بررسی احتمال حذف کنکور در سال 98 و زمان اعلام لیست رشته های بدون کنکور

حذف کنکور 98

حذف کنکور 98سال هاست که عده ای منتظر خبر حذف کنکور  هستند و عده دیگری به هر طریقی به دنبال موکول کردن این اتفاق به زمان دیگری می باشند.

در همین گیر و دار هر روز شاهد خبرها یا شایعات جدیدی در خصوص تغییر در روند برگزاری کنکور و یا حذف آن هستیم. با تغییر نظام آموزشی و حذف پیش دانشگاهی و حذف کنکور 98 برای برخی از رشته ها به نظر می رسد که مقدمات حذف کنکور چیده شده است.

با ما همراه باشید تا اتفاقات چندماهه اخیر در خصصو حذف کنکور 98 را با هم بررسی کنیم.

 با ایجاد فضای رقابتی کنکور و شرایط سخت قبولی در دانشگاه ها در سال های نخست، عده زیادی به بهانه آماده سازی دانش آموزان برای کنکور به امرار معاش می پردازند. اما در سال های اخیر با افزایش تعداد دانشگاه ها و کاهش تعداد متقاضیان، فرصت های ادامه تحصیل در رشته های مختلف افزایش پیدا کرده است و کنکور بیش از پیش ضروریت و لزوم خود را از دست داده است.

تعیین تکلیف حذف کنکور 98

در همین روند در سال 94 علی زرافشان معاون آموزش و پروش وقت اعلام کرد که “در حال حاضر بحث تقسیم بندی مناطق برای برپایی این آزمون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و هنوز درباره تغییر نحوه برگزاری آن تصمیم قطعی گرفته نشده است. براین اساس می توان گفت امسال هم کنکور با همان شرایط سال گذشته برپا خواهد شد.”

وی با اعلام پا برجاماندن کنکور در آن سال وعده حذف کنکور و قبولی در دانشگاه ها با سوابق تحصیلی را در سال 97 داد. به عبارتی قرار بود که در سال 97 کنکور حذف شود.

در اخبار دیگری حکایت از کنکور نظام جدید می شود که از سال ۹۸ آغاز شده و کنکور ۹۷ پایان نظام قدیمی ها عنوان شد.

سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که تا پایان سال 97 پیش دانشگاهی حذف شده و نظام جدید آغاز می شود. و کنکور نظام جدید نیز از سال دهم، یازدهم و دوازدهم است. با اخبار مذکور معمولا شایعات حول محور حذف کنکور در سال 98 میچرخیدند. درحالی که حذف کنکور 98 هنوز در دست بررسی است و تصمیم قطعی در خصوص آن گرفته نشده است.

سیدمحمد بطحایی اعلام کرد که تا پایان اسفندماه قادر به ارائه جدول زمان بندی حذف کنکور 98 نیست. وی گفت ما هنوز نتوانسته ایم در این خصوص با وزارت علوم به نتیجه برسیم تا به زمان بندی جدول بپردازیم.

همچنین افزود از آنجایی که دو سال قبل از حذف باید به دانش آموزان در این خصوص اطلاع رسانی شود، حذف کنکور 98 بعید می باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با وعده حذف قطعی کنکور در سال 99 اعلام کرد که برای ایجاد زیرساخت های لازمه وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

در نتیجه با اینکه حذف کنکور 98 منتفی می باشد، می توان امیدوار بود که این اتفاق در سال 99 به وقوع بپیوندد.

حذف کنکور 98

وعده حذف کنکور در سال 99

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص نحوه جذب دانشجو در سال ۹۸، گفت: با توجه به اینکه آموزش‌و پرورش برای ایجاد بانک سوابق تحصیلی به ایجاد زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد؛ کنکور در سال ۹۸ هم برگزار می‌شود و در سال ۹۹ پذیرش دانشجو قطعا بدون برگزاری کنکور انجام می‌گیرد. البته این کار مستلزم برگزاری آزمون‌های هماهنگ استاندارد با معیارهای کاملا مناسب توسط آموزش و پرورش است.

بعد از انتشار اخبار فوق در ابتدای سال جاری معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد که فاز اول حذف کنکور 98 برای رشته های کم متقاضی آغاز شده است.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور در دانشگاه علوم و صنعت به آخرین تغییرات کنکور 98 اشاره کرد و اعلام کرد که امروزه کنکور یکی از دغدغه های جامعه و آموزش عالی است و با برخی از تدابیر می توان از بار روانی و اجتماعی آن کاست. وی اضافه کرد که ما قصد داریم شرایطی ایجاد کنیم که آن عده از دانش آموزان که به طور قطعی می توانند وارد دانشگاه شوند، بدون کنکور به این هدف دست یابند.

دکتر شریعتی با اشاره به اینکه این روزها نوع تغذیه کنکوری ها و میزان استرس دانش آموزان کنکوری به یکی از موضوعات داغ و مورد توجه تبدیل شده است گفت استرس کنکور دامان دانش آموزان و خانواده ها را گرفته است.

با حذف کنکور در رشته هایی که ظرفیت قبولی بالایی دارند می توان از این استرس کاست.

وی با امید بر اینکه فاز اول حذف کنکور برای رشته های کم متقاضی موفقیت آمیز باشد گفت فعلا نمی توان کنکور را برای رشته های پرمتقاضی حذف کرد چرا که این رشت ها هنوز رقابتی بوده و ظرفیت محدود تری نسبت به میزان تقاضا دارند. وی اعلام کرد که این تغییرات در سال 98 لحاظ می شوند.

در دی ماه 97 آقای بطحایی با یک توییت با مضمون «امروز چهارشنبه ساعت 6:30 صبح جلسه تعیین تکلیف نهایی کنکور سال آینده برگزار شد. ورود به 85درصد ظرفیت دانشگاه ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب های طاقت فرسا ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم. خداحافظ کنکور.» خبر از حذف کنکور 98 برای بسیاری از رشته ها را داد.

حذف کنکور 98

البته هنوز لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری و رشته های بدون کنکور سال 98 اعلام نشده است. اما جزئیات در خصوص حذف کنکور 98 نیز به زودی اعلام می شود.

طبق رویه جدید، متقاضیان باید مدارکشان را در زمان اعلامی به دانشگاه ها ارائه دهند و پس از بررسی مدارک اعلام پذیرش خواهند شد. متقاضیان می توانند به چندین واحد آموزشی درخواست ارائه کنند اما فقط در یکی امکان تحصیل خواهند داشت و زمان ثبت نام در دو نوبت بهمن و مهر خواهد بود که جزئیات آن در اطلاعیه سازمان سنجش آمده است.

پیوست؛ در اطلاعیه سازمان سنجش در این خصوص این گونه آمده است:

اطلاعيه مهم سازمان سنجش اموزش کشور در خصوص مصوبات پانزدهمين و شانزدهمين جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در رابطه با پذيرش رشته‌هاي صرفاً براساس سوابق تحصيلي در ازمون سراسري

به اطلاع داوطلبان عزیز مي‌رساند، براساس قانون سنجش و پذيرش دانشجو مصوب 10 شهریور ماه 1392 مجلس شوراي اسلامي و مصوبات پانزدهمين و شانزدهمين جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو مورخ 8 و 12 دي‌ماه 1397، می بایست پذيرش حداقل 85 درصد از ظرفيت پذيرش دانشجو در كل كشور در تمامي زير نظام هاي آموزش عالي صرفاً براساس سوابق تحصيلي با ملاك معدل كتبي ديپلم داوطلبان و بدون نياز به شركت در كنكور انجام ‌شود.

لذا با توجه به مصوبات فوق پذيرش رشته محل های صرفا سوابق تحصيلي مستقل از كنكور انجام خواهد شد و آزمون سراسري براي مابقي رشته محل هايي كه پذيرش آنها از تلفيق نمره كنكور و سوابق تحصيلي است برگزار مي شود و از سال 1398 و بعد از آن پذيرش صرفا سوابق تحصيلي با توجه به قوانين و مقررات مربوطه مستقيما توسط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي خواهد بود كه محورهای مهم این روش عبارتند از:

1- داوطلبان براي اخذ پذيرش بايد، طبق فراخوان دانشگاه‌ها و مؤسسات پذيرنده، مدارك لازم را در زمان تعيين شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات ارسال كنند.

دانشگاه‌ها و مؤسسات بايد با رعايت تمامي قوانين و مقررات مربوطه مانند سهميه‌بندي نسبت به پذيرش دانشجو در سقف ظرفيت تعيين شده توسط شوراي گسترش آموزش عالي اقدام و نسبت به ثبت‌نام مشروط پذيرفته‌شدگان اقدام و اسامي آن‌ها را براي تائيد به سازمان سنجش آموزش كشور اعلام نمايند.

حذف کنکور 98

2- در اين روش داوطلبان مي‌توانند به چندين دانشگاه يا مؤسسه پذيرنده موجود در اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور درخواست پذيرش دهند ولي در نهايت فقط مي‌توانند در يكي از رشته محل‌هايي كه با پذيرش آن‌ها موافقت شده است، ثبت‌نام نموده و ادامه تحصيل دهند.

3- ساير شرايط و ضوابط در اطلاعيه ها و دفترچه هاي راهنماي پذيرش صرفا سوابق تحصيلي از طريق سازمان سنجش آموزش كشور اعلام خواهد شد.

با توجه به موارد فوق پذيرش دانشجوي صرفا سوابق تحصيلي در بهمن ماه 1397 و مهر ماه سال 1398 در دو بخش به صورت زير خواهد بود:

 

الف) پذيرش صرفا سوابق تحصيلي برای بهمن ماه 97

– اطلاعيه مربوط به نحوه پذيرش و شرايط و ضوابط داوطلبان و نحوه درخواست پذيرش از موسسات و مدارك و سوابق موردنياز در اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در تاريخ 25 دي ماه 1397 منتشر مي شود.

– داوطلبان واجد شرايط و متقاضي پذيرش بهمن ماه از تاريخ 29 دي لغايت 6 بهمن ماه براي پذيرش به موسسات پذيرنده كه در اطلاعيه 25 دي ماه منتشر مي شود مراجعه مي نمايند.

– اطلاع رساني به پذيرفته شدگان مشروط توسط دانشگاه در تاريخ 6 تا 10 بهمن صورت خواهد گرفت.

ب) پذيرش صرفا سوابق تحصيلي براي مهرماه 98

– اطلاعيه به انضمام دفترچه راهنماي پذيرش صرفا سوابق تحصيلي براي سال 1398 در اواسط بهمن ماه 1397 توسط سازمان سنجش آموزش كشور منتشر خواهد شد.

– تمامي شرايط و ضوابط و نحوه مراجعه و مدارك و مستندات لازم براي اخذ پذيرش توسط موسسات در اطلاعيه مذكور درج خواهد شد.

– زمان مراجعه داوطلبان براي اخذ پذيرش رشته هاي محل هاي صرفا سوابق تحصيلي از 20 اسفند 97 تا اواخر مرداد 98 خواهد بود.

 

تذكر مهم 1 : داوطلبان متقاضي پذيرش رشته محل هاي صرفا سوابق تحصيلي نيازي به شركت در كنكور سراسري سال 1398 كه ثبت نام آن از تاريخ 97/11/24 لغايت 97/12/02 مي باشد ندارند و مطابق اطلاعيه مذكور و اطلاعیه های بعدی سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمايند.

تذكر مهم 2 : پذيرش رشته محل های صرفا سوابق تحصيلي در دانشگاه آزاد اسلامي مطابق ضوابط سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و براي پذیرش در بهمن 97 و مهر 98 نيز همزمان با پذيرش ساير موسسات است كه در اطلاعيه هاي بعدي اعلام خواهد شد.

تذكر مهم 3 : در خصوص نحوه پذيرش صرفا سوابق تحصيلي در ساير آزمون ها ( فني و حرفه اي، كارداني به كارشناسي و جامع علمي كاربردي اعم از كارداني و كارشناسي ناپيوسته ) متعاقبا اطلاع رساني خواهد شد.

حذف کنکور 98

حذف کنکور 98 چگونه خواهد بود؟

در سال 98 قرار است هم متقاضیان نظام آموزشی قدیم و هم متقاضیان نظام آموزشی جدید بتوانند در کنکور با دو دسته سوال جداگانه شرکت کنند.

برخی از شایعات حاکی از آن است که داوطلبان نظام آموزشی قدیم سهمی معادل 20 تا 30 درصد برای قبولی در کنکور دارند. و سهم بیشتر برای متقاضیان نظاام آموزشی جدید است.

در کنکور سال های گذشته از کتاب های سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی به علاوه کتاب فیزیک اول سوال طرح می شد که منابع کنکور 97 نیز همین ها می باشد. منابع کنکور نظام جدید نیز دروس دهم، یازدهم و دوازدهم است.

حذف کنکور 98

در روز یکشنبه 17 تیر ماه 97 تاثیر معدل در کنکور 98 تا 30 درصد تصویب شد.

با وجود اعتراض دانش آموزان و برخی از دلایل بر اشکالات این مصوبه در 2 شهریور سال جاری مصوبه قبلی اصلاح شده و قرار بر این شد که در کنکور 98 تاثیر سوابق تحصیلی به 20 درصد قطعی و 10 درصد مثبت برسد و در کنکور 99 تاثیر سوابق تحصیلی 30 درصد تاثیر قطعی باشد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید حذف کنکور در سال آینده اتفاق بیفتد؟ آیا دیگر امیدی به حذف کنکور 98 دارید یا خیر؟

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود