اول امتحان بدهید سپس بخوانید

اول امتحان بدهید سپس بخوانید

اول امتحان بدهید سپس بخوانیدهر گاه درسی را قبلاً یک یا دو بار خوانده اید و میخواهید دوباره آن را بخوانید از این روش استفاده کنید. با خواندن آغاز نکنید بلکه با امتحان شروع کنید.

شما در طول 12 سال تحصیلی ابتدا درس خوانده اید و بعد امتحان داده اید اما در دوران جمع بندی برعکس عمل می کنید یعنی ابتدا امتحان می دهید سپس مطالعه و مرور خواهید ااشت. می توانید از این روش در دوران طلایی نوروز و جمع بندی استفاده کنید.

در مقالات علمی دنیا نیز بر این موضوع تأکید می کنند.

 

این روش حسن هایی دارد:

کسانی که مسلط تر هستند می توانند حتی در اولین مطالعه ها هم این کار را انجام دهند. می توانید یک برگه ی امتحانی بگیرید و از آن شروع کنید؛ یعنی از پایان آغاز کنید. در دوران طلایی نوروز هر روز صبح به مدت نیم ساعت از خودتان امتحان بگیرید و بعد به درس خواندن بپردازید.

اول امتحان بدهید و بعد درس بخوانید. این همان تأکید بر بازیابی به جای بازخوانی است، در بازخوانی از حافظه ی کوتاه مدت استفاده می کنید و هر چند احساس بهتری دارید اما بازده کمتری خواهید داشت؛ در صورتی که در بازیابی به سختی یاد می گیرید و به مغز خود فشار می آورید تا مطالب را به یاد بیاورید اما راندمان چندید برابر خواهید داشت.

 

پنج مزیت این روش عبارت اند از:

 تقویت و تثبیت آموخته های قبلی است. بازیابی سبب ذخیره ی مطالب به روش متفارت و جدید و ماندگاری مطالب بیشتر می شود.

مزیت دوم این روش این است که از یادگیری های ناقص خود آگاه می شوید و با امتحان متوجه می شوید بر کدام قسمت ها مسلط هستید و در کدام قسمت ها یادگیری ناقص دارید. با این روش، ذهن شما وضوح و شفافیت پیدا می کند.

انسان ها به لحاظ یادگیری دو گونه هستند: دسته ی اول می دانند چگونه یاد میگیرند و می توانند روش های خودشان را بیان کنند و دسته ی دوم آگاهی ندارند و در مورد روش های شان سردرگم هستند.

مزیت سوم این روش، ایجاد و تقویت انگیزه ی درونی است. به عنوان مثال اگر حوصله ی درس خواندن ندارید وقتی امتحان می دهید و متوجه می شوید کدام قسمت ها نیاز به مطالعه دارند، تلنگری به شما می خورد و انگیزه پیدا میکنید. گاه توهم یادگیری دارید و فکر می کنید مطالب را بلد هستید یا مسلط هستید. با امتحان دادن این توهم از بین می رود.

مشکل فارغ التحصیلان در مقایسه با دانش آموزان همین است. آن ها فکر می کنند بلد هستند و مطالب برای آن ها آشنا است؛ اما با امتحان دادن متوجه می شوند چه مطالبی را بلد هستند.

مزیت چهارم این است که با این روش از ابتدا متمرکز و سریع پیش می روید. شروع با یک آزمون در روز موجب هوشیاری ذهن و چالاک شدن و شتاب گرفتن دانش آموز می شود.

مشاهده مقاله  چگونه قدرت یادگیری و فعالیت ذهنی خودمونو افزایش بدیم؟

مزیت پنجم این است که روی مطالب با توجه به اهمیت آن ها زمان اختصاص می دهید و متوجه می شوید باید روی کدام قسمت ها کم تر زمان صرف کنید. این روش را فقط برای دوران جمع بندی و نوروز انجام ندهید بلکه هر زمان که آمادگی نسبی نسبت به موضوع دارید این روش را اجرا کنید.

یک جلسه مشاوره رایگان با دانشجویان پزشکی

ما توی مکتبستان یک تیم بزرگ از دانشجویان پزشکی داریم که میتونیم تا کنکور بهتون برنامه و مشاوره تلفنی بدیم.

برای آشنایی با خدمات ما یک جلسه میتونیم مشاوره رایگان داشته باشیم.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان، کافیست فرم زیر را پر کنید 

محصولات مکتبستان
دریافت لینک دانلود