومی در نظر گرفته می‌شد اما با گذشت زمان و با توجه به شرایط کشور سهمیه‌های مختلفی به وجود آمد.

 

چه چیز موجب اصلاح سهمیه‌های کنکور شد

اهمیت پیدا کردن رشته های پزشکی که نسبت به سایر رشته‌ها ظرفیت کمتری دارند و همچنین اهمیت تحصیلات تکمیلی، موجب شد که در بین داوطلبان کنکور انتقاداتی به سهمیه‌های کنکور به‌وجود بیاید و این مسئله باعث شد که مسئولان در خصوص تغییر و حذف سهمیه‌های کنکور 1401  اظهار نظر کنند.

اصلاح و حذف سهمیه‌های کنکور 1401 همواره موافقان و مخالفان زیادی داشته است و به همین دلیل وزیر علوم از طرح اصلاح سهمیه‌های کنکور خبر داد.

 

حذف سهمیه های کنکور 1400

کاهش و یا حذف سهمیه‌های کنکور 1401

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با حذف سهمیه‌های کنکور 1401 بیان کرد که لایحه سامان‌دهی سهمیه‌های آزمون‌ها به این شکل بنا شده که افرادی که نمرات بالاتری را کسب می‌کنند بدن هیچ محدودیتی در رشته‌های مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند.

این لایحه موجب می‌شود که فرصت‌ها و امکانات تحصیلی، به شکل عادلانه بین افراد توزیع شود و هیچ محدودیتی مانع افراد با نمرات بالا برای قبولی در رشته و دانشگاه‌ منتخب‌شان نباشد.

 

حذف سهمیه بومی گزینی 

وزارت علوم، سیاست بومی گزینی را در این لایحه حذف کرد، طبق نظر مسئولان حذف سهمیه‌های کنکور 1401 ، سهمیه بومی، گزینه اشتباه بوده و این سهمیه را از کنکور 1401حذف کرد.

 

سهمیه ایثارگران بر ظرفیت کنکور اضافه شد

طبق لایحه جدید سهمیه ایثارگران ۵درصد تعیین شده است و هیچ تغییری در ظرفیت اصلی کنکور ایجاد نمی‌کند و این سهمیه مازاد بر ظرفیت کنکور است‌.

بنابراین در تمامی آزمون‌ها ۵درصد از ظرفیت که به شکل مازاد به ایثارگران تعلق می‌گیرد اولویت با فرزندان و همسر شهدا، مفقود‌الاثرها و جانبازان بالای ۲۵ درصد، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها، رزمندگان با سابقه ۶ماه حضور در جبهه و جانبازان زیر ۲۵ درصد است‌ و در صورتی که این ظرفیت تکمیل نشد، مازاد این سهمیه به خانواده شهدا( پدر، مادر، خواهر، برادر)، و همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد تعلق می‌گیرد و در صورت تکمیل این ظرفیت سایر ایثارگران با داوطلبان آزاد و غیر ایثارگر رقابت می‌کنند.

 

نمره حدنصاب قبولی برای ایثارگران افزایش یافت

طبق لایحه سامان‌دهی سهمیه‌های کنکور 1401، حدنصاب نمره‌ای که ایثارگران برای قبولی در کنکور باید کسب کنند از ۷۰ درصد نمره‌ای که آخرین فرد برای قبولی کسب کرده است به ۸۵ درصد این نمره افزایش پیدا کرد.

 

سهمیه اعضای هئیت علمی در کنکور حذف شد

یکی از سهمیه‌های بحث برانگیز در کنکور ایجاد تسهیلات و سهمیه برای فرزندان اعضای هئیت علمی بوده است که در لایحه سامان‌دهی حذف سهمیه‌های کنکور 1401 به حذف این سهمیه‌ها پرداخته شده است.

مشاهده مقاله  ریاضیات بی نهایت سریع و آسان

 

سهمیه قهرمانان و حافظان قرآن حذف شد

در این لایحه پیشنهادی حذف سهمیه‌های کنکور 1401 ، سهمیه حافظان قرآن و قهرمانان حذف شد و به صراحت اعلام شد.

 

سهمیه مناطق تغییر کرد

از دیگر تغییرات چشمگیر در لایحه حذف سهمیه‌های کنکور 1401 ، تغییر در سهمیه مناطق محروم است که منوط به مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها شده است و حداکثر ۵ درصد ظرفیت را می‌توان به استان و مناطق محروم‌تر اختصاص داد.

اما سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ هنوز باقی است، به این ترتیب ظرفیت هر رشته در کنکور به مقدار ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان به هر یک از مناطق ۱، ۲ و ۳ و ۵۰ درصد باقیمانده به صورت آزاد و به تمام داوطلبان تعلق می‌گیرد.

طبق این لایحه مسئولان این اختیار را دارند که با توجه به امکانات موجود سهم داوطلبان آزاد و مناطق را حداکثر تا ۵درصد ظرفیت تعدیل کنند.

 

سهمیه حوادث غیرمترقبه باقی می‌ماند

در لایحه حذف سهمیه‌های کنکور، سهمیه حوادث غیرمترقبه تغییر نکرده و همچنان اجرا می‌شود.

 

سهمیه برگزیده المپیادهای داخلی کاهش پیدا کرد

همواره دانش‌آموزان مدال‌آور در سایر المپیادهای داخلی، سهمیه داشته‌اند و قبولی در کنکور برای این افراد نسبت به سایر داوطلبان آسانتر بوده است که در لایحه جدید تغییراتی ایجاد شده و میزان این سهمیه کاهش پیدا کرده و محدود به رشته‌های مرتبط شده است.

حداکثر سهمیه المپیادهای دانش‌آموزی داخلی در هر سه رنگ مدال ۹۰ درصد حدنصاب لازم برای قبولی در آن کد رشته و محل است.

 

 حذف سهمیه‌های کنکور چه زمانی اجرا می‌شود

حداکثر ۳ ماه بعد از تصویب این قانون، آیین نامه اجرایی آن توسط شورا تدوین خواهد شد و به تصویب هئیت وزیران می‌رسد و هر نوع تغییر در این آیین‌نامه تا یک سال بعد از تصویب آن برای اجرا اعتبار دارد و بعد از آن امکان هیچ‌گونه تغییر و ایجاد سهمیه جدید به جز مواد این قانون وجود ندارد.

لایحه حذف سهمیه‌های کنکور 1401به هئیت دولت فرستاده شده و برای قانونی شدن و قابل اجرا بودن آن باید به تایید هئیت دولت برسد.

 

طعم یک کنکور رقابتی در یک تورنمنت واقعی

با تائید و اجرایی شدن لایحه حذف سهمیه‌های کنکور 1401، دانش آموزان و داوطلبان، طعم یک کنکور رقابتی و واقعی و بدون هیچ قید و شرطی را می‌چشند و در یک تورنمنت واقعی شرکت می‌کنند.

هر شرکت کننده‌ای می‌داند که برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود باید چه میزان تلاش کند و نتیجه بگیرد، در این رقابت همه افراد باهم برابرند و هیچ‌کس نسبت به دیگری امتیاز ندارد.

با اجرایی شدن این طرح، تنها راه قبولی و به دست آوردن رشته مورد علاقه هرکس برتری نمره داوطلب نسبت به دیگر داوطلبان است.

اجرایی شدن این طرح، موجب افزایش انگیزه برای سایر داوطلبان کنکور می‌شود و آن‌ها را برای شرکت در یک آزمون و رقابت برابر و بدون هیچ مانع و محدودیتی ترغیب می‌کند.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

2 نظر درباره “حذف سهمیه های کنکور 1401 | کنکور رقابتی | مشاوره کنکور

  1. هانا می گوید:

    سلام،یه سوال داشتم،آیا میشه روی حذف این سهمیه ها برای کنکور ۱۴۰۱ حساب کرد مثل سهمیه بومی گزینی؟

    • مشاور ارشد مکتبستان می گوید:

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      با توجه به آخرین دفترچه منتشر شده از سازمان سنجش، امکان حذف سهمیه ها برای کنکور پیش رو صفر می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود